• themia

    En käftsmäll till undergångsprofeterna

    Från dagens ledare i DN

    www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

    Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

    "
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

    Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

  • Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • KillBill
    K Kalle skrev 2017-02-24 13:39:34 följande:
    Jag fortsätter att hävda att det är MÄRKLIGT att handikappade och svårt sjuka får assistanstimmar indraget när det tydligen går så bra för Sverige.

     


    Det är alltså Sverigedemokraterna och inte regeringen som la en motion om att skära ner på LSS/assistansersättningen. Om du är kritisk mot att staten ska spara på handikappade och svårt sjuka så bör du rösta på ett annat parti än SD (så att inte SD får ansvar för statsbudgeten)


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nattuw
    Världsmedborgare skrev 2017-02-24 12:46:35 följande:
    Antagandet/påståendena om att låna alltid är nåt negativt, det måste komma från när privatpersoner lånar till tveksam eller helt onödig konsumtion, och då ställer sig i skuld till långivaren, det är iaf vad jag gissar på.
    ---
    Den är i varft fall helt obegriplig för mig, den borde inte kunna existera i nån större omfattning i ett land, där "alla" har minst 9-årig grundskola bakom sig.
    Det kommer troligen från en före detta Socialdemokratisk statsminister som sa "Den som är satt i skuld är icke fri".

    Personen i fråga var dessutom under en tid skolminister.
  • Världsmedborgare
    nattuw skrev 2017-02-24 16:04:13 följande:
    Det kommer troligen från en före detta Socialdemokratisk statsminister som sa "Den som är satt i skuld är icke fri".

    Personen i fråga var dessutom under en tid skolminister.
    Och vad ser jag, ännu en som sätter likhetstecken mellan skuld och lån!
    Förvånansvärt många som lever i den tron.
    Inget kunde ju vara mer fel än det, men kanske den förenkling som ger denna missuppfattning av lånandets betydelse för många ekonomier..

    Så nu frågar jag även dig, varför lånar man och varför kan det inte sättas ett direkt likhetstecken mellan lån och att det saknas pengar?

    Vi kan lägga till frågan att varför går det inte att sätta ett direkt likhetstecken mellan lån och skuld?

    Ge mig ett svar så jag och andra, kan se hur mycket du eg vet om lån.

    Själv ser jag lån, och troligen alla med lite ekonomiska kunskaper, som nåt possitivt och helt nödvändigt för att kunna skapa en god och hållbar ekonomi.

    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Ascendere
    Världsmedborgare skrev 2017-02-24 17:07:55 följande:

    Och vad ser jag, ännu en som sätter likhetstecken mellan skuld och lån!

    Förvånansvärt många som lever i den tron.

    Inget kunde ju vara mer fel än det, men kanske den förenkling som ger denna missuppfattning av lånandets betydelse för många ekonomier..

    Så nu frågar jag även dig, varför lånar man och varför kan det inte sättas ett direkt likhetstecken mellan lån och att det saknas pengar?

    Vi kan lägga till frågan att varför går det inte att sätta ett direkt likhetstecken mellan lån och skuld?

    Ge mig ett svar så jag och andra, kan se hur mycket du eg vet om lån.

    Själv ser jag lån, och troligen alla med lite ekonomiska kunskaper, som nåt possitivt och helt nödvändigt för att kunna skapa en god och hållbar ekonomi.


    Att säga att ett lån inte leder till en skuld är ett så fullständigt imbecillt uttalande att det är svårt att bemöta.
  • Ascendere
    Världsmedborgare skrev 2017-02-24 17:07:55 följande:

    Och vad ser jag, ännu en som sätter likhetstecken mellan skuld och lån!

    Förvånansvärt många som lever i den tron.

    Inget kunde ju vara mer fel än det, men kanske den förenkling som ger denna missuppfattning av lånandets betydelse för många ekonomier..

    Så nu frågar jag även dig, varför lånar man och varför kan det inte sättas ett direkt likhetstecken mellan lån och att det saknas pengar?

    Vi kan lägga till frågan att varför går det inte att sätta ett direkt likhetstecken mellan lån och skuld?

    Ge mig ett svar så jag och andra, kan se hur mycket du eg vet om lån.

    Själv ser jag lån, och troligen alla med lite ekonomiska kunskaper, som nåt possitivt och helt nödvändigt för att kunna skapa en god och hållbar ekonomi.


    Men du har ju rätt i att man kan låna även om man har pengar.
  • Feminina
    Ascendere skrev 2017-02-24 17:59:43 följande:
    Men du har ju rätt i att man kan låna även om man har pengar.
    Det beror kanske på om man ser lånet som en investering inför framtiden, eller om man lånar till något mindre behövligt? 
  • Världsmedborgare
    Ascendere skrev 2017-02-24 17:59:43 följande:
    Men du har ju rätt i att man kan låna även om man har pengar.
    Visst har jag det, och det är med största säkerhet, just de som har mest med kapital som även lånar mest.
    Däremot är de som fösätter sig i skuld, de som lånar/tecknar ett låneavtal och som sen inte kan leva upp till avtalet, och då blir plötsligt lånet en börda då låntagaren blir skyldig långivaren pengar.

    Först då kan vi börja tala om en skuldbörda, alltså när låntagaren inte längre uppfyller sin del av avtalet.
    Före det är det inget annat än ett vanligt affärsavtal som i det här fallet avser pengar, och i alla (affärs)avtal kan man bli satt i skuld.

    Och vad gäller när vi/staten lånar pengar, så görs det sällan för att vi/staten är utan pengar, alltså panka.
    Det görs för att det är så mycket smidigare t.ex  för att inte tvingas göra om budgeten
    Det kan även handla om att lösa in gamla dåliga lån, till finansiering av lån med lägre ränta.
    Eg finns det hur många möjligheter att använda lån till, och är du tillräckligt driven och smart, då kan du bli rik genom att bara låna dig fram.

    Skulle det bli så illa att Sverige blev utan pengar, då skulle vi inte ens få låna på det sätt vi nu gör.
    Det skulle bli ungefär som när vi privat ska låna pengar, men inte har nån inkomst, sparde pengar eller annan säkerhet, vi skulle behöva nån form av säkerhet för att säkra återbetalningsförmågan.

    Privat brukar det ofta räcka med en borgenär, skulle det gälla Sverige som land, ja då kunde det istället ställas krav på att vi drog ner på de offentliga utgifterna.

    Och idag, men den låga räntan som gäller, så är det i de flesta fall mycket bättre att låna än att ta från redan öronmärkta pengar.
    Många ggr är dessa pengar placerade i "papper" som ger en högra avkastning/högre återbäringsränta, än vad lånet vi/staten tar.
    Att då sälja av investeringen är helt fel, då missar vi inte bara intäkterna från placeringen som kunnat betala räntan på lånet, vi har samtidigt blivit av med kapitalet som gav oss dessa möjligheter.

    Lån är utan tvekan land de bästa finansinstrument som finns, och det är väldigt synd att de flesta inte förstår hur lånandet fungerar och vad det betyder när regeringen lånar till nåt.
    Nästan alltid börjar det gnällas om vad xxxx kostar oss svenskar, när regeringen lånar till xxxxx.
    Aldrig nånsin frågar sig någon hur stor är den eg kostnanden, när intäkterna tagits med.

    Det händer aldrig att staten/regeringen lånar till något eller finansierar något utan att det samtidigt blir intäkter, aldrig nånsin.
    Då skulle vi behöva skänka bort pengarna, fast inte ens då är det säkert att intäkterna helt uteblir.
    Om det ska hända, då måste pengarna försvinna upp i tomma intet på nåt sätt, och det händer väldigt sällan.
    Alltid köps det något och då blir det moms som kommer in, och nån måste ju haft med produkten att göra, och från det haft lön, och då blir det skatt på lönen som kommer in.

    Så när staten har en kostnad, så går det inte att hålla på att tjafsa om hur mycket vi lånat eller vad "saker" kostar initialt, då blir det helt fel.
    Men tyvärr så är det nästan omöjligt att berätta för oss medborgare vad den eg kostnaden är.
    Det ingår så många saker att det blir omöjligt att räkna fram en exakt kostnad, men ofta så kommer 25-35% tillbaka nästan omedelbart, över tid ofta mer.
    Och med lite tur kan det t.o.m komma tillbaka mer än vi initialt la ut.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • nattuw
    Världsmedborgare skrev 2017-02-24 17:07:55 följande:
    Så nu frågar jag även dig, varför lånar man och varför kan det inte sättas ett direkt likhetstecken mellan lån och att det saknas pengar?
    Det går oftast inte finansiera större investeringar utan lån (det är iallafall väldigt mycket svårare). Därav följer bankernas stora betydelse för det moderna kapitalistiska samhället.

    Men det innebär inte per automatik att ett lån är en god sak då långivarens krav på avkastning kommer att påverka min egen avkastning. För stater handlar det dessutom ofta om lån till löpande utgifter. Vilket kan ställa till en hel del oreda.
    Världsmedborgare skrev 2017-02-24 17:07:55 följande:
    Ge mig ett svar så jag och andra, kan se hur mycket du eg vet om lån.
    Jag antar att vad du egentligen menar är hur mycket ekonomisk teori jag läst. Vilket bara rör sig om en, numera till största delen bortglömd, grundkurs vid sidan av ordinarie studier. Som naturvetare är jag föga imponerad av ekonomiska teorier då de mest tycks bestå av väldigt förenklade verklighetsmodeller. De mer praktiska aspekterna av ekonomi och den praxis som växt fram finner jag dock ofta användbar..
  • K Markatta

    SVT rapporterar nu om den första bilförlossningen efter att S och MP skamligt beslutat om att lägga ner BB på Sollefteå sjukhus, ett beslut som Bill här på forumet stödde.

    www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/forsta-babyn-fodd-i-bilen-pa-vag-till-bb

    I samband med att man
    stängt BB i Sollefteå har blivande föräldrar fått börja lära sig om bilförlossningar. Nu har paret Emma och Jim fått uppleva det - på riktigt.

    "En mardröm för mig. Panikslagen. Otrygg. Tror därför inte att bebisen skrikit eller andas. Vilket hon i verkligheten gjorde."

    Ambulansen mötte upp efter tre minuter och Emma tar sig ur bilen med sin nyfödda baby på bröstet.

    "Utan byxor eller skor, med navelsträngen hängandes och vår dotter på bröstet får jag kliva ur bilen i snön, i minusgrader. Blottad för allmänheten. Väl i ambulansen kände jag mig trygg och allting brast känslomässigt."

    Men men, någon julgran har ju inte brunnit och BNP ökar.

  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2017-02-24 23:43:51 följande:

    SVT rapporterar nu om den första bilförlossningen efter att S och MP skamligt beslutat om att lägga ner BB på Sollefteå sjukhus, ett beslut som Bill här på forumet stödde.

    www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/forsta-babyn-fodd-i-bilen-pa-vag-till-bb

    I samband med att man stängt BB i Sollefteå har blivande föräldrar fått börja lära sig om bilförlossningar. Nu har paret Emma och Jim fått uppleva det - på riktigt.

    "En mardröm för mig. Panikslagen. Otrygg. Tror därför inte att bebisen skrikit eller andas. Vilket hon i verkligheten gjorde."

    Ambulansen mötte upp efter tre minuter och Emma tar sig ur bilen med sin nyfödda baby på bröstet.

    "Utan byxor eller skor, med navelsträngen hängandes och vår dotter på bröstet får jag kliva ur bilen i snön, i minusgrader. Blottad för allmänheten. Väl i ambulansen kände jag mig trygg och allting brast känslomässigt."

    Men men, någon julgran har ju inte brunnit och BNP ökar.


    Tom SD stödde förslaget att lägga ner sjukhuset och BB I Sollefteå.

    Pressmeddelande från Sverigedemokraterna. Lägg ner Sollefteå sjukhus:

    vasternorrland.sd.se/pressmeddelande-sd-satsa-pa-tva-sjukhus/
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna