• Redan47

    Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

    Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

    När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

    Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

  • Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • zaq1234

    Spännande att höra dina värden sen idag milla. Jag har mitt TUL den 12 juni. Du o jag får nog inga fler Ul om allt ser bra ut på sista TUL. Ingår inte i standard.

  • HRE

    Snart Lycklig, är i v. 13+4! Så lycklig! Och du i v. 29, helt fantastiskt ju! Bebis kan ju komma typ när som då;.)

    Känns jättebra att kunna trappa ner. Neupogenet märker jag inget av och får heller inga märken av sprutorna. Men samtidigt är det väl den starkaste medicinen så nog bra att sluta. Men jag blir nervös av att inte ta dropp på 10 dagar!

    Vet att några av er har sagt att ni inte är vackert gravida - det är inte jag heller! Rund som en boll ansiktet och värsta dubbelhakan! Ben och armar med typ fläsk/vattendepåer... Inte för min kropp var snygg innan men nu är det värre. Sen är jag ju ingen ungdom men i alla fall. Hoppas verkligen det blir bättre när jag slutar med kortisonet! Och hyn är fördärvad av alla hormoner de senaste åren - jag har haft jättefin hy innan. Men... det får det vara värt!

    Man kan inte se kön på KUB, tidigast v. 18 eller något tror jag. Jag ska på UL v 19 och då ska min syster med, hon som donerat.

    Redan, det kommer aldrig blod när jag tar Fragmin. Och jag är så långsam och försiktig så.... Jag har nog bara lätt att få blåmärken helt enkelt, har jag alltid haft. Jag är ju också full av blåmärken på kroppen, blivit otroligt klumpig, haha! Och pga Fragminet får man ju lättare blåmärken.

    Frk Röd, oroa dig inte för mycket för progesteron. Bara du tillför varje dag. Jag har tagit lite mer än vad kliniken rekommenderade och i princip kan man inte överdosera.

  • Redan47

    HRE, det är framförallt kortisonet som gör att du får lätt får blåmärken generellt och gör venerna sköra. Av den anledning Marie inte kunde sätta dropp på mig. Plus hon inte hade utrustning för sådan vener. Jag har ju trappat ner till 10 mg nu, kan beror p det oxå. För när jag åt 40 mg, då såg jag hemsk ut av sprutor oxå. Visste inte var jag skulle sätta.

    Milla har du twins oxå?

    Vilka veckor är ni i nu? Jag hänger inte med, så fort det går!

    Min man kom hem igår, första kväll tillsammans efter tvilling besked. Idag blir jag bombad med sms att vi behöver köpa klart till juli... Och planera nu! Han vill inte komma i situation att göra det när jg är som tröttast. Vi hinner säger jag. Hu... Jag vill ha mer koll på denna graviditet o så innan inköp görs. Så känner jag just nu.

  • Blomman701

    Tre veckor kvar till nedkomst och jag är så trött att livet lite gått i stå men så får det vara. :) Grattis till alla plus och anda glada besked i denna tråd. Jag har läst men inte orkat kommentera. 

    Tycker det är riktigt svårt att greppa att bebis är här snart, ute i det fria. På senaste tul hade pyret växt till sig och låg på -10% istället för nästan -20%. Nytt tul om två veckor och så får vi ser vart vi befinner oss då. Själv hoppas jag pyret tittar ut i maj och inte juni men det kanske jag inte har så mycket att säga till om! ;)

  • Redan47

    Blomman du blir alltså först ut i tråden att komma i mål med bebis! Har du ont i kroppen eller bara allmänt gravid trött för du faktiskt är i trött period? Blir det KS Harvner bestämts, de ville väl sätta igång dig var det inte så?

  • Blomman701

    Redan har inte ont i kroppen, är bara allmänt trött men så sover jag som en kratta också! :) Svårt att hitta sköna ställningar att sova i trots kuddar och täcke som stöd. Tog en extra järntablett igår på eget bevåg. Vem vet det kanske hjälper? Den 3:e tar de ställning till igångsättning, jag har framfört min rädsla och kommer propsa på ett ks om de inte vill som jag. Det är just den där ovissheten som gör mig så rädd. Har jag börjat öpnna mig så fine men någon j-vla dropp kan de glömma! Jag har läst/hört för många hemska historier och en läkare på tv sa att igångsättning på det sättet är så onaturligt och att smärtan är värre. Ibland önskar jag det var män som födde barn för då hade det garanterat funnits bättre metoder som var smärtfria! Har jag tur vill pyret ut innan beräknat datum, inte mig emot alls. :)

  • TyckOmMig

    Blomma-jag har blivit igångsatt ett par gånger av mina graviditeter behöver inte alltid betyda negativt...

    Kön ser man säkert fr.o.m. v 14 och ännu mer speciellt om man väntar tvillingar är dom kvicka till att delge en detta så Redan du måste vara väl förberedd på att det är oundvikligt om ni inte säger ifrån innan!

  • bullenochgrisen

    Så härligt med en massa glada nyheter i tråden! Stort grattis till er alla, det är så roligt att följa er! <3

    Jag är nu i vecka 32 ( 31+3) var på vanlig koll hos bm idag ( går dit varannan vecka) Lillan växer på bra och följer sin kurva perfekt! SF måttet var 30 cm dvs. En ökning med 2 cm på två veckor. Hjärtslagen såg fina ut 140 slag/ minut. Blodtryck, järn och socker såg helt perfekt ut, inga konstigheter och jag är sååå tacksam för att allt ser och har heltider sett väldigt bra ut. Lillan ligger dock på sin favorit sida med rumpan lite snett åt höger så hon har alltså inte lagt sig tillrätta nedåt än vilket hon snart måste börja göra, envis unge ;) men än är det inte försenat och hon ligger inte med rumpan helt nedåt så hon har fortfarande en liten plats att vända sig med huvudet ner istället innan det blir allt för trångt. Bm tyckte jag såg otroligt pigg och fräsch ut för att vara i vecka 32, och jag känner mig ganska rörlig av mig, inte ett dugg otymplig. Har inte sådär jätte stor mage Heller och har bara en ökad vikt på 10 kg, kroppen tycks orka med detta då jag varken har problem med ryggvärk, foglossning eller förvärkar, endast sammandragningar så fort jag blir kissnödig eller vid promenader. Så jag är väldigt väldigt tacksam att jag har och får må bra hittills. Jag hade ju mina fruktansvärda veckor där jag bara kräktes fram till vecka 17 så jag njuter av att få vara hemma och må bra. Tiden går så fasligt fort! Nu har jag varit hemma i 20 dagar och jag har i princip inte gjort någonting! Börjar känna mig lite piggare nu också än förra veckan och veckan där på.

    Njut alla mamas det här går ju som på räls för oss allesammans! Swish säger tiden, passa på och njut och unna er, glöm bort rädslan och släpp loss i babyshoppingen, bort med rädslan! Vi är ju snart i mål! Stor kram på er allesammans <3

  • Redan47

    Blomman förstår hur du menar. En dag i taget och bebis knackar på själv när det är dags, det bestämmer vi!

    Tyckommig : ja, det tror jag oxå. Att de helt plötsligt för säger sig. Vi har nu bestämt att det blir som det blir!

    Har förmodligen oxå fått svar på min oerhörda trötthet... Mitt TSH var ner på 0.04 så imorgon ska jag in och ta ett kontroll prov igen.

  • Blomman701

    Redan du blir inte trött av ett tsh på 0,04, raka motsatsen! Men bra att de kollar dig för det är inget bra värde. Kan dyka upp obehagligheter som hjärtklappning med mer.

    En dag i taget får det bli! :)

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus