• jens85

    Min norrländska sambo vantrivs i Stockholm

    För 7 år sen var jag uppe i Norrland och blev tillsammans med en tjej från Östersund. Eftersom jag bor/bodde i utkanten av Stockholm så slutade det med att hon ganska snabbt flyttade till Stockholm för att kunna vara med mig.


    Vi är fortfarande tillsammans och bor ihop. Hon har ett bra jobb (enligt mig) och det mesta är på pappret bra. Förutom EN grej... Hon hatar Stockholm.


    Enda sedan starten av vårt förhållande har det varit ett stort problem. Hon vill absolut inte bo i Stockholm och säger hela tiden att om vi skulle göra slut så skulle hon flytta tillbaka samma dag.


    Hon känner sig stressad här, saknar naturen och tycker att folk här allmänt är för fokuserade på karriär. Även fast vi bor nära natur, skog och vatten så duger det inte. Hon blir näst intill deprimerad av att vara bosatt här.


    Jag har svårt att flytta på mig eftersom jag har barn med mitt ex och är rätt bunden att stanna här.


    Är det någon som känner igen sig? Är det inte ganska vanligt att folk flyttar från Norrland till Stockholm? Hur klarar sig de andra? Finns det något man kan göra för att få henne att trivas bättre här eller är det helt enkelt kört?


    Väldigt tacksam för svar.

  • Svar på tråden Min norrländska sambo vantrivs i Stockholm
  • Anonym (Fattar)
    jens85 skrev 2016-07-05 21:17:14 följande:

    Nu bor vi i Hässelby. Nära till natur osv. men desto längre till jobben.


    Vad tror du om att röra er mer utåt Stenhamra, Svartsjö, Adelsö, Lovö o s v? Just Hässelby skulle jag inte säga är så särskilt nära natur om man nu vill ha lite mer genuint. Tycker jag iaf...

    Är själv lantis som numera bor i Sthlm. Upplever själv inte stressen eftersom att jag både bor och arbetar långt ifrån den. Tänker att man får välja område efter behov...
  • Söder73

    Hm, tycker att det är taskigt av henne att gnälla när du faktiskt inte kan flytta. Iallafall mitt tips är norr om Uppsala. Det ser ut som Norrland och folk pratar typ norrländska:)
    Hjälp vad långt tänker du!
    Det fina är att man kan åka tåg rätt snabbt från Tierp, sen byta i Uppsala. Dryga timmen så är du framme i Stockholm. Om man vill ta bilen så går E4:an raka spåret. Ni kan ju åka upp och reka;)

  • jens85
    Anonym (Västeråsare) skrev 2016-07-05 21:27:28 följande:

    Västeråsare som bor i Stockholm och har bott i Östersund.

    ja, jag upplever att det finns stora likheter mellan Västerås och Östersund, inte som städer, inte ifråga om natur men däremot hur människorna är.

    Jag kände mig aldrig främmande i Östersund, men det kan jag fortfarande göra i Stockholm fast jag har bott här ganska många år.

    Västerås är en suverän stad, cirka 1000 procent bättre än sitt rykte.


    Okej, kul att höra ändå. Ska helt klart berätta det för henne :)
  • Anonym (Ja)

    Vad jobbigt för er båda! Jag är från Göteborg, men flyttade till Stockholm med min dåvarande, som var därifrån. Jag trivdes inte alls i Stockholm, tyvärr. Inget för mig. Flyttade hem igen, och det har jag aldrig ångrat. Samtidigt förstår jag att det är jobbigt för dig, du har mycket begränsade möjligheter att flytta pga dina barn. Jag har barn här nu, och kan inte flytta härifrån . Nu är min sambo från Göteborg han med, men det hade varit extremt jobbigt om han inte var härifrån och inte trivdes och ville flytta hem... Det jag tänker är om ni har möjlighet att skaffa en stuga, typ fritidsboende i hennes hemtrakter. Blir inte samma sak som att "flytta hem, men ändå en kompromiss?

  • jens85
    Anonym (eremiten) skrev 2016-07-05 21:50:22 följande:

    Jag skulle dö inombords om jag tvingades bo i en storstad. Jag pluggade i Stockholm i 2 år och trodde jag skulle bli galen, lyckades byta till universitetet i Umeå men så snart jag var klar med studierna flyttade jag ut i "skogen".
    Jag jobbar hemifrån, med undantag för de ggr jag måste infinna mig på huvudkontoret, lämnar jag väldigt sällan min hemort. Det finns ca 200 invånare på orten och för mig är det paradiset.
    Jag kan inte fatta hur någon vill trängas med tusentals okända människor nästan dygnet runt i en stad som aldrig är tyst.


    Jag förstår helt klart charmen i det. Men det jag har svårt att förstå hur man kan dö inombords av att bo på en annan plats, men en dag kanske jag förstår :) Är det kanske att man inte är van vid stressen? Jag själv upplever ingen stress här. Jag tycker det är jättelugnt förutom att det är för mycket folk ibland på tunnelbanan.
  • jens85
    Anonym (Fattar) skrev 2016-07-05 21:59:17 följande:
    Vad tror du om att röra er mer utåt Stenhamra, Svartsjö, Adelsö, Lovö o s v? Just Hässelby skulle jag inte säga är så särskilt nära natur om man nu vill ha lite mer genuint. Tycker jag iaf...

    Är själv lantis som numera bor i Sthlm. Upplever själv inte stressen eftersom att jag både bor och arbetar långt ifrån den. Tänker att man får välja område efter behov...
    Det skulle nog fungera bättre, vi har pratat om de områdena faktiskt. Däremot blir det väldigt långt till jobb och så. Men det kanske skulle vara värt det.
  • jens85
    Söder73 skrev 2016-07-05 22:03:30 följande:

    Hm, tycker att det är taskigt av henne att gnälla när du faktiskt inte kan flytta. Iallafall mitt tips är norr om Uppsala. Det ser ut som Norrland och folk pratar typ norrländska:)
    Hjälp vad långt tänker du!
    Det fina är att man kan åka tåg rätt snabbt från Tierp, sen byta i Uppsala. Dryga timmen så är du framme i Stockholm. Om man vill ta bilen så går E4:an raka spåret. Ni kan ju åka upp och reka;)


    Haha ja, det känns inte så kul när det har gått så långt att det påverkar vårt förhållande så mycket. Hon spenderar delar av semestern där uppe och helger titt som tätt vilket gör att vi får mindre tid och pengar att göra grejer ihop.


    Bra tips där, får checka det :)

  • Anonym (Fattar)
    jens85 skrev 2016-07-05 22:19:37 följande:

    Det skulle nog fungera bättre, vi har pratat om de områdena faktiskt. Däremot blir det väldigt långt till jobb och så. Men det kanske skulle vara värt det.


    Om det kan få henne att trivas så är det säkert värt det.

    Lycka till!
  • jens85
    Anonym (Ja) skrev 2016-07-05 22:17:48 följande:

    Vad jobbigt för er båda! Jag är från Göteborg, men flyttade till Stockholm med min dåvarande, som var därifrån. Jag trivdes inte alls i Stockholm, tyvärr. Inget för mig. Flyttade hem igen, och det har jag aldrig ångrat. Samtidigt förstår jag att det är jobbigt för dig, du har mycket begränsade möjligheter att flytta pga dina barn. Jag har barn här nu, och kan inte flytta härifrån . Nu är min sambo från Göteborg han med, men det hade varit extremt jobbigt om han inte var härifrån och inte trivdes och ville flytta hem... Det jag tänker är om ni har möjlighet att skaffa en stuga, typ fritidsboende i hennes hemtrakter. Blir inte samma sak som att "flytta hem, men ändå en kompromiss?


    Ja, det kanske är nåt sånt man får göra. Dels flytta längre ut här och fixa något boende i hennes hemtrakter. Antingen det eller så får hon nog flytta tillbaka hem utan mig. =/
  • fjanten
    jens85 skrev 2016-07-05 21:12:20 följande:

    Okej, jag förstår. Men du tycker att det fungerar 100% i Västerås? För den distansen skulle jag nog klara av. Jag har flera kollegor som pendlar mellan Västerås och Stockholm dagligen.


    Jag älskar Västerås! Och många av mina släktingar från norr har flyttat ner hit, så jag är nog inte helt ensam om det.
Svar på tråden Min norrländska sambo vantrivs i Stockholm