• MissNastrax

    Hormonfria preventivmedel / metoder

    Så nu fick tråden rätt rubrik.... (gjorde tråd innan med samma ämne men autocorrect förstörde allt) =)

    Jag har själv en kopparspiral då jag ej vill använda hormoner (eller kan egentligen heller visade det sig).

    Kondomer och kopparspiral är det enda skyddet som finns, säkra dagar har många förespråkat men känner aldrig att jag får vatten på min kvarn där för att överväga det då alla som jag känner i verkligheten som använt det har "råkat" vara oaktsamma och blivit gravida.

    Jag kanske behöver solskenshistorier angående säkra dagar?

    Kondomer är väldigt avtändande och jo jag känner skillnad på med eller utan kondom och det är inte riktigt skönt och blir obehaglig ibland brännande friktion även med allergivänliga och massa glid.

    Kopparspiralen förutom kraftigare blödningar och lite små smärtor ibland så blev jag rätt förskräckt över att inga som helst studier publicerats på den "nya" spiralen med mer kopparyta utan den gamla studien för den tidigare versionen gäller fortfarande (samt hittat mycket bloggar m.m där kvinnor fått kopparförgiftning).

    Ja då återstår bara återhållsamhet och sez utan vaginal penetration (analt, oralt, petting och leksaker) alt. sterilisering...

    Någon som känner igen sig i att stå och fundera på nästa steg? Någon som har en solskenshistoria angående säkra dagar? Eller någon som vill diskutera spiralens vara eller icke vara?

  • Svar på tråden Hormonfria preventivmedel / metoder
  • Svensksommar83

    Läste någonstans att pessar går på högkostnadsskyddet i vissa län?! Är det i så fall bättre att få det på recept eller går det ens? Eller är det bättre att beställa själv från nätet kanske?

  • MissNastrax
    Svensksommar83 skrev 2017-02-27 11:07:43 följande:

    Den här tråden gillade jag! Jag har haft hormonspiral i snart 1 år och den ska tas ut! Fått både kraftiga urinvägsinfektioner och cystor som växt sig stora och spruckit- gjort så ont så jag trott jag ska dö! Hela tiden har jag känt av spiralen och haft molande värk. Enda positiva är att mensen försvann helt och sista halvåret har jag inte ens haft små stänk-blödningar. Men nu ska den ut! Vi tänkte försöka skaffa ett fjärde och sista barn om ett tag. Men vill ha något skydd en tid och funderar på femcap eller liknande. Sedan efter sista graviditeten tänker i alla fall jag sterilisera mig. Även om maken vägrar (av rädsla).


    Har de konstaterat att cystor är uppkomna av hormonspiralen? :O
    Hi5 skrev 2017-02-27 15:14:49 följande:

    Jag använder ett cervix- pessar, och önskar att jag informerats om detta för 20 år sedan, så hade min stackars kropp sluppit hormonmissbruk.

    Kolla in gröna barnmorskans hemsida, där har jag köpt både kontragel (spermiedödande är inte bra för din kropp), Femcap och en splajs ny menskopp (den gamla var 12 år gammal, och högst omodern, hehe).


    Hur känns det med den inne, vet att du säkerligen inte känner själva pessaret men har du upplevt att tex inte tappen är kika känslig för stötar? Min tapp är värdelös efter jag satte in koppatspiralen :/
  • Svensksommar83
    MissNastrax skrev 2017-02-27 20:15:52 följande:

    Har de konstaterat att cystor är uppkomna av hormonspiralen? :OHur känns det med den inne, vet att du säkerligen inte känner själva pessaret men har du upplevt att tex inte tappen är kika känslig för stötar? Min tapp är värdelös efter jag satte in koppatspiralen :/


    Japp, barnmorskan konstaterade att det var på grund av spiralen. Det är bland de vanligaste biverkningarna med hormonspiral- att den ökar risken för cystor markant. Egentligen ska man väl inte känna av att spiralen sitter där men det känns liksom fel i hela kroppen... Svårt att förklara men har läst om många som beskriver samma sak. Men alla reagerar ju olika, en del mår ju dåligt av p-piller/mini-piller, en del av p-stav (fick både cellförändringar och ökade massvis i vikt av den) en del av hormonspiral och endel är ju känsliga för allt med hormoner i. Det är ju hur som helst inte bra med massa extra hormoner för kroppen en längre tid. Pessar har jag ju aldrig testat men kanske bra att göra en gyn undersökning extra då för att kolla om min livmodertapp ändrat sig efter ha haft spiralen i.
  • MissNastrax
    Svensksommar83 skrev 2017-02-28 11:53:44 följande:

    Japp, barnmorskan konstaterade att det var på grund av spiralen. Det är bland de vanligaste biverkningarna med hormonspiral- att den ökar risken för cystor markant. Egentligen ska man väl inte känna av att spiralen sitter där men det känns liksom fel i hela kroppen... Svårt att förklara men har läst om många som beskriver samma sak. Men alla reagerar ju olika, en del mår ju dåligt av p-piller/mini-piller, en del av p-stav (fick både cellförändringar och ökade massvis i vikt av den) en del av hormonspiral och endel är ju känsliga för allt med hormoner i. Det är ju hur som helst inte bra med massa extra hormoner för kroppen en längre tid. Pessar har jag ju aldrig testat men kanske bra att göra en gyn undersökning extra då för att kolla om min livmodertapp ändrat sig efter ha haft spiralen i.


    Nu har jag kopparspiral men visst känns den, ibland som molande men vid sex ibland som ren smärta :/
  • Hi5
    MissNastrax skrev 2017-02-27 20:15:52 följande:
    Hur känns det med den inne, vet att du säkerligen inte känner själva pessaret men har du upplevt att tex inte tappen är kika känslig för stötar? Min tapp är värdelös efter jag satte in koppatspiralen :/
    Ibland så känns den, eftersom det bildas ett vakuum där. Det är lite obehagligt, men det gör inte ont. Dessutom så skyddar den ju liksom tappen :)
    Men det var mest i början som jag kände av det där.
    I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • Svensksommar83

    Kan berätta med glädje att jag fått hormonspiralen uttagen hos barnmorskan igår! Och lätt gick det med- för den hade ändå åkt ned och var på väg ut efter min kraftiga spy-sjuka jag hade i helgen! Misstänkte att den rubbats på något sätt då jag plötsligt fick blödningar för första gången på närmare ett år. Är glad att jag gick till barnmorskan o fick den uttagen även om den var "på väg ut" den kunde ju lika gärna stannat kvar/fastnat halvvägs.

  • Hi5
    Svensksommar83 skrev 2017-03-09 14:43:45 följande:

    Kan berätta med glädje att jag fått hormonspiralen uttagen hos barnmorskan igår! Och lätt gick det med- för den hade ändå åkt ned och var på väg ut efter min kraftiga spy-sjuka jag hade i helgen! Misstänkte att den rubbats på något sätt då jag plötsligt fick blödningar för första gången på närmare ett år. Är glad att jag gick till barnmorskan o fick den uttagen även om den var "på väg ut" den kunde ju lika gärna stannat kvar/fastnat halvvägs.


    Vilken tur att du tog ut den! Fasen vad du kunde ha fått ont om den fastnat halvvägs :/
    Trådarna i min mammas kopparspiral trasslade på något sätt in sig i hennes Tampax en gång, minns jag, så den åkte ut när hon skulle byta tampong. Det var inte helt smärtfritt heller :/
    I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • MissNastrax
    Svensksommar83 skrev 2017-03-09 14:43:45 följande:

    Kan berätta med glädje att jag fått hormonspiralen uttagen hos barnmorskan igår! Och lätt gick det med- för den hade ändå åkt ned och var på väg ut efter min kraftiga spy-sjuka jag hade i helgen! Misstänkte att den rubbats på något sätt då jag plötsligt fick blödningar för första gången på närmare ett år. Är glad att jag gick till barnmorskan o fick den uttagen även om den var "på väg ut" den kunde ju lika gärna stannat kvar/fastnat halvvägs.


    Skönt för dig! Tur i oturen.

    Vad har du tänkt för tillvägagångssätt nu? Jag har fortfarande min spiral men funderar mycket kring pessar och p-dator :)
  • Smurre

    I min ungdom hade jag en tjej som inte ville ha hormon baserade preventivmedel vi använde naturligtvis kondom men hon insisterade på att vi skulle köra med säkra perioder.
    Hon hade sten koll på sin cykel dagar och temp det fungerade hur bra som helst.
    Vi hade några säkerhets dagar i början och slutet då jag körde med avbrutet och där i mellan hade vi kondom.
    Jag har fått höra av många att det inte fungerar, Men jag tror att man inte är tillräckligt noga med säkerhets dagarna.
    Även med säkerhets dagar blir det många dagar med sex där man kan njuta för fullt     
    Vi had inte en enda olycka under 3,5 år och då hade vi sex väldigt ofta typ 3g i veckan minst 

  • Hi5
    Smurre skrev 2017-04-12 22:45:16 följande:

    I min ungdom hade jag en tjej som inte ville ha hormon baserade preventivmedel vi använde naturligtvis kondom men hon insisterade på att vi skulle köra med säkra perioder.
    Hon hade sten koll på sin cykel dagar och temp det fungerade hur bra som helst.
    Vi hade några säkerhets dagar i början och slutet då jag körde med avbrutet och där i mellan hade vi kondom.
    Jag har fått höra av många att det inte fungerar, Men jag tror att man inte är tillräckligt noga med säkerhets dagarna.
    Även med säkerhets dagar blir det många dagar med sex där man kan njuta för fullt     
    Vi had inte en enda olycka under 3,5 år och då hade vi sex väldigt ofta typ 3g i veckan minst 


    Det är ju bra om det funkar för någon. Kruxet är väl att de allra flesta inte har helt regelbunden mens, och eftersom spermierna klarar sex i 6 dygn så måste man veta exakt när ägglossningen ska inträffa för att kunna parera de osäkra dagarna. Temperaturen ändras samma dag som ägglossningen inträffar, hade man då oskyddat sex tre dagar innan så kan det vara kört. Stress och sjukdom påverkar hormoner och ägglossning, och det finns spermier i försats också, inte bara i sprutet.
    Men det är klart att det är ju bra om det funkar, och en vecka efter mens är man ju i princip stensäker, så då är det bara att köra på.

    Har ni barn idag båda två? Det kan ju vara så att det funkade så bra för att en av er har svårt att få barn på naturlig väg.
    I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
Svar på tråden Hormonfria preventivmedel / metoder