• Redan47

    Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

    Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

    När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

    Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

  • Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Redan47

    Ni andra tjockisar ;))  det är ju uppmuntrande att höra att denna språnglika vikt ökning kommer hålla i sig! Herregud, var ska det sluta???? Nere på 10mg kortison, tänker stanna här nu lite, pga att min ordinarie klåda börjar göra sig påmind, inte märker jag någon skillnad på kuddarna under hakan, låren armar o mage!!!! Men, nu börjar jag alltmer fokusera på att jag är gravid o mindre på övervikten. Jag vet ju av erfarenhet att det går att påverka sedan efter förlossning. Detta är en liten tid i livet, en så underbar tid i livet....fettet har jag många år efter att ta tag i. Just nu är jag överlycklig av de gravid jeansen jag lånat, så skönt med byxor igen. Har bara sköna thai byxor, helt okey. men jeans var skönt att få trä ner benen i igen. Va längesedan nu. Nästa vecka ska jag se till att köpa något nytt linne, kanske en bh. Har liksom vuxit ur samtliga bh. 
    Jag får svar på KUB på måndag men det känner jag ingen oro för alls tack vare ålder. 

  • HRE

    Jag är också redan tjock! Fast på KUB tyckte hon inte jag skulle oroa mig - tyckte inte jag gått upp så mycket. Jag vet inte exakt vad jag vägde när jag blev gravid men har troligtvis redan gått upp 4.5 kilo. Det tycker inte jag är lite!

    Men jag kan fortfarande ha vanliga kläder. Har ju inget emot att magen växer men det växer lite "högt upp" och det är väl mest mat... om man ska vara helt ärlig. Sen har jag blivit bredare om ryggen och det gillar jag inte...
    För att inte tala om köttbullsansiktet... Men förhoppningsvis släpper det när jag trappar ner kortisonet.

    Benen och ändan håller sig så det är jag glad för. Och brösten har inte blivit större som tur är för jag är rätt storbystad ändå!

    KUB är ju inte så avgörande för oss här - mest ett kul UL tänkte jag;.)

    Frk Röd: klart alla känslor kommer. Någonstans samlas alla besvikelser och hopp som varit under åren och nu kommer de ut. När ska du göra VUL så vi får reda på om det är en eller två;.)?

  • Frk Röd
    Redan47 skrev 2015-05-23 22:49:39 följande:
    visst är du känsligare nu, eller rättare sagt du står närmare dina känslor nu och det är svårare att bita ihop. Jag känner igen det du beskriver. Låt det vara så och lev ut sorg o glädjen omvartannat. Jag har börjat känna en nöjdhet nu över de två små liven som uppenbarats sig. Chocken o rädslan har lagt sig. Känner mig mer medveten o upplyst nu. Har samlat ihop frågor till tisdag. Har blivit mkt stor redan. Såg just en informativ film om tvilling grav, att det är tarmarna som svullnar ännu mer vid tvilling graviditet, det är inte livmoder som är större nu. Likaså brösten oxå pga twins. Jag känner helt annorlunda oxå nu efter KUB ultraljudet. Hat ju liksom väntat på att lyckas komma till den milstolpen då MF risken minskar radikalt. Att det lever och det gjorde ju DE. JA, nu njuter jag mer än tänker på riskerna. SÅÅÅ glad att du lyckades. Vad tror du själv var skillnaden denna gången?
    Tack. Det har varit/är så svårt för mig att ta in att jag är gravid. Känns lite som jag lever i en bubbla och snart så kanske den spricker. Kanske är det först när jag ser på VUL att det verkligen finns liv där inne som jag kan förstå.

    Det är ju svårt att veta varför det lyckades den här gången men om jag får gissa så kan jag tänka mig att det beror på att min kropp var mer/bättre förberedd den här gången. Började med blodförtunnande, kortison redan vid hormonstart. Sen en rejäl antibiotikakur 2 veckor innan ET och IL förstås. Sen hade jag en mycket "behagligare" transfer denna gång. Min livmoder är böjd lite bakåt så det är ofta/alltid stora problem för läkarna att få in katetern i livmodern och det brukar göra såååååå ont. Penny var jättenoga med att det inte fick göra ont för mig för det var inte bra vare sig för mig eller för mina små embryon.

    HRE: Har inte bokat in VUL än, men jag ska boka in en tid om 2-3 veckor. Penny skrev igår att man troligen kan se om 2 veckor. Jz79 som är drygt en vecka före mig i sin graviditet kunde ju se ett litet hjärta slå redan i fredags.
  • Frk Röd

    Har haft några bruna små flytningar i efm och kväll samt lite mer växt/mensvärk än vanligt. Vet att brunt blod är gammalt blod men jag blir naturligtvis orolig ändå. Har tagit lite extra c-vitamin, får se om det gör nån nytta.

  • MillaQ2

    Frk Röd, det låter precis så som jag hade i början, det är hemskt för nerverna men är vanligt vid ivf/ÄD. Ta det så lugnt du kan, du ska se att det kommer gå bra!

  • HRE

    Frk Röd - jag hade en blödning precis i början också. Åkte till KK akuten och blev undersökt. Det var klarrött blod.

    Så länge det bara är brunt behöver du nog inte alls oroa dig. Men jobbigt är det....

    Jag är nojig för att dra ner på Progynon och progesteron. Gått in i vecka 15 nu;.)
    Har dragit ner Progynon från 6 mg till 4 och kanske ska jag gå ner mer? Har även plåster.
    Drog ner progestron förra veckan också, tar nu 2xCrinone per dag och en Utrogestan. Visst borde jag kunna ta bara 1 Crinone per dag nu?

  • Redan47

    HRE jag skrev till Peny hon sa åt mig att omg dra ner östrogen, det var inte bra att äta det i onödan o det går över placentan. Så jag har dragit ner gick ner 2mg i taget 4 dgr. Det kändes bra. Framförallt mår jag mycket bättre utan! Utrogest tar jag från igår morgon o kväll. 400mg. Det är väl den dosen sv ivf ger....fr dag1.

    Nästa vecka 1 per dag. Ska höra vad specmvc säger om de har synpunkter.

    Äter bara 10mg kortison nu,känns som jag vill stanna där.

    Efter hundträning hel dagar i helgen är jag helt slut idag. Sover ju som en kratta, några timmar kissa, mannen snarkar...osv. Idag ska jag vila softa bed rest!

  • JZ79
    Frk Röd skrev 2015-05-24 21:35:56 följande:

    Har haft några bruna små flytningar i efm och kväll samt lite mer växt/mensvärk än vanligt. Vet att brunt blod är gammalt blod men jag blir naturligtvis orolig ändå. Har tagit lite extra c-vitamin, får se om det gör nån nytta.


    När jag hade brunt blod blev Penny typ glad eftersom hon hävdade det var blodtester från när embryot/embryona fastnade. Håller tummarna!!!! Jag skulle då tillfälligt sluta med Trombyl..så maila Penny och få råd om du ska ändra medicin. Kram
  • zaq1234

    Vad händer för oss denna vecka då?

    Redan, ska du till spec mvc o träffa läkare?

    Tyckommig, var det TUL eller mvc för dig?

    Ngn annan som har ngn kontroll?

    Jag själv har ingen... Känner att man helst vill ha varje vecka...man vill ju hela tiden kolla att allt är bra...

  • Redan47

    Jag är idag 13+2. Imorgon har jg tid hos spec Mvc. Jag har skrivit ett lapp med frågor. Väntar få info om hur denna graviditet kommer hanteras och förmodligen ett UL för att undersöka hinnor o moderkaka om det finns fler en en eller inte. Det känns bra, men jag känner mig även spänd på hela alltihop.

    Jag förstår verkligen att zaq, du vill ha en koll per vecka! Kan du göra det då fast på privat väg?

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus