• PeterGB3G

    Lön till barnvakt

    Hur mycket ska man betala en barnvakt? Jag menar nu icke-proffs. Ung kvinna som passar ens barn och får cash svart.


    "Jag förväntar mig inte att du ska hålla med, inte ens att du ska förstå"
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-04-17 14:50
    UPPDATERAD:

    Många berättar här vad ni "tycker är rimligt" och vad barnvakten "borde ha". Jag vill också veta vad era konkreta erfarenheter är. Hur mycket har nu faktiskt betalat? Hur mycket har barnvakten begärt? Har dom varit nöjda eller krävt mer?
  • Svar på tråden Lön till barnvakt
  • Anonym (--)

    Beror väll på vad man tycker att det är värt! Lätt 100:-/h kan jag tycka till någon man litar på och som man vet ser till barnens bästa.

  • PeterGB3G
    Anonym (--) skrev 2017-04-17 14:17:00 följande:

    Beror väll på vad man tycker att det är värt! Lätt 100:-/h kan jag tycka till någon man litar på och som man vet ser till barnens bästa.


    Jo, jag tycker också att alla ska ha bra betalt och vara nöjda. Har du betalat 100 /h? Det blir lätt 5-600 om man är borta en kväll, mycket att lägga ut.
    "Jag förväntar mig inte att du ska hålla med, inte ens att du ska förstå"
  • viseversa
    PeterGB3G skrev 2017-04-17 14:35:13 följande:
    Jo, jag tycker också att alla ska ha bra betalt och vara nöjda. Har du betalat 100 /h? Det blir lätt 5-600 om man är borta en kväll, mycket att lägga ut.
    "Jag förväntar mig inte att du ska hålla med, inte ens att du ska förstå"
    Ja?! Det är sånt man får räkna med om man vill att någon annan ska ta hand om ens barn. Annars kanske hon hade haft annat roligare för sig än att sitta hemma med era barn en hel kväll liksom.
  • PeterGB3G
    viseversa skrev 2017-04-17 14:37:15 följande:
    Ja?! Det är sånt man får räkna med om man vill att någon annan ska ta hand om ens barn. Annars kanske hon hade haft annat roligare för sig än att sitta hemma med era barn en hel kväll liksom.
    Ja, säger att jag vill att dom ska vara nöjda och ha bra betalt.
    "Jag förväntar mig inte att du ska hålla med, inte ens att du ska förstå"
  • PeterGB3G
    PeterGB3G skrev 2017-04-17 14:48:36 följande:
    Ja, säger att jag vill att dom ska vara nöjda och ha bra betalt.
    Om man är 16 år så är det ett ganska lätt jobb att sitta i en soffa medans barn sover, jämfört med att göra hamburgare på McDonalds, komma hem och lukta stekos och vara trött i kroppen.
    "Jag förväntar mig inte att du ska hålla med, inte ens att du ska förstå"
  • viseversa
    PeterGB3G skrev 2017-04-17 14:48:36 följande:
    Ja, säger att jag vill att dom ska vara nöjda och ha bra betalt.
    "Jag förväntar mig inte att du ska hålla med, inte ens att du ska förstå"
    Ja då får du räkna med minst 100:- timmen.
  • PeterGB3G
    viseversa skrev 2017-04-17 15:07:33 följande:
    Ja då får du räkna med minst 100:- timmen.
    Har du betalat det själv till dina barnvakter? Eller är det en allmän synpunkt om vad du tycker är rimligt?

    viseversa skrev 2017-04-17 14:37:15 följande:
    Ja?! Det är sånt man får räkna med om man vill att någon annan ska ta hand om ens barn. Annars kanske hon hade haft annat roligare för sig än att sitta hemma med era barn en hel kväll liksom.
    Alltså jag menar ungdomar som är intresserade av att ha ett extrajobb. Att alternativ som att gå på fest och träffa kompisar är roligare än att passa barn förstår jag väl.

    Jämför man med andra extrajobb som är möjliga för 16-åringar så är ju 100 kr / h väldigt bra betalt.

    "Jag förväntar mig inte att du ska hålla med, inte ens att du ska förstå"
  • Anonym (Io)

    Beror ju på vem barnvakten är, hur många barn den passar åt gången och hur ofta den jobbar.

    Jag har två aktiva småbarn och skulle jag ha barnvakt så skulle jag nog inte kunna ge mindre än 115kr i timmen.

    Sovande barn eller ett ensamt barn tycker jag man kan ge lite mindre för.

  • Anonym (Minna)

    Jag betalar 100 kr / h till vår barnvakt som är 17 år (svart i handen). Även när det är längre pass tex en fredagkväll 18-23. Visst det blir 500 kr för en kväll, men å andra sidan är detta tid som en 17-åring lätt har annat roligare för sig så tycker vi kommer billigt undan och under andra omständigheter skulle det ju ändå bli ob-ersättning från kl 19. Även om det i realiteten från 20.00 mest innebär att hon sitter i soffan och kollar på film tills vi kommer, eftersom barnet sover då. MEN hon måste ju vara beredd om barnet vaknar och det är hon och gör ett himla fint jobb då också.

  • Anonym (Tess)
    viseversa skrev 2017-04-17 14:37:15 följande:

    Ja?! Det är sånt man får räkna med om man vill att någon annan ska ta hand om ens barn. Annars kanske hon hade haft annat roligare för sig än att sitta hemma med era barn en hel kväll liksom.


    Men jag vet att många 16 - 18 åringar gärna jobbar för 66 kr i fickan om de får chansen. Så chansen är stor att hon hellre tjänar pengar än "har något roligare för sig".
  • Anonym (Barnvakt)

    När jag för många år sedan jobba extra som barnvakt (tror jag var 15-16 år) fick jag 40 kr/timmen. Åkte dit efter skolan och sen skjutsa föräldrarna hem mig efter "jobb" så var där 16-20 mån-ons..

    Fick middag på plats som var färdig. 3 barn (1, 6 och 7 år).

    Kände familjen så ville inte ta mer betalt, blev ju ändå en del pengar för 12 timmar/vecka.

  • hemligsson

    jobbat mycket som barnvakt mellan 16-20 års ålder, fick sällan mindre än 500 per tillfälle, nästan oavsett längd. men vanligast är ju helgkvällar, med sen hemkomst... och jag tycker det verkar lyxigt att vakta bara ett barn åt gången, jag har alltid vaktat syskon, som mest 5 barn samtidigt, och det är intensivt...! aldrig tittat på film medan barn sovit eller så. en kväll 17-23:00 var standard 700 kr, ibland är det inbakat att man ska kunna ta taxi hem beroende på var familjen bor... svamligt nu men tycker det beror på antal barn, förväntad underhållningsnivå och om det är mer än ett barn så har barnvakten inte en lugn stund.

Svar på tråden Lön till barnvakt