• helena29

    Era bästa tips för att spara?

    Hej!
    Familj med två pojkar på 5 och 2 år.
    Känns som vi har svårt att lägga undan pengar trots att vi har två heltidsinkomster på nästan 40.000 kr tillsammans efter skatt.
    Vad är vanligaste fällan? Hur kan vi spara pengar?
    Hoppas på många råd o tips!

  • Svar på tråden Era bästa tips för att spara?
  • Carambolan

    Bästa tricket tycker jag är att spara redan när lönen kommer, inte vänta och se vad som blir över. Spara pengarna där de är svåra att komma åt. Flytta dem till en annan bank och investera dem i fonder och aktier, så tar det flera dagar att få loss pengarna. Är de bara ett klick bort är det för lätt att spendera dem på saker ni egentligen inte behöver.

  • Lfbfbårri

    Många småutgifter, iaf för min del. Storhandla 1 gång i veckan, planera inköp, ta inte med pengar om du inte vet att det är nåt du behöver, låt bilen stå och cykla/gå/ta bussen, ha matlåda, säsongshandla mat (nu är rotfrukter sjukt billigt), ta 24 timmars betänketid om du verkligen behöver den där nya tröjan, köp inte ditt morgonkaffe på Starbucks, sätt upp sparmål, etc etc :)

  • KristinaJ
    helena29 skrev 2017-01-27 11:21:38 följande:

    Hej!

    Familj med två pojkar på 5 och 2 år.

    Känns som vi har svårt att lägga undan pengar trots att vi har två heltidsinkomster på nästan 40.000 kr tillsammans efter skatt.

    Vad är vanligaste fällan? Hur kan vi spara pengar?

    Hoppas på många råd o tips!


    Spara först, budgetera och handla sedan. Vid tillgång till hela lönen försvinner den. Det finns alltid något som "behövs". Småutgifter, små unna-sig-grejer, nya handdukar, resor, you name it. Skapa en automatisk överföring på lönedag till konto som inte går att plocka ifrån. På så sätt garanterar du ett månadssparande och riskerar inte att det blir 0 över till sparande i slutet av månaden. Spara en fast summa, samma varje månad, lägg in automatisk dragning (jag brukar ha två sparfria månader: semester och jul) och budgetera utifrån summan som blir över.
  • Macpau

    Hej,

    Vi är en familj på 4 med två barn på 5&6. Som alla skrivit ovan:

    Automatisk överföring den 25e varje månad.

    Gör en ordentlig budget och gå igenom alla räkningar så ni har koll på vad ni betalar för vad. Vi har valt månadsbetalning på allt som går. Vi provade att spara undan motsvarande summa på ett annat konto för kvartals-/ halvårsräkningar, men det funkade inte för oss. Det får istället kosta nån tia extra för att ha månadsvis, men det ger oss en jämn utgift månadsvis, året runt.

    Storhandla en dag i veckan utifrån lista. Vi kör varje torsdag när barnen lagt sig.Då har man också lite lyxmat till helgen.

    Handla kläder, inredning när det behövs.

    Även vi har 2 sparfria månader - juni och nov lönen.

    Lycka till

  • Tonårsmamman1

    Säger samma som de andra. När lönen kommer, betala räkningar, spara och sätt undan pengar till mat.

    Sedan kan ni göra en budget, se över era kostnader osv. 

  • ostpaj

    Jag betala räkningar och för över pengar till sparkonto samtidigt. Det är som en utgift. Sen "finns inte" dem slantarna. Och tänk över nya inköp en gång. Och två gånger! Och kanske en tredje? Är den nya prylen/plagget verkligen LIVSVIKTIG? Ofta när jag har en ny, snygg tröja i handen på någon affär, tänker jag "äh, jag har klarat mig hittills utan den" och hänger tillbaka den ;)

  • Gabbe75

    Finns ett bra tips. Det är att höja inkomsterna. Om ni exempelvis hade 30 tkr/mån var efter skatt skulle era inkomster höjas med 20 tkr/mån netto varje månad. Om ni skulle spara detta plus bara lite till skulle ni kunna spara en kvarts miljon tillsammans varje år.

  • ostpaj
    Gabbe75 skrev 2017-01-28 14:06:17 följande:
    Finns ett bra tips. Det är att höja inkomsterna. Om ni exempelvis hade 30 tkr/mån var efter skatt skulle era inkomster höjas med 20 tkr/mån netto varje månad. Om ni skulle spara detta plus bara lite till skulle ni kunna spara en kvarts miljon tillsammans varje år.

    Kanske lättare sagt än gjort att höja sin lön med 10.000 i månaden? Eller finns det någon blankett man fyller i och skickar in till någon skattkammare som jag har missat?
  • helena29
    ostpaj skrev 2017-01-28 21:15:36 följande:

    Kanske lättare sagt än gjort att höja sin lön med 10.000 i månaden? Eller finns det någon blankett man fyller i och skickar in till någon skattkammare som jag har missat?
    Nä det är nog ganska ouppnåeligt just nu!
  • Propppen

    Det spelar ingen som helst roll hur mycket pengar man tjänar om man inte kan hushålla med dom.

    Vill man spara så får man sluta spendera.

    Se över er livssituation och gör er av med kostnader dom ni verkligen inte behöver ha.

    Sluta handla. Ät inte ute. Drar man ner på vardagskonsumtionen kommer man långt.

Svar på tråden Era bästa tips för att spara?