• LitenBlomma

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • LitenBlomma
    Musetti skrev 2018-03-19 15:06:12 följande:

    Det har varit runt 17 grader men i helgen snöade det faktiskt i Paris! Till nästa vecka ska det dock vara tillbaka på det normala igen. Är så sjukt trött på denna vinter nu.


    Det sägs att vi ska få en kanonvår men kan man välja Frankrike så hade jag också gjort det
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • kara84

    Vi måste köpa oss nytt matbord. Är det någon som har bra tips på vad man ska titta efter för material? Senaste bordet köpt på IKEA har mdf skivan tappat färgen.

    Och när kan man sätta barn i matstolen

  • erijon
    kara84 skrev 2018-03-19 16:31:58 följande:

    Vi måste köpa oss nytt matbord. Är det någon som har bra tips på vad man ska titta efter för material? Senaste bordet köpt på IKEA har mdf skivan tappat färgen.

    Och när kan man sätta barn i matstolen


    Vi har ett ganska robust bord från MioMöbler, i ek. Med tillhörande stolar i (fusk)skinn. Eftersom det inte äe målat utan bara behandlat med olja så kan det inte tappa färg!

    Vi har ett till, ett rikrigt ORDENTLIGT som är väldigt gammalt och kanske omodernt. Det är lite mörkbrun/körsbärfärgat, inte heller målat i färg och gjort av något träd från regnskogen (får inte göras idag).

    Angående matstol så sattes vår bebis i matstolen vid 4månader ungefär, för då orkade han sitta långa stunder i knäet. Man kan ju prova och låta barnet sitta en kort stund för att träna eller se om barnet ens orkar. Men jag skulle åtminstone låta barnet vara 3,5-4mån innan jag provar. :)
  • Linnnn

    Skönt att du mår bättre erijon! Inte konstigt att kroppen inte orkar lika mycket som vanligt och att vi lättare blir sjuka. Den har trots allt uträttat en del senaste året

    Frankrike låter härligt. Visst var det så att mannen arbetade hemifrån Musetti?

    Igår åt J lite mer, mosad potatis och sötpotatis, annars bara små smaksensationer. Inget bvc-besök idag då ssk är sjuk. Hur många som helst som är sjuka nu - hälften av barnen i stora barnens klasser är sjuka. Storasyskonen var magsjuka i helgen, men J och jag verkar ha klarat oss och nu har mannen äntligen kommit hem.

  • Linnnn

    Var är ni i processen Litenblomma? Vet barnen? Tror du att ni kan komma överens utan för mycket bråk (kan man någonsin det just i början?)?

  • LitenBlomma
    Linnnn skrev 2018-03-20 12:26:50 följande:

    Var är ni i processen Litenblomma? Vet barnen? Tror du att ni kan komma överens utan för mycket bråk (kan man någonsin det just i början?)?


    Jag berättade för barnen förra veckan. Vi har haft möte på banken. Han har budat på ett hus, som tyvärr drog iväg i pris. Väntar på att ett stort hus ska komma ut.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Musetti
    Linnnn skrev 2018-03-20 12:22:15 följande:

    Skönt att du mår bättre erijon! Inte konstigt att kroppen inte orkar lika mycket som vanligt och att vi lättare blir sjuka. Den har trots allt uträttat en del senaste året

    Frankrike låter härligt. Visst var det så att mannen arbetade hemifrån Musetti?

    Igår åt J lite mer, mosad potatis och sötpotatis, annars bara små smaksensationer. Inget bvc-besök idag då ssk är sjuk. Hur många som helst som är sjuka nu - hälften av barnen i stora barnens klasser är sjuka. Storasyskonen var magsjuka i helgen, men J och jag verkar ha klarat oss och nu har mannen äntligen kommit hem.


    Ja precis han jobbar hemifrån men från och med 1 maj kommer han ha en plats i ett co-working kontor några dagar i veckan. Det funkar inte helt 100 att jobba på 62m2 med en bebis. Det finns både för- och nackdelar så klart, ex så kan vi ligga kvar i sängen tillsammans på morgonen men nu har han så mkt telefonsamtal. För tillfället är toaletten hans ?mötesrum? haha.
  • Musetti

    Ilse är väldigt förtjust i puréer och äter glatt av våra egenmixade smoothies men har börjat kräkas av sempers bröstmjölksersättning nr 1 (som vi ger på dagen för att trappa ner amningen). Kanske har det blivit för mycket förändring på en gång för magen??? Ammar fortfarande kväll, natt och morgon.

    Vi har satt henne i matstolen några gånger men måste staga upp henne med kuddar då hon fortfarande har lite slagsida. För tillfället håller jag dock på att måla om stolen så hon äter i babysittern.

    Annars är klossar en favorit. Jag bygger torn och hon raserar :) Fötterna är oxå kul. Hon gillar att sitta på golvet mellan mina ben och ömsom luta sig fram och sen bakåt mot mig fram och tillbaka.

  • erijon

    Igår fick jag ett rygg och lagade lite mat och fruktpureér till Edvin! Kände att vi snabbt halkade in på burkmat och der blir dyrt och är så mycket vatten i bara. Dessutom helt andra smaker än vanlig hemlagad mat.

    Gjorde pasta bolognese på risoni-pasta och sojafärs! Tomatbaserad och väldigt omtyckt av den lilla! Mixade risoni litegrann innan kokning, men det hade inte behövts. Mixade sojaförssåsen för sig, sen i med pasta och mixade lite igen. Bitarna var stora som bulgur ungefär och blev väldigt gott med vitlök, peppar osv.

    Kokade kalops också med grytbitar, morötter, lök och potatis. Blev väldigt slät och fin puré. Behövs inte enligt Edvin, men bra att veta till nästa gång! Det ska han få till lunch idag. Sen kokade jag ihop en hallon (kokade) och bananpuré som var kanongod! Äpple/päronpure och ?blåbärsmums? som består av färska blåbär, banan och smetana ihopmixat.

    Så roligt att laga och testa (när han gillar sakerna iallafall haha) istället för att köpa massa burkar.

    Lagar ni egen mat? Eller planerar att göra? Ni som börjat ge mat- är det slät puré eller bitar i? Jag var såå orolig tills ungefär NU och ville ha allt slätt. Första sonen var sådär aom krävde slät puré i flera månader innan det var okej med små små bitar i. Annars hulkade och kväljde han tyvärr.

    Edvin kan man ge torr bulgur på en sked utan minsta tecken på missnöje :D

  • Linnnn

    Hoppas att det ordnar sig med boende Litenblomma. Jag antar att det betyder att du bor kvar i huset ni har nu?

    Hoppas ni har en stor toalett Musetti J tycker också mycket om sina fötter. Och drar sig i öronen och kliar sig i skallen.

Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här