• Anonym (Pricken)

    lichen sclerosus I underlivet, någon mer?!

    Var hos STI-mottagningen idag för att kolla om jag har kondylom då jag sett vita fläckar i underlivet. Gynekologen bekräftade att det INTE var kondylom utan med största sannolikhet något som heter Lichen Sclerosus. Men hon ville utesluta svamp först innan jag får en remiss till hudkliniken.

    Hon förklarade det som att det inte var något speciellt med sjukdomen , den smittas inte eller så men när jag läser på nätet blir jag ju livrädd. Mycket stämmer ju in på mig , kliar ibland , blöder vid sex etc. Kan någon som har detta berätta mer för mig? Hur har det gått för er??

  • Svar på tråden lichen sclerosus I underlivet, någon mer?!
  • Anonym (jagockså)

    Berätta gärna hur det gick! Det känns skönt att kunna följa andra i samma sits.

    Jag hörde igår när jag lyssnade på ett klipp om lichen att klåda är vanligast innan man fått mens eller när mensen slutat. Alltså innan puberteten eller i klimakteriet. Det hade något att göra med avsaknaden av östrogen.

    Jag har funderat mycket och jag kommer nog att kontakta min gynekolog och be om remiss för en second opinion. Jag vill verkligen veta om jag fått rätt diagnos.

  • Anonym (Pricken)
    Anonym (jagockså) skrev 2017-01-09 20:30:46 följande:

    Berätta gärna hur det gick! Det känns skönt att kunna följa andra i samma sits.

    Jag hörde igår när jag lyssnade på ett klipp om lichen att klåda är vanligast innan man fått mens eller när mensen slutat. Alltså innan puberteten eller i klimakteriet. Det hade något att göra med avsaknaden av östrogen.

    Jag har funderat mycket och jag kommer nog att kontakta min gynekolog och be om remiss för en second opinion. Jag vill verkligen veta om jag fått rätt diagnos.


    Det ska jag absolut göra. Jag känner också det. Jag har funderat lite på mina andra åkommor och jag har tidigare haft mycket eksem på andra ställen på kroppen och när jag tänker tillbaka så vet jag att jag hade problem med underlivet som yngre och att det har kliat förut. Men inget nu. Men tänker att det kanske har ett samband? Har du hört något om det kan hänga ihop med andra kroppsliga besvär man har?

    Nu har jag bara de här fläckarna, kommit blod vid samlag etc.  Ska bli skönt att få en second opinion. 
  • Anonym (Pricken)

    Var som sagt hos en annan gynekolog i fredags. Hon höll med om att det med största sannolikhet är lichen. Dock svårt för henne att veta om salvan har hjälpt något. Jag sa att jag inte tycker det har ändrats någonting iprincip. Men ändå skönt att en till säger samma sak. Så får väl se om ett par veckor när jag smörjt klart enligt schemat om jag får komma till hudmottagningen.  

  • Anonym (jagockså)

    Vad var det som fick henne att tro att det var lichen? Vilka symtom pratade ni om som ledde till den slutsatsen?

    Sambandet med andra kroppsliga besvär känner jag inte till.

    Jag ska ringa tillbaka till min gyn nu i veckan tänkte jag och be om en remiss för en second opinion. Jag och min pojkvän testade idag igen men det gjorde ont och efteråt kom det lite blod när jag var på toa. Jag ser nu att jag har spruckit upp på samma ställe, där vid fliken. Så nu känner jag mig förstörd där nere igen.. suck. Det känns som att det hinner läka efter ca 2 veckor men att det alltid, oavsett hur länge jag väntar, spricker upp igen. Det känns inte bra att spricka på samma ställe vid upprepade tillfällen. Jag börjar verkligen bli deppig pga det här.

    Som det ser ut nu smörjer jag med kortisonsalvan 1-2 gånger i veckan. Det är bevisligen inte tillräckligt eftersom det inte hjälper. Känns dock inte bra att smörja när jag inte är 100 procent säker på att det är lichen. Ena stunden vill jag smörja och andra vill jag inte göra det förrän jag vet med större säkerhet att det är rätt diagnos.

    Får jag fråga om du bor i Sthlm? Tänker att man kanske kan tipsa varandra då om ställen där de verkar ha mycket kunskap om sjukdomen i närområdet. Å

  • Anonym (Nästan symptomfri)

    Kan ni inte be gynekologen ta en biopsi för att säkerställa litchen så ni får ett säkert svar? Min var helt säker på att det var det men han ville ändå säkerställa.

    Jag var där i ett helt annat ärende och i mitt fall var de gynekologen som tog upp det när han gjorde undersökningen och frågade om jag hade diverse problem. Var på jag nämde att de stämmer och flera andra gynekologer har sagt att jag har kronisk svamp.

    Som jag skrev tidigare fick jag svamp av kortisonet vilket är vanlig så är ju bra och få rätt på om det är litchen eller svampen som besvärar under behandlingen sen.

    Jag bor i Stockholm och går hos mamma mia.

  • Anonym (jagockså)
    Anonym (Nästan symptomfri) skrev 2017-01-16 00:31:51 följande:

    Kan ni inte be gynekologen ta en biopsi för att säkerställa litchen så ni får ett säkert svar? Min var helt säker på att det var det men han ville ändå säkerställa.

    Jag var där i ett helt annat ärende och i mitt fall var de gynekologen som tog upp det när han gjorde undersökningen och frågade om jag hade diverse problem. Var på jag nämde att de stämmer och flera andra gynekologer har sagt att jag har kronisk svamp.

    Som jag skrev tidigare fick jag svamp av kortisonet vilket är vanlig så är ju bra och få rätt på om det är litchen eller svampen som besvärar under behandlingen sen.

    Jag bor i Stockholm och går hos mamma mia.


    Jag har nu bokat in en ny tid och jag kommer väl säkert få genomgå en biopsi då. Känner mig orolig inför den. Får man någon bedövning innan?
  • Anonym (Nästan symptomfri)

    Man får lokal bedövning och sprutan stack till. Sen tog de några veckor innan såret läkte. Var inte så farligt som jag trodde! Var också väldigt nervös innan.

  • Anonym (Pricken)

    Hej på er igen!

    Fick svar nu under veckan och det är inte svamp utan nu har jag fått tid till en biopsi i februari . Blir jättenervös eftersom det värsta sitter precis bredvid klitoris som sagt... kommer ju göra jätteont oavsett om man får bedövning känns det som. De kommer ju spruta in lokalbedövningen precis där....

    Den första gynekologen gick mest på utseendet när hon såg hur det såg ut, den andra instämde. Annars blöder jag ju vid sex, det har kliat ibland (kommit på när jag tänkt efter ordentligt) men den andra gynekologen jag träffade sa att jag verkligen inte skulle gå efter alla symptom osv eftersom jag påpekade att jag inte har några större besvär egentligen..utan det har mest blivit psykiskt.

  • Anonym (jagockså)
    Anonym (Pricken) skrev 2017-01-21 11:38:58 följande:

    Hej på er igen!

    Fick svar nu under veckan och det är inte svamp utan nu har jag fått tid till en biopsi i februari . Blir jättenervös eftersom det värsta sitter precis bredvid klitoris som sagt... kommer ju göra jätteont oavsett om man får bedövning känns det som. De kommer ju spruta in lokalbedövningen precis där....

    Den första gynekologen gick mest på utseendet när hon såg hur det såg ut, den andra instämde. Annars blöder jag ju vid sex, det har kliat ibland (kommit på när jag tänkt efter ordentligt) men den andra gynekologen jag träffade sa att jag verkligen inte skulle gå efter alla symptom osv eftersom jag påpekade att jag inte har några större besvär egentligen..utan det har mest blivit psykiskt.


    Håller tummarna för att det går bra och att det känns skönt sedan att äntligen få ett säkert svar.

    Jag hade en tid inbokad hos gyn men fick boka om så nu ska jag dit om två veckor för att följa upp. Får se om det blir en biopsi då eller om hon remitterar mig vidare.
Svar på tråden lichen sclerosus I underlivet, någon mer?!