• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-09-14 21:22:26 följande:
    AKB är otroligt fladdrig när det gäller SD. För ca en vecka sedan slog Anna Kindberg Batra fast Att SD ett rasistiskt parti. En överväldigande (växande) majoritet av svenska folket anser inte att de etablerade partierna ska sammarbeta med SD.

    omni.se/svd-sifo-farre-valjare-sager-ja-till-...
    Det är ju rätt ointressant vad "svenska folket" tycker om den saken. Det intressanta är vad primärt moderater och kristdemokrater säger och de verkar ha fler för än mot den idéen.

    Sedan är underökningen gjord på partibasis och jämförs med en undersökning gjord för nio månader sedan.

    En fullt rimlig förklaring till att nivån i de andra partier sjunker är att sådana som kallade sig centerpartister och socialdemokrater i januari och ville ha samarabete istället idag kallar sig SD. 

    Då sjunker givetvis andelen sympatisörer som vill ha samarbete i de andra partierna.

    Däremot så ökar det ju antalet röster på SD i nästa val.

    Jag är inte helt säker på att det är den effekt som önskas av de som lyfter fram denna undersökning.

    .
    AKB vägrar säga att man inte ska jobba med SD i de frågor man är överens. Fladdrig är hon. Frågan är bara om det kommer ytterligare en korrigering på detta det sista hon sagt
  • Flash Gordon
    Kung Markatta skrev 2016-09-16 11:51:17 följande:
    Hur var det nu med ordet fiasko? Bör man använda det i public service när man skriver om regeringens förehavanden? Jag ställde mig lite tveksam till det för ett tag sen men det skrattade Bill åt. Nu har man i alla fall i annan media skrivit om ytterligare ett av regeringens fiaskon:

    www.svd.se/fiasko-for-snabbsparen-noll-av-hun...

    Fiasko för snabbspår: Noll av hundra slaktare i jobb

    Regeringens största satsning på att nyanlända ska få jobb haltar betänkligt. En kartläggning av de så kallade snabbspåren som SvD Näringsliv har gjort visar på stora problem på en rad områden.

    Vi får väl se om public service hakar på och rapporterar om regeringens veritabla fiasko.
    Är väl som med den där 100-klubben där alla som deltog skulle ta emot 100 "nyanlända".

    Någon som hört något mer om den sedan invigningen för ett år sedan?
  • Flash Gordon
    Kung Markatta skrev 2016-09-16 22:03:42 följande:
    Stefan Löfven har i alla fall så stort förtroende för sig själv att han inte tänker avgå efter nästa val oavsett valresultat:

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lofven-jag-avgar-i...

     


    Det är samma Löfven som lovade att aldrig regera på någon annans budget och som lovade att utlysa extra-val. Glad

    Makt berusar givetvis men låt honom hållas.

    Några eventuella besked om samarbete mellan Alliansen och SD kommer han knappast att få innan nästa val och med invandringen som största fråga för åratal framöver, i takt med att kostnaderna överöses på kommunerna, så kommer det politiska landskapet att se tämligen annorlunda ut när det nya löftet väl skall infrias.

  • FDFMGA

    Och förtroendet för S fortsätter att växa, särskilt i stockholmsområdet där partiet gör en unik uppryckning, enligt Sifo.

    Skulle resultatet av undersökningen gälla vid valet blir det rödgröna blocket störst i och med att så många kristdemokrater stödröstar på SD att KD trillar ur riksdagen.

    Ett KD utanför riksdagen vore en nåd att stilla bedja om.

    www.expressen.se/nyheter/jamnt-mellan-blocken-i-ny-sifosvd-matning/


    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • K Markatta

    Tror inte att den här mätningen uppfyllde de krav som public service har för att publicera resultatet från opinionsundersökningar.

  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2016-09-18 11:42:05 följande:
    Tror inte att den här mätningen uppfyllde de krav som public service har för att publicera resultatet från opinionsundersökningar.
    Hm, lite svårt att veta vad du syftar på eftersom ni grabbar ogärna för en rak dialog, men om det är undersökningen jag länkar till så ingår inte Expressen och SvD i public service.

    Huruvida public service numer undviker att referera till Sifos väljarundersökningar har jag ingen uppfattning om. Visst är public service högervridet, men kanske inte fullt så vridet att de bojkottar Sifo.

    I förmiddags lyssnade jag för övrigt på Godmorgon världen där tre högerdebattörer strök varandra medhårs i politiska analyser. En av dem menade att Anders Danielsson snart kommer att få glassa omkring på lyxresor som Röda Korsets generalsekreterare.

    Tänk så skrikhögern hade gått igång om motsvarande hade sagts av en vänsterdebattör, gråten och skriken skulle ha ekat i månader på twitter
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nihka
    FDFMGA skrev 2016-09-17 11:03:50 följande:
    Han vill tvinga alliansen att bekänna färg, såtillvida att de offentligt förklarar att den bruna färgen ingår i samarbetet som ger alliansen ett regeringsunderlag.

    Visst handlar det till viss del om taktik, många borgerliga väljare har luktsinnet i behåll och skulle undvika en allians som kan tänka sig att böka runt i dyngan - men framförallt handlar det om vad man tror på.

    Sverige är ju nästan unikt såtillvida att de politiska partierna har markerat mot rasismens enkla förklaringsmodeller, det vore önskvärt om vi kan förbli unika i detta sammanhang - och om inte att man åtminstone är så anständig att man talar om att man är beredd att ta inkludera dynghögen i samarbetet.
    Ja, många borgerliga väljare har definitivt luktsinnet i behåll :)
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-09-18 14:07:23 följande:
    Ja, många borgerliga väljare har definitivt luktsinnet i behåll :)
    Javisst. Och vilken blivande borgerlig statsminister skulle vilja vara den som öppnade säkerhetsventilerna mot främlingsfientlighet, rasism, opportunism och bottenlös ignorans.

    SD kommer knappast att acceptera att fungera som passivt stöd för en alliansen och alliansen har brutit  mot det som avtalades i decemberöverenskommelsen. Med en decemberöverenskommelse som fortfarande hade gällt hade det också varit enkelt - största blocket bildar regering.

    Minnet är kort ibland - det verkar som att somliga glömt att decemberöverenskommelsen var ett resultat av att SD sysslade med politisk utpressning och hotade med att fälla varje budhet som lades av partier som inte aktivt går dem till mötes.

    Det kan bli riktigt intressant 2018 och förutsättningarna för ett "nytt" politiskt landskap som innebär att rasismen fortfarande hålls på avstånd från inflytande över regeringsarbetet är nog egentligen mycket goda, tror jag.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nihka
    FDFMGA skrev 2016-09-18 14:23:40 följande:
    Javisst. Och vilken blivande borgerlig statsminister skulle vilja vara den som öppnade säkerhetsventilerna mot främlingsfientlighet, rasism, opportunism och bottenlös ignorans.

    SD kommer knappast att acceptera att fungera som passivt stöd för en alliansen och alliansen har brutit  mot det som avtalades i decemberöverenskommelsen. Med en decemberöverenskommelse som fortfarande hade gällt hade det också varit enkelt - största blocket bildar regering.

    Minnet är kort ibland - det verkar som att somliga glömt att decemberöverenskommelsen var ett resultat av att SD sysslade med politisk utpressning och hotade med att fälla varje budhet som lades av partier som inte aktivt går dem till mötes.

    Det kan bli riktigt intressant 2018 och förutsättningarna för ett "nytt" politiskt landskap som innebär att rasismen fortfarande hålls på avstånd från inflytande över regeringsarbetet är nog egentligen mycket goda, tror jag.
    Pressen ökar på de borgerliga att uttala sina intentioner i ett framtida regeringsbildande. Skulle vara intressant att veta hur många som skulle byta block om de egna sa att att de skulle släppa till. Helt otänkbart för mig iaf att rösta på ett parti som har för avsikt att regera ihop med ett rasistiskt parti.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-09-18 19:32:28 följande:
    Pressen ökar på de borgerliga att uttala sina intentioner i ett framtida regeringsbildande. Skulle vara intressant att veta hur många som skulle byta block om de egna sa att att de skulle släppa till. Helt otänkbart för mig iaf att rösta på ett parti som har för avsikt att regera ihop med ett rasistiskt parti.
    Har säkert gjorts sådana undersökningar också, även om resultatet bara blir känt för de partier som beställt undersökningen.

    En mig närstående person blev en gång uppringd av ett av de mest ansedda opinionsinstituten och fick bland en rad frågor också svara på vad hon tyckte om en viss partiledare. Alternativen sträckte sig från en neutral bedömning till en mycket positiv sådan.

    Kanske partiledaren skulle få resultatet i födelsedagspresent av partietSkrattande

    Det är klart att det skulle vara en katastrof opinionsmässigt för alliansen med ett formaliserat samarbete med SD, de vinner inga väljare från de rödgröna på detta, knappast några SD-väljare heller - däremot skulle de förlora en väsentlig del av den borgerliga väljarkåren bland de som hellre ser ett samarbete med S än med ett rasistiskt parti.

    Löfven kommer knappast att släppa ämnet.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?