• Regnbågsdröm

    IVF mars/april

    Hej alla!
    Vi har nu fått vår planering för vårt tredje IVF-försök. Vi kör långt protokoll och ska nu börja med synarela-spray den 20 mars. Enligt planeringen ÄP vecka 16. Några som är i samma tid och som vill följas åt? Hoppa gärna in i tråden!

  • Svar på tråden IVF mars/april
  • BK1986

    Wihoo! Här har mensen kommit och på fredag får jag börja med sprutorna. Allt löste sig och det kommer tajma så att sambon får åka på sin efterlängtade resa också. Ibland löser sig saker. :)

    Jag börjar med Menopur 225 för att sedan på dag 4 sänka till 150. Det gick lite segt förra gången, så nu vill de kickstarta. :) Äggplock blir vecka 14.

  • Regnbågsdröm
    Sjöblomman skrev 2016-03-23 15:42:07 följande:
    Ja just det. Nu minns jag. Ditt första försök var ungefär samtidigt som jag blev gravid och sedan fick MF. Håller verkligen tummarna för att det ska gå vägen för er nu och att ni får fler ägg.

    Är det så att tre försök gäller per par eller kan din sambo också göra?
    Nej det är per par. Så efter detta får vi betala. Men har väl sagt att om inte läkarna säger blankt nej och att det typ är omöjligt, så försöker vi några gånger till på mig. Det är ju jag som känner den här enorma längtan efter att få bära ett barn, så att "bara gå över till sambon" som många verkar tro att man kan göra, skulle innebära en enorm sorg för mig. Jag känner ju samma sorg som alla andra kvinnor som inte kan få barn. Jag hoppas verkligen att det går vägen den här gången, för oss båda. Tack för dina ord! <3
  • Regnbågsdröm
    Nella79 skrev 2016-03-23 16:01:45 följande:

    Ingen sa något om storlek men ska fråga imorgon


    Märkligt. Det är ju det man ska kolla på ultraljuden. När äggblåsorna är mellan 18-20 är de redo att plockas. Men dina kanske fortfarande var under 10, då är det inte alltid de nämner storlek har jag hört. Lycka till imorgon!
  • Regnbågsdröm
    BK1986 skrev 2016-03-23 16:28:51 följande:

    Wihoo! Här har mensen kommit och på fredag får jag börja med sprutorna. Allt löste sig och det kommer tajma så att sambon får åka på sin efterlängtade resa också. Ibland löser sig saker. :)

    Jag börjar med Menopur 225 för att sedan på dag 4 sänka till 150. Det gick lite segt förra gången, så nu vill de kickstarta. :) Äggplock blir vecka 14.


    Wiie! Härligt vännen! Nu jäklar!
  • Sjöblomman
    Regnbågsdröm skrev 2016-03-23 18:18:24 följande:
    Nej det är per par. Så efter detta får vi betala. Men har väl sagt att om inte läkarna säger blankt nej och att det typ är omöjligt, så försöker vi några gånger till på mig. Det är ju jag som känner den här enorma längtan efter att få bära ett barn, så att "bara gå över till sambon" som många verkar tro att man kan göra, skulle innebära en enorm sorg för mig. Jag känner ju samma sorg som alla andra kvinnor som inte kan få barn. Jag hoppas verkligen att det går vägen den här gången, för oss båda. Tack för dina ord! <3
    Ja, herregud, det förstår jag! Inte meningen om du tolkade mig så, jag menade inte att ni skulle hoppa över till din sambo. Tänkte bara på hur "lagen" var utformad.
    Har full förståelse för det och hoppas verkligen att det ska gå vägen nu! Kan ni betala i Sverige eller måste ni till Danmark i så fall?
  • Regnbågsdröm
    Sjöblomman skrev 2016-03-23 18:33:19 följande:
    Ja, herregud, det förstår jag! Inte meningen om du tolkade mig så, jag menade inte att ni skulle hoppa över till din sambo. Tänkte bara på hur "lagen" var utformad.
    Har full förståelse för det och hoppas verkligen att det ska gå vägen nu! Kan ni betala i Sverige eller måste ni till Danmark i så fall?
    Jag misstolkade inte dig. Så det är ingen fara Ville mest förklara mig ändå Upplever tyvärr väldigt många som inte fattar det där. Får hela tiden frågan "varför testar ni inte bara på din sambo" eller kommentarer som "ni har ju tur som har två chanser". Är jobbigt när man känner att folk inte fattar. Därför är det ännu mer skönt att skriva av sig här.

    Vi får fortsätta på RMC i Malmö verkar det som. Drygt 43 tusen per försök. Det känns skönt att vi kan få fortsätta på samma klinik, men ändå "privat" liksom. Annars hade det fått bli Danmark. Också tragiskt att Sverige inte kommit längre och fattar att man kan behöva både IVF och donerad sperma. Sådant känns också jobbigt ibland, att vi liksom "har två problem". Ibland känner jag att det är så orättvist.
  • Kezza

    Hej alla!

    Jag hoppar in här och hoppas att det är ok! :)

    Vi har nu fått en kallelse för "uppstartssamtal" inför att genomgå en ivf-behandling. Det blir på torsdag 31/3 och då ska vi träffa läkare, sjuksköterska/koordintor (vi ska få donerade spermier) och psykolog.

    Jag undrar nu om ni som är inne i processen har tips på vad jag ska ställa för några frågor? Vad är bra att veta? :)

    Tacksam för alla svar!

  • Nella79

    [quote=76468601][quote-nick]Regnbågsdröm skrev 2016-03-23 18:19:31 följande:[/quote-nick]

    Märkligt. Det är ju det man ska kolla på ultraljuden. När äggblåsorna är mellan 18-20 är de redo att plockas. Men dina kanske fortfarande var under 10, då är det inte alltid de nämner storlek har jag hört. Lycka till imorgon!

    [/

    Tyckte inte alls om den nya läkare. Vi hade en annan första gången på planeringsmöte. Den nya pratade mest för sig själv som att jag vet allt om Ivf . Det är våran första Ivf så är både nervös och rädd. Men imorgon kommer jag att ställa massa frågor till honom

  • Ivfsyskon

    Äggplock imorgon med uppstigning kl 4! Uppe på det har jag lyckats få bihåleinflammation! Så ont i bihålorna så jag döööör! Kommer knte kunna sova många timmar i natt.

Svar på tråden IVF mars/april