• Anonym (Psyk)

    inlagd på psyket

    Hej alla fina där ute.

    Ngn som har erfarenhet av att vara inlagd på psyk? Lutar åt det om jag inte mår bättre på måndag. Så fruktansvärt rädd.
    Vad händer där? Vad gör man?
    Vad får man göra och inte?
    Erfarenhet av psyk i Stockholm?

  • Svar på tråden inlagd på psyket
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Psyk) skrev 2017-02-09 12:19:50 följande:

    Akutremiss från vc igår. De ville att jag skulle bli inlagd redan igår. Rätt dåligt mår jag men vågar fan inte bli inlagd. :(

    Ska tillbaks på måndag för bedömning.


    Om du går med på inläggning med ditt godkännande så kan de inte hålla kvar dig om du inte längre vill vara där. Men om du blir tvångsinlagd kan de hålla kvar dig. Därför är det bättre att gå med på en inläggning.

    Inläggningen är till för att du ska må bättre, så ditt mående kommer de priotera högt.

    Vad jag hört så är det ibland stökigt och lite oroligt på akutpsykiatriska avdelningen, men efter att de utvärderat ens mående och självskaderisk osv brukar man bli förflyttade till de "vanliga" avdelningarna där atmosfären är mer stabil.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Psyk) skrev 2017-02-09 14:13:48 följande:

    Tack för era svar! Det betyder så otroligt mkt!

    Gått hos vc sen i höstas men nu satte dom ner foten och sa att dom inte kan hjälpa mig mer. Deprimerad..

    De jag pratade med igår pratade om att vara inlagd 1-2 veckor. Hur mycket kan man styra det själv? Så otroligt jobbigt att ingen i ens närhet förstår och kan avlasta.


    Som jag skrev innan så är det du som styr om du går med på inläggningen. Skulle de däremot tvångsinlägga dig så styr läkaren tiden. Så bäst är att gå med på inläggningen
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Oj) skrev 2017-02-09 14:20:14 följande:

    Som jag skrev innan så är det du som styr om du går med på inläggningen. Skulle de däremot tvångsinlägga dig så styr läkaren tiden. Så bäst är att gå med på inläggningen


    Sanning med modifikation! Även om ts går med på inläggning kan det såklart snabbt ändras till tvång om ts vill skriva ut sig mot läkares inrådan.

    Helt galet vad olika upplevelser av psyk vi har. Det du beskriver låter mer som ett vilohem, det jag varit på liknar fängelse.

    Flera gånger per dygn blev tjejerna bältade mitt framför oss andra - de gallskrek!

    En tjej dog nästan på avdelningen efter ett allvarligt självmordsförsök. Då rusade det in läkare och patienterna blev inlåsta på sina rum.

    Fruktansvärt upplevelse, värre än häktet!
  • Anonym (M)

    Jag har varit inlagd en gång. Ingenting hände. Fick inte prata med nån alls, ingen läkare, ingen sköterska. Fick mediciner som jag inte tog och ingen kollade det, jag fick inte veta vad det var ens. Sköterskorna satt och glodde på tv och brydde sig inte ett skit. Jag hoppade över alla måltider (har anorexia) men ingen märkte nåt. Det enda som fanns att göra var att kolla på tv med sköterskorna eller lägga pussel. Jag fick ha min mobil men ingen laddare. Till slut fick jag nog av att det var så jävla tråkigt där och jag fick ändå ingen hjälp, så efter ett kort samtal med en extremt otrevlig läkare blev jag utskriven och hemskickad.

    Har en nära vän som är/var inlagd nu. Hon upplevde samma sak. Hon blev sjuk och hade hög feber och ingen brydde sig, de som nån gång lyssnade sa att det satt i hennes huvud. Ingen tog tempen, kollade blodprover eller ens pratade med henne. Hon hade influensa som övergick i lunginflammation. Hon har också anorexia och var uttorkad och undernärd och hennes kropp orkade inte mer. När nån äntligen kollade hur det var med henne när hon inte varit ute från sitt rum på flera dar var det för sent. Hon har nu legat i respirator sen innan jul och har hjärnskador som förmodligen är permanenta.

  • Anonym (M)
    Anonym (Hmm) skrev 2017-02-09 14:36:52 följande:
    Sanning med modifikation! Även om ts går med på inläggning kan det såklart snabbt ändras till tvång om ts vill skriva ut sig mot läkares inrådan.

    Helt galet vad olika upplevelser av psyk vi har. Det du beskriver låter mer som ett vilohem, det jag varit på liknar fängelse.

    Flera gånger per dygn blev tjejerna bältade mitt framför oss andra - de gallskrek!

    En tjej dog nästan på avdelningen efter ett allvarligt självmordsförsök. Då rusade det in läkare och patienterna blev inlåsta på sina rum.

    Fruktansvärt upplevelse, värre än häktet!
    Det här har jag också hört. Tjejer med PTSD eller panikångest efter sexuella övergrepp som fått panikattacker eller flashbacks och blir nedtryckta på marken av oftast manliga skötare och sen fastspända. Och de tror att det ska hjälpa? Har inte själv varit med om det men jag skulle fan dö av den psykiska tortyren. Och när de skriker eller gråter får de höra att de inte får komma loss förrän de lugnat ner sig och skärpt till sig.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (M) skrev 2017-02-09 15:40:54 följande:

    Det här har jag också hört. Tjejer med PTSD eller panikångest efter sexuella övergrepp som fått panikattacker eller flashbacks och blir nedtryckta på marken av oftast manliga skötare och sen fastspända. Och de tror att det ska hjälpa? Har inte själv varit med om det men jag skulle fan dö av den psykiska tortyren. Och när de skriker eller gråter får de höra att de inte får komma loss förrän de lugnat ner sig och skärpt till sig.


    Ja exakt så gick det till. Fruktansvärt!

    En annan galen sak var att personalen berättade för mig om de andra patienterna. Varför de blev bältade, vad de hade för diagnoser och vad de varit med om.

    Tystnadsplikt existerade inte!
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Hmm) skrev 2017-02-09 14:36:52 följande:

    Sanning med modifikation! Även om ts går med på inläggning kan det såklart snabbt ändras till tvång om ts vill skriva ut sig mot läkares inrådan.

    Helt galet vad olika upplevelser av psyk vi har. Det du beskriver låter mer som ett vilohem, det jag varit på liknar fängelse.

    Flera gånger per dygn blev tjejerna bältade mitt framför oss andra - de gallskrek!

    En tjej dog nästan på avdelningen efter ett allvarligt självmordsförsök. Då rusade det in läkare och patienterna blev inlåsta på sina rum.

    Fruktansvärt upplevelse, värre än häktet!


    Usch vad hemskt det låter :( nästan så som mentalhem målas upp i skräckfilmer. Så ska det ju verkligen inte vara! Har ni anmält kommunen? Annars borde ni göra det så att det skärps till, så får man inte behandla människor :(

    Vi hade inte ens lås på dörrarna (förutom in till avdelningen och balkongen) så man kunde aldrig bli inlåst på sitt rum. Endast en gång skrek en tjej pga sin PTSD, jag larmade personalen (då tjejen inte själv kunde trycka på larmknappen, som man skulle göra om man behövde akut hjälp) och två av personalen gick dit och lugnade ner henne genom att tala lungt med henne och få henne att förstå att hallucinationerna var ofarliga och att de fanns där för henne och ser till att inget hemskt händer. Inget bältande eller våld mot henne.

    Ibland kunde smålarmen gå (alltså om en patient tryckte på larmknappen för att få hjälp), men storlarmet (vid livsfara eller våldsamma patienter) gick endast en gång, och det var under ett larmtest (alltså inget hade hänt).

    Jag antar att jag haft tur med kommunen jag bor i, eftersom jag tror dessa variationer på psykinrättningar är från kommun till kommun.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Hmm) skrev 2017-02-09 15:47:09 följande:

    Ja exakt så gick det till. Fruktansvärt!

    En annan galen sak var att personalen berättade för mig om de andra patienterna. Varför de blev bältade, vad de hade för diagnoser och vad de varit med om.

    Tystnadsplikt existerade inte!


    Usch, så ska det inte få vara :( stackars tjejer
  • Anonym (Oj)
    Anonym (M) skrev 2017-02-09 15:38:44 följande:

    Jag har varit inlagd en gång. Ingenting hände. Fick inte prata med nån alls, ingen läkare, ingen sköterska. Fick mediciner som jag inte tog och ingen kollade det, jag fick inte veta vad det var ens. Sköterskorna satt och glodde på tv och brydde sig inte ett skit. Jag hoppade över alla måltider (har anorexia) men ingen märkte nåt. Det enda som fanns att göra var att kolla på tv med sköterskorna eller lägga pussel. Jag fick ha min mobil men ingen laddare. Till slut fick jag nog av att det var så jävla tråkigt där och jag fick ändå ingen hjälp, så efter ett kort samtal med en extremt otrevlig läkare blev jag utskriven och hemskickad.

    Har en nära vän som är/var inlagd nu. Hon upplevde samma sak. Hon blev sjuk och hade hög feber och ingen brydde sig, de som nån gång lyssnade sa att det satt i hennes huvud. Ingen tog tempen, kollade blodprover eller ens pratade med henne. Hon hade influensa som övergick i lunginflammation. Hon har också anorexia och var uttorkad och undernärd och hennes kropp orkade inte mer. När nån äntligen kollade hur det var med henne när hon inte varit ute från sitt rum på flera dar var det för sent. Hon har nu legat i respirator sen innan jul och har hjärnskador som förmodligen är permanenta.


    De tjejer och killar som hade ätstörningar där jag var inlagd hade konstant personal med sig. Jag tror det kallas övervakning nivå 2 eller 3 beroende på hur svår ätstörningen var. Något jag tyckte var lustigt och som jag sedan fick förklarat av en annan patient var att personerna med ätstörningar var tvungna att åka rullstol om de vistades utanför avdelningen. Tydligen är det för att vara säker på att de inte förbrukar den lilla energi de har från mat och blir sämre.

    Så med andra ord hade dessa patienter alltid någon som satt med dem och åt (ssk åt även själv för att uppmuntra patienten), och följde patienten överallt. Så att hen inte kräktes upp maten, tränade eller dylikt.

    Jag önskar verkligen att ni andra hade hamnat där jag var istället. Helt fruktansvärt såsom ni haft det :( får man fråga vilken kommun ni varit inlagda i?
  • Anonym (Psyk)

    Men alltså det låter ju helt fruktansvärt.
    Också anorexia och depression.
    Men nu blir jag fan rädd när jag läser om hur ni haft det. Vill inte komma dit och må sämre.

    Vart bor ni? Jag bor i sthlm.

Svar på tråden inlagd på psyket