• Gert

    Vad kommer du göra när SD blir största partiet i nästa val?

    Själv kommer jag glädjas åt SD:s valframgångar och kan bara konstatera att alla som har skrivit här på familjeliv att SD aldrig kommer bli det största partiet har haft fel - som de brukar ha när det handlar om SD.

    Jag har hört några som har sagt att de kommer flytta från Sverige om SD får över 20%. Lycka till med det! Skrattande


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Svar på tråden Vad kommer du göra när SD blir största partiet i nästa val?
  • lintu
    Nerfherder skrev 2015-07-08 14:36:52 följande:

    Jag förnekar inte att det är fel, det jag menar är att Gert tar upp saker som man omöjligt kan göra något åt. Eller menar du att man kan välja sin familj? Tom Rataxes tyckte det var trams, då vi inte har någon arvssynd i Sverige.


    På vilket sätt är det att "vräka ur sig vidriga saker" om det är ren fakta och sanning?
  • Nerfherder
    lintu skrev 2015-07-08 14:38:24 följande:
    På vilket sätt är det att "vräka ur sig vidriga saker" om det är ren fakta och sanning?

    Ska verkligen stefan löfven belastas för något hans morfar har gjort? Är det det du menar?

  • FDFMGA
    _smart_ skrev 2015-07-08 14:37:20 följande:
    Vad du tycker får stå för dig. Själv tyckte jag inte att inlägget Vinterstjärna1984 citerade, var särskilt banalt. Och du behöver inte förklara för mig vad Hökmark menar. Min läsförståelse är alldeles utmärkt, och skulle den brista någonstans, så känner jag Hökmark personligen och kan fråga honom i så fall. Tack ändå. Skrattande
    Självklart står det jag tycker för mig. Jag brukar inte tycka i andras ställe.

    Du får väl be din kompis Hökmark förklara vad han menar med sin debattartikel. Själv tolkar jag den närmast som ett "brandtal" till försvar för det öppna Sverige och mot främlingsfientlighetens SD.

    Men du menar att det är ett komplement till Vinterstjärnas gaggande om vad Sjuklövern måste göra.

    Det gör inte jagSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • lintu
    Nerfherder skrev 2015-07-08 14:41:31 följande:

    Ska verkligen stefan löfven belastas för något hans morfar har gjort? Är det det du menar?


    Om han ska "belastas" för det eller inte är ju inte själva frågan här, jag undrar på vilket sätt det är att vräka ur sig vidriga saker om Löfven?
  • Nerfherder
    lintu skrev 2015-07-08 14:51:56 följande:
    Om han ska "belastas" för det eller inte är ju inte själva frågan här, jag undrar på vilket sätt det är att vräka ur sig vidriga saker om Löfven?
    Genom att säga att Löfvens morfar var Nazist, så insinuerar Gert även att Stefan Löfven är Nazist. Otroligt att jag ska behöva förklara det för dig.

    Dessutom har det NOLL, nada, zilch, med TS att göra.
  • Ascendere
    Nerfherder skrev 2015-07-08 14:36:52 följande:
    Jag förnekar inte att det är fel, det jag menar är att Gert tar upp saker som man omöjligt kan göra något åt. Eller menar du att man kan välja sin familj? Tom Rataxes tyckte det var trams, då vi inte har någon arvssynd i Sverige.
    Du "förnekar inte att det är fel", lite förvirrande uttryck, men du menar alltså att det inte stämmer i sak? Eller skrev du fel och menade "förnekar inte att det stämmer"?

    Men jag tror jag förstår vad du menar i alla fall, alltså att Gert drar upp för debatten ovidkommande saker om Löfvens släkt och mindre smickrande delar av (den svenska) socialdemokratins historia. Jag kan i så fall hålla med om att det inte hör till debatten.
    Dock får ditt uttryck "vräka ur sig vidriga saker" det att låta som att det handlar om något mycket värre än att komma med för debatten ovidkommande påståenden. 
  • Nerfherder
    Ascendere skrev 2015-07-08 15:00:28 följande:
    Du "förnekar inte att det är fel", lite förvirrande uttryck, men du menar alltså att det inte stämmer i sak? Eller skrev du fel och menade "förnekar inte att det stämmer"?

    Men jag tror jag förstår vad du menar i alla fall, alltså att Gert drar upp för debatten ovidkommande saker om Löfvens släkt och mindre smickrande delar av (den svenska) socialdemokratins historia. Jag kan i så fall hålla med om att det inte hör till debatten.
    Dock får ditt uttryck "vräka ur sig vidriga saker" det att låta som att det handlar om något mycket värre än att komma med för debatten ovidkommande påståenden. 
    Så du tycker det är ok att yttra sig så? Aha.
  • Ascendere
    Nerfherder skrev 2015-07-08 14:59:42 följande:
    Genom att säga att Löfvens morfar var Nazist, så insinuerar Gert även att Stefan Löfven är Nazist. Otroligt att jag ska behöva förklara det för dig.

    Dessutom har det NOLL, nada, zilch, med TS att göra.
    Jag tror, men rätta mig om jag har fel, att det Gert menar är att (den svenska) socialdemokratin må ha vissa bruna inslag i sin historia men är inte ett nazistiskt parti idag, och på precis samma sätt kan SD också ha mindre smickrande inslag i sin väsentligt kortare historia men är ändå inte att betraktas om ett fascistiskt och rasistiskt parti, något som Drottningen70 påstått i det inlägg Gert svarade på. 
  • Nerfherder
    Ascendere skrev 2015-07-08 15:08:46 följande:
    Jag tror, men rätta mig om jag har fel, att det Gert menar är att (den svenska) socialdemokratin må ha vissa bruna inslag i sin historia men är inte ett nazistiskt parti idag, och på precis samma sätt kan SD också ha mindre smickrande inslag i sin väsentligt kortare historia men är ändå inte att betraktas om ett fascistiskt och rasistiskt parti, något som Drottningen70 påstått i det inlägg Gert svarade på. 
    I vilket fall som helst, det har NADA med ts att göra, som sagt.
  • _smart_
    FDFMGA skrev 2015-07-08 14:51:01 följande:
    Självklart står det jag tycker för mig. Jag brukar inte tycka i andras ställe.

    Du får väl be din kompis Hökmark förklara vad han menar med sin debattartikel. Själv tolkar jag den närmast som ett "brandtal" till försvar för det öppna Sverige och mot främlingsfientlighetens SD.

    Men du menar att det är ett komplement till Vinterstjärnas gaggande om vad Sjuklövern måste göra.

    Det gör inte jagSkrattande
    Då har du helt missat att det snarare är ett nyanserat sätt att kritisera det befintliga systemet, som varit mer fokuserat på rättigheter och desto mindre på skyldigheter. Samtidigt kan artikeln delvis tolkas som självkritik, då man på senare tid insett att väljarna irriterats över frånvaron av diskussion om integration, utanförskap och parallellsamhällen, i detalj.

    Hade Hökmarks punkter i slutet av artikeln presenterats av SD, hade de flesta avfärdat dem som nonsens. Förhoppningsvis kommer ökad politisk närvaro från de etablerade partierna leda till SD:s fall, men så länge folk förnekar de problem som finns i samhället, och uppenbarligen gör 15% av populationen irriterade, så kommer SD fortsätta att växa.
Svar på tråden Vad kommer du göra när SD blir största partiet i nästa val?