• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • K Kalle
    FDFMGA skrev 2017-02-28 12:44:50 följande:
    Sverige går plus för andra året i rad.
    Det märker vi inte mycket av. Vart tar de pengarna vägen?
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-02-28 11:55:18 följande:

Kan du länka till socialstyrelsens rapport?

Redan gjort det i en annan tråd där du deltog.

Kanske till och med i den här.

Lite grand får du anstränga dig själv. Jag ska inte behöva sitta och mata dig gång på gång med samma saker som jag redan lagt in.
  • felix le chat
    KillBill skrev 2017-02-28 12:38:38 följande:

Är Ekerö, Danderyd och Täby Sovjetinspirerade kommuner eller vad menar du?

Att Sverige idag i princip bara erbjuder vård av gamla i hemmet med stöd av hemtjänst är inget jag gillar men det är en förändring som har skett oberoende av politiskt styre. Mina föräldrar, som bägge dog i sina egna hem levde exempelvis i borgligt styrda kommuner och det fanns ingen som helst möjlighet för dem att få plats på eller få rätt till en plats på ålderdomshem (även om jag hade önskat detta).

Att kommuner har ersatt boende på ålderdomshem med eget boende med stöd av hemtjänst har inget med invandring att göra utan beror på att det har ansetts som positivt att gamla får möjlighet att bo kvar i eget hem så länge som möjligt.

Det Sovjet inspirerade vad ditt sätt att beskriva hur bra dom äldre hade det i dagens Sverige. 

Det är exakt lika illa i en borgarkommun som i en sossekommun.

Men det är ju enkelt att lösa frågan genom lagstiftning.
    Man lagstiftar att en äldre över viss ålder skall ha rätt till äldreboende.
    Punk slut. Sen får kommunerna fixa det bäst fan dom vill.
    Precis som man gjorde med den obligatoriska flyktingfördelningen.
    En gåta varför man inte inför detta.

Samma sak med hemlösa i Sverige som vi haft sedan 50 år tillbaka.
    Varför har ingen kommit på den enkla lösningen att lagstofta bort
    hemlöshet ?

Hips vips, snabbutred och blixtberedning i lagrpdet så är det olagligt att ha
    innevånare i kommunen som är hemlösa.

Om nyfördelade flyktingar i te.x Vallentuna kan få en bostadsrätt så är det väl
    inte så svårt att köpa en bostadsrätt till en gammal uteliggare ?

Och pengar har vi ju, massor. Sverige går ju som tåget.

• FDFMGA
    Ascendere skrev 2017-02-28 12:52:40 följande:
    Bra, men...
    Siffrorna från SCB kommer inte att hjälpa ungdomar på glid i utsatta områden
    Siffrorna från SCB kommer inte att komma med blåljusen påslagna när man ringer om ett pågående inbrott
    Siffrorna från SCB kommer inte att skydda oss från främmande makt
    Siffrorna från SCB kan inte jobba som sjuksköterskor på våra förlossningskliniker
    Siffrorna från SCB går inte att bo i för de nyanlända som kommunplacerats men inte har tak över huvudet
    Siffrorna från SCB kommer inte att ta anställning på våra akutmottagningar
    Osv osv
    Det är sant.

Sverige är också det OECD-land där skillnaderna mellan de som har det bäst och de som har det sämst har ökat mest under ganska lång tid.

Det finns andra och enligt mig betydligt bättre förklaringsmodeller än att påstå att detta beror på invandringen enligt min uppfattning.

Väfärd som krackelerat i nyliberalism är inte riktigt vad alla behöver. Jag minns när jag fick akut ont i axeln i somras. Ringde till min vårdcentral, de hade en ledig tid två veckor senare.

I stället ringde jag till det företag mitt eget företag tecknat en sjukförsäkring för de anställda i.

Jag fick tid samma dag hos en privat vårdgivare som också är en del av den vanliga sjukvården.

Självklart innebar detta att jag i praktiken gick förbi kön.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KillBill
    K Kalle skrev 2017-02-28 13:01:13 följande:
    Återigen, vad ska vi som inte röstar på SD och aldrig skulle kunna tänka oss göra det, ha den informationen till?
    Du behöver inte ta åt dig av att jag informerar om sverigedemokratisk politik i tråden. Är du inte sverigedemokrat så behöver du  inte bry dig. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-02-28 12:48:10 följande:

Som jag trodde hen hade inte förstått innehållet. 

ParkettgolvssyndometSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KillBill
    felix le chat skrev 2017-02-28 13:07:07 följande:
    Det Sovjet inspirerade vad ditt sätt att beskriva hur bra dom äldre hade det i dagens Sverige. 

hemlöshet ?

Det jag påpekade var att det inte finns någon koppling mellan mat till äldre och Sveriges invandring och det bör vi kunna vara överens om. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Ascendere
    felix le chat skrev 2017-02-28 13:07:07 följande:

hemlöshet ?

Sjukvårdsministerns verkar ha tagit till sig av ditt råd i alla fall, och vill nu lagstifta bort överbeläggningen på våra sjukhus. 

Jag tycker man istället borde lagstifta mot vissa sjukdomar, tex kan man kriminalisera vissa extra resurskrävande sjukdomar, då kan man sätta sjuklingarna i fängelse istället. Problemet löst! 

omni.se/wikstrom-vardplaner-ska-skapa-sjukhusplatser/a/voOzX
  • Ascendere
    FDFMGA skrev 2017-02-28 13:08:19 följande:
    Det är sant.

Sverige är också det OECD-land där skillnaderna mellan de som har det bäst och de som har det sämst har ökat mest under ganska lång tid.

Det finns andra och enligt mig betydligt bättre förklaringsmodeller än att påstå att detta beror på invandringen enligt min uppfattning.

Väfärd som krackelerat i nyliberalism är inte riktigt vad alla behöver. Jag minns när jag fick akut ont i axeln i somras. Ringde till min vårdcentral, de hade en ledig tid två veckor senare.

I stället ringde jag till det företag mitt eget företag tecknat en sjukförsäkring för de anställda i.

Jag fick tid samma dag hos en privat vårdgivare som också är en del av den vanliga sjukvården.

Självklart innebar detta att jag i praktiken gick förbi kön.
    New Public Management är nog den enskilt största faktorn som bidragit till den vårdkris vi har idag.

Men en plötslig befolkningsökning utan motsvarande utbyggnad gör inte saken bättre, utan värre. Så visst är det flera samverkande faktorer, jag tror ingen påstår något annat. Men man kan heller inte säga att hög migration inte bidrar till att förvärra problemen. 
  • Flash Gordon

Rapporten beskriver vårdbehoven hos invandrarna som kommer nu och hur detta påverkar, idag och framöver, den svenska vården.

http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/20370/2016-10-13.pdf

Socialstyrelsens analys har genomförts parallellt med förändrad asyllag-stiftning, införda id-kontroller och omvärldsfaktorer som har lett till en kraftig minskning av nya asylsökande i Sverige under 2016. Antalet asylsökande, papperslösa och nyanlända som befinner sig i landet har dock inte minskat i någon nämnvärd utsträckning under denna period. Socialstyrelsens bedömning är att det minskade inflödet av nya asylsökande inte generellt ger omedelbara lättnader för hälso- och sjukvården och tandvården. Flertalet av de beskrivna utmaningarna kvarstår och vården fortsätter att vara påverkad genom vårdbehov för berörda grupper som behöver följas upp.

För mer exakta detaljer kan man läsa lokalpressen om diverse indragningarcoh försämringar som skett till följd av invandringen.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna