• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    539062 visningar
    2466 svar
    2466
    539062

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • 999
    Äldre 8 Jul 18:58
    Utflykt i verkligheten skrev 2015-07-04 17:19:05 följande:

    Det är inte alls en dum fråga!

    Du har uppfattat det helt rätt. Om det hade funnits tillräckligt med spermier att spara efter insättningen av det befruktade ägget så hade det frusits in. Men vid nästa försök så får vi börja om helt från början. Men det funkar ju det också.


    jennyz skrev 2015-07-04 19:41:46 följande:

    Jag tror att de värderar varje fall när de gjort biopsi, om de anser att oddsen är att det går att få ut spermier även när IVF försöket ska göras tar de hellre färska så då görs ny biopsi då, vid vårt första IVF fick de ut spermier och de frös ner det som blev över, jag blev gravid på frysta spermier... ð???


    Jag kanske har frågat er det förut, men när de undersökte era mäns testiklar, sa de då något om storleken? Och vilket fsh-värde hade dem? Till min man har de sagt att hans testiklar är något små, men inte så små att det är uteslutet att spermier kan hittas via biopsin. Hans fsh-värde låg på 12,8. Enligt de på fertilitetskliniken så är det inget att anmärka på, men något förhöjt.
  • Äldre 9 Jul 15:29

    Hej alla! Här är en till där inga spermier hittats. Hur orkar man ta sig igenom detta? Liksom några av er skrivit håller min man mycket inom sig och har inte behovet av att älta som jag. Hoppas jag kan hitta stöd och förståelse här inne. Vi väntar på tid för biopsi efter semestrarna.

  • 999
    Äldre 9 Jul 15:56
    Popetot skrev 2015-07-09 15:29:19 följande:

    Hej alla! Här är en till där inga spermier hittats. Hur orkar man ta sig igenom detta? Liksom några av er skrivit håller min man mycket inom sig och har inte behovet av att älta som jag. Hoppas jag kan hitta stöd och förståelse här inne. Vi väntar på tid för biopsi efter semestrarna.


    Hej. Beklagar att ni måste genomgå samma sak som oss. När fick ni beskedet? Vilka prover har tagits på din man? Vad har de visat? Min man ska göra biopsi i augusti. Om inga spermier hittas då vet jag inte vad jag ska ta mig till.
  • Äldre 9 Jul 16:15

    Vi fick beskedet för ca tre veckor sedan. Det har varit lite av en dimma sedan dess. De första dagarna visste vi inte var vi skulle bli av. Sen hade vi några veckor med annat att tänka på så det gick ganska bra. Nu har vi en dip igen. Han har lämnat två prover som visat noll simmare. De har gjort ultraljud och han fick lämna blodprov. Hormonhalter är ok. Någon som var för hög. Senaste provet var nog bara sjukdomar tror jag (hiv, hepatit osv) som jag inte är särskilt orolig för. Nu väntar vi som sagt på biopsi. Troligtvis i augusti. Hur var det med er, har ni gjort biopsi?

  • Äldre 9 Jul 16:17

    Oj, såg nu att du skrev att ni skulle göra i augusti. Jag känner som du, vad tar man sig till om där inte finns några?

  • 999
    Äldre 9 Jul 16:57
    Popetot skrev 2015-07-09 16:15:49 följande:

    Vi fick beskedet för ca tre veckor sedan. Det har varit lite av en dimma sedan dess. De första dagarna visste vi inte var vi skulle bli av. Sen hade vi några veckor med annat att tänka på så det gick ganska bra. Nu har vi en dip igen. Han har lämnat två prover som visat noll simmare. De har gjort ultraljud och han fick lämna blodprov. Hormonhalter är ok. Någon som var för hög. Senaste provet var nog bara sjukdomar tror jag (hiv, hepatit osv) som jag inte är särskilt orolig för. Nu väntar vi som sagt på biopsi. Troligtvis i augusti. Hur var det med er, har ni gjort biopsi?


    Vi fick reda på det för fyra veckor sedan. Vi verkar ligga ungefär i samma fas som er då i utredningen, eller vad man ska säga. Han har bara lämnat ett spermaprov. Hormonproverna var normala, men fsh var något förhöjt. Inget att anmärka på enligt läkaren. Vet du vad din man fick för fsh värde? Hans testiklar är något små också. Det tyder på ingen eller liten spermieproduktion, tror läkaren. Har de undersökt din mans testiklar? Upplever precis som du säger, att vi befinner oss i en dimma. Hur går era tankar kring donerade spermier?
  • 999
    Äldre 9 Jul 16:59

    Han har ätit antibiotika mot en misstänkt inflammation i bitestiklarna och ska lämna nytt spermaprov i augusti. Hoppas att de hittar spermier då!

  • Äldre 9 Jul 17:14

    Jag kommer tyvärr inte ihåg vad de sa ang testiklarna (har för mig att de sa något dock) och några provsvar kommer jag inte alls ihåg att vi fick, förutom 0 antal spermier...

  • 999
    Äldre 9 Jul 20:56
    jennyz skrev 2015-07-09 17:14:30 följande:

    Jag kommer tyvärr inte ihåg vad de sa ang testiklarna (har för mig att de sa något dock) och några provsvar kommer jag inte alls ihåg att vi fick, förutom 0 antal spermier...


    Ok, vad synd. Hade varit intressant att veta resultaten på proverna då de lyckades hitta spermier... 
  • 999
    Äldre 10 Jul 11:25

    Ingen annan?

Svar på tråden Avsaknad av spermier