• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Hopplos120
    MariaC skrev 2015-11-24 21:03:32 följande:

    Grattis till spermierna =)


    Tack!! :)Nu är det bara att avvakta och se vart det leder. Hoppas allt är bra med dig!!:)
  • MariaC
    Hopplos120 skrev 2015-11-25 15:14:51 följande:

    Tack!! :)Nu är det bara att avvakta och se vart det leder. Hoppas allt är bra med dig!!:)


    Ja, nu är ju ni i samma "fas" som vi, roligt att följa varandra =)
  • 999

    Verkar som alla har hittat spermier via biopsi förutom vi... Känns jävligt hopplöst allt just nu.

  • GoC
    999 skrev 2015-11-25 19:22:09 följande:

    Verkar som alla har hittat spermier via biopsi förutom vi... Känns jävligt hopplöst allt just nu.


    Det stämmer verkligen inte. Jag är också här. Jag vet att du är starkare än vad jag är och att du fixar det här! Man får känna att allt är skit men det är endel av bearbetningen! Om du hade sett min systers reaktion igår när jag berättade att vi har en liten i magen då skulle du känna samma lycka som jag. Våra barn har all rätt att söka upp donatorn så det finns inget han eller hon inte kommer att kunna få reda på. Och tro mig. Idag är det min sambos barn och ingen annans. Våga hoppa, jag tror på dig!
  • 999
    GoC skrev 2015-11-25 21:11:27 följande:

    Det stämmer verkligen inte. Jag är också här. Jag vet att du är starkare än vad jag är och att du fixar det här! Man får känna att allt är skit men det är endel av bearbetningen! Om du hade sett min systers reaktion igår när jag berättade att vi har en liten i magen då skulle du känna samma lycka som jag. Våra barn har all rätt att söka upp donatorn så det finns inget han eller hon inte kommer att kunna få reda på. Och tro mig. Idag är det min sambos barn och ingen annans. Våga hoppa, jag tror på dig!


    Jag vet att jag har dig. Du är min klippa i detta, det har du varit sedan start!
  • Popetot
    999 skrev 2015-11-25 19:22:09 följande:

    Verkar som alla har hittat spermier via biopsi förutom vi... Känns jävligt hopplöst allt just nu.


    Vill så gärna säga något som tröstar men finns inga ord. Tänker på dig! <3
  • MariaC
    999 skrev 2015-11-25 19:22:09 följande:

    Verkar som alla har hittat spermier via biopsi förutom vi... Känns jävligt hopplöst allt just nu.


    Styrkekramar till dig/er! Håller tummarna så hårt jag kan att det ordnar sig för er, att de hittar spermier vid Mikro-tese. Kram
  • Hopplos120
    999 skrev 2015-11-25 19:22:09 följande:

    Verkar som alla har hittat spermier via biopsi förutom vi... Känns jävligt hopplöst allt just nu.


    Jag tänker på er och jag vet att det kommer lösa sig för er, på ett eller annat sätt kommer ni hitta lyckan när karusellen är över. Massa styrke kramar!!!
  • Charlie310

    Nu har vi gjort vårat andra försök för att hitta spermier, efter ett halv år med sprutor, men inga hittades. Vi har väl varit inställda på att det inte skulle hittas några så på något vis hade vi redan börjat bearbetat provsvaret.

    Nu står vi inför valet att använda spermiedonator. Vi vill så gärna ha barn och det känns som att det är de enda alternativet. Hur ställer ni er till spermiedonation? Hur har ni bearbetat det?

  • Alltannatvarupptaget
    Charlie310 skrev 2015-12-10 09:21:53 följande:
    Nu har vi gjort vårat andra försök för att hitta spermier, efter ett halv år med sprutor, men inga hittades. Vi har väl varit inställda på att det inte skulle hittas några så på något vis hade vi redan börjat bearbetat provsvaret.
    Nu står vi inför valet att använda spermiedonator. Vi vill så gärna ha barn och det känns som att det är de enda alternativet. Hur ställer ni er till spermiedonation? Hur har ni bearbetat det?
    Vi gjorde samma behandling och fick inte något resultat. Dock fick vi ytterligare en behandling (som vi inte vet resultatet på än. om några veckor ska vi göra sista försöket att hitta spermier). Den behandlingen går ut på att mannen äter Letrozol-tabletter i 6 månader. Fungerar inte det den här gången heller så kommer vi att gå vidare med en öppen biopsi eller som vissa kallar det för Micro-tese(?) på Carlanderska. och fungerar inte det heller så kommer spermiedonation näst på tur... Enligt studier som har gjorts på infertila män så har Letrozol behandling fungerat. Dock var inte studien kvantitativ så tillförlitligheten går att ifrågasätta. Jag hoppas innerligt att resultaten blir bra om några veckor :)

    Vi vill ha barn, bio eller inte spelar ingen roll. Men jag ska inte sticka under stolen med att det har varit en process att acceptera det, för det har det varit. En ganska lång process. man måste få möjligheten att arbeta med sorgen... Att acceptera situationen som den är och se framemot ett liv med barn oavsett ursprung. Vi har även ställt oss i adoptionskö för att adoptera ett barn men det är absolut sista utvägen. För jag vill gärna bära ett barn själv. Hjärta
Svar på tråden Avsaknad av spermier