• Cadencee

    Riskakor mellanm0l

    Ingen allvarlig fråga alls men vad tycker ni? Min bonusdotter tänkte ta med sig 4 riskakor till fötmiddagsrasten idag (9,5 år). Jag sa att hon får vara ta med sig 2 och då blev hon sur. Hon menade på att då får hon gå jättehungrig till lunchen och det är ju bara hon som tar med sig riskakor till skolan av oss i familjen. Jag förklarade att om hon e så hungrig är det bättre att hon tar med en frukt också istället för 4 riskakor då det är.bättre näring i en frukt samt att vi är 6 personer i familjen och det finns fler som vill äta riskakor även om vi inte äter på skola/förskola/jobb utan hemma. Hon hävdade då att frukt inte heller mättar utan att det prompt skulle va 4 riskakor. Jag stog på mig och så att Max 2, vill hon ha mer så ta en frukt.

    Jag anser egentligen att det är bättre med frukt då riskakor e typ luft. Hur tänker ni där? :)

  • Svar på tråden Riskakor mellanm0l
  • SkaSnartTillJapan

    Jag tycker det låter alldeles för mycket med 2 st!
    Man ska faktiskt inte äta det utan näringsrik mat.
    Är hon överviktigt / äter mycket annars. 
    Köper hon godis för sina pengar?

  • Cadencee
    SkaSnartTillJapan skrev 2018-03-27 18:39:43 följande:

    Jag tycker det låter alldeles för mycket med 2 st!

    Man ska faktiskt inte äta det utan näringsrik mat.

    Är hon överviktigt / äter mycket annars. 

    Köper hon godis för sina pengar?


    Hon får inga pengar av oss enbart hos sin mamma så jag vet faktiskt inte. Hör är det godis på lördagar, ibland något gott på fredagskvällen men det betalar vi. Hon har en tendens till övervikt men det är inget farligt så. Däremot beteendet. Ett exempel från igår: jag tog fram en burk tomater (250 g) och jag skulle ha några stycken till mina smörgåsar (de andra hade redan ätit) sambon och hon ville också ha. Hon sitter med burken och jag och sambon får säga till att vi vill ha ett par stycken eller ja ta själva men hon åt det mesta och när sambon sa att han ville ha några till idag vart hon nästan förnärmad och tog det sista utom 4 stycken medan vi då också ville ha några.
  • Anonym (Anonym)
    Cadencee skrev 2018-03-27 19:06:43 följande:
    Hon får inga pengar av oss enbart hos sin mamma så jag vet faktiskt inte. Hör är det godis på lördagar, ibland något gott på fredagskvällen men det betalar vi. Hon har en tendens till övervikt men det är inget farligt så. Däremot beteendet. Ett exempel från igår: jag tog fram en burk tomater (250 g) och jag skulle ha några stycken till mina smörgåsar (de andra hade redan ätit) sambon och hon ville också ha. Hon sitter med burken och jag och sambon får säga till att vi vill ha ett par stycken eller ja ta själva men hon åt det mesta och när sambon sa att han ville ha några till idag vart hon nästan förnärmad och tog det sista utom 4 stycken medan vi då också ville ha några.
    Det verkar som om den unga damen behöver några lektioner i vanligt hyfs.
  • Anonym ((Tidigare fritidspedagog))

    Detta behöver inte vara fallet, men jag har arbetat som fritidspedagog och jag fick uppfattningen om att det låg en liten ?grej? i att ha med sig mycket mellanmål till förmiddagen, som att det var lite fräckt. Sedan kunde det bjudas en hel del också trots att dom är medvetna om att det inte är ok och vi sa till.

  • Cadencee
    Anonym (Anonym) skrev 2018-03-27 19:10:54 följande:

    Det verkar som om den unga damen behöver några lektioner i vanligt hyfs.


    Tyvärr är det så att hon inte får äta sig mätt hos sin mamma (hon sjölv har sagt detta) och de blir väl Bakut när hon kommer till oss fast hon vet är hon får äta sig mätt.
  • Anonym (Anonym)
    Cadencee skrev 2018-03-27 19:28:48 följande:
    Tyvärr är det så att hon inte får äta sig mätt hos sin mamma (hon sjölv har sagt detta) och de blir väl Bakut när hon kommer till oss fast hon vet är hon får äta sig mätt.
    Stackarn! :( Om det är så förstår man ju att hon "hetsäter" när hon är hos er. Å andra sidan så vet man ju inte om det är så att mamman kanske försöker ha portionskontroll om hon anser att dottern är överviktig, och så blir det en ond cirkel?
  • Cadencee
    Anonym (Anonym) skrev 2018-03-27 20:14:30 följande:

    Stackarn! :( Om det är så förstår man ju att hon "hetsäter" när hon är hos er. Å andra sidan så vet man ju inte om det är så att mamman kanske försöker ha portionskontroll om hon anser att dottern är överviktig, och så blir det en ond cirkel?


    Grejen är att hon tvingar flickan att gå hos dietist, det är viktkontroll hemma och sådär. Hon tycker det är skitjobbigt och lin sambo har valt att inte följa med till dietisten då hon verkligen inte vill gå dit. Han har sagt att Han stöttar henne i detta. Enligt dietist har flickan fetma men så är det inte. Hon är kraftig men absolut inte fetma, däremot behöver hon tänka på vad hon äter därav att jag vill få henne att tänka om gällande mellanmål. Att byta ut tex av riskakorna not något bättre men som ändå är gått.
  • Anonym (Anonym)
    Cadencee skrev 2018-03-27 21:51:40 följande:
    Grejen är att hon tvingar flickan att gå hos dietist, det är viktkontroll hemma och sådär. Hon tycker det är skitjobbigt och lin sambo har valt att inte följa med till dietisten då hon verkligen inte vill gå dit. Han har sagt att Han stöttar henne i detta. Enligt dietist har flickan fetma men så är det inte. Hon är kraftig men absolut inte fetma, däremot behöver hon tänka på vad hon äter därav att jag vill få henne att tänka om gällande mellanmål. Att byta ut tex av riskakorna not något bättre men som ändå är gått.
    Vilken galen situation! :( Mammans beteende skadar ju flickan! Hon kan ju få riktiga ätstörningar av detta, ni måste se till att omhulda henne med kärlek och klokt tänk, som ni har nu ungefär. Skuldbelägg henne inte kring mat men förklara hur man ska "umgås" med mat på ett bra sätt.
  • JTo
    Mortiscia skrev 2018-03-27 13:58:36 följande:

    Se till att hon äter en bra frukost istället. Om hon inte klarar sig till lunch äter hon ju för lite! Barn i den åldern ska inte behöva fm-mål.


    Ska och ska, nu behöver hon ju uppenbarligen äta då eftersom hon är hungrig.

    Både jag och dottern (snart 10) äter mellanmål mellan frukost och lunchen, dels för att vi har lågt socker men också för att vi helt enkelt blir hungriga snabbt.
  • Anonym (Anna)
    Cadencee skrev 2018-03-27 13:52:24 följande:

    Ingen allvarlig fråga alls men vad tycker ni? Min bonusdotter tänkte ta med sig 4 riskakor till fötmiddagsrasten idag (9,5 år). Jag sa att hon får vara ta med sig 2 och då blev hon sur. Hon menade på att då får hon gå jättehungrig till lunchen och det är ju bara hon som tar med sig riskakor till skolan av oss i familjen. Jag förklarade att om hon e så hungrig är det bättre att hon tar med en frukt också istället för 4 riskakor då det är.bättre näring i en frukt samt att vi är 6 personer i familjen och det finns fler som vill äta riskakor även om vi inte äter på skola/förskola/jobb utan hemma. Hon hävdade då att frukt inte heller mättar utan att det prompt skulle va 4 riskakor. Jag stog på mig och så att Max 2, vill hon ha mer så ta en frukt.

    Jag anser egentligen att det är bättre med frukt då riskakor e typ luft. Hur tänker ni där? :)


    Jag tycker:

    Vad snål.

    Riskakor är inga kakor.

    Riskakor kan hon äta hur många hon vill.

    Frukt är inte så bra.

    Om barnet är hungrig lpt henne äta.

    Man ska inte snåla på mat.Speciellt inte så billig mat som riskakor.

    Detta påminner mig om min kusin. Han fick en styvmamma som var jättesnäll men när hon fött dina egna barn fick han fråga om han fick ta mat.Hennes barn behlvde aldrig fråga.

    Han var normalsmal och nu blev han skelett.

    Usch för snåla människor.

    Riskakor kostar 10 kr.
  • Anonym (Nej)

    Fast du, riskakor ska barn inte äta alls för det innehåller mycket arsenik (gift)... så det bör hon inte alls äta så mycket som hon vill. Dessutom är det förstoppade.


    Anonym (Anna) skrev 2018-03-30 09:42:14 följande:

    Jag tycker:

    Vad snål.

    Riskakor är inga kakor.

    Riskakor kan hon äta hur många hon vill.

    Frukt är inte så bra.

    Om barnet är hungrig lpt henne äta.

    Man ska inte snåla på mat.Speciellt inte så billig mat som riskakor.

    Detta påminner mig om min kusin. Han fick en styvmamma som var jättesnäll men när hon fött dina egna barn fick han fråga om han fick ta mat.Hennes barn behlvde aldrig fråga.

    Han var normalsmal och nu blev han skelett.

    Usch för snåla människor.

    Riskakor kostar 10 kr.


  • Cadencee

    Vi har kommit överens om att inte köpa hem riskakor på ett tag. Hon vill ha enbart för att det är gott, det förstår både jag och pappan. Det är ett beteende som vi vill ha bort så handlar inte enbart om riskakorna.

  • Anonym (Agusta)

    Det finns majskakor på coop t.ex. istället för riskakor är inte bra för barn p.gr. arsenikinnehållet..

Svar på tråden Riskakor mellanm0l