• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • 999
    Morwyn skrev 2015-11-07 18:31:34 följande:

    Nu har jag bara läst trådstarten samt sista sidan, men tänkte bara dela med mig lite av min historia.
    Jag har själv PCO och konstaterad utebliven ägglossning samt flera försök med hormonstimulering samt IVF bakom mig i ett tidigare förhållande.
    Träffade min nuvarande sambo för sex år sedan och vis av erfarenhet så drev jag på att vi skulle göra en utredning tillsammans, för att veta utgångsläge. Detta var ganska nedslående och en stor chock för sambon då det först och främst visade helt avsaknad av spermier och därefter en kromosomavvikelse i form av Klinefelter. Vi kände att vi ville göra allt för att se om det fanns en möjlighet till graviditet med spermier ifrån honom, varpå vi inledde privata försök på Carlanderska med ingrepp på sambon. Första gången fanns inte ett enda ägg hos mig, trots många blåsor - man tömde drygt 20 stycken, samt många vid tidigare stimuleringar. Dock hittade man typ två spermier på sambon. Andra försöket fanns inga spermier alls och mina åtta ägg gick till papperskorgen. Därefter ville man inte göra fler ingrepp på sambon och vi stod i kön för spermadonation. Två dagar efter det sista försöket ringde man från Sahlgrenska om att vi var framme i kön! Därefter har vi gjort en färsk cykel, två frysförsök (vid sista dog embryot vid upptiningen) och nu senast, i augusti-september ett nytt färskt försök som slutade i ganska kraftig överstimulering, ett ägg tillbaka och två till frysen - och ett positivt test! Går in i v. 12 på måndag. Har varit på två ulj hittills och allt ser bra ut än så länge, fast sjukt overkligt. Förhoppningsvis är det vår tur nu.

    Ser nu att det inte alls blev någon kort version, men det är svårt att vara kortfattade när det varit så utdraget och så många turer och behandlingar.

    Jag önskar ingen att gå igenom samma resa, men trots att det känns jobbigt, hopplöst och fruktansvärt orättvist - jag vet precis, så var rädda om varandra, stötta varandra och ta hand om förhållandet. Hoppet är trots allt inte ute, även om resan är lång och snårig!


    Tack för att du delar med dig, vilken resa ni gjort! Har det alltid varit självklart för er att ta emot donerade spermier som ett alternativ? Hur känns det nu, att vara gravid med donerade spermier, tror du att det känns annorlunda än om du hade varit gravid med din mans spermier? Hur tar din sambo det? Du får ursäkta alla frågor om du inte har lust att svara på dem... 
  • Morwyn
    999 skrev 2015-11-07 20:39:58 följande:
    Tack för att du delar med dig, vilken resa ni gjort! Har det alltid varit självklart för er att ta emot donerade spermier som ett alternativ? Hur känns det nu, att vara gravid med donerade spermier, tror du att det känns annorlunda än om du hade varit gravid med din mans spermier? Hur tar din sambo det? Du får ursäkta alla frågor om du inte har lust att svara på dem... 
    Jag har inget emot frågorna. Glad
    Nej, det har inte varit självklart. Däremot har det varit ett alternativ som legat närmare till hands än adoption då jag gärna velat bära ett barn. För att spara tid, då det var ett års kötid, ställde vi oss i denna redan innan vi var klara med våra privata ingrepp, trots att sambon då inte bearbetat saken färdigt antagligen. Jag var nog lite påstridig i det fallet. Hoppades väl att han skulle hinna mogna i beslutet under tiden. Det har väl varit lättare för mig.

    Överraskande nog, så när de ringde från Sahlgrenska bara två dagar efter sista behandlingen så var sambon väldigt positiv. Han tyckte att det var väldigt skönt och är tacksam för att vi hade möjlighet att lägga pengarna på att utesluta alla möjligheter för honom att få ett genetiskt barn och därmed var han ganska nöjd.

    För min del känns det jättebra att jag är gravid, har egentligen inte reflekterat alls varifrån spermierna kommer. Det är vårt barn! Häromdagen sa sambon till och med "Tänk om barnet ärver min kromosomavvikelse?" Då sa jag lite försiktigt att "Det går ju faktiskt inte älskling..." "Nä, just det ja!" sa han och skrattade. Vilket tyder på att inte han heller tänker på att spermierna kommer från någon annan.
    Jag har svårt att tro att jag känt på något annat sätt om det var min sambos spermier. Men å andra sidan är han otroligt delaktig, har varit med på varenda besök, blodprov och kontroll vid alla behandlingar och har även sagt att han vill följa med på alla BM-besök. Jag får inte boka en tid där han inte kan följa med. Detta skapar ju bra förutsättningar för anknytning tror jag. Vi kommer även att dela ganska lika på föräldraledigheten.

    En sak som jag var ganska mycket emot från början, då jag är ganska privat av mig, är att sambon gärna ville berätta för familj och vänner om våra problem och sin kromosomavvikelse. Såhär i efterhand är det jag som är tacksam över det. Våra familjer och flera av våra vänner vet att vi genomgått behandlingar och att det är spermadonation. Vi har inte fått några som helst negativa reaktioner, bara stöttning och pepp. Så att denna graviditeten är genom donation är ganska naturligt redan och det är målet inför det eventuella barnet också. Öppenhet från början. Så mycket lättare i längden tror jag.

    Hur mycket har ni pratat om donation/adoption/alternativ? Eller tar ni en sak i taget, hans ingrepp först?
  • Hopplos120

    [quote=75973320][quote-nick]999 skrev 2015-11-07 20:33:55 följande:[/quote-nick]

    Tycker ändå det är konstigt att de inte frös ner spermierna, när min man lämnade spermaprov så sa de att de skulle frysa ner eventuella spermier. Var någonstans går ni på utredning? 

    Min man har gjort en biopsi där de med en grövre nål har hämtat vävnadsprover, så de har inte gjort något snitt. Är det mikrotese ni i så fall funderar att gå vidare till om inte tesa/pesa ger något, eller vad menar du med att han är rädd att de ska skära i han? När ska ni göra biopsin? Håller tummarna för er! Jag tror att det kommer gå bra, utifrån de resultat ni fått hittills. 

    [/

    Vet inte om det beror på att det var första testet hos dem. Vi var på ackis i Uppsala. Dem andra två testerna han gjort var på studentgyn och dem skickade remiss vidare till ackis. Den enda förklaringen var att det är för få. Måste vara iaf 1000. Så oklart. Men får fråga mer nästa gång och lita på att dem vet vad dem gör. Men klart man är orolig och all information rullar några varv i huvudet.

    Ja doktorn förklarade vad nästa steg kan vara om man inte hittar med tesa/pesa och då var det ett snitt man gjorde. Får gräva mer i det senare om det blir aktuellt. Doktorn var inte övertygad om att man hittar med tesa/pesa men klart dem kan ju inte lämna några garantier. Vi får helt enkelt vänta och se även om man kan blir galen mellan varven. Nu i efterhand hade jag önskat mer info om hans spermier men kan alltid ta reda på det nästa gång.

    Tack, och detsamma till er!!!

  • lompan

    I fyra veckor var vår remiss bort tappad. Efter två veckor till fick vi ett brev hem där det stod: er remiss är mottagen, ring TIDIGAST om fyra veckor för att boka en tid. Och då får ni en tid inom 90 dagar. Så alltså att från vår remis var skickad kommer det att ha tagit nästan ett halvår innan vi får komma på biopsi!!!

  • MariaC
    lompan skrev 2015-11-13 17:59:52 följande:

    I fyra veckor var vår remiss bort tappad. Efter två veckor till fick vi ett brev hem där det stod: er remiss är mottagen, ring TIDIGAST om fyra veckor för att boka en tid. Och då får ni en tid inom 90 dagar. Så alltså att från vår remis var skickad kommer det att ha tagit nästan ett halvår innan vi får komma på biopsi!!!


    Det är ju helt sjukt!!!! Vi valde att göra biopsin privat pga väntetiden i landstinget. Fick först komma på ett första möte, det var på en torsdag, fick sedan tid för biopsi onsdag veckan efter. Alltså inte ens 1 vecka senare. 7000 kostade det att göra biopsin. Förstår att alla inte har den möjligheten, men ville ändå ge tipset.
  • Popetot
    lompan skrev 2015-11-13 17:59:52 följande:

    I fyra veckor var vår remiss bort tappad. Efter två veckor till fick vi ett brev hem där det stod: er remiss är mottagen, ring TIDIGAST om fyra veckor för att boka en tid. Och då får ni en tid inom 90 dagar. Så alltså att från vår remis var skickad kommer det att ha tagit nästan ett halvår innan vi får komma på biopsi!!!


    Detta kan ju inte vara korrekt när det kommer till vårdgaranti? Orkar ni ta striden?
  • lompan

    Vi ska ringa dit på måndag och fråga om detta verkligen kan stämma. Vi överväger att göra det privat! Vart gjorde ni det mariaC?

  • Tevira

    Jag hoppar också in i tråden. Har fått svar att min sambo inte har några spermier efter två lämnade prov. Nu ska han till RMC för första möte i nästa vecka. Sen efter det får vi vänta på biopsi. Kan jag ställa mig i kö för donation under tiden tror ni? Skulle kännas bra att ha en reservplan om de inte hittar något.. Känns fruktansvärt med all väntan och att inte veta..

  • 999
    Tevira skrev 2015-11-14 19:17:57 följande:

    Jag hoppar också in i tråden. Har fått svar att min sambo inte har några spermier efter två lämnade prov. Nu ska han till RMC för första möte i nästa vecka. Sen efter det får vi vänta på biopsi. Kan jag ställa mig i kö för donation under tiden tror ni? Skulle kännas bra att ha en reservplan om de inte hittar något.. Känns fruktansvärt med all väntan och att inte veta..


    Det är nog först efter biopsin som ni kan ställa er i donationskön, men jag är inte säker! 
  • MariaC
    lompan skrev 2015-11-14 17:17:25 följande:

    Vi ska ringa dit på måndag och fråga om detta verkligen kan stämma. Vi överväger att göra det privat! Vart gjorde ni det mariaC?


    Vi går på Carlanderska, superbra och inga väntetider alls!
Svar på tråden Avsaknad av spermier