• hundtok

    Någon mer som vill börja äta nyttigare? Kom igen så peppar vi varandra!

    Jag har bestämt mig för att äta nyttigare from nu. Ingen diet utan "vanlig" mat men nyttigare än det jag äter nu. Har ingen stor övervikt att bli av med men vill ner 2-3kg och blir mer tränad. Någon som vill vara med?

  • Svar på tråden Någon mer som vill börja äta nyttigare? Kom igen så peppar vi varandra!
  • Duckan

    Min kompis tyckte Pauluns gröt var helt okej.

    En vecka med kosthållning och inte ett gram på vågen. Det är faktiskt rätt tröstlöst att banta med en kass förbränning.

  • Duckan

    Gårdagen var bra ändra fram till det var dags för Aw på jobbet. Några glas vin, några nävar jordnötter och två små pizzaslicar.

    Idag är det bättre.
    Frukost lite gröt och fröknäcke med skinka
    Lunch, rivna morötter, grönkål och kassler
    Mellanmål äpple och keso
    Middag korv stroganoff med blomkålsris (första gången så vi får se vad jag tycker om det)
    5 km löpning

  • Duckan

    Hur går det för alla? Jag tycker att det har varit okej med kosten trots vissa utsvävningar.

    Jag har börjat använda Lifesum-appen igen och räkna kalorier. Äter inte så mycket kolhydrater, men tillåter det i min kost.
    Enligt appen får jag äta 1300 kcal de dagar jag inte tränar och lägger jag på träning så ger den mig 1600 kcal (ibland mer då om jag kör långlöp). Låter det rimligt?

  • hundtok
    Duckan skrev 2016-11-24 16:10:21 följande:

    Hur går det för alla? Jag tycker att det har varit okej med kosten trots vissa utsvävningar.

    Jag har börjat använda Lifesum-appen igen och räkna kalorier. Äter inte så mycket kolhydrater, men tillåter det i min kost.
    Enligt appen får jag äta 1300 kcal de dagar jag inte tränar och lägger jag på träning så ger den mig 1600 kcal (ibland mer då om jag kör långlöp). Låter det rimligt?


    Så är det för mig också. Du väger ju lite så då blir det lite snålt med kalorier ;)

    Har haft en dålig vecka med för många avsteg från planen men har undvikit sötsaker och det är jag nöjd över.
  • Duckan

    hundtok, inte för inte som de sista kilona är de svåraste
    Inte ett gram har jag gått ner ännu heller.

  • whattodowhattodo

    Försöker äta hela sex gånger om dagen, det kräver lite planering, men oj vad det ger resultat i: stadig vikt, inget sug(!!!!) och en bra känsla överlag. men oj oj oj med planeringen alltså.... frukost och lunch bör vara bastanta annars överäter jag eller går godis-sugen på kvällen.

  • Duckan

    Helgens intag var okej. Hållit mig inom appens ramar ganska bra. Dock har ju inte alla kalorierna varit råkost direkt. Ingen träning då jag fick en förkylning i fredags. För en gångs skull lyssnade jag på expertisen och hoppade träning.
    Idag börjar det om igen.

  • hundtok

    Dålig helg pga sjuka barn =dåligt med ork att fixa bra mat när man är utan sömn på nätterna. Detta syns direkt på vågen tyvärr :( Ikväll blir det en lång promenad! Längtar tills mitt trasiga knä blir helt så att jag kan börja springa igen.

  • Duckan

    Så deprimerande att jag inte vet vad jag ska göra åt det. En månad har gått med min kost, kalorier in - kalorier ut. Tog fram måttbandet och det har hänt exakt ingenting! Inte en enda ynka cm har jag minskat. -1,4 kg ca men det kan jag gå upp på en vecka så det är inget att glädjas för i första taget.

    Vad ska jag göra?! Har hållit igång träningen, haft nästan tre veckor utan vin, kört på med mat och kompenserat för mina synder. Hur kan göra, vad kan jag äta som hjälper min förbränning?

  • Carabellis kusp
    Duckan skrev 2016-12-06 08:44:29 följande:

    Så deprimerande att jag inte vet vad jag ska göra åt det. En månad har gått med min kost, kalorier in - kalorier ut. Tog fram måttbandet och det har hänt exakt ingenting! Inte en enda ynka cm har jag minskat. -1,4 kg ca men det kan jag gå upp på en vecka så det är inget att glädjas för i första taget.

    Vad ska jag göra?! Har hållit igång träningen, haft nästan tre veckor utan vin, kört på med mat och kompenserat för mina synder. Hur kan göra, vad kan jag äta som hjälper min förbränning?


    Förstår att det suger. Går du lätt upp i vikt om du slappar till kosten?

    Har du testat att stå på jobbet och såna där småsaker som ofta rekommenderas? Vet ju att du redan tränar mycket.
  • Duckan

    Jag jobbar i en sittande reception om dagarna, men jag går lite hit och dit på kontoret samt står upp och gör visst pappersarbete, går ut och rantar runt på luncherna.
    Går till och från jobbet. Hämtar dottern hos en kompis på kvällen. Utöver det jag tränar.
    Jo, jag går upp nåt kilo här och där om jag slappar till det, men inte så att vågen rusar iväg. Denna höst när jag "lät kakorna flöda" gick jag upp till det jag nu har gått ner, dvs 1,4 kg.
    Det är fettet på rumpan och höfterna som envist sitter kvar. Som att det växt fast i mig.

  • Duckan

    Säkert bara att lyckokast idag, men vågen sa 49,1 kg i morse!
    Blev taggad att fortsätta räkna kalorier och undvika socker. Tjolahopp!

  • Viktcoachen

    Hej!

    Jag har läst lite i tråden och har några kommentarer (har jobbat med viktminskning i över 10 år) som jag bara vill dela med mig av.

    1. Det talas mycket om kalorier - nu vet vi att viktökning/fetma inte beror på kalorier, det beror på hormoner. Du ska inte ära MINDRE - du ska äta dig MÄTT på RÄTT mat. Eftersom du har svårt att gå ner i vikt är det viktigt att du gör rätt...

    2. Det talas om olika brödsorter - du ska INTE äta bröd alls (under din viktminskning) utom EN dag per vecka - då du kan äta vad du vill...

    3. Det finns många olika dieter och eftersom du har svårt att gå ner i vikt bör du välja de mest EFFEKTIVA - det är slow carb/low carb.

    4. Välkommen till min hemsida (viktcoachen.se/) där du kan läsa mer om mig och mina metoder. Man kan välja mina dieter med eller utan support (i sluten Facebook-grupp eller direkt i mobilen).

    5. Vill du inte ha hjälp av mig - kolla in hemsidorna om LCHF, det kan också hjälpa dig.

    M v h Christina
    Viktcoachen.se

  • Duckan

    Är det mig du vänder dig till eller alla oss Christina?

    Jag äter Gi-inriktat så det är low carb som gäller, men inte nolltolerans. Jag äter inte bröd i veckorna, undantaget är knäcke ibland. Att jag började räkna kalorier var för att ha lite koll.

    Lchf gör mig kluven, så mycket jag inte gillar som alla verkar äta, men visst kanske det är värt ett försök.

    Hormoner ja, de jvlarna, jag är ju i klimakteriet och äter östrogen och det hjälper väl inte min viktnedgång.

Svar på tråden Någon mer som vill börja äta nyttigare? Kom igen så peppar vi varandra!