• Cupcake1

    Gravid Bf Oktober 2017

    Plussade den 25/1 med beräknad Bf i början av oktober.
    Nu sitter man ju och läser om allt som kan hända de första veckorna. Är rädd för att få missfall eller andra komplikationer :( 
    Så jag tänkte att vi kanske kunde dela med oss här inne om våra tankar och kanske stötta varandra lite :) Gravid 

  • Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017
  • Thildisen
    sandranoren skrev 2017-03-30 18:08:05 följande:
    Hej, och kul med samma bf! :) första barnet?
    Ja verkligen roligt!!! :D Ja det är första barnet, för dig med? :)
  • sandranoren
    Thildisen skrev 2017-04-01 17:55:09 följande:

    Ja verkligen roligt!!! :D Ja det är första barnet, för dig med? :)


    Kul! Och grattis :) nej, jag har en dotter på 2 år också. :)
  • Lany
    Linnnn skrev 2017-04-01 16:57:20 följande:
    Då känns det verkligen som att det är er tur nu!

    Min första graviditet vände inte illamåendet förrän v 16 och då tyckte jag också att det kändes helt hopplöst när jag hade passerat de 12 veckorna när läkare och bm sagt att det normalt går över. Tyvärr finns det ju ingen garanti för att det går över förrän efter förlossningen, men det är ju både ovanligt och omöjligt att föreställa sig i första trimestern. Tänker att jag kanske får boka en tandläkartid när jag mår bättre igen...

    Har inte gjort kub med någon av de andra barnen, så vet inte riktigt vad jag har att vänta och vad jag gör vid dåliga siffror.

    Har en släkting som mådde jätteilla och kräktes hela graviditeten och bara tanken på det får mig nästan att börja gråta. Men man överlever ju och i slutändan så är det ju ändå värt det så klart.


    Jag gjorde mest kuben för att få chans att förbereda mig om det skulle vara något som inte står helt rätt till. Min sambo pratade om att avsluta graviditeten men jag tänkte inte i samma banor. Skulle inte klara av det men det är kanske själviskt av mig. Å andra sidan så är det ju många med olika kromosomavvikelser som lever lyckliga och bra liv nu för tiden, det är ju inte samma som det var för typ 100 år sen. Det finns mycket hjälp och stöd att få.
    Har en bekant som faktiskt gjorde en abort pga dåliga siffror och det kändes rätt för dem så det är ju olika hur  man känner och reagerar.

  • bubbelfika

    När ska man få känna sig glad över att vara gravid?

    Är i vecka 13 och borde andas ut, men kan inte.

    Hade för drygt en vecka sen en lite större blödning med rött blod och gjorde ett vul, allt såg bra ut med mig och bebis.

    Har nu börjat få bruna flytningar i 3 dagar.. är bara så orolig för att barnet ska ha dött i magen sedan ultraljudet..

    Har ett nytt ultraljud om en vecka ungefär och får ju bita ihop tills dess om ag inte får en kraftig blödning...

    Behöver höra något lugnande, vad ksn det beror på med dessa bruna flytningar, ska jag vara orolig? Någon mer som har liknande?

  • glasstoppen

    Nån mer som har det pinsamma problemet med att magen inte sköter sig ordentligt ? Tips på vad man kan göra för å få igång den som den brukar va?

  • sandranoren
    bubbelfika skrev 2017-04-02 10:54:15 följande:

    När ska man få känna sig glad över att vara gravid?

    Är i vecka 13 och borde andas ut, men kan inte.

    Hade för drygt en vecka sen en lite större blödning med rött blod och gjorde ett vul, allt såg bra ut med mig och bebis.

    Har nu börjat få bruna flytningar i 3 dagar.. är bara så orolig för att barnet ska ha dött i magen sedan ultraljudet..

    Har ett nytt ultraljud om en vecka ungefär och får ju bita ihop tills dess om ag inte får en kraftig blödning...

    Behöver höra något lugnande, vad ksn det beror på med dessa bruna flytningar, ska jag vara orolig? Någon mer som har liknande?


    Förstår absolut din känsla! Men jag tror, och hoppas att du kan vara lugn. :)

    Jag själv fick en liten blödning i typ vecka 8. Mer som en flytning när jag gick på toaletten, lite rödbrunaktig. Blev inte så nojig då, då jag har för mig att samma sak hände när jag väntade dottern i ungefär samma vecka. 

    Men så för tre veckor sedan, efter någon dag nere i Thailand, så fick jag en likadan blödning/flytning. Tänkte inte så mycket mer på det. Men dagen efter när jag reste mig ur sängen kände jag hur blöt trosan blev. En stor, mer brunaktig flytning. Sen hade jag mer rosa/rödaktiga flytingar till och från under hela semestern. Höll upp kanske två dagar och kom igen. 

    Vi kom hem för en vecka sedan, och jag har sedan dess nästan haft en blödning/flytning varje morgon jag vaknat. Men i torsdags var vi på ultraljud och där fanns en liten levande bebis som var såpass stor som den skulle i vecka 14. :) Igår eftermiddag fick jag en ganska stor flytning/blödning igen, dock brun denna gången. 

    Jag har valt att försöka att inte noja. Men jag förstår om det är svårt. Själv ska jag till bm på torsdag, och tänkte berätta om allt då. Har inte pratat med någon om det än. Hoppas på att kunna få lyssna på hjärtljuden och lugna mig ytterligare. 

    Som sagt, jag tror absolut inte du har något att oroa dig för. Så länge du inte blöder mycket, och färskt blod, eller har ont, så mår bebisen säkert bra. :)
  • DearFox
    bubbelfika skrev 2017-04-02 10:54:15 följande:

    När ska man få känna sig glad över att vara gravid?

    Är i vecka 13 och borde andas ut, men kan inte.

    Hade för drygt en vecka sen en lite större blödning med rött blod och gjorde ett vul, allt såg bra ut med mig och bebis.

    Har nu börjat få bruna flytningar i 3 dagar.. är bara så orolig för att barnet ska ha dött i magen sedan ultraljudet..

    Har ett nytt ultraljud om en vecka ungefär och får ju bita ihop tills dess om ag inte får en kraftig blödning...

    Behöver höra något lugnande, vad ksn det beror på med dessa bruna flytningar, ska jag vara orolig? Någon mer som har liknande?


    Oroa dig inte :) det är vanligt med lite blödningar de första månaderna i graviditeten. De mörkbruna är de man ska oroa sig minst över (då det är levrat gammalt blod) och du borde inte oroa dig så länge det inte blir så mycket blod som i en vanlig mens :)
  • bubbelfika

    Tack fina ni !

    Det känns lite bättre nu, var totalt sönderdeppad imorse men nu känns livet lite lättare <3 när jag tänker logiskt vet jag att jag inte borde oros mig så mycket men hjärtat vill detta så mycket att det är svårt att låta bli. Ska kontakta min barnmorska imorgon och förhoppningsvis få lite lugnande ord från henne med. Tack för era svar :)

    10 dagar till nästa ultraljud då får vi iaf veta om det ser bra ut även då :)

  • Glad81

    Hej allihopa! Hoppas ni mår bra. Jag har mått fruktansvärt illa, men dom sista dagarna har det lättat. Är inte riktigt så illa längre. Är i vecka 12 (11+5) idag. Ska på kub på tisdag i Skövde. Är mitt första kub och jag är jättenervös. Försöker att inte tänka så mycket, men d funkar inge vidare. Hoppas verkligen att d blir bra siffror man får höra.

    Är det någon som gjort kub och fått reda på könet? Är ju svårt att se så tidigt men tänkte att någon kanske fått reda på d?

  • Ejin
    Glad81 skrev 2017-04-02 15:32:22 följande:

    Hej allihopa! Hoppas ni mår bra. Jag har mått fruktansvärt illa, men dom sista dagarna har det lättat. Är inte riktigt så illa längre. Är i vecka 12 (11+5) idag. Ska på kub på tisdag i Skövde. Är mitt första kub och jag är jättenervös. Försöker att inte tänka så mycket, men d funkar inge vidare. Hoppas verkligen att d blir bra siffror man får höra.

    Är det någon som gjort kub och fått reda på könet? Är ju svårt att se så tidigt men tänkte att någon kanske fått reda på d?


    Jag är i v 11+6 idag och har oxå kub på tisdag. Så spännande o nervöst. Skulle också hemskt gärna vilja veta könet men de är väll nästan omöjligt att se så tidigt... dock har jag läst på endel om nubb teorin som ska va en ganska bra teori att gissa könet på så jag hoppas på bra bilder. Ska fråga ul läkaren också om de vet nått om nubbteorin och kan säga nått....
Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017