• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • nattuw
    KillBill skrev 2017-02-09 08:31:08 följande:
    Och detta läste du på Avpixlat?
    I GP. Du borde kanske vidga dina vyer och börja läsa lita annat än bara Avpixlat.
  • KillBill
    nattuw skrev 2017-02-09 18:29:59 följande:
    I GP. Du borde kanske vidga dina vyer och börja läsa lita annat än bara Avpixlat.
    Det har jag missat. Var snäll och länka till GP artikeln där det framgår att svenska barnfamiljer alltid får bo i trånga hotellrum eller vandrarhemsrum medan nyanlända alltid får riktiga lägenheter.
  • KillBill
    K Kalle skrev 2017-02-09 08:04:08 följande:
    Det gör jag inte. Jag säger att folk kan råka illa ut även om de inte är ursprungsbefolkning. I Malmö råkar inte särskilt många muslimer ut för sånt. Däremot är situationen riktigt illa för judar, och det är inte nynazister som är förövarna utan invandrade muslimer.

    Du pratade om Sveriges behandling av samerna och jag inflikade att skåningarna blev riktigt illa behandlade under lång tid efter att Skåne erövrats. Det flöt väldigt mycket blod kan jag säga. det fanns präster som blev avrättade för att de predikade på sitt modersmål och inte på svenska.
    Anmälda hatbrott i Sverige ökade under förra året - med 14 procent. Antisemitiska och islamofobiska hatbrott var vanligare i Malmö än i Stockholm och Göteborg, men de flesta hatbrotten är främlingsfientliga eller rasistiska.

    www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/antisemitiska-och-islamofobiska-hatbrott-vanligare-i-malmo
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-02-09 18:38:56 följande:
    Det har jag missat. Var snäll och länka till GP artikeln där det framgår att svenska barnfamiljer alltid får bo i trånga hotellrum eller vandrarhemsrum medan nyanlända alltid får riktiga lägenheter.
    En vän med barn gick på ett info-möte för bostadssökande som socialförvaltningen anordnade. En vecka på vandrarhem om om hon har barn       och läget är så akut att alternativet är gatan var deras svar till henne. Annars föreslog de henne att separera från sina barn så att hon själv kunde flytta bort från Stockholm.
    Hon orkar knappt gå till jobbet längre.
  • nattuw
    Tom Araya skrev 2017-02-10 13:50:10 följande:
    En vän med barn gick på ett info-möte för bostadssökande som socialförvaltningen anordnade. En vecka på vandrarhem om om hon har barn       och läget är så akut att alternativet är gatan var deras svar till henne. Annars föreslog de henne att separera från sina barn så att hon själv kunde flytta bort från Stockholm.
    Hon orkar knappt gå till jobbet längre.
    Om det är samma vandrarhem som använts tidigare så är det nog nästan bättre att bo på gatan. För där placerades barnfamiljer och missbrukare tillsammans.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2017-02-10 13:50:10 följande:
    En vän med barn gick på ett info-möte för bostadssökande som socialförvaltningen anordnade. En vecka på vandrarhem om om hon har barn       och läget är så akut att alternativet är gatan var deras svar till henne. Annars föreslog de henne att separera från sina barn så att hon själv kunde flytta bort från Stockholm.
    Hon orkar knappt gå till jobbet längre.
    Om socialförvaltningen föreslog att mamman skulle separera från sina barn så finns det troligtvis någon annan problematik kopplat till det svar som socialtjänsten gav.

    Självklart kan man inte vara stampa in på socialtjänsten och be om en lägenhet och räkna med att socialtjänsten ska erbjuda ett förstahandskontrakt. Har man hamnar i en svår situation så ska man vara glad att man får hjälp med tak över huvudet. Jag känner en tjej som fick hjälp av en kranskommun till Stockholm att få ett eget boende. Första året så erbjöds hon rivningskontrakt men har nu fått ett riktigt hyreskontrakt. Det är väl ok?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-02-10 19:01:55 följande:
    Om socialförvaltningen föreslog att mamman skulle separera från sina barn så finns det troligtvis någon annan problematik kopplat till det svar som socialtjänsten gav.
    Om det är problematik med föräldraskap och familjeförhållande förutom masmmans bostadsproblem du menar så finns inget sådant. Både mamman, pappan och barnen önskar leva normalt där där barnen får minst halva tiden hos båda. Båda är relativt välfungerande, arbetande och engagerade föräldrar, även om mamman lider av depression sedan några år, något som blivit värre p.g.a. bostadssituationen.
    Ingen av dem är beredd på att släppa barnen mer än halvtid. För pappan är det dessutom just nu otänkbart med heltid själv, p.g.a. resor i arbetet.
    Socialtjänsten var inte ens intresserade av att sätta sig in i hennes fall, vilket inte är första gången jag upplever bland bekanta i en svår situation vad det gäller bostad eller ekonomi.
    Samtidigt vill hon ju inte aktivt söka hjälp av sociala myndigheter på så vis att det syns, då vissa privatvärdar väljer bort sådana sökande liksom det inte ser bra ut om det skulle bli någon tvist om barnen.
    KillBill skrev 2017-02-10 19:01:55 följande:
    Självklart kan man inte vara stampa in på socialtjänsten och be om en lägenhet och räkna med att socialtjänsten ska erbjuda ett förstahandskontrakt. Har man hamnar i en svår situation så ska man vara glad att man får hjälp med tak över huvudet. Jag känner en tjej som fick hjälp av en kranskommun till Stockholm att få ett eget boende. Första året så erbjöds hon rivningskontrakt men har nu fått ett riktigt hyreskontrakt. Det är väl ok?
    Socialtjänsten arbetar fortfarande utefter hur bostadsmarknaden såg ut för 20 år sedan eller mer. Det spelar ingen roll vilka svårigheter eller behov som finns, så länge man utåt sett verkar fungera och leva normalt..."det löser du på egen hand" säger de...



  • hipsterpappan

    Visst är våra nya entrepenörer en tillgång i vår lågtekniska världsdel?

  • Feminina
    hipsterpappan skrev 2017-02-16 20:00:33 följande:

    Visst är våra nya entrepenörer en tillgång i vår lågtekniska världsdel?


    Det där måste ju vara ett skämt eller påhittat!
  • Flash Gordon
    Feminina skrev 2017-02-17 01:05:04 följande:
    Det där måste ju vara ett skämt eller påhittat!
    Nä, det är en av den senaste veckans stora "snackisar".

    Göteborgs kamelcenter i Angered.

    Som om de skulle integreras med svenskarna av att sköta om kameler i en ladugård utanför stan.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?