• Anonym (Opere­rad)
    Äldre 30 Jun 12:39
    56714 visningar
    32 svar
    +8
    32
    56714

    Jag har opererat bort mina analflikar/hemorrojder med THD!

    Hej!
    Vet att det är många som lider av detta pinsamma problem, och att det inte är något man pratar öppet om. Men realiteten är, att det faktiskt är jättevanligt och många skäms över att söka vård eller är rädda för en operation.
    Jag vill därför bara dela med mig av min erfarenhet nu när jag ÄNTLIGEN har opererat bort mina analflikar/hemorrojder. Jag sökte själv massor av information på nätet innan min operation, och dessvärre är de flesta historier JÄTTEHEMSKA att läsa. Jag var så nära att avboka min op-tid pga skräckhistorier jag läste på nätet bara dagarna innan op. Men jag hade inte behövt oroa mig!!

    Lite bakgrund: Kvinna, 32 år. Jag har haft nån kula/hemorrojd av och till under hela min uppväxt pga trög mage. Efter första graviditeten och förlossningen blev några av hemorrojderna kvar, som hängade tomma skinnpåsar. Efter mitt andra barn blev detta mycket värre! Efter den förlossningen så hade jag kanske 5-6 st analflikar som stack ut. Detta störde mig något oerhört. Min kost och min mage har fungerat utmärkt sen många år tillbaka, så jag har inte haft problem med hemorrojderna på väldigt länge. Dessa besvär kom alltså enbart från graviditeterna och förlossningarna. Tillslut bestämde jag mig för att göra något åt detta. Jag tog kontakt med min vårdcentral och där fick jag en tid för rektoskopi. Då kunde man konstatera att mitt endast satt på utsidan. Jag hade alltså inga hemorrojder inuti. Remiss skickades till dagkirurgin. Där fick jag göra ytterligare en rektoskopi och efter det bokades operation. Jag var verkligen jättenervös och rädd. Jag hade läst vissa trådar om patienter som svimmat under deras första toalettbesök efter operationen. Sår som skulle lämnas öppna o.s.v. Jag hade också fått höra att de endast kan skära av tre flikar åt gången och om man har flikar kvar efter första operationen så får man (om man vill) göra en 2:a operation.

    Tre dagar innan min operation började jag ta Dulcosoft 40ml/morgon. 
    I tisdags opererades jag och jag är såå glad att jag inte avbokade min tid! Jag fick träffa kirurgen som skulle operera mig och han berättade att han skulle operera mig med en relativt ny metod som heter THD. Här skär man INTE bort analflikarna utan stryper blodkärlet som förser fliken med blod, med ett stygn. Sedan dras hemorrojden/fliken upp i analen och sys fast jämte med sidan, där den sedan dör eftersom den inte får någon blodtillförsel. Han berättade att patienten mår mycket bättre efter denna sorts operation än den tradionella, där man skär av och lämnar öppna sår. När jag vaknade upp hade jag lite ont. Nästan som eftervärkar. Fick smärtstillande så det gick ju bra. Kirurgen berättade att ALLA flikar/hemorrojder nu var borta! Det var en mindre flik som han inte kunde operera med den nya metoden så den hade han skurit bort. Men alla andra hade han tagit bort enligt THD-metoden. 

    Kvällen efter op: Ingen smärta alls! Endast obehag pga en tamponad kirurgen satt in (som skulle komma ut av sig själv) Smärta 0/10.
    Dag 1 efter op: Vaknade av obehaget, men fortfarande ingen smärta! Var tvungen att bajsa ut tamponaden då den störde mig. Kände mig nödig HELA tiden den satt inne. Gjorde inte ont att bajsa ut den, utan smärtan kom en liten stund senare. Tog mina smärtstillande och sov nästa hela den dagen. Ingen smärta direkt i anus utan hade mer som förlossningsvärkar (konstigt nog!) Smärta 7/10. Blöder väldigt lite. Det är svullet och ömt. Smörjer med xylocainsalva.
    Dag 2 efter op: Mår mycket bättre. Men det är vila som gäller. Smärta 3/10.
    Dag 3 efter op: Känner mig bajsnödig och sätter mig i lugn och ro på toaletten. Trycker inte på utan låter det komma av sig själv. Tar fortfarande Dulcosoft 40ml/morgon så det är nog därför det går så bra. Det gjorde inte alls ont att bajsa, och inte efteråt heller! Smärta 2/10. Går fortfarande på smärtstillande. Alevdon och Ipren var 4e timme. 

    Jag är såå glad att jag tog mig mod till att söka hjälp för det här och smärtan var inte alls så hemsk som jag trodde. 
    Ville bara dela med mig av min historia om det är fler därute som funderar på en operation.

  • Svar på tråden Jag har opererat bort mina analflikar/hemorrojder med THD!
  • Äldre 14 Sep 21:53
    #21

    Hej! Jag opererade bort 5st yttre i onsdags. Hon skar bort dom och lämnade öppna sår. Läkaren sa att jag kommer ha så ont! Alltså verkligen JÄTTEONT! Men nej, att gå på toaletten efter barnen var hundra gånger värre! Jag är så glad att jag gjort det, vet inte hur det kommer bli när det är läkt men vill bara säga att smärtan behöver inte vara så hemsk. Vi är ju alla olika. Jag skulle smärtskatta ungefär 2/10. Lycka till för er som snart ska göra?t :)

  • Anonym (LB)
    Äldre 21 Sep 23:54
    #22

    Jag tog bort två analflikar för fyra dagar sedan. Har inte heller haft särskilt ont efter, tar alvedon och naproxen, men det är helt klart överkomligt. Blöder lite ibland i samband med toabesök. Läkaren skrämde upö mig rejält och sa att det kommer göra VÄLDIGT ont, men blir det inte värre än så här är jag nöjd. Nu hoppas jag verkligen att det läker ihop fint. Är det någon som har erfarenhet av läkningstiden? Den verkar kunna variera mellan 1 vecka och 4 månader.

  • Äldre 2 Feb 21:55
    #23

    Hej,

    Vart gjorde du operationen och vem var läkaren? Är väldigt intresserad av att genom gå en sådan operation själv men är väldigt rädd! Dessutom har flera läkare avrått mig samt att kirurgen jag träffade sa att det skulle vara ?ett helvete efter operationen?. Jag känner mig inte direkt sugen på att låta den läkaren operera mig som har en sådan inställning.

  • Anonym (Ånges­tbrude­n)
    Sun 21 Nov 2021 12:46
    #24

    Jag genomförde en operation för fyra dagar sen där jag tog bort en flik. Som det ser ut nu är det typ värre än innan, en stor och en minde kula har uppstått. Ni som gjorde operationen för länge sedan, hur ser det ut för er idag och minns ni hur de såg ut några dagar efter operationen? Hua har sån ångest att det blivit värre än de var tidigare.

  • Anonym (Flärp­)
    Sun 21 Nov 2021 12:57
    #25

    Intressant tråd trots att den är gammal. Jag har en flärp och har inte förstått att det troligen är en tom, fd hemmorojd. Jag skulle vilja ta bort den enbart av kosmetiska skäl. 

  • Anonym (Äntli­gen)
    Mon 29 Nov 2021 11:01
    #26

    Tog ca 3 veckor att läka, hade ont och kändes inte hoppfyllt, men blev såååå mycket bättre!!!

  • Anonym (Samma här :))
    Mon 9 Jan 2023 00:53
    #27
    Anonym (Ångestbruden) skrev 2021-11-21 12:46:54 följande:

    Jag genomförde en operation för fyra dagar sen där jag tog bort en flik. Som det ser ut nu är det typ värre än innan, en stor och en minde kula har uppstått. Ni som gjorde operationen för länge sedan, hur ser det ut för er idag och minns ni hur de såg ut några dagar efter operationen? Hua har sån ångest att det blivit värre än de var tidigare.


    Hur blev det, nu när det har gått en tid? Jag är inne på dag 5 sedan jag  tog bort 2 flikar. En medelstor och en liten. Upplever som du att det är som två minde svullna kulor på vardera sida av det större såret. Dämpade sig dina svullnader och läkte snyggt? (Haha, snyggt?.)

    Min upplevelse: kom på kontroll till kirurgen efter egen vårdbegäran. De ställde inte ens frågor utan tant-kirurgen sa bara ?jag tar bort dem nu om du vill, men bedövningen gör ont. Jag måste sticka dig?. Ja tack, svarade jag. 


    Yes, det gjorde ont med bedövningen. en fis i rymden dock för alla som fött barn vaginalt. Själva avlägsnandet kändes inte alls. Dag 1 i smärta: ok. Dag 2 ok. Dag tre ONT. Dag 4 bättre igen. Idag, dag 5? det kliiiiar! Aaaa jag blir galen och vet inte om jag vågar smörja med någon salva? 


    har ni andra smörjt eller bara låtit det vara?

  • Anonym (Samma här :))
    Wed 25 Jan 2023 22:50
    #28

    Ok så en liten uppdatera igen om någon läser tråden. 16 dagar sedan förra uppdateringen. 

    klådan höll i sig några dagar och den var nog värst av allt. Svullnaden runt såren har lagt sig mycket och jag har fram tills för någon vecka sedan haft en (obefogad verkar det som) rädsla att såren inte ska läka ihop helt utan lämna en djup reva med tydliga kanter. 


    verkar ha helt fel gällande det som tur är, för såret sluter sig fortfarande. Det är inte alls så djupt just nu utan verkar läka bra. Såret har en gråbeige nyans och sprickan/såret är ganska litet nu. Tror det är någon hinna och att det fortfarande läker där under. 


    har inte haft någon smärta senaste två veckorna. Kommer fortfarande lite blod när jag går på toaletten. 

    Ångrar inte en sekund att jag gjorde detta, ser fint ut och jag tror inte ens att det blir några stora ärr heller för den delen. Världens skillnad när jag känner efter! :) jag är supernöjd. 


    skulle tippa på 2-3 veckor till innan det är helt totalt  läkt. :)

  • Anonym (THDAn­onym)
    Tue 12 Dec 2023 15:55
    #29

    Så va det även dags för mig!
    Efter att sedan 15års ålder har jag lidit av detta. (Alltså 30år)
    Både yttre och inre. Försök med gummiband med varierande resultat. 
    En hemmis inne stor som en vindruva. Som jag får
    ?putta? in efter toabesök. samt flera yttre ?hudflikar? 
    Blir ofta irriterat och kliar. Samt små sår.
    Diagnosen säger hemorojder av grad 3.
    Tanken är att göra en kombinerad THD och miligan-operation. 
    Vad har jag att vänta? 


    Är så jäkla nervös. 


    I slutet av januari är det dags 

    /Man 45år

  • Anonym (THDAn­onym)
    Fri 12 Jan 23:11
    #30

    Nu väldigt nära! 


    ingen? 😬🙄

  • Anonym (Stjär­nan)
    Wed 31 Jan 23:31
    #31

    Hej anonym (opererad) på Vilket sjukhus opererades du? 

  • Anonym (Samma här :))
    Sun 4 Feb 09:59
    #32

    @Stjärnan hur har det gått? 

Svar på tråden Jag har opererat bort mina analflikar/hemorrojder med THD!