• Anonym (Psyk)
    Äldre 9 Feb 06:52
    57346 visningar
    90 svar
    90
    57346

    inlagd på psyket

    Hej alla fina där ute.

    Ngn som har erfarenhet av att vara inlagd på psyk? Lutar åt det om jag inte mår bättre på måndag. Så fruktansvärt rädd.
    Vad händer där? Vad gör man?
    Vad får man göra och inte?
    Erfarenhet av psyk i Stockholm?

  • Svar på tråden inlagd på psyket
  • Anonym (M)
    Äldre 9 Feb 16:22
    #21
    Anonym (Oj) skrev 2017-02-09 16:08:48 följande:
    De tjejer och killar som hade ätstörningar där jag var inlagd hade konstant personal med sig. Jag tror det kallas övervakning nivå 2 eller 3 beroende på hur svår ätstörningen var. Något jag tyckte var lustigt och som jag sedan fick förklarat av en annan patient var att personerna med ätstörningar var tvungna att åka rullstol om de vistades utanför avdelningen. Tydligen är det för att vara säker på att de inte förbrukar den lilla energi de har från mat och blir sämre.

    Så med andra ord hade dessa patienter alltid någon som satt med dem och åt (ssk åt även själv för att uppmuntra patienten), och följde patienten överallt. Så att hen inte kräktes upp maten, tränade eller dylikt.

    Jag önskar verkligen att ni andra hade hamnat där jag var istället. Helt fruktansvärt såsom ni haft det :( får man fråga vilken kommun ni varit inlagda i?
    Både jag och min vän har varit inlagda i Uppsala, på olika avdelningar dock. Så som du beskriver det låter det ju som en dröm. Jag mår dåligt psykiskt nu och får panik så fort nån snackar om inläggning. För jag vet att det blir samma sak. Jag ligger i sängen och grinar eller har ångest, skillnaden är att det inte finns NÅT att göra när jag väl får lite ork. Hemma kan jag iallafall läsa eller kolla film eller nåt. På psyket finns ingenting av det. Samtalskontakt kan man bara drömma om. Hade jag haft din upplevelse hade jag mått mycket bättre, att veta att det finns ett ställe att komma till där man faktiskt blir omhändertagen. Nu känns det mer som ett straff och när man skärper sig och säger att man mår bra (även om man ljuger) så slipper man straffet och aktar sig noga för att berätta att man mår dåligt i framtiden.
  • Anonym (Hmm)
    Äldre 9 Feb 17:07
    #22
    Anonym (Oj) skrev 2017-02-09 16:08:48 följande:

    De tjejer och killar som hade ätstörningar där jag var inlagd hade konstant personal med sig. Jag tror det kallas övervakning nivå 2 eller 3 beroende på hur svår ätstörningen var. Något jag tyckte var lustigt och som jag sedan fick förklarat av en annan patient var att personerna med ätstörningar var tvungna att åka rullstol om de vistades utanför avdelningen. Tydligen är det för att vara säker på att de inte förbrukar den lilla energi de har från mat och blir sämre.

    Så med andra ord hade dessa patienter alltid någon som satt med dem och åt (ssk åt även själv för att uppmuntra patienten), och följde patienten överallt. Så att hen inte kräktes upp maten, tränade eller dylikt.

    Jag önskar verkligen att ni andra hade hamnat där jag var istället. Helt fruktansvärt såsom ni haft det :( får man fråga vilken kommun ni varit inlagda i?


    Stockholm!
  • Anonym (Hmm)
    Äldre 9 Feb 17:07
    #23
    Anonym (Psyk) skrev 2017-02-09 16:16:41 följande:

    Men alltså det låter ju helt fruktansvärt.

    Också anorexia och depression.

    Men nu blir jag fan rädd när jag läser om hur ni haft det. Vill inte komma dit och må sämre.

    Vart bor ni? Jag bor i sthlm.


    Ja i Sthlm här med!
  • Anonym (Psyk) Trådstartaren
    Äldre 9 Feb 17:15
    #24

    Får man fråga vart i sthlm?

  • Anonym (Hmm)
    Äldre 9 Feb 18:42
    #25
    Anonym (Psyk) skrev 2017-02-09 17:15:09 följande:

    Får man fråga vart i sthlm?


    Huddinge och s:t Görans sjukhus
  • Anonym (Psyk) Trådstartaren
    Äldre 9 Feb 19:56
    #26

    Ok! Inget av dom jag ska till. Håller tummarna

  • Anonym (Undvi­k psyket­)
    Äldre 9 Feb 20:55
    #27
    Anonym (Hmm) skrev 2017-02-09 07:12:38 följande:

    Har varit inlagd 2 ggr. Man gör ingenting!!

    Vilar, äter eller ser på tv i det gemensamma tv rummet. Dörrarna är låsta. Fick gå på promenad en liten stund på dagen tillsammans med övriga intagna och personal.

    Får inte ha mobil telefon eller dator.

    Får mediciner men ingen "samtalskontakt" eller liknande. Det är inte vård utan förvaring och ett sätt att se till att du inte tar livet av dig.

    Självklart får man inte raka sig och måste fråga om lov ifall man vill duscha. Får inte ha egna kläder.

    Kan liknas vid ett häkte men med fler mediciner och mindre tid utomhus.

    Detta är min erfarenhet. Hoppas du mår bättre snart!


    Det här liknar mina erfarenheter. Det är bara förvaring och väldigt tråkigt. Om man blir tvångsvårdad är det värre. Då får man i början inte gå ut alls och man blir tvångsmedicinerad med spruta om man inte tar medicin frivilligt. Läkaren har makten och man kommer inte ut förrän de bestämmer. Man är helt maktlös. Personalen i övrigt är heller inget att hurra för och kan lämna fel information till läkaren vilket kan leda till tråkigheter.

    Jag fick dock ha mobiltelefon och det fanns böcker, smutsiga vattenfärger, och några spel där inget gick att använda för att det fattades delar.

    Jag skulle aldrig lägga in mig frivilligt.

    Det kan vara väldigt svårt att sova också p.g.a. störande moment. Då vill de att man tar sömnmedicin också.
  • Anonym (A)
    Äldre 10 Feb 02:57
    #28

    Jag hoppas att det inte är Hagsätra du ska till för det är ett riktigt jävla skit ställe.

  • Anonym (Hmm)
    Äldre 10 Feb 05:01
    #29

    Var ska du ts?

  • Anonym (Psyk) Trådstartaren
    Äldre 10 Feb 07:05
    #30

    Inte Hagsätra. Vågar inte riktigt skriva ut vart jag ska än.. Fan så stressande. Vet inte om jag vågar och om jag kommer må sämre där än hemma.

Svar på tråden inlagd på psyket