• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-12-15 16:30:02 följande:
    Detta kan endast lösas med arbetskraftsinvandring. En väldigt stor del av de som har kommit hit har alldeles för låg utbildning (och därför pratar man om att det måste skapas fler enkla jobb).
    Glöm det, det kommer att kosta för mycket + att det inte finns nån arbetskraft att hämta hit, det borde du veta då svenska företag jagat arbetskraft under en tid, men ändå inte hittat det dom söker.
    Till det kommer, att snart sagt alla länder i väst jagar arbetskraft, så länderna kommer inte att tillåta att något annat land dränerar dom på arbetskraft.
    Så räkna kallt med att vi inte kan klara att fylla vakanser med arbetsinvandring, dom tider är förbi.

    Och än en gång hänvisar jag till vad företagen säger i "Det är attityden dumbom", där kan du se att utbildning inte kommer förrän på 5:e plats, så den är definitivt bara ett politiskt påhitt, som inte arbetsgivarna håller med om.
    Och än en gång så säger jag, att vi måste ge arbetsgivarna full tillgång till alla som kommit hit, för det är det dom vill ha.
    Och än en gång så säger jag att vi måste lyssna på arbetsgivarna/företag och myndigheter och låta dom avgöra vilka som är anställningsbara, och inte låta politkerna bestämma vad som är rätt, för den kunskapen har dom uppenbart inte.

    Utöver det så måste dom tillfälliga uppehållstillstånden omedelbart tas bort, för dom ställer till med en massa problem på arbetsmarknanden, vem fan vill anställa personer som kan bli utvisade imorgon!?
    Så försvinner inte eländet omgående, då kommer vi att gå miste om massor med duglig arbetskraft, och det har vi inte råd med.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-12-15 20:14:43 följande:
    Utöver det så måste dom tillfälliga uppehållstillstånden omedelbart tas bort, för dom ställer till med en massa problem på arbetsmarknanden, vem fan vill anställa personer som kan bli utvisade imorgon!?
    Så försvinner inte eländet omgående, då kommer vi att gå miste om massor med duglig arbetskraft, och det har vi inte råd med.
    Enkel lösning för problemet med uppehållstillstånd på arbetsmarknaden är att den som fått TUT kan ansöka och få PUT vid fast anställning. Att ge alla PUT direkt per automatik är vansinne.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-12-15 20:02:23 följande:
    Vad räknar du det på för siffror? Sverige har tagit emot fler per capita än hela resten av EU och har i perioder legat tvåa efter Tyskland räknat i antal.
    Sett till världen eller ens bara den rikare och fredligare halvan av världen har Sverige mer än väl tagit sin del av ansvaret.

    För Sveriges del kommer en babyboom ge ett tillskott av invånare på ca 10-15% eller ca 10 000-15 000 extra barn per år under 2-4 år, vad är det mot 100 000 invandrade per år eller en fördubbling av invandringen jämfört med före flyktingkrisen. Ditt resonemang saknar perspektiv.



    Herregud vad du fastnat i Sverige, har du missat att vi är en del i EU, med en gemensam (arbets)marknad?
    Och det är forfarande så att EU, inte tagit sitt ansvar, inte på långa vägar, så vi behöver göra mycket mer, och det kommer vi att göra.
    Men då kommer det att bli inlindat i ord som arbetsinvandring, demografikompensering eller vad det nu kan hittas på för ord.
    För mer folk i arbetsför ålder, det behöver EU, och det är det endast de invandrarfientliga som inte håller med om.

    Nu vet jag inte vad jag ska tro, men 10-15% fler blir nog för alla 1-1,5 miljoner människor, räknat på vårt invånarantal på ca 10 miljoner, och så mycket kan vi nog inte räkna med i tillskott av ungar.

    Jag är helt nöjd med de 60-65.000 fler varje år, en siffra som ofta nämns, och som jag håller med om är vad Sverige behöver årligen grovt räknat.
    Mig gör det inget om det blir fler än så, huvudsaken är att det inte blir färre, för då försvinner snabbt det goda vi nu har lyckats med.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-12-15 20:28:31 följande:
    Herregud vad du fastnat i Sverige, har du missat att vi är en del i EU, med en gemensam (arbets)marknad?
    Och det är forfarande så att EU, inte tagit sitt ansvar, inte på långa vägar, så vi behöver göra mycket mer, och det kommer vi att göra.
    Men då kommer det att bli inlindat i ord som arbetsinvandring, demografikompensering eller vad det nu kan hittas på för ord.
    För mer folk i arbetsför ålder, det behöver EU, och det är det endast de invandrarfientliga som inte håller med om.
    Du har alltså inte ett hum om vad du pratar om! Hur stor del är Sveriges ansvar av EU's flyktingmottagning?
    Världsmedborgare skrev 2016-12-15 20:28:31 följande:
    Nu vet jag inte vad jag ska tro, men 10-15% fler blir nog för alla 1-1,5 miljoner människor, räknat på vårt invånarantal på ca 10 miljoner, och så mycket kan vi nog inte räkna med i tillskott av ungar.
    10-15 % fler barn föds under en babyboom i Sverige, vilket innebär att istället för ca 110-115 tusen barn föds upp till 120-125 tusen barn på ett år.
    Världsmedborgare skrev 2016-12-15 20:28:31 följande:
    Jag är helt nöjd med de 60-65.000 fler varje år, en siffra som ofta nämns, och som jag håller med om är vad Sverige behöver årligen grovt räknat.
    Mig gör det inget om det blir fler än så, huvudsaken är att det inte blir färre, för då försvinner snabbt det goda vi nu har lyckats med.
     Huruvida vi verkligen behöver 60-65 000 invandrare per år av demografiska skäl kan diskuteras (har du någon källa?), men om vi nu för enkelhetens skull räknar på 60 000...
    Under åren 2005-2015, alltså 11 år, tog vi emot drygt 1,05 miljon invandrare, vilket blir nästan 96 000 per år i genomsnitt. Vi skulle kunna ha absolut 0 i invandring 2015-2018 och ändå uppfylla de av dig angivna demografiska behov. Nu blir det ju inte noll utan 2016 lär väl sluta på uppåt 40-50 000 invandrade och det förespås att anhöriginvandringen kan ta nivån till över 100 000 per år igen under 2017 eller 2018. Så åter igen, några behov av invandring föreligger inte än på ett tag, låt det istället lugna ner sig lite för att kunna ta hand om de som redan kommit.

  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-12-15 20:28:31 följande:
    Herregud vad du fastnat i Sverige, har du missat att vi är en del i EU, med en gemensam (arbets)marknad?
    Du fastnade i EU när jag ville tala om världens ansvar...

  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-12-15 20:28:31 följande:
    Jag är helt nöjd med de 60-65.000 fler varje år, en siffra som ofta nämns, och som jag håller med om är vad Sverige behöver årligen grovt räknat.
    Mig gör det inget om det blir fler än så, huvudsaken är att det inte blir färre, för då försvinner snabbt det goda vi nu har lyckats med.
    Tom Araya skrev 2016-12-15 21:04:55 följande:
    Världsmedborgare skrev 2016-12-15 20:28:31 följande:
    Jag är helt nöjd med de 60-65.000 fler varje år, en siffra som ofta nämns, och som jag håller med om är vad Sverige behöver årligen grovt räknat.
    Mig gör det inget om det blir fler än så, huvudsaken är att det inte blir färre, för då försvinner snabbt det goda vi nu har lyckats med.
     Huruvida vi verkligen behöver 60-65 000 invandrare per år av demografiska skäl kan diskuteras (har du någon källa?), men om vi nu för enkelhetens skull räknar på 60 000...
    Under åren 2005-2015, alltså 11 år, tog vi emot drygt 1,05 miljon invandrare, vilket blir nästan 96 000 per år i genomsnitt. Vi skulle kunna ha absolut 0 i invandring 2015-2018 och ändå uppfylla de av dig angivna demografiska behov. Nu blir det ju inte noll utan 2016 lär väl sluta på uppåt 40-50 000 invandrade och det förespås att anhöriginvandringen kan ta nivån till över 100 000 per år igen under 2017 eller 2018. Så åter igen, några behov av invandring föreligger inte än på ett tag, låt det istället lugna ner sig lite för att kunna ta hand om de som redan kommit.

    Vad det gäller de demografiska behoven antar jag att det är för ekonomin du avser och då vill jag påminna om att det där krävs en sysselsättningsgrad hos invandrare för att de ska ge ett tillskott som vi inte haft på 20 år eller mer, men du har väl en väl ickebeprövad mirakelmedicin för det också... :)
    I annat fall är varje mottagen flykting ett minus.

  • K Kalle
    KillBill skrev 2016-12-15 10:56:42 följande:
    Täby, Nacka och Ekerö kommer emellertid inte att hamna i samma situation som Södertälje eller Malmö bara för att man tar emot ett hundratal nyanlända. Däremot kommer Nacka, Täby och Ekerö försvåra situationen i bl.a Södertälje och Malmö genom att inte ta ansvar.
    De är kanske oroliga för att detta är början på slutet när de ser skräckexempel från andra kommuner.
  • K Kalle
    KillBill skrev 2016-12-15 11:14:32 följande:
    Det är bara moderatledda kommuner som har sagt nej.
    Tja, deras partiledning har också varit för en mer restriktiv migrationspolitik. S-kommunerna får väl ta hand om det som den s-styrda regeringen beslutar.
  • K Kalle
    Världsmedborgare skrev 2016-12-15 20:14:43 följande:
    Glöm det, det kommer att kosta för mycket + att det inte finns nån arbetskraft att hämta hit, det borde du veta då svenska företag jagat arbetskraft under en tid, men ändå inte hittat det dom söker.
    Till det kommer, att snart sagt alla länder i väst jagar arbetskraft, så länderna kommer inte att tillåta att något annat land dränerar dom på arbetskraft.
    Så räkna kallt med att vi inte kan klara att fylla vakanser med arbetsinvandring, dom tider är förbi.

    Och än en gång hänvisar jag till vad företagen säger i "Det är attityden dumbom", där kan du se att utbildning inte kommer förrän på 5:e plats, så den är definitivt bara ett politiskt påhitt, som inte arbetsgivarna håller med om.
    Och än en gång så säger jag, att vi måste ge arbetsgivarna full tillgång till alla som kommit hit, för det är det dom vill ha.
    Och än en gång så säger jag att vi måste lyssna på arbetsgivarna/företag och myndigheter och låta dom avgöra vilka som är anställningsbara, och inte låta politkerna bestämma vad som är rätt, för den kunskapen har dom uppenbart inte.

    Utöver det så måste dom tillfälliga uppehållstillstånden omedelbart tas bort, för dom ställer till med en massa problem på arbetsmarknanden, vem fan vill anställa personer som kan bli utvisade imorgon!?
    Så försvinner inte eländet omgående, då kommer vi att gå miste om massor med duglig arbetskraft, och det har vi inte råd med.
    Aha, så att politikerna desperat pratar om att fler enkla jobb måste till eftersom de som kommit hit är för lågkvalificerade för att ta andra jobb är bara strunt? Och det faktum att en mycket stor del invandrare inte kommit i arbete ens efter 10 år i landet är inget att bry sig om?
  • KillBill
    K Kalle skrev 2016-12-16 08:48:51 följande:
    Tja, deras partiledning har också varit för en mer restriktiv migrationspolitik. S-kommunerna får väl ta hand om det som den s-styrda regeringen beslutar.

    Vad svamlar du om? Moderaterna har väl inte varit för en restriktiv invandringspolitik? under perioden 2007 och 2014 när Moderaterna satt vid makten uppgick Sveriges invandring till 844 000 personer.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?