• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Världsmedborgare
    Pikachuu skrev 2016-11-08 15:45:51 följande:
    Det är fruktansvärt det som händer ute i världen, det är nog alla överens om.

    Men vad skulle egentligen folk välja, utan abstrakta resonemang kring allas lika värde, om man tvingades välja mellan att stänga gränsen och att dela hälften av det man äger med främlingar?
    Jag håller med dig om att ser riktigt illa ut i Världen idag, faktiskt värre än det var under kalla kriget, och värre lär det bli, allt tyder tyvärr på det.
    Händer inget konkret de närmaste åren, som vänder trenden, ja då tror jag inte det går att undvika ett större krig..

    Vilka delar hälften med främlingar, menar du?

    Om du tänker på de ca 1.5 miljoner asylsökande flyktingar som finns i EU, så blir det inte mycket mer än en struntsumma vi behöver dela med oss av, med tanke på att vi är över 500 miljoner invånare.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-11-07 16:22:38 följande:
    Vad skrattar du åt, är du så dåligt påläst att du inte vet det?
    Har du gått på Alliansens och stoförtagens lobbyverksamhet om hur höga skatter vi har?
    Antar då att du inte ens är medveten om att t.ex Volvo under många många år aldrig betalade en enda krona i skatt.

    Vi ligger även lägre än t.ex OECD länderna, och med alla lagliga möjligheter som vi har i Sverige att "trolla bort" skatt, så blir skatten för de större företagen väldigt låg.
    Tyvärr nöjer sig många företag inte med det, utan väljer att smita unda skatter, genom div tvivelaktiga och ibland rent olagliga ageranden.
    Är det därför så många svenska storbolag stannar i Sverige och utländska storbolag kommer hit...det förklarar ju saken...?!
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-11-13 16:05:45 följande:
    Är det därför så många svenska storbolag stannar i Sverige och utländska storbolag kommer hit...det förklarar ju saken...?!
    Ja Sverige har vid en internationell jämförelse väldigt många storföretag. De senaste åren har företag som Facebook och Google etablerat verksamhet (datahallar och utveckling) i Sverige.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-11-13 16:05:45 följande:
    Är det därför så många svenska storbolag stannar i Sverige och utländska storbolag kommer hit...det förklarar ju saken...?! smile2.gif
    Varför skulle utländska storbolag komma hit, dom finns redan på t.ex Irland m.fl ställen sen länge?
    Dom har det redan så bra, så det skulle bara bli en flyttkostnad utan mervärde.

    http://www.di.se/artiklar/2016/6/7/storbolag-betalar-ingen-skatt-i-sverige/

    En fråga, vet du vilken skatt i % vanlig aktiebolag betalar i Sverige, om dom går efter den fasta skattesatsen, och vet du vilken skatt de flesta aktiebolag ligger på efter att utnyttjat de helt lagliga och ärliga möjligheter som ges?

    Jag vet, eftersom jag själv är företagare, och ogärna ser mina inkomster försvinna bort i skatt jag inte är tänkt att behöva betala in.
    Välgörenhet är inget jag idkar i företaget, det gör jag hand vid sidan om.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    KillBill skrev 2016-11-13 16:16:39 följande:
    Ja Sverige har vid en internationell jämförelse väldigt många storföretag. De senaste åren har företag som Facebook och Google etablerat verksamhet (datahallar och utveckling) i Sverige.
    Inte alls konstigt, här behöver dom inte trixa med skatten eller bli uthängda i media som skattesmitare i ett skatteparadis, utan har låg skatt utan mygel, och det är fin fin gratisreklam, att kunna visa upp en sån fasad.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Tom Araya

    Det blir lite komiskt när politikerna på kommunal nivå i förtvivlan försöker hitta lösningar till alla problem som öses över dem av beslut av deras partkollegor på riksnivå...och det knorras och gnälls en del...

  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2016-11-26 04:15:25 följande:
    Det blir lite komiskt när politikerna på kommunal nivå i förtvivlan försöker hitta lösningar till alla problem som öses över dem av beslut av deras partkollegor på riksnivå...och det knorras och gnälls en del...
    Patetiskt är ett annat ord att använda.

    Politikerna som styr gör sitt bästa för att se så goda och korrekta ut som möjligt - på sin nivå. Ingen ser till helheten.

    Och förlorarna är det svenska folket.
  • Jill 79
    Flash Gordon skrev 2016-11-26 08:40:50 följande:

    Patetiskt är ett annat ord att använda.

    Politikerna som styr gör sitt bästa för att se så goda och korrekta ut som möjligt - på sin nivå. Ingen ser till helheten.

    Och förlorarna är det svenska folket.


    Och förlorarna är även svältande barn i Afrika eftersom vi tar en stor, STOR bit av deras bistånd och istället lägger på dyra boenden och andra omkostnader för ett mindre antal människor som inte är barn. Och där många inte ens kommer från krig.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?