• Petra 228

    Någon som väntar tvillingar och vill följas åt?

    Väntar tvillingar med bf i början av april 2015, finns det någon mer som jag?

  • Svar på tråden Någon som väntar tvillingar och vill följas åt?
  • Carrey

    Jag gjorde VUL v 7+1 och fick då se 2st med fina hjärtslag. Detta var för 2 veckor sedan. Nästa ultraljud har jag nästa onsdag, då har det gått 3 veckor sedan förra VUL. Jag är så himla orolig! Försöker tänka positivt och inte tillåta mig själv att oroa mig men det är så otroligt svårt! Vill bara se mina små hjärtan igen och veta att dom har det bra där inne. Dagarna går såå långsamt!

  • millam1985
    saralopas skrev 2015-11-16 13:20:59 följande:

    Gjorde ni andra KUB test på era tvillingar? Vi var inställda på KUB och hade kommit fram till att det var det vi ville göra. Men fick innan de satte igång med UL "ny info" om att det är annorlunda osv med KUB test när man väntar just tvillingar. Så vi valde efter den infon att ej göra KUB test.
    Hur var det för er andra?


    VI har valt att inte göra KUB då vi oavsett resultat kommer behålla dem och då känner vi inte att det finns någon mening med testet.

    Jag har inte hört något om att det skulle skilja sig med testet för tvillingar. Vad var det som var annorlunda?
  • millam1985

    Imorgon går jag in i V 17 och jag tror att jag har börjat känna att de rör på sig där inne :) Svårt att säga men något är det i alla fall. Kan ju vara tarmarna som spökar också.

    Jag har också varit väldigt orolig den här graviditeten. Mycket mer än vid min förra. Känns som det är många som oroar sig för att en ska tillbakabildas, så även jag. Jag känner fortfarande en viss oro för det trots att allt såg ok på UL i V 15. Hur vanligt är det egentligen att det händer och när kan man börja lugna ner sig angående det?

  • saralopas
    millam1985 skrev 2015-11-18 08:27:36 följande:
    VI har valt att inte göra KUB då vi oavsett resultat kommer behålla dem och då känner vi inte att det finns någon mening med testet.

    Jag har inte hört något om att det skulle skilja sig med testet för tvillingar. Vad var det som var annorlunda?
    Den BM sa att man kan självklart göra KUB på tvillingar men att i så tidigt skede beroende på vad man får för resultat, så måste de ändå om man går vidare till fostervattensprov pga hög risk tex vid den ena tvillingen, måste du ta det ifrån båda fostren ändå. Samt att om något av dessa prov visar något så kan de ej säga med 100% vilket det är så då måste man besluta att ta bort bägge två tex. Vilket var helt otänkbart för oss. Hade varit det ändå vid bara ett foster med, men då hade man kanske haft vetskapen vad som komma skall, förbereda sig på tex ett sjukt barn osv. Men vi valde helt bort KUB efter att ha pratat med BM.
  • millam1985
    saralopas skrev 2015-11-18 09:34:25 följande:
    Den BM sa att man kan självklart göra KUB på tvillingar men att i så tidigt skede beroende på vad man får för resultat, så måste de ändå om man går vidare till fostervattensprov pga hög risk tex vid den ena tvillingen, måste du ta det ifrån båda fostren ändå. Samt att om något av dessa prov visar något så kan de ej säga med 100% vilket det är så då måste man besluta att ta bort bägge två tex. Vilket var helt otänkbart för oss. Hade varit det ändå vid bara ett foster med, men då hade man kanske haft vetskapen vad som komma skall, förbereda sig på tex ett sjukt barn osv. Men vi valde helt bort KUB efter att ha pratat med BM.
    Okej, ja men då förstår jag att det blir en helt annan fråga att göra KUB eller inte med tvillingar. Undra om alla får den informationen inför beslutet om man ska göra testet eller inte. Det borde man ju få i alla fall. Många vill ju göra KUB men inte fostervattenprov.
  • tofslan
    saralopas skrev 2015-11-18 09:34:25 följande:
    Den BM sa att man kan självklart göra KUB på tvillingar men att i så tidigt skede beroende på vad man får för resultat, så måste de ändå om man går vidare till fostervattensprov pga hög risk tex vid den ena tvillingen, måste du ta det ifrån båda fostren ändå. Samt att om något av dessa prov visar något så kan de ej säga med 100% vilket det är så då måste man besluta att ta bort bägge två tex. Vilket var helt otänkbart för oss. Hade varit det ändå vid bara ett foster med, men då hade man kanske haft vetskapen vad som komma skall, förbereda sig på tex ett sjukt barn osv. Men vi valde helt bort KUB efter att ha pratat med BM.
    Fyyy sjutton. Jag ska göra kub på tvillingarna nästa vecka. Fick hygglig ångest nu när jag läste detta.

    Jag tackade ja till kub innan jag visste att det var fler än en, sen frågade jag BM om det går att göra KUB med tvillingar och hon sa ja utan fler förklaringar... Man får VERKLIGEN hoppas på att få bra siffror då...
  • saralopas
    tofslan skrev 2015-11-18 13:31:38 följande:
    Fyyy sjutton. Jag ska göra kub på tvillingarna nästa vecka. Fick hygglig ångest nu när jag läste detta.

    Jag tackade ja till kub innan jag visste att det var fler än en, sen frågade jag BM om det går att göra KUB med tvillingar och hon sa ja utan fler förklaringar... Man får VERKLIGEN hoppas på att få bra siffror då...
    Vi hade också valt KUB till det UL besöket, och jag hade tagit blodprov osv. Men iom den infon så valde vi där och då på ultraljudet att ej göra KUB, utan bara göra vanligt UL. Så prata med BM först och ta ert beslut då om ni vill.
    Vår BM kollade på de saker hon kan göra ändå, såsom kollade nackspalt osv, och vi kom överrens om att om hon såg något avvikande, så skulle hon säga till. Och det räckte för oss
  • Glittermamma

    Min dotters pojkvän är tvilling får jag följa någon av er ändå,
    för att se hur det går för er..är inte gravid men
    har tvillingar i släkten. <3 Lycka till

  • tofslan
    saralopas skrev 2015-11-18 14:21:04 följande:
    Vi hade också valt KUB till det UL besöket, och jag hade tagit blodprov osv. Men iom den infon så valde vi där och då på ultraljudet att ej göra KUB, utan bara göra vanligt UL. Så prata med BM först och ta ert beslut då om ni vill.
    Vår BM kollade på de saker hon kan göra ändå, såsom kollade nackspalt osv, och vi kom överrens om att om hon såg något avvikande, så skulle hon säga till. Och det räckte för oss
    Det låter ju perfekt. Jag ska diskutera med BM, kanske räcker det med ultraljudet för oss med snarare än att räkna ihop siffror.

    Jag var hos BVC:s läkare idag med anledning av dels att jag hade svår havandeskapsförgiftning förra gången, dels väntar tvillingar nu. Hon satte in mig på trombyl redan nu i vecka 10 (ska äta till vecka 35), och så sa hon att de flesta tvillingmammor går ner på deltidssjukskrivning redan kring vecka 25 men att det naturligtvis är flexibelt utifrån hur man mår. Hon sa också att jag kommer få snitt i vecka 38 (hade bestämt mig för snitt redan innan tvillingbeskedet pga förlossningsskador vid första förlossningen). Så mycket information idag känner jag!

    Hur mår ni alla här i tråden?
  • tofslan

    Puh, KUB:en avklarad och fina siffror för båda små bebisarna. Nu börjar det bli dags att berätta för folk om graviditeten :)

Svar på tråden Någon som väntar tvillingar och vill följas åt?