• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Snusovic

    Liten fråga: en stor del av flyktingkrisen anses ha sin grund i Syrien. Hur många av er har kunskap om vad som har skett där och hur läget är just nu? Jag är lite nyfiken.

  • Yellow Cross
    Snusovic skrev 2015-11-13 16:59:45 följande:

    Liten fråga: en stor del av flyktingkrisen anses ha sin grund i Syrien. Hur många av er har kunskap om vad som har skett där och hur läget är just nu? Jag är lite nyfiken.


    Jag följer utvecklingen i Syrien,dock så är Afghaner en relativ majoritet av alla som söker sig hit så det är uppenbarligen inte Syrien som vi främst ska oroa oss över.
  • KillBill
    Peddan skrev 2015-11-13 15:41:16 följande:

    Att FP, S och C pratar om att moderaternas förslag på en restriktivare flyktingpolitik skulle leda till att Sverige bryter mot asylrätten? Den är redan bruten, konceptet utgår ifrån att första trygga land ska gälla, vilket det inte gör när människor tar sig igenom hela Europa innan.
    Det andra är att dom som får avslag inte lämnar landet eller att deras hemländer inte tar ansvar för sina medborgare.
    Så asylrätten är förlegad och måste göras om i grunden. Det är ohållbart att Sverige ska förhålla sig till regel / lag om inget annat land i världen gör detsamma.


    Jag rekommenderar dig att läsa på om vad som gäller innan du uttalar dig. Asylrätten och Dublinförordningen är helt olika saker. Alla människor har rätt att söka asyl och få sin asylansökan prövad. Sedan kan ett land, när den prövar en asylansökan komma fram till att den ansökan ska hanteras av första asylland och skicka flyktingen och ansökan dit.

    Problemet med Moderaternas förslag är att det innebär att alla asylansökningar inte kommer att behandlas och att flyktingar kan komma att skickas till fel land (dvs ett land som inte är första asylland).

    Att inte behandla en asylansökan är ett brott asylrätten (som ingår i de mänskliga rättigheterna).


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Lady Blau
    Lars E skrev 2015-11-13 15:07:24 följande:

    Ett kort tag hade SVT en poll om det var rätt att införa gränskontroller. Men när 90% angav att det var rätt försvann den illa kvickt. Men vad att vänta av en redaktion där enligt egen källa 52% röstar på miljöpartiet.


    Varför tar de bort sådana underwökningqr eller pollar? Varför kommer det ingen på tex svt eller expressen om vad man tycker om invandringen om den är okej eller hög eller liknande. Vågar de inte eller vad är det frågan om?

    Kan man se var den där pollen var?
  • Lady Blau
    Yellow Cross skrev 2015-11-13 17:01:30 följande:

    Jag följer utvecklingen i Syrien,dock så är Afghaner en relativ majoritet av alla som söker sig hit så det är uppenbarligen inte Syrien som vi främst ska oroa oss över.


    Det är regeringens fel då INGET annat land ger afghaner uppehållstillstånd, ingen klassar landet som krigshärd förutom Sverige och dessutom så pass omfattande att närmare 80% får PUT dessutom.

    Återigen regeringens fel alltihop.
  • Snusovic
    Yellow Cross skrev 2015-11-13 17:01:30 följande:

    Jag följer utvecklingen i Syrien,dock så är Afghaner en relativ majoritet av alla som söker sig hit så det är uppenbarligen inte Syrien som vi främst ska oroa oss över.


    Då är det samma som här. Vi drunknar också i afghaner, men lik förbannat envisas media med att prata om Syrien. Jag följer också utvecklingen i Syrien helt sedan alAssad vände utvecklingen första gången, och har lärt mig mycket om folket i tillägg till situationen, och syrierna tycks inte vara dom som flyr särskilt lätt, vilket samsvarar gott med bilden jag fått här att det inte kommer så många.
  • Lady Blau
    Gert skrev 2015-11-13 16:06:54 följande:

    We are the refugees living at Norrbygarden camp Fagersta seending our message to the Swedish government and people to help us to get over our suffering at the camp from the bad treatment and the bad food.


    Fy fan vad är det där för en video?
  • Yellow Cross
    KillBill skrev 2015-11-13 17:01:36 följande:

    Jag rekommenderar dig att läsa på om vad som gäller innan du uttalar dig. Asylrätten och Dublinförordningen är helt olika saker. Alla människor har rätt att söka asyl och få sin asylansökan prövad. Sedan kan ett land, när den prövar en asylansökan komma fram till att den ansökan ska hanteras av första asylland och skicka flyktingen och ansökan dit.

    Problemet med Moderaternas förslag är att det innebär att alla asylansökningar inte kommer att behandlas och att flyktingar kan komma att skickas till fel land (dvs ett land som inte är första asylland).

    Att inte behandla en asylansökan är ett brott asylrätten (som ingår i de mänskliga rättigheterna).


    Artikel 14 §1 i FN:s konvention om mänskliga rättigheter hävdar att asylsökare inte får skickas tillbaka till länder där de riskerar förföljelse,men då de inte riskerar förföljelse i något av de många länder som de tar till Sverige så strider inte deportation mot den konventionen.

    Artikel 33 §1 i FN:s flyktingkonvention hävdar också att asylanter inte får skickas till länder där de riskerar förföljelse,dock så riskerar de inte någon förföljelse i något av transitländerna som de tar för att ta sig till Sverige,alltså kan de deporteras.

    Artikel 31 i samma konvention hävdar dessutom att man får vidta åtgärder mot de som illegalt invandrat(asylant eller ej) såvida de inte kommer direkt från ett territorium där deras rättigheter kränks,vilket innebär att åtgärder får vidtas mot de som passerat säkra länder innan de illegalt anlänt till Sverige.

    Kort sagt så kan man deportera asylanter till säkra länder (som uppfyller ovan nämnda krav) utan att bryta mot någon av dessa konventioner.
  • Yellow Cross
    Lady Blau skrev 2015-11-13 17:07:22 följande:
    Det är regeringens fel då INGET annat land ger afghaner uppehållstillstånd, ingen klassar landet som krigshärd förutom Sverige och dessutom så pass omfattande att närmare 80% får PUT dessutom.

    Återigen regeringens fel alltihop.
    Det är regeringens fel att de inte utför ålderskontroller på "ensamkommande flyktingbarn" vilket skulle hindra vuxna lyckosökare från att missbruka ensamkommande systemet.

    Det är också regeringens fel att de för en sådan signalpolitik som lockar hit Afghaner vilket lett till att det nu kommer mångdubbelt fler Afghaner hit än under de våldsammaste och mest dödliga åren av stridigheterna mellan de västerländska ockupationsstyrkorna och Talibanerna i Afghanistan.
    Snusovic skrev 2015-11-13 17:08:16 följande:
    Då är det samma som här. Vi drunknar också i afghaner, men lik förbannat envisas media med att prata om Syrien. Jag följer också utvecklingen i Syrien helt sedan alAssad vände utvecklingen första gången, och har lärt mig mycket om folket i tillägg till situationen, och syrierna tycks inte vara dom som flyr särskilt lätt, vilket samsvarar gott med bilden jag fått här att det inte kommer så många.
    I vilket land befinner du dig i?

Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?