• CFly

    Den här feministen skulle få mig att bli feminist. :-)

    Lyssna på den här feministen. Det tar 17 min av ditt liv. Från respekterade TED talks av respekterade föreläsare.





    Hon är en sån person som skulle få mig att också kalla mig feminist. Hennes sätt att inkludera män, inte kasta ansvaret till fullo på dem, inte attackera män o kasta skit på dem, inte se män som världens fel ja ni förstår min poäng. 

    Hennes sätt att inkludera män i jämställdhetsdebatten på ett vänlig och välkomnande sätt och att ge utrymme för alla att höras.

    Det är en feminist/kvinna/whatever som jag lyssnar på. Det får mig att lyssna, det får mig att på lika villkor öppna upp för dialog. Det är också det jag försökt få andra feminister och jämställdhetskämpar att förstå.

    Hon skulle lyssna lika på båda könen och det gör att hon får resultat!

    Det tar 17 min av ditt liv för att förstå vad jag menar. Go känsla efter att ha hört henne prata.

  • Svar på tråden Den här feministen skulle få mig att bli feminist. :-)
  • Progressiv
    Anonym (Nej) skrev 2016-12-12 09:13:04 följande:

    Om feminism kan vara lite vad som helst, vad är det då för mening med att ens ha en ideologi/religion som kallas "feminism"?

    Feminism är ett fenomen som delar ett antal grundläggande drag. Tron på den patriarkala konspirationen, könsmaktsordningen (och andra "maktordningar"), de syndiga normerna och att det finns en frälsning från allt detta onda genom jämställdhet, intersektionalitet och normkritik.

    Om man inte tror på patriarkat, maktordningar eller den onda normen, då är man inte feminist.

    På samma sätt är man inte kristen om man inte tror på gud, Jesus och den helige anden.


    Eller så tillåter man jämställdhetsivrare som inte råkar tro på patriarkatet, men samtidigt sätter en gräns för den ideologiska utsmetningen där.
  • Progressiv
    Anonym (well...) skrev 2016-12-13 14:39:01 följande:

    Man kan inte utgå från om något är bra baserat på hur andra gör som ställt sig bakom dessa saker.


    Inte bara, nej. Men samtidigt bär man ett ansvar som feminist att det man yttrar också bör ha sin grund i vad feminismen står för.
  • Anonym (go ahead)
    Progressiv skrev 2016-12-16 05:50:30 följande:

    Han kanske behöver 100 st sådana som henne innan han är riktigt frälst?


    Att i tråd efter tråd förhålla sig så frikyrkligt till feminismens att ett av dess största mål skulle vara att "frälsa" eller "rekrytera" män som inte vill eller inte förstått är nog ett större hinder..
  • CFly
    Anonym (well...) skrev 2016-12-15 13:26:26 följande:
    Du likställer alltså feminism med Stalin i princip? Det är väl han och dyl. försök med kommunism du syftar till. Om det är på den nivån du lägger diskussionen så har jag noll intresse av att fortsätta. 

    Tack och hej! 
    Verkar som du vill missförstå med vilja. Har inte likställt feminism med kommunism eller Stalin någonstans. Tog ett exempel på hur saker och ting kan ändra sig med tiden och beroende på vad utövarna gör. Kommunismen är ett sådant exempel. 

    Men för att man tar upp ett exempel för att visa på hur något kan förändras med tiden så betyder det inte att feminismen är samma sak som det som finns med i exemplet. 
  • CFly
    Anonym (go ahead) skrev 2016-12-16 06:16:32 följande:
    Att i tråd efter tråd förhålla sig så frikyrkligt till feminismens att ett av dess största mål skulle vara att "frälsa" eller "rekrytera" män som inte vill eller inte förstått är nog ett större hinder..
    Så länge halva befolkningen på jordklotet är män och halva är kvinnor. Vi vill sen ha jämställdhet mellan alla individer på jordklotet. Det är inget som går att åstadkomma genom en sluten grupp eller en mindre grupp som står och säger något. 

    Då jämställdhet är något som ska beröra alla och ju fler man har med på spåret desto starkare är man och ju mindre motstånd får man. Så att rekrytera fler människor av alla de slag till det borde ligga av ett högt intresse om man vill nå framgång. 
  • Wolt

    Jag kallar mig maskulinist. Kanske du ska kalla dig maskulnist också? Typ "-Hej jag är maskulinist, släsh. feminist"

  • Anonym (go ahead)
    CFly skrev 2016-12-16 11:45:41 följande:

    Så länge halva befolkningen på jordklotet är män och halva är kvinnor. Vi vill sen ha jämställdhet mellan alla individer på jordklotet. Det är inget som går att åstadkomma genom en sluten grupp eller en mindre grupp som står och säger något. 

    Då jämställdhet är något som ska beröra alla och ju fler man har med på spåret desto starkare är man och ju mindre motstånd får man. Så att rekrytera fler människor av alla de slag till det borde ligga av ett högt intresse om man vill nå framgång. 


    Du menar som andra empowerment- och rättviserörelser lagt sig platta och förstående inför de mest aviga och motvilliga? Hur ifrågasättande är du i din religiösa grundsyn? Där kan man ju verkligen tala om att missionera med svärdet, med oss eller mot oss och avsaknad av logik. Nej feminismens uppdrag är inte att värva antifeminister efter dina tips för vill du inte så vill du inte, och vill du så sällar du dig till dem som delar din syn enligt videon. Jag förstår i och för sig att religiositet och feminism inte är okomplicerade att förena.
  • CFly
    Anonym (go ahead) skrev 2016-12-16 12:01:25 följande:
    Du menar som andra empowerment- och rättviserörelser lagt sig platta och förstående inför de mest aviga och motvilliga? Hur ifrågasättande är du i din religiösa grundsyn? Där kan man ju verkligen tala om att missionera med svärdet, med oss eller mot oss och avsaknad av logik. Nej feminismens uppdrag är inte att värva antifeminister efter dina tips för vill du inte så vill du inte, och vill du så sällar du dig till dem som delar din syn enligt videon. Jag förstår i och för sig att religiositet och feminism inte är okomplicerade att förena.
    Jag menar inget mer avancerat än att vad man än vill nå framgång med så är det lättare att vara 1000 än 10. 

    Vad jag än vill nå fram med så är det lättare ju större grupp människor jag får på min sida. Detta gäller oavsett feminism, politik eller något helt annat jag vill nå framgång med.

    Jämställdhet är ju en så viktig och stor fråga så där om något borde man ständigt vilja skapa sig fler och fler anhängare. 

    Jag tror att vad det än handlar om, den som slutar utvecklas och inte har marknadsföring på sin agenda kommer förr eller senare dö ut. Ju fler man har på sin sida desto färre hinder kommer man ha.
  • Progressiv
    Anonym (go ahead) skrev 2016-12-16 06:16:32 följande:

    Att i tråd efter tråd förhålla sig så frikyrkligt till feminismens att ett av dess största mål skulle vara att "frälsa" eller "rekrytera" män som inte vill eller inte förstått är nog ett större hinder..


    Vad menar du?
  • Progressiv
    CFly skrev 2016-12-16 11:45:41 följande:

    Så länge halva befolkningen på jordklotet är män och halva är kvinnor. Vi vill sen ha jämställdhet mellan alla individer på jordklotet. Det är inget som går att åstadkomma genom en sluten grupp eller en mindre grupp som står och säger något. 

    Då jämställdhet är något som ska beröra alla och ju fler man har med på spåret desto starkare är man och ju mindre motstånd får man. Så att rekrytera fler människor av alla de slag till det borde ligga av ett högt intresse om man vill nå framgång. 


    Jag undrar lite som du, vad är man som feminist rädd för när man ställer sig lite motvillig till att bjuda in män i feminismen? Är man rädd att männen skall ta över rörelsen och använda den enbart för sina egna intressen?
Svar på tråden Den här feministen skulle få mig att bli feminist. :-)