• Anonym (Mamma)

    Rimligt att syskon passar lilla?

    Vår tvååriga son sover ännu dåligt på natten med massa flaskor och han vaknar tidigt, så jag och min man har inte fått sova klokt på väldigt länge.

    Hans bonussyster är 17 år, vägrar gå i skolan och vägrar jobba.

    Nu har jag fått idén att vi slutar vara på henne om det mot att sonen får bli hennes ansvar på nätter och på morgonen, tills hon bestämmer sig för att sluta bete sig som en bortskämd brat.

    Låter det som en rimlig deal?

  • Svar på tråden Rimligt att syskon passar lilla?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Let) skrev 2017-11-28 16:30:27 följande:

    Du suger som mamma Ts. Du kan inte ens ta hand om ditt eget barn och klarar inte av att ansvara för det. Ändå försöker du kräva av ditt bonusbarn att hon ska ta ansvar (som du personligen inte kan ta). Lär dig först att bli vuxen först och att bli en bra mamma.


    Så mycket skitsnack.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Suck) skrev 2017-11-28 16:33:44 följande:

    Men varför har pappan inte uppfostrat henne? Att klaga på henne för hur hon har blivit som 17-åring för att pappan har curlat henne är inte rättvist. Han bör ta sig tid och prata seriöst med henne om verkligheten, livet, ansvar och skyldigheter. Bättre sent än aldrig.


    Han har försökt, men hon bryr sig inte. Hon känner ju inte av något eftersom hon ändå får massa pengar varje månad.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-28 17:45:11 följande:

    Han har försökt, men hon bryr sig inte. Hon känner ju inte av något eftersom hon ändå får massa pengar varje månad.


    Det kan du bara diskutera med honom. Att lägga skulden på tjejen är orättvist. Han måste steppa upp och börja ta ansvar för att lära sin dotter att klara av ett normalt vuxenliv utan att hamna i Lyxfällan eller tro att PH är en bra start på karriären..
  • Anonym (Hanna)

    Självklart kan en 17-åring ta hand om sin lillebror. Ni finns ju dessutom hemma under tiden. Herregud, vad vissa curlar sina barn.

    Sedan kanske det inte funkar, men då har ni ju i alla fall prövat.

    Men bry dig inte om vissas skitssnack om att du själv ska ta hand om ditt barn. Det är nog mest avundsjuka från dom som aldrig får någon avlastning.

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (M) skrev 2017-11-28 13:53:06 följande:

    Känns inte alls som en bra lösning för ert lilla barn. Däremot att hon får ansvara för tex all städning i huset, inköp av mat osv. Men inte ansvara för ett litet barn.


    Varför skulle det inte vara bra för det lilla barnet? Jag tror tvärtom, att det stärker banden mellan syskonen.
  • Kusin Krakel

    I så fall som Meriall skriver, mot lön.Ni kan ju börja ta en symbolisk summa för mat så länge hon ej går i skolan och erbjud henne den summan för att passa lillebror. Men att hon förstås kan välja ett annat jobb istället om hon vill. Skulle aldrig tvinga någon till att ta ansvar för ett litet barn, vare sig för dennes skull eller för barnets. Och så skulle jag bara erbjuda några nätter per vecka så att hon är tillräckligt pigg och utvilad för att klara av uppdraget.

    Men främst borde ju pappan ta Itumed det riktiga problemet, att hon ej går i skolan.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Suck) skrev 2017-11-28 17:49:15 följande:

    Det kan du bara diskutera med honom. Att lägga skulden på tjejen är orättvist. Han måste steppa upp och börja ta ansvar för att lära sin dotter att klara av ett normalt vuxenliv utan att hamna i Lyxfällan eller tro att PH är en bra start på karriären..


    Så du menar att ungar inte kan bete sig illa oavsett uppfostran?

    Vad är det jag ska diskutera med honom?
  • Anonym (Missförstått?)

    Missförstod jag? Är det inte hans syster? Det kanske inte är TS man som uppfostrat henne så här långt?

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Missförstått?) skrev 2017-11-28 18:08:44 följande:

    Missförstod jag? Är det inte hans syster? Det kanske inte är TS man som uppfostrat henne så här långt?


    Det är min sons syster ja.
  • Anonym (M)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-11-28 17:53:57 följande:

    Varför skulle det inte vara bra för det lilla barnet? Jag tror tvärtom, att det stärker banden mellan syskonen.


    För att dottern inte verkar va särskilt motiverad till något o 17-åringar är väl inte särskilt pigga av naturen att gå upp o ta hand om en så liten så dags. Tror det blir rätt tråkigt för lillebror. Bättre ge henne andra sysslor som ger rutiner o varar mer hela dagen så hon inser att hon måste ta tag i sig själv. Jag hade aldrig accepterat något annat.
  • Anonym (B)

    Nej, nej, nej. 
    Inte så ts, det skickar ju bara signalen till tonårsdottern att hennes framtid inte är mer värd än att den kan ignoreras mot att hon passar barn.
    Är hon inte mer värd än att vara barnpassare?
    Nej, ni måste helt enkelt hitta ett sätt att få henne att satsa på sin egen framtid.
    Vad vill hon själv, hur tänker hon att hennes liv ska se ut om säg 10 år och hur tänker hon att hon ska komma dit.
    Nu är det här längesen men när jag gick ut 9: an, fick jag valet att antingen plugga vidare eller vara anställd inom en månad.
    Jag jobbade på Folksam inom en månad, som postsorterare, inget höjdarjobb kanske men viktigt och en fot in. 

  • Anonym (Suck)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-28 18:06:58 följande:

    Så du menar att ungar inte kan bete sig illa oavsett uppfostran?

    Vad är det jag ska diskutera med honom?


    Det kan hända men du beskriver en ung tjej som har förlorat kontakten med sin mamma, en tjej som saknar motivation till allt. Det låter verkligen inte som att hon mår bra i själen.

    Han verkar inte begripa att han måste börja engagera sig i sin dotters liv och vara närvarande, prata, stötta och diskutera vad som man förväntas klara av som myndig. Han verkar ha struntat i det helt och då kan han behöva få höra från dig att han måste börja ta ansvar för att hjälpa dottern på rätt väg. Han skadar henne genom att ignorera hennes mående och genom att låtsas som att det är okej att bara finnas utan att gå i skola, jobba eller vara sjukskriven.
  • Anonym (Kvinna37)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-28 12:58:21 följande:

    Vår tvååriga son sover ännu dåligt på natten med massa flaskor och han vaknar tidigt, så jag och min man har inte fått sova klokt på väldigt länge.

    Hans bonussyster är 17 år, vägrar gå i skolan och vägrar jobba.

    Nu har jag fått idén att vi slutar vara på henne om det mot att sonen får bli hennes ansvar på nätter och på morgonen, tills hon bestämmer sig för att sluta bete sig som en bortskämd brat.

    Låter det som en rimlig deal?


    Nej. Du kan inte lägga det ansvaret på en underårig. Hon verkar dessutom inte särskilt ansvarstagande. Hjälper hon ens till hemma annars?

    Ni kan inte tvinga henne till skola eller jobb, däremot slänga ut henne på 18-årsdagen. Det ni borde göra är att sluta ge henne månadspeng eller liknande, sluta betala mobilräkningar, biobiljetter, nya kläder (i onödan) osv osv, du fattar poängen. Ni har skyldighet att ge henne tak över huvudet, mat på bordet, kläder på kroppen, hygienartiklar mm men inget mer. Hon verkar bortskämd och behöver lära sig att växa upp.
  • Anonym (Kvinna37)

    Läste en av dina tidigare kommentare


    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-28 12:58:21 följande:

    Vår tvååriga son sover ännu dåligt på natten med massa flaskor och han vaknar tidigt, så jag och min man har inte fått sova klokt på väldigt länge.

    Hans bonussyster är 17 år, vägrar gå i skolan och vägrar jobba.

    Nu har jag fått idén att vi slutar vara på henne om det mot att sonen får bli hennes ansvar på nätter och på morgonen, tills hon bestämmer sig för att sluta bete sig som en bortskämd brat.

    Låter det som en rimlig deal?


    Läste för övrigt en av dina tidigare kommentarer, att karln aldrig skulle gå med på att slänga ut henne. Vadå gå med på? Ni är två vuxna som bor där, dvs att även du har rätt att ställa krav! Varför ska du ha en tredje vuxen människa i hemmet som inte ens bidrar till sin egen försörjning? Jag menar nu naturligtvis när hon blivit myndig. Beroende på hur viktigt det är för dig får du fundera på ultimatum: hon eller du och ert gemensamma barn. Om du inte vill ställa det kravet antar jag att det inte är tillräckligt störande för dig, och då borde du å andra sidan sluta klaga.
  • Anonym (B)
    Anonym (B) skrev 2017-11-28 20:38:24 följande:

    Nej, nej, nej. 
    Inte så ts, det skickar ju bara signalen till tonårsdottern att hennes framtid inte är mer värd än att den kan ignoreras mot att hon passar barn.
    Är hon inte mer värd än att vara barnpassare?
    Nej, ni måste helt enkelt hitta ett sätt att få henne att satsa på sin egen framtid.
    Vad vill hon själv, hur tänker hon att hennes liv ska se ut om säg 10 år och hur tänker hon att hon ska komma dit.
    Nu är det här längesen men när jag gick ut 9: an, fick jag valet att antingen plugga vidare eller vara anställd inom en månad.
    Jag jobbade på Folksam inom en månad, som postsorterare, inget höjdarjobb kanske men viktigt och en fot in. 


    Tillägg.
    När hon har kommit fram till vad hon vill och hur hon vill ta sig dit, och det är någorlunda realistiskt.
    Då är det viktigt att ni vuxna hjälper henne att hitta vägarna, vilka skolor hon kan söka, kanske är folkhögskola ett alternativ, studier utomlands, eller något annat.
    Bara hon kommer igång med något, inget är viktigare än det.
    Låt henne inte bli sittande hemma. 
  • Anonym (Varför ens fråga)

    Varför ställer du ens en fråga här ts? Du blir inte nöjd och säger emot alla som inte tycker det är en bra idé, du ger argumentativa svar på andras åsikter, varför ens be om någons åsikt då? Gör som du vlll istället utan att fråga på familjeliv. Märker du inte att majoriteten här tycker det är en dålig idé? Men det gör väl ingen skillnad för dig ändå?

    Suck orka diskutera med en som dig!!

  • UniformYankie
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-28 13:46:55 följande:
    Är ju inte så mycket passande annat än några timmar på morgonen.
    Fortfarande inte hennes ansvar. 
  • Isola747

    Jag tycker det låter som En jättedålig idé. Hon kan inte ens ta ansvar för sig själv och ha en sysselsättning så att ge henne ansvar över ett litet barn låter dumt.
    Däremot tycker jag att ni kan kräva att hon håller hemmet städat och ser till att ha middag ordnat när ni kommer hem mot att ni ger henne tak över huvudet och mat på bordet. Om hon inte går i skolan kan ni ju annars kräva att hon betalar för sig hemma. Då borde hon få lite eld i baken då pengarna hon får av mamman rimligen inte räcker så långt, om hon inte får typ en månadslön.

Svar på tråden Rimligt att syskon passar lilla?