• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    539076 visningar
    2466 svar
    2466
    539076

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Äldre 2 Sep 12:44
    askyfullofstars skrev 2018-09-02 12:01:59 följande:

    Va tråkigt. Har ni fått något svar på varför det inte fungerar? Har ni bytt donator? Du ska inte lyssna på andra idioter som inte befinner sig i den här sitsen.

    Stort lycka till!!


    Vi har haft två olika donatorer. Nu antar jag att vi får ta ett möte och diskutera vad nästa steg blir. Vi måste ju delvis byta klinik eftersom ivf med donator endast får ske på universitetssjukhus som jag har förstått det. Men vi får se vad dom säger.

    Enligt mina läkare finns det ingen orsak till varför det inte funkar för mig. Dom hittar inga fel.
  • Äldre 2 Sep 12:45
    Ontopic skrev 2018-09-01 07:24:51 följande:

    Så himla tråkigt att läsa att insemineringen inte tog.. Du ska inte lyssna på de runtom som inte förstår dina känslor. Det är inte helt lätt att inte vara rädd för det som tillhör ivf så som sprutor och äggplock. Vi har precis gjort vårt sista inseminationsförsök försök nu och jag känner som du. Bra att du tänker positivt framåt! Klart man klarar det! Kram till dig!


    Tack för stödet. Kram
  • Äldre 2 Sep 12:50
    mooonwalker skrev 2018-08-31 16:09:55 följande:

    Jag beklagar, jag hoppas verkligen att IVF funkar för er! Jag förstår precis känslan av att värdelöshet som kommer när man får mens. Men jag är säker på att det kommer bli vår tur någon gång!

    Jag har ju ett stort försprång eftersom jag har givit andra människor sprutor, satt infarter och tagit prover under flera år, så för mig var inte steget att göra det på mig själv så stort. Men jag förstår inte hur någon kan säga till dig att om du inte klarar det så klarar du inte av att föda barn, vilket skitsnack! Det kommer säkert kännas jobbigt i början med sprutorna, men det kommer gå bättre och bättre för varje gång! Jag önskar att jag kunde hjälpa dig.

    En tjej på mitt jobb sa en så himla dum grej här om dagen. Vi hade en patient på mitt jobb för några månader sedan som hade varit ofrivilligt barnlös i 11 år. Hon blev gravid förra året, men bebisen dog i magen runt vecka 22 tror jag. Nu var hon gravid igen i vecka 23, men hennes livmordertapp hade börjat öppna sig och vi var rädda att hon skulle föda i förtid. När vi pratade om den här patienten på mitt jobb säger en av mina kollegor "om det var jag hade jag nog funderat på om jag verkligen borde skaffa barn". Jag blev sååå arg! Hon borde inte ens få jobba med gravida kvinnor! Så himla respektlöst! Men det är ingen som vet om min situation, så jag ville inte säga något utan bara satt där tyst...


    Tack! Jag har ett stort stöd från min sambo som pratar med sköterskor och läkare och förklarar. Han kommer att få hjälpa mig med sprutorna, och han tycker inte det känns jobbigt alls förutom att det naturligtvis blir jobbigt för honom att det är jobbigt för mig.

    Känns som man blir dömd direkt att man inte är stark eller klarar av saker bara för att man är rädd för sånt här. Jag är vanligtvis en stark person men det här har verkligen tagit på psyket. Och då hjälper det inte att det står en sköterska och säger att "det känns inte" när det är som jobbigast. En del av dom förstår, andra vill inte ens försöka förstå.
  • Anonym (Dubbe­lt trubbe­l)
    Äldre 3 Sep 10:20
    MariaC skrev 2018-08-27 19:39:12 följande:

    Hej på er,

    Vi förlorade ju vår son Vide i plötslig spädbarnsdöd i magen, i v 32. Han föddes stilla 2 juni. Livet är så fruktansvärt jobbigt. Men vi vill försöka få syskon till Vide. Vi fick en blasto till frysen och min mens kom igång snabbt efter förlossningen.

    21 augusti var vi på kliniken och satte in blaston, är på rd 6 idag. Td 3 sept. Vi hoppas så att det ska ta sig. Håll tummarna för oss alla här inne!!!


    Åh, jag har tänkt på er in emellan, vet ju att vi blev gravida i samma veva o lider verkligen med er förlust! Håller alla tummar för er att ni får ett syskon till er lilla Vide <3
  • Anonym (Sara9­0)
    Äldre 3 Sep 12:02

    Fick idag reda på att det blev 5 ägg till frysen! Så glad över det! Gör hela överstimuleringen lite lättare att hantera.

  • Äldre 3 Sep 12:26
    Anonym (Sara90) skrev 2018-09-03 12:02:58 följande:

    Fick idag reda på att det blev 5 ägg till frysen! Så glad över det! Gör hela överstimuleringen lite lättare att hantera.


    Det är ju toppen!! Valde ni donator själv eller gjorde kliniken det? :)
  • Anonym (Sara9­0)
    Äldre 3 Sep 20:58
    askyfullofstars skrev 2018-09-03 12:26:10 följande:

    Det är ju toppen!! Valde ni donator själv eller gjorde kliniken det? :)


    Vi valde själva, kliniken i norge som vi går på hade det systemet. I början var vi väldigt anti men i efterhand glada , för då kunde vi välja från Skandinavien iaf... när vi gick i Sverige var var det kliniken.

    Ni då?
  • Äldre 3 Sep 23:07
    Anonym (Sara90) skrev 2018-09-03 12:02:58 följande:

    Fick idag reda på att det blev 5 ägg till frysen! Så glad över det! Gör hela överstimuleringen lite lättare att hantera.


    Vad roligt med många till frysen! :D
  • Äldre 4 Sep 08:19
    Anonym (Sara90) skrev 2018-09-03 20:58:33 följande:

    Vi valde själva, kliniken i norge som vi går på hade det systemet. I början var vi väldigt anti men i efterhand glada , för då kunde vi välja från Skandinavien iaf... när vi gick i Sverige var var det kliniken.

    Ni då?


    Ja vi valde själva också. Anledningen till att vi inte gjorde i Sverige, helt galet att en läkare ska bestämma donator åt en.
  • Äldre 4 Sep 17:04
    askyfullofstars skrev 2018-09-04 08:19:55 följande:

    Ja vi valde själva också. Anledningen till att vi inte gjorde i Sverige, helt galet att en läkare ska bestämma donator åt en.


    Jag håller med dig om att det är knas att man själv inte får välja donator i Sverige.. Samtidigt kan jag känna just nu när jag själv inseminerats att det också är liiiiite skönt att inte veta något alls om donatorn. Samtidigt kan jag också tänka mig att det ÄR skönt att veta också. För och nackdelar :)
Svar på tråden Avsaknad av spermier