• LitenBlomma

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • Linnnn
    Musetti skrev 2018-03-24 14:42:06 följande:

    Känner att det här är ett ämne jag riskerar att stressa upp mig över...


    Instämmer på det. Har inte varit och tittat på fsk än, men förstås frågat runt.
  • Linnnn

    Bvc-besök 5 mån+1 v: 10,1 kg, 73 cm. Blev ingen spruta då J är lite hostig och trött. Nytt försök om 2 veckor. Brösten är sprängfulla så antar att han ätit lite dåligt under dagen också.

  • erijon
    LitenBlomma skrev 2018-03-22 14:28:48 följande:

    Gungar lite än så länge.

    Fy vad jobbigt det är att amma vissa måltider... Han river, sliter, trycker och bökar. Nu är han 6 månader så vi kör gröt, Little Farmer, till frukost med färsk mosad frukt till. Mosad mat från oss till lunch eller middag med fruktmos som efterrätt. Gröt på kvällen. Inga mängder, så mycket som han är intresserad av. Resten amning.


    Du aom också ammar och byter ut måltider, eller ger måltider också.. ammar du efteråt?

    Ger du vad du ajälc anser vara ?hela? måltider med magen eller bara litegrann sen fyller han på med amning/bara bara för att det är kul/gott och inte mättar magen så att säga.

    Jag får så sjukt stenhårda bröst OM jag ger en full måltid. Edvin blir mätt och inte vill amma. Dvs hoppar över ett amningstillfälle. Ver inte hur jag ska bete mig riktigt för att Minsk risken för stockning. Vissa dagar äter han ju inte mer mat än ersätter ett amningstillfälle och vissa dagar äter han två hela måltider ?fast? mat, plus frukt/mellis vid 1-2 andra amningstillfällen (men ammar också. Men der påverkar ju ändå produktionen de gånger han äter någpt annat innan han ammar)

    Så det är ju väldigt olika från dag till dag.

    Jag skulle också vilja ge av vår mat till Edvin ibland, men vågar inte pga min Bvc har sagt osaltat när det är hela portioner. Ok med vanligt smör/margarin men man ska inte salta extra under matlagningen.

    Vet du vad som räknas som ?normalsaltat?? Så jag vet om jag översaltar och bör undvika att ge Edvin det..:)

    Vill ju inte råka förstöra hans njurar för att jag inte kan uppskatta min kryddning.
  • LitenBlomma
    erijon skrev 2018-03-26 15:00:56 följande:

    Du aom också ammar och byter ut måltider, eller ger måltider också.. ammar du efteråt?

    Ger du vad du ajälc anser vara ?hela? måltider med magen eller bara litegrann sen fyller han på med amning/bara bara för att det är kul/gott och inte mättar magen så att säga.

    Jag får så sjukt stenhårda bröst OM jag ger en full måltid. Edvin blir mätt och inte vill amma. Dvs hoppar över ett amningstillfälle. Ver inte hur jag ska bete mig riktigt för att Minsk risken för stockning. Vissa dagar äter han ju inte mer mat än ersätter ett amningstillfälle och vissa dagar äter han två hela måltider ?fast? mat, plus frukt/mellis vid 1-2 andra amningstillfällen (men ammar också. Men der påverkar ju ändå produktionen de gånger han äter någpt annat innan han ammar)

    Så det är ju väldigt olika från dag till dag.

    Jag skulle också vilja ge av vår mat till Edvin ibland, men vågar inte pga min Bvc har sagt osaltat när det är hela portioner. Ok med vanligt smör/margarin men man ska inte salta extra under matlagningen.

    Vet du vad som räknas som ?normalsaltat?? Så jag vet om jag översaltar och bör undvika att ge Edvin det..:)

    Vill ju inte råka förstöra hans njurar för att jag inte kan uppskatta min kryddning.


    På morgonen ammar jag sista gången vid 6.30 ungefär sen görs skolbarnen redo. Vi städar undan efter dem och sätter oss med gröt vid 8.30-9.00. Han får en knapp deciliter gröt med fruktmos. Sen ammar han vid 10.30-11.00 och då somnar han. En skål lunch när han vaknar, kanske 3/4 deciliter av vår mat. Fri amning till kvällen, en sovpaus på eftermiddagen. Gröt till kvällsmat med fruktmos. Sen ammar han och somnar runt 20.

    Vi saltar pasta, potatis och ris när det kokas. Annars bara pyttelite, nån nypa till mat för 8 personer.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • erijon
    LitenBlomma skrev 2018-03-26 18:25:57 följande:

    På morgonen ammar jag sista gången vid 6.30 ungefär sen görs skolbarnen redo. Vi städar undan efter dem och sätter oss med gröt vid 8.30-9.00. Han får en knapp deciliter gröt med fruktmos. Sen ammar han vid 10.30-11.00 och då somnar han. En skål lunch när han vaknar, kanske 3/4 deciliter av vår mat. Fri amning till kvällen, en sovpaus på eftermiddagen. Gröt till kvällsmat med fruktmos. Sen ammar han och somnar runt 20.

    Vi saltar pasta, potatis och ris när det kokas. Annars bara pyttelite, nån nypa till mat för 8 personer.


    Okej, men du skulle inte säga att han äter MATEN ?mellan målen? och behålle sin amning som den var innan? Jag ver ju inte hue ofta han ammade tidigare, innan han började med mat. :)

    Duktig han verkar på att äta, Edvin gillar ju uppenbarligen inte gröt.. men däremot bitar av saker går kanon, hela gammaldags idealmakaroner, majs och brödbitar! Smörgåsrån sätter han i för myclet i munnen, samma med majskrokar. Idag åt han toalettpapper också.. han hade en hel kaka av det i munnen. Herregud vad snabbt def åker in i munnen alltså. Toknöjd. SÅÅÅ arg när jag upptäckte det och tog ut det.. haha!

    Jag förstår att du kan ge av er mat isåfall, jag saltat bra myclet mer och använder ofta fond och buljong osv. Maten behöver inte vara salt men det är inte gott när den är smaklös, vilket jag tyvärr upplever den med mindre salt. Salt höjer smaker, jag är bog uppvuxen så också. Sambon han ?glömmer? ofta salta, så han får typ inte laga mat.

    Gjorde ?köttfärssås? med pasta och majs idag åt Edvin. Vi andra skulle äta köttfärssås så jag tog litegrann av köttfärsen och kokade vid sidan av med lite peppar, oregano och paprikapulver. Hade i risoni-pasta (den blir så bra för barnmat.) i samma kastrull och sen majs. När det var klart så hällde jah det i en bunke på med lite tomatpurén och passerade tomater, lite lite kokvatten och mixade. Blev bitar men passade perfekt för Edvin. Han åt en skål av det och var nöjd med det. Sen amma han lite, sen fick han lite blåbär/äpple som han tidigare ogillat. Den gick ner idag! :)
  • LitenBlomma

    Men vi vuxna och tonåringen kryddar själva som vi vill ha det på tallriken. Det är bara barnen som får lättsaltat.

    Annorlunda att fixa bitar redan men så skönt att inte behöva mosa till puré och oroa sig för bitar. Charlie äter smörgåsbitar till gröten iofs. Kanske ska våga testa nåt mer.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • erijon
    LitenBlomma skrev 2018-03-26 21:30:26 följande:

    Men vi vuxna och tonåringen kryddar själva som vi vill ha det på tallriken. Det är bara barnen som får lättsaltat.

    Annorlunda att fixa bitar redan men så skönt att inte behöva mosa till puré och oroa sig för bitar. Charlie äter smörgåsbitar till gröten iofs. Kanske ska våga testa nåt mer.


    Jag förstår! :)

    Är det? Jag hade aldrig vågat själv, men min syster har en son på 8månadee snart som i princip vägrar att bli matad. Hon tipsade mig stt våga prova och Därför provade hon. Gick kanon, han är duktig med pincettgrepper också. Edvin tar med hela handen än och missar munnen med bitarna många gånger. Men övning ger färdighet! Man ser tydligt att rörelserna är mindre ryckiga och han kan med vilja ta saker ifrån ens hand eller om se ligger någonstans utan att vifta med armarna en massa.

    Skulle nog inte kunna mata med makaroner men det går bra när han får in en makaroner eller så i munnen!

    Edvin har sovit bra senaste nätterna! Vaknat ca 23 första gången, sen vid ca 02 och sist 05. Är inte många timmar emellan, meb det ger mig massor av energi. Det är jag inte bortskämd med haha.
  • LitenBlomma
    Linnnn skrev 2018-03-26 14:00:49 följande:

    Bvc-besök 5 mån+1 v: 10,1 kg, 73 cm. Blev ingen spruta då J är lite hostig och trött. Nytt försök om 2 veckor. Brösten är sprängfulla så antar att han ätit lite dåligt under dagen också.


    Stabil kille! Hoppas att hostan blir bättre snart. Får han sova på natten?
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Linnnn
    LitenBlomma skrev 2018-03-27 09:51:11 följande:

    Stabil kille! Hoppas att hostan blir bättre snart. Får han sova på natten?


    Verkar inte bli någon värre förkylning, men skk vågade inte vaccinera då det precis brutit ut. En period med bättre sömn just nu trots lite hosta. J sover fortfarande 3 ggr/dag, men läste att Charlie sover 2 ggr. Hur är det för er andra?
  • Musetti

    Vi har kommit ner till Frankrike nu, flygresan gick superbra denna gång!!! Ammade vid starten och sov sen en timme. Lekte lite med sin prasselelefant men ville inte amma vid landning. Inga skrik alls. Hade preppat med ersättning i flaska och bytte blöja precis innan vi gick ombord. Skönt! Jag var riktigt stressad, och bagage för en månad oj oj.

    Sov dåligt inatt dock. Nu sitter vi på tåget till svärisarna och hon vill INTE somna haha.

Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här