• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Charlie310

    Letrozol har jag aldrig hört talas om? Mannen har injicerat pregnyl och bemfola i 6 månader utan resultat..

    Vi tyckte vi hade bearbetat spermiedonation och var beredd på det, men känns som att nu när vi fått det som sista alternativ så börjar vi om på noll.. Vi var nog inte så beredd. Men eftersom vi vill genomgå förlossning och allt vad det är, så har vi inget annat val än att acceptera donation. Det blir nog bättre med tiden.

    Jag håller timmarna att ni hittar några starka simmare! :)

  • Alltannatvarupptaget
    Charlie310 skrev 2015-12-11 14:50:00 följande:
    Letrozol har jag aldrig hört talas om? Mannen har injicerat pregnyl och bemfola i 6 månader utan resultat..
    Vi tyckte vi hade bearbetat spermiedonation och var beredd på det, men känns som att nu när vi fått det som sista alternativ så börjar vi om på noll.. Vi var nog inte så beredd. Men eftersom vi vill genomgå förlossning och allt vad det är, så har vi inget annat val än att acceptera donation. Det blir nog bättre med tiden.
    Jag håller timmarna att ni hittar några starka simmare! :)
    Det är en ny studie som har gjorts. Letrozol används egentligen av kvinnor och Cancerpatienter. Vi känner att vi inte har något att förlora så vi hoppar med som försökskaniner på den behandlingen.

    Kolla upp det med eran IVF-läkare. Det kanske är ett alternativ för er också...

    TACK!
  • 999
    Alltannatvarupptaget skrev 2015-12-11 15:40:14 följande:
    Det är en ny studie som har gjorts. Letrozol används egentligen av kvinnor och Cancerpatienter. Vi känner att vi inte har något att förlora så vi hoppar med som försökskaniner på den behandlingen.

    Kolla upp det med eran IVF-läkare. Det kanske är ett alternativ för er också...

    TACK!
    Har din man "avvikande" hormonvärden? Eller har alla hormonprover varit normala? Var har ni fått det utskrivet? Min mans värden är helt normala, förutom något förhöjt fsh-värde. Blev nyfiken på detta nu. 
  • Tevira

    Min sambos värden på hormonerna har också varit normala. Så då skulle inte medicinering bli aktuellt om jag förstått rätt? Vår plan är donation om ingenting hittas vid biopsi. Men jag tror att när/ om vi står vid det alternativet så kommer nog känslorna att vara blandade även fast vi vet att det biologiska egentligen inte är det viktiga. Håller tummarna för oss alla.

  • 999
    Charlie310 skrev 2015-12-10 09:21:53 följande:

    Nu har vi gjort vårat andra försök för att hitta spermier, efter ett halv år med sprutor, men inga hittades. Vi har väl varit inställda på att det inte skulle hittas några så på något vis hade vi redan börjat bearbetat provsvaret.

    Nu står vi inför valet att använda spermiedonator. Vi vill så gärna ha barn och det känns som att det är de enda alternativet. Hur ställer ni er till spermiedonation? Hur har ni bearbetat det?


    Tråkigt att höra, är det två biopsier ni gjort? Vad är nästa steg tänker ni? Har ni funderat på mikrotese? 

    Vi har gjort en biopsi och inga spermier hittades. Nästa steg för oss blir nog mikrotese. Spermiedonation har vi inte pratat mycket om, känns inte som ett alternativ för oss - i alla fall inte just nu. 
  • 999

    Har någon av er funderat på att testa akupunktur/kinesisk medicin? Det finns många studier inom området som visar att det kan bota manlig infertilitet. 

  • 999

    Tillägg till ovanstående inlägg: Det gäller då att hitta någon som kan sin sak och har arbetat med det länge. Om man googlar på det så dyker både forum och studier upp som visar att män som tidigare inte producerat spermier har efter några månaders akupunktur (och medicinering med kinesiska örter) börjat producera spermier. Det går ut på att behandla hela kroppen och sätta den i balans med hjälp av akupunktur, och inte bara inrikta sig/behandla/medicinera organet/området som har problem. 

  • Charlie310

    Vi har gjort biopsi två gånger. Hur stor är oddsen att man hittar vid en microtese? Det är förmodligen rätt så lång väntetid?

    Hur mycket tid och pengar orkar/kan man lägga ut? Jag är inte emot donation, men kan inte förneka att vi båda hellre viljat haft ett biologiskt. Nu har vi börjat accepterat tanken på donation. Men om man inte testar alla vägar som går innan man tar emot donation, kommer man fortsätta grubbla på det då? Att man hade kunnat gjort mer? Många funderingar...

  • Alltannatvarupptaget
    999 skrev 2015-12-11 18:53:07 följande:
    Har din man "avvikande" hormonvärden? Eller har alla hormonprover varit normala? Var har ni fått det utskrivet? Min mans värden är helt normala, förutom något förhöjt fsh-värde. Blev nyfiken på detta nu. 
    Han hade helt normala hormonvärden, men lite förhöjt fsh-värde. Det är vår IVF-läkare som har skrivit ut detta åt honom eftersom läkaren ansåg att det var värt ett försök enligt den här studien. https://www.endocrine.org/news-room/current-press-releases/letrozole-is-a-promising-new-treatment-of-male-infertility-researcher-says 

    Man försöker ju verkligen alla vägar man kan för att få egna biologiska barn... Hjärta
  • LHF

    Hej allihop!

    Nu är jag egentligen inte i samma sits som er men jag såg att någon hade nämnt spermadonation och ville bara skriva några rader.

    Min man kan inte få biologiska barn, det fick han reda på när han levde med sitt ex.
    En sak jag verkligen vill trycka på är att låta era män sörja det faktum att han inte kan få biologiska barn, om ni märker att han behöver det. Annars är risken nog ganska stor att han får "fel" känslor för ett eventuellt barn som blir till genom donation.

    Min man är väldigt barnkär och blev förkrossad när han fick reda på det här men han fick aldrig tid att sörja, då hans ex var väldigt desperat efter ett barn. Han har pratat mkt om sina känslor med mig, angående den perioden. De bestämde iaf sig för att prova IVF med donerade spermier. De fick ett barn och det finns ingen i världen som skulle kunna tro att det inte är hans biologiska. Han är som vilken pappa som helst och mamman som vilken mamma som helst. De älskar sitt barn villkorslöst!

    När vi träffades och han berättade det här för mig så blev jag väldigt kluven. Nu visste jag inte ens om jag ville ha fler barn (jag har sedan innan) men just tanken på donation kändes väldigt främmande och konstigt på något vis. Nu har vi varit tillsammans i några år och jag tycker inte alls att det känns främmande eller konstigt längre! Kanske för att jag ser vilken underbar pappa han är och hur mkt han älskar barnet även fast det inte är hans biologiska barn?
    Vi försöker iaf få ett gemensamt barn nu men det går tyvärr inge vidare, så vi kämpar på.

    Vill inte förminska någon i tråden då jag faktiskt redan har barn! Skulle det inte bli fler barn så får det vara så. Men min man vill däremot väldigt gärna ha ett till barn. Vi är fortfarande inne på gratisförsöket men han är beredd att betala för en till IVF om det här inte funkar.

    Jag kan bara tänka mig hur det känns för er alla (och era män) men jag tror att det kommer sluta bra för alla er! Att vänja sig vid tanken på olika alternativ och prata mkt med varandra!
    Håller tummarna för er och önskar er lycka till!

    Ursäkta för långt inlägg.

    Ta hand om er. Kram

Svar på tråden Avsaknad av spermier