• Farfallos

    Vad är bra med mångkultur?

    Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

    Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

    Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

    Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

    Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

  • Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • nattuv
    KillBill skrev 2016-10-15 16:18:47 följande:
    Så du menar att det svenska skolsystemet motverkar spridningen av mångkultur? Jag håller inte med dig!
    Alla skolsystem motverkar mångkultur. Ett skolsystem är aldrig neutralt utan kommer alltid att, medvetet eller omedvetet, skapa en viss kulturell likformighet. Därav kommer att vissa grupper ser ett mervärde i att skapa egna skolor där de medvetet kan påverka i en viss riktning.
  • Rataxes
    Världsmedborgare skrev 2016-10-15 13:17:07 följande:
    Det räcker väl med att säga A Hitler, en katolik som bl.a hade stöd i Vatikanen för sina idéer om "begränsningar".
    Och vi vet ju vilket politiskt parti som har rötterna i Nazismen, och som än idag anser mycket av den ideologin som helt rätt.
    Du menar vänsterpartiet och dess föregångare SKP som var det enda svenska parti av betydelse som stödde nazityskland, ända fram till operation barbarossa?
    Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
  • Världsmedborgare
    Höger skrev 2016-10-15 15:35:30 följande:
    Fast att begränsa andra människors rätt att utöva sina kulturer har de gemensamt med det svenska politiska etablissemanget.

    Samtidigt är vänstern den grupp som jobbar hårdast för begränsad yttrandefrihet.
    Trams, SD:s Kristina Winberg m.fl inom SD har sagt att yttrande och mediafriheten bör begränsas och att Nätet måste kunna övervakas på personivå av Polis m.fl och det i realtid och utan minsta misstanke om brott.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Rataxes skrev 2016-10-15 17:11:51 följande:
    Du menar vänsterpartiet och dess föregångare SKP som var det enda svenska parti av betydelse som stödde nazityskland, ända fram till operation barbarossa?
    http://www.expressen.se/nyheter/dokument/har-ar-sds-morka-bakgrund-i-nazism/

    Det finns mycket mycket mer att läsa om SD:s anknytning till Nazzarna, ja så mycket att det skulle räcka till en väldigt tjock bok, skriven i Times New Roman font 6.
    Och idag är vissa av dom inte sena med att fylla på med mer av samma skit.


    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Höger

    Måste detta bli en tråkig SD tråd. Mångkultur har ärligt talat inte särskilt mycket med dem att göra.

    Så vilka är nu fördelarna med mångkultur?

  • athanatos
    Höger skrev 2016-10-15 20:28:44 följande:

    Måste detta bli en tråkig SD tråd. Mångkultur har ärligt talat inte särskilt mycket med dem att göra.

    Så vilka är nu fördelarna med mångkultur?


    Det är på vissa sätt enklare att tjäna pengar. Människor tenderar att bli en aning olyckligare i mångkulturella samhällen och då konsumerar dom mer. Det är också vanligare att man börjar identifiera sig med någon subkultur som går att köpa och sälja. T ex hiphop, så man kan sälja hiphopkläder, hiphopmusik, starta hiphopkrogar osv.
  • Dorian Ertymexx
    KillBill skrev 2016-10-15 15:46:56 följande:
    Vänstern vill inte begränsa yttrandefrihet. Ditt påstående gör mig fundersam på om du förstår vad som menas med yttrandefrihet.
    Eller vänster.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Höger skrev 2016-10-15 15:58:20 följande:
    Det görs genom skola och utbildningssystem. Skolan är ju framförallt ett sätt att fostra in människor i den svenska kulturen. Jag tycker förvisso inte att det är något fel med det. Jag påpekar bara hyckleriet i att det svenska politiska etablissemanget påstår sig förespråka mångkultur. Jag anser att de inte gör det mer än på marginella punkter.
    Nope. Det är det sannerligen inte. Skolans roll är inte att fostra i någon speciell kultur, utan att utbilda förbereda inför arbetsliv och/eller högre studier. Faktum är att skolan INTE ska tvinga på barn kultur eller religion. Däremot ska vissa värderingar stärkas, men det helt oavsett barnets kultur eller religion.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • KillBill
    Höger skrev 2016-10-15 15:52:42 följande:
    Det håller jag med dig om. Till exempel är lagen mot hets mot folkgrupp ett bra exempel på hur man använder yttrandefrihet för att tysta meningsmotståndare samtidigt som det är är fritt fram för de själva att hetsa då deras angrepp inte inbegrips i lagen.
    Menar du att allt hat, hot och hets borde tillåtas som en del av yttrandefriheten?

    Vad är det för hets som vänstern använder sig av och som inte omfattas av lagen? Ge exempel så att jag förstår.
  • Dorian Ertymexx
    Höger skrev 2016-10-15 16:21:09 följande:
    Du tror att Sverige skulle bli mer likriktat om barnen haft hemundervisning?

    Om du hade varit påläst inom didaktik så hade du förstått att jag har rätt här.
    JAG är påläst inom didaktik, och didaktik har inte ett smack att göra med det du påstår!
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?