• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • slirren
    nihka skrev 2019-09-23 21:45:04 följande:
    Fast du ska ju fullkomligt skita i vem jag bjuder när du inte är bjuden. Det är det som är hela poängen. SD har ingen rätt att vara med och ingen rätt att ifrågasätta vem som får vara med.
    Så det är inte fritt att ifrågasätta saker i Sverige idag? Vem bestämmer vad som får ifrågasättas?
  • nattuw
    KillBill skrev 2019-09-24 19:44:27 följande:

    Vi lever i ett fritt land där man både får bjuda in vem man vill och protestera mot det man anser är fel. 


    Varför skulle någon vilja protestera mot att representanter för regeringen minglar med representanter för diktaturer? Vem vet kanske kan Löfven till och med få lite nya idéer om hur han skall kunna sitta kvar på livstid.
  • Padirac
    nattuw skrev 2019-09-26 21:19:09 följande:

    Varför skulle någon vilja protestera mot att representanter för regeringen minglar med representanter för diktaturer? Vem vet kanske kan Löfven till och med få lite nya idéer om hur han skall kunna sitta kvar på livstid.


    Du förstår du mycket väl varför JÅ inte var bjuden, varken till nobelfesten eller diverse överläggningar i riksdagen. SD står för politiska värden som inte passar i Sverige, eller hur man nu parafraserar JÅs utspel i svts valdebatt förra året.

    Annars kan du läsa lite längre upp om vilka motiv det finns för diplomatiskt arbete.
  • nihka
    slirren skrev 2019-09-26 18:23:35 följande:
    Så det är inte fritt att ifrågasätta saker i Sverige idag? Vem bestämmer vad som får ifrågasättas?
    Klart man kan ifrågasätta min rätt att bjuda vem jag vill på min fest och tycka att jag borde ta emot en gästlista från SD, men det kommer inte att hända.

    Av uppenbara skäl som stavas d e m o k r a t i
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2019-09-25 09:28:43 följande:

    Det är prestige som styr

    "Så här har det alltid varit!"

    https://jensganman.wordpress.com/2019/09/14/sa-har-har-det-alltid-varit/ 

    ... men  ... alla såna "framgångssagor" drunknar (bokstavligen) i det faktum att regering, riksdag och journalistkår V-ä-g-r-a-r att erkänna att vi inte kan fylla på systemen med fler outbildade, arbetslösa, icke-svensktalande, (i många fall) kulturellt svåranpassade medborgare innan de som stod före i kön kommit ut på arbetsmarknaden och börjat nettobetala skatt. 


    Något som aldrig kommer att ske med mindre än att Sverige inför en extremt restriktiv asylpolitik. Ungefär som Ingvar Carlsson och socialdemokraterna gjorde 1989 (det s.k Luciabeslutet). Och det kommer heller aldrig att ske. Av rena prestigeskäl. Ett sådant erkännande skulle ge Jimmie Åkesson och SD "rätt". Annie Lööf, Ylva Johansson, Morgan Johansson, Isabella Lövin, Jonas Sjöstedt m.fl skulle tappa ansiktet. En gång för alla. 

    Bättre därför att köra landet helt i botten. 

    Efter oss: syndafloden.


    Sverige har alltid reglerat invandringen efter situationen h e l t utan SDs inblandning och långt före SD ens existerade, och kommer fortsätta med det.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    nattuw skrev 2019-09-26 21:19:09 följande:
    Varför skulle någon vilja protestera mot att representanter för regeringen minglar med representanter för diktaturer? Vem vet kanske kan Löfven till och med få lite nya idéer om hur han skall kunna sitta kvar på livstid.
    Bara för att SD inte är inbjuden till nobelfesten får ingen träffa någon i något sammanhang. Vad sandlåda! Hahahaha!

    Du har redan fått förklarat för dig att statsledare träffar andra statsledare som en del av deras uppdrag.

    Regeringen och nobelkommittén har HELT olika uppdrag och uppdragsgivare. Du får skilja på landets styre och privata stiftelser.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Flash Gordon
    "Vi behöver ett tak för flyktingmottagande"

    https://www.expressen.se/debatt/vi-behover-ett-tak-for-flyktingmottagandet/

    "Att sätta ett tak för antalet flyktingar Sverige kan ta emot står inte i strid med en humanistisk människosyn. Det är en praktisk nödvändighet i arbetet med att planera ett komplext samhälle. Inte minst i en välfärdsstat som Sverige." 

    Stefan Pålsson (S) Kommunalråd i opposition, Halmstads kommun

    Prat prat prat.
  • nattuw
    Padirac skrev 2019-09-27 00:14:41 följande:
    Du förstår du mycket väl varför JÅ inte var bjuden, varken till nobelfesten eller diverse överläggningar i riksdagen. SD står för politiska värden som inte passar i Sverige, eller hur man nu parafraserar JÅs utspel i svts valdebatt förra året.
    Så Åkesson bjuds inte in eftersom han, till skillnad från Löfven, inte delar värdgrund med diktaturer. Ja det förklarar ju en del av de senaste årens händelser i svensk politik.
  • Kverulant67
    Padirac skrev 2019-09-27 00:14:41 följande:
    Du förstår du mycket väl varför JÅ inte var bjuden, varken till nobelfesten eller diverse överläggningar i riksdagen. SD står för politiska värden som inte passar i Sverige, eller hur man nu parafraserar JÅs utspel i svts valdebatt förra året.

    Annars kan du läsa lite längre upp om vilka motiv det finns för diplomatiskt arbete.
    Vad i dagens SD partiprogram hittar du saker som har dåliga värden?Kan förstå om du tyckt det för 10år sedan.
    Det är som att dömma V för att det stödde diktaturer samt länder som avrättade oliktänkande.
  • nihka
    nattuw skrev 2019-09-27 13:31:20 följande:
    Så Åkesson bjuds inte in eftersom han, till skillnad från Löfven, inte delar värdgrund med diktaturer. Ja det förklarar ju en del av de senaste årens händelser i svensk politik.
    Nej, Åkesson bjuds inte in för att han rätt och slätt inte är välkommen. Egentligen behöver man inte motivera varför eftersom nobelfesten är en privat tillställning, men det har att göra med att SD är Sveriges enda riksdagsparti med rötter i nazism och en rasistisk/xenofobisk, islamofobisk, homofobisk och kvinnofientlig agenda.
     
    Man kan ju inte bjuda in på fest representanter från ett parti som ser på de utländska nobelpristagarna och deras följe som kriminella blattar från våldtäktskulturer. Det skulle ju förstöra stämningen, förstår du.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?