• LitenBlomma

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • Musetti
    Linnnn skrev 2018-05-29 18:42:43 följande:

    Idag drog sig J upp till stående själv fast jag för en vecka sen skrev att han inte var i närheten av att klara det... Ibland går det fort


    Ja verkligen, så duktig!

    Ilse klurade ut det där med att åla sig framåt i lördags och idag kröp hon för första gången! Det går verkligen hur fort som helst nu. Hon verkar mycket nöjdare nu när hon slipper be oss att hämta saker åt henne dessutom ;) Skönt för öronen. Och hon sitter helt själv.

    Har dock intrycket av att hon inte växt så mkt på längden på sistone, hon har fortfarande strl 68, men det går väl i perioder.
  • erijon

    Edvin kryper INTE än. Han verkar gilla att åla.. märker dock att när han bara har blöja och är klibbig av värme så går det knappt. Han blir så arg.

    Han reste sig från sittande till stående på fot häromdagen i sin badbalja när han badade.

    Idag gjorde han om det, 2 ggr efter varandra. Så roligt.

  • LitenBlomma

    Vad kul att läsa om framstegen!

    Jag och barnen åkte till första utflykten igår, Barnens Gård i Karlskrona. Jag väckte Charlie vid kl 6 så han skulle vara trött till 9. Hade packat in allt i bilen dagen före så vi tog det bara lugnt på morgonen. Barnen fick ledigt från skolan så jag hade med mig alla utom tonåringen.

    Det gick över förväntan! Alla nöjda och glada.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • erijon
    LitenBlomma skrev 2018-05-30 12:23:46 följande:

    Vad kul att läsa om framstegen!

    Jag och barnen åkte till första utflykten igår, Barnens Gård i Karlskrona. Jag väckte Charlie vid kl 6 så han skulle vara trött till 9. Hade packat in allt i bilen dagen före så vi tog det bara lugnt på morgonen. Barnen fick ledigt från skolan så jag hade med mig alla utom tonåringen.

    Det gick över förväntan! Alla nöjda och glada.


    Långt att åka? Vet inte var du bor.

    Roligt ställe? Låter som något mysigt.

    Heja dig som åker med aå många ensam. Jag har jämt att göra med två ?stora? och lilla EdvinBus.

    Vi klurar fortfarande på vad vi ska göra i sommar. Tråkigt med så dåligt med pengar, meb p andra sidan är jag uppväxt med de allra flesta somrar hemma. Jag ÄLSKADE sommaren och sommarlovet trots det. Vissa år åkte vi och campade (många gånger utomlands som barn, men andra tider på året än just sommar) men det var vanligare att åka till olika badplatser, ta kvällsdopp och när jag blev lite äldre hängde jag ofta med kompisarna och deras familjer på picknick, utflykt, bada etc. vi kommer göra mer sådant denna sommar tror jag. Enkelt med bebis också att inte ha massa måsten. Hoppas de äldre inte blir besvikna.
  • Musetti

    Vi finansierar vår semester genom att hyra ut lägenheten när vi inte är där. Och så bor vi ju gratis i min mammas stuga och hos svärisarna i Fr. Men vi är lyckligt lottade absolut.

  • Linnnn

    Jag tror inte du behöver oroa dig erijon. Det brukar inte behövas så stora grejer för att även de större barnen ska vara nöjda, även om det så klart är trist att ha lite pengar. Är det så fint väder som nu räcker bad och lite matsäck långt.

    Skönt att utflykten gick bra Litenblomma. Det låter som att du var väl förberedd . Mina barn brukar tjafsa mycket mindre om det bara är en av oss föräldrar med, då gör de helt plötsligt allt man ber om.

    Bra att ha en lgh centralt att hyra ut Musetti. Och kul med Ilses nya färdigheter. Jag gruvar mig lite då vi fortfarande inte köpt trappgrindar och huset är överfullt med små legobitar odyl.

  • erijon
    Linnnn skrev 2018-05-31 20:44:32 följande:

    Jag tror inte du behöver oroa dig erijon. Det brukar inte behövas så stora grejer för att även de större barnen ska vara nöjda, även om det så klart är trist att ha lite pengar. Är det så fint väder som nu räcker bad och lite matsäck långt.

    Skönt att utflykten gick bra Litenblomma. Det låter som att du var väl förberedd . Mina barn brukar tjafsa mycket mindre om det bara är en av oss föräldrar med, då gör de helt plötsligt allt man ber om.

    Bra att ha en lgh centralt att hyra ut Musetti. Och kul med Ilses nya färdigheter. Jag gruvar mig lite då vi fortfarande inte köpt trappgrindar och huset är överfullt med små legobitar odyl.


    Skönt att höra, oxh du har säkert rätt. Dessutom går ju den äldsta i fotboll och vad jag sett på schemat så är det ändå lite matcher och träningar utöver en gång i veckan. Såg att man kubde anmäla till fotbollsskola via laget också. Säkert en heldag då, som fotbollsläger utan övernattning. Är ju säkert uppskattat! Svårare med den yngre som hellre spelar inomhus, där går gränsen. Haha

    Iförrgår reste sig Edvin igen, flers gånger. Försökte även några gånger som misslyckades. Han är väldigt nära att ligga på mage/rygg och slänga om till att sitta. Men han verkar inte ens förstå att han snart gör det haha. Han liksom lägger sig på sidan och vilar på armbågen och haf Båda benen i luften och svajar. Han liksom balanserar upp sig. Han började klappa händer här också för någon vecka sedan, mer och mer för varje dag. Men nu vägrar han nästan vinka för det. Tokigt. Brukar det vara så?

    Han kan äta större bitar och mängder av tex bröd, pasta, köttbullar mm. Tycker han får i sig riktigt bra när han får sitta ich plocka under våra måltider. Har aldrig givit det som ett komplett mål så. Men igår efter hans middag och frukt fick han lite smörgås. Mest för träningens skull. Dessutom gillar han det och kan behöva träna lite på att inte pressa upp allt i gommen. Kanske får han en majskrok igen snart, eller smörgåsrån.

    Idag gör Bvc hembesök, 8mån kontroll. Skönt att slippa åka, men känns sådär när hemmet är ett mindre stridsfält.
  • FiaW

    Hoppas ni har det bra i värmen. Idag har det varit 32 grader i skuggan och vi har 28 grader i sovrummet nu när jag la lillen. Fönstret på vid gavel men det hjälper ju inget, det blir sömn i bara blöjan i natt för den lille stackaren.

    Vi är lyckligt lottade med att bo nära havet så vi kommer inte heller åka nånstans i sommar.

    Idag har han badat i sin balja ute i skuggan, det tyckte han var riktigt mysigt. Plaskade och sprattlade :)

    Annars är vi inne i en period med mycket gnäll från en bestämd och mycket aktiv liten filur. Han sover dåligt igen, jag ammar honom med 1-1,5 timmes mellanrum hela natten. Han ska bara äta fruktpuréer på dagarna, inget annat går ner och magen är hård igen. Maten han har älskat tidigare spottar han ut och skriker ilsket om vi försöker ge honom den. Utöver det är det allmänt mycket gnäll, är det vanligt i denna åldern? Antar det när det händer så mycket som det gör.

    Nu sitter han själv men jag vågar inte lämna honom, han kan också säga Mamama, pappapa och en massa andra gulliga ljud :D

    Han ålar eller kryper inte och ställer sig inte heller upp mot nån möbel, men ställer jag honom mot soffan så blir han stående där en stund.

    Som ni säkert vet är det ganska utmattande att ha en missnöjd bebis, som inte kan roa sig själv och kräver att det händer nåt hela tiden, när man dessutom inte sover nåt på nätterna. Men jag försöker peppa mig och tänka att snart vänder det till det bättre igen :)

    Hur har ni fått era små att börja äta större bitar än puréer? Har ni helt enkelt bara börjat ge det eller har de fått plocka med det själv? Jag provade med en liten bit mjukt havre-bröd med leverpastej på men det var inte populärt. Blir bitarna för stora klöks han bara och jag är nog lite rädd att han ska kräkas upp allt han ätit då. Har era klökts/kräkts/satt i halsen mycket när ni introducerat bitar?

    Och en grej till, hur drar man ner på nattamningen?

  • erijon

    Edvin har sovit dåligt någon vecka eller 2 men der verkar ha vänt igen! Sååå skönt. Men ammar bara 1-2 ggr fortfarande! På natten alltså. Han valde dey själv och jag började väl ge nappen de gånger jag tänkte att ?han KAN INTE behöva äta?

    Igår somnade han ca 19 och vaknade 5.10 för mat!

    Försöker gw mycket oxh mättande mat på dagarna.

    Han får små mackbitar, ca en halv centimeter stora. Med smör eller torrt. Ibland klöks han, oftast inte. Fastnar dock i gommen aå jag ger en på bordet o taget och känner i gommen ned lillfingret emellanåt och ger vatten att dricka. Han äter makaroner och andra bitar av väldigt mjuka saker i samma storlek. Men inga mängder av sådant. Jag ökar storleken väldigt sakta och provar, går tillbaka till mindre osv så han vänjer sig. Hittills går det riktigt bra men vågar ännu inte ge majskrok eller smörgåsrån. Han pular gärna in allt och så klöks. Blir ju som klister..

  • Musetti

    Vi har haft sjukstuga här i helgen, egentligen första gången Ilse är sjuk. Hon började kaskadkräkas i lördags eftermiddag mitt när vi satt hos Ikeas-köksplanerare... Inte så kul stackaren. Och så fortsatte kräkningarna inne på toa. Bäddade in henne och gav vätskeersättning som hon sen fick upp igen. Inga mer kräkningar igår men så klart matt och med feber. Värmen hjälper ju inte heller. Tror det måste varit virus för jag hade oxå kräkts under natten, fast jag trodde det berodde på min migrän. Piggare idag och bra aptit.

    Och nu ser vi första tanden. Det gör ju inte sitt för humöret heller, hehe. Det var livat här igår. Och vad det går undan med utvecklingen! Nu lyckas hon ta sig upp från mage till sittande själv :)

    Har varit lite slapp med att ge Ilse bitar av mat, det är ju ganska praktiskt att mata. Förutom bröd, det gillar hon! Kanske för att det liknar tidningspapper som annars är favoriten att stoppa i munnen. 

Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här