• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • KillBill
    Peddan skrev 2015-11-13 18:05:05 följande:
    www.migrationsinfo.se/migration/eu/asylsokande/dublinforordningen/

    Min poäng är att om inte EU tar sitt ansvar så håller det inte om bara Sverige följer reglerna. Sen spelar det ingen roll hur mycket Löfven klagar det är uppenbarligen ingen som lyssnar.
    De flesta länder lever upp till asylrätten vilket inte moderaternas förslag gjorde. Att många av Europas länder inte lever upp till Dublinförordningen är ett annat problem men Sverige ska inte bryta mot mänskliga rättigheter bara för att andra länder bryter mot Dublinförordningen.
  • Yellow Cross
    KillBill skrev 2015-11-13 18:12:26 följande:
    Sverige är en rättsstat där beslut ska kunna överklagas och omprövas innan dessa vinner laga kraft.
    De kan skickas tillbaka till ett säkert land medan deras beslut omprövas då alla asylanter som kommer till Sverige kan betraktas som illegala invandrare enligt artikel 31 sektion 1 i flyktingkonventionen.

    Alternativt så får man ta efter KD:s förslag om interneringsläger.
  • KillBill
    Yellow Cross skrev 2015-11-13 18:25:36 följande:
    De kan skickas tillbaka till ett säkert land medan deras beslut omprövas då alla asylanter som kommer till Sverige kan betraktas som illegala invandrare enligt artikel 31 sektion 1 i flyktingkonventionen.

    Alternativt så får man ta efter KD:s förslag om interneringsläger.
    Du svamlar. En flykting som söker asyl i Sverige bryter inte mot artikel 31 sektion 1.
  • Världsmedborgare
    Förövrigt så finns det ett akut behov av bostäder till nyanlända,nu har du ett gyllene chans och bevisa att du inte är en hycklande revirpissare och börja leva som du lär och inhysa ett par nyanlända män från Arabvärlden/Afghanistan.



    Och vad får dig att skriva ovanstående?

    Du vet ju ö.h.t inget om mig, eller vad jag gör eller har gjort i flyktingfrågan, så varför ljuger du och påstår saker om mig du inte vet nåt om?

    Är lögnen nåt som vi som läser dig, alltid ska ta för givet att den ingår i din retorik och ditt skrivande?
    Eller gäller det bara när du gör personliga påhopp av oss som skriver, t.ex när du som ovan beskyller mig för att vara hycklare?
  • Världsmedborgare
    KillBill skrev 2015-11-13 18:41:00 följande:
    Du svamlar. En flykting som söker asyl i Sverige bryter inte mot artikel 31 sektion 1.
    Ha ha ha, ja vissa har då problem
    Alla människor har förstås rätt att söka asyl, och kan inte bryta mot nåt ö.h.t genom att lämna in en asylsökan.
  • Yellow Cross
    Världsmedborgare skrev 2015-11-13 18:42:28 följande:
    Och vad får dig att skriva ovanstående?

    Du vet ju ö.h.t inget om mig, eller vad jag gör eller har gjort i flyktingfrågan, så varför ljuger du och påstår saker om mig du inte vet nåt om?

    Är lögnen nåt som vi som läser dig, alltid ska ta för givet att den ingår i din retorik och ditt skrivande?
    Eller gäller det bara när du gör personliga påhopp av oss som skriver, t.ex när du som ovan beskyller mig för att vara hycklare?
    En Ja/Nej fråga är alltså en fråga där endast Ja/Nej är giltiga svar,vill du inte svara så skriv det.


  • Yellow Cross
    KillBill skrev 2015-11-13 18:41:00 följande:
    Du svamlar. En flykting som söker asyl i Sverige bryter inte mot artikel 31 sektion 1.
    "1. The Contracting States shall not impose penalties, on account of their
    illegal entry or presence, on refugees who, coming directly from a territory
    where their life or freedom was threatened in the sense of article 1, enter or
    are present in their territory without authorization, provided they present
    themselves without delay to the authorities and show good cause for their
    illegal entry or presence."

    Hur tolkar du det med tanke på att de ratat ett flertal säkra länder på väg till Sverige?
  • KillBill
    Yellow Cross skrev 2015-11-13 18:57:06 följande:
    "1. The Contracting States shall not impose penalties, on account of their
    illegal entry or presence, on refugees who, coming directly from a territory
    where their life or freedom was threatened in the sense of article 1, enter or
    are present in their territory without authorization, provided they present
    themselves without delay to the authorities and show good cause for their
    illegal entry or presence."

    Hur tolkar du det med tanke på att de ratat ett flertal säkra länder på väg till Sverige?
    Sverige har ingen möjlighet möjlighet att straffa någon för att denne olovligen befunnit sig i ett annat land. Om flyktingen söker asyl i Sverige är vi skyldiga att behandla ansökan.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Yellow Cross
    KillBill skrev 2015-11-13 19:08:34 följande:
    Sverige har ingen möjlighet möjlighet att straffa någon för att denne olovligen befunnit sig i ett annat land. Om flyktingen söker asyl i Sverige är vi skyldiga att behandla ansökan.
    Hur menar du "ingen möjlighet" ?
    Det är ju redan idag olagligt att illegalt invandra till Sverige,och flyktingkonventionen skyddar bevisligen inte asylanter som ratar ett flertal säkra länder på väg hit mot att åtalas för illegal invandring.


  • Ulltand
    KillBill skrev 2015-11-13 19:08:34 följande:

    Sverige har ingen möjlighet möjlighet att straffa någon för att denne olovligen befunnit sig i ett annat land. Om flyktingen söker asyl i Sverige är vi skyldiga att behandla ansökan.


    Men i sak så ska flyktingen söka asyl i första eu-land och kan därför hänvisas tllbaka dit. Om det bryter mot någon annan asylregel har mindre betydelse. Asyl kan iaf sökas i ett EU-land och sökande skall följa reglerna, det kan man begära tycker jag.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?