• Anonym (Veganen)

    Till köttätare...

    Får ni inte dåligt samvete när ni sitter och äter till exempel gris? Jag vill att min man ska bli vegan precis som jag men han envisas med att äta kött. Idag åt han gris. Jag tog fram bilder på grisar och frågade om han inte får dåligt samvete, varav han svarar ?nej.? Får ni verkligen inte dåligt samvete när ni äter kött?

  • Svar på tråden Till köttätare...
  • FörstaFrun

    Jag är också vegan men min man äter kött (inte av samma anledning som din kille dock, min tål inte mycket fiberrik kost och har inget val om saken i fråga). Vi har löst det med att han får köpa kött, mjölk ägg om det är ekologiskt, från djur som haft ett bra liv. Annars vet jag inte om jag skulle stått ut med honom, ha ha :-/ 

    Låter otroligt tråkigt för dig, hoppas att ni hittar ett sätt att lösa detta på. Han borde verkligen skämmas över att inte bry sig ALLS på detta sätt..... Ett inhumant drag... :-/ 

  • Vik945
    Anonym (sofy) skrev 2018-07-12 04:25:33 följande:

    Gorillor är köttätare alltså allätare som oss. Varför har vi då alla rovdjur attribut om vi inte skulle äta kött? Varför får vegetarianer äta kosttillskott? Varför har människokroppen svårare att ta upp järn från växter än från kött? Varför behöver veganer vitamintillskott för att inte bli sjuka? Samvetet är en annan sak. Skriv istället att du inte äter kött med anledning av samvetet och slå upp "vad är ett rovdjur" och läs.


    Sofy, gorillor har förmåga att äta kött likt oss och är därför opporturnistisk allätare.
    Deras kost är fortfarande ~90% växtbaserad men insekter, ägg och dylikt är fortfarande kalorier.
    Våran förmåga att äta kött och växter är inte någonting dåligt och det tror jag ingen säger heller då det har varit lönsamt för oss människor genom historien.

    Frågan riktar sig snarare till huruvida det är rätt i dagens värld att äta kött då vi inte behöver det. 
    Jag har ännu inte sett något rationellt argument till varför jag bör äta kött. 
    Om jag inte behöver äta kött för min hälsa så är det per definition onödigt.
    Hur är det rationellt att orsaka onödigt lidande och död?

    Att få i sig nog med järn från växter är i regel knappast ett problem men det beror ju också på vad du äter. En vegetarisk kost kan fortfarande vara värdelös. Oreo är ju till exempel vegetarisk.
    Att kroppen lättare tar upp hemjärn betyder inte att det är att föredra utan kan snarare vara en hälsorisk. Du kan få i dig för mycket järn på detta sätt eftersom att hemjärn inte reguleras av kroppen utan går förbi det systemet.
    Vid järnbrist tar du tillskott oavsett om du äter kött eller inte, somliga personer får järnbrist oavsett om de äter kött eller ej och det är inte ett "vegetariskt problem".

    Varför veganer behöver b12 tillskott beror på att Vitamin b12 är svårt att få i sig naturligt idag. Vitamin b12 kommer inte ursprungligen från djuren utan finns i jorden, smuts, vatten med naturliga bakterier osv. Det finns till och med alger som innehåller biotillgängligt vitamin b12 samt vissa svampar dock i varierande mängd.
    Dessutom får ofta djuren inom djurindustrin b12 tillskott.
    Och nej, vegetarianer behöver inte nödvändigtvis äta tillskott.

    Fast du är en människa, brukar du använda "Jag är ett rovdjur" som riktlinje i övriga delar av livet?
    Jag kan förstå att folk inte tänker igenom "sina" argument innan de använder dem. Och när någon blottar logiska fel i argumenten så gör det ingenting eftersom det ändå inte är deras egna ideer.
    Men varför ens använda irrationella klyschor som argument?
  • Vik945
    klyban skrev 2018-07-12 16:54:25 följande:

    Handlar inte om att jag blir triggad, utan hur fel det blir när du gör som du gör och predikar i vad som gäller och punkt slut.


    Och blir varken arg eller vad nu för känslor du tror jag har, utan bara rättar till de fel du gör.
    Och aldrig om att man inte ska få äta vad man vill.


    Varför håller du dig inte borta från diskussioner som du inte kan begripa istället?

    Du har varken tillfört något eller rättat till några fel med dina 7 sidor av inlägg och det säger jag inte för att vara otrevlig utan det är sanningen. Du argumenterar för att argumentera utan att överhuvudtaget tillföra något.
    Vi har sett dig nu, du har fått din uppmärksamhet, punkt slut.
  • klyban
    Vik945 skrev 2018-07-12 18:13:58 följande:
    Varför håller du dig inte borta från diskussioner som du inte kan begripa istället?

    Du har varken tillfört något eller rättat till några fel med dina 7 sidor av inlägg och det säger jag inte för att vara otrevlig utan det är sanningen. Du argumenterar för att argumentera utan att överhuvudtaget tillföra något.
    Vi har sett dig nu, du har fått din uppmärksamhet, punkt slut.

    Detta är ett publikt forum, har du problem med folk svarar dig.
    Ja, då finns bara en sak för dig, sluta skriv på publika forum.

    Jo, jag tillför det idiotiska att tro matforskning fungerar som att säga "Jag har rätt!!!".
    Även förklarar jag mekanismen med hur evangelisk vegetarianism fungerar och de fel som sker där.
    Och punkt slut ser jag som ett skämt, då du drog upp tråden igen.


    Och är jag emot vegetarianer, nej, absolut inte.
    Varför skulle jag vara det för?
    Men jag förstår dock att du inte riktigt greppar detta med evangelism här, och hur du har uppvisat den genom banka matforskning på folk.

    Detta kan du lätt ändra om du vill, men finns viljan?
    För någonstans känner jag att du vill berätta hur kassa de som äter en blandkost är, och att detta aldrig komerm försvinna.
    Som du förstår kan man argumentera utan att säga det är mer eller mindre fel på folk om de äter kött.

    Om jag vore vegetarian och ville förändra världen, så skulle jag aldrig börja med att folk ska sluta äta kött.
    Det finns betydligt enklare saker som man kan ta före och som har enorm påverkan på de flesta områden i diskussionen.
    Och jag skulle antagligen aldrig komma i närheten av att folk ska sluta äta kött, innan jag är klar med det andra.
    Så varför lägga en så extrem kraft på en utopi, än adressera saker som är enklare och förändra?


    hur många meter var det?
  • Vik945
    klyban skrev 2018-07-12 18:25:19 följande:

    Detta är ett publikt forum, har du problem med folk svarar dig.
    Ja, då finns bara en sak för dig, sluta skriv på publika forum.

    Jo, jag tillför det idiotiska att tro matforskning fungerar som att säga "Jag har rätt!!!".
    Även förklarar jag mekanismen med hur evangelisk vegetarianism fungerar och de fel som sker där.
    Och punkt slut ser jag som ett skämt, då du drog upp tråden igen.


    Och är jag emot vegetarianer, nej, absolut inte.
    Varför skulle jag vara det för?
    Men jag förstår dock att du inte riktigt greppar detta med evangelism här, och hur du har uppvisat den genom banka matforskning på folk.

    Detta kan du lätt ändra om du vill, men finns viljan?
    För någonstans känner jag att du vill berätta hur kassa de som äter en blandkost är, och att detta aldrig komerm försvinna.
    Som du förstår kan man argumentera utan att säga det är mer eller mindre fel på folk om de äter kött.

    Om jag vore vegetarian och ville förändra världen, så skulle jag aldrig börja med att folk ska sluta äta kött.
    Det finns betydligt enklare saker som man kan ta före och som har enorm påverkan på de flesta områden i diskussionen.
    Och jag skulle antagligen aldrig komma i närheten av att folk ska sluta äta kött, innan jag är klar med det andra.
    Så varför lägga en så extrem kraft på en utopi, än adressera saker som är enklare och förändra?


    "Detta är ett publikt forum, har du problem med folk svarar dig.
    Ja, då finns bara en sak för dig, sluta skriv på publika forum."

    Nu var det ju du som hade problem med att folk skriver relevanta inlägg i på ett publikt forum och därför uppmanade jag dig att undvika läsa om du blir triggad.

    Jag svarade på X inlägg med en fråga om vad våra tänder skulle indikera.
    Du svarade åt mig och gav mig råd att sluta predika helt obefogat.
    Uppenbarligen blir du triggad av logik och rationalitet.

    "För någonstans känner jag att du vill berätta hur kassa de som äter en blandkost är, och att detta aldrig komerm försvinna.
    Som du förstår kan man argumentera utan att säga det är mer eller mindre fel på folk om de äter kött."

    Vad trist att du känner så, tyvärr är dina känslor inte relevanta i detta sammanhang men nej jag vill inte berätta för folk som äter blandkost hur kassa de är och har heller inte gjort det. Jag har själv ätit en blandkost en extremt stor del av mitt liv. Känns det bättre nu? 

    Jag skiter fullständigt i om du är emot vegetarianer eller inte eller vad du känner och tycker om mig, det är irrelevant och har inte med diskusionnen att göra.
  • Anonym (suck)
    Anonym (sofy) skrev 2018-07-12 04:25:33 följande:
    Gorillor är köttätare alltså allätare som oss. Varför har vi då alla rovdjur attribut om vi inte skulle äta kött? Varför får vegetarianer äta kosttillskott? Varför har människokroppen svårare att ta upp järn från växter än från kött? Varför behöver veganer vitamintillskott för att inte bli sjuka? Samvetet är en annan sak. Skriv istället att du inte äter kött med anledning av samvetet och slå upp "vad är ett rovdjur" och läs.

    Ja det är lätt att ändra sig efteråt eller hur? Du påstod att vi är rovdjur som katter "Människan är ett rovdjur- vi har huggtänder och ögonen sitter fram i ansiktet för sikt framåt likt alla andra rovdjur (katter, varnar, ja alla jagande djur som äter flyktdjur)."

    Eller är det så enkelt att du inte vet skillnaden mellan rovdjur och allätare?


    Människor som gorillor och andra apdjur äter kött till och från, när vi får tag i det och då handlar det om små mängder. alltså verkligen inte dagligen.


    Det är tillskott på b12, nånting har inte så bra koll på det där då jag inte är 100% vegetarian.


    Jag äter små mängder kött miljön skull, det är helt befängt att äta kött varje dag och flera gånger om dagen dessutom, det håller inte.

  • Anonym (sofy)
    Vik945 skrev 2018-07-12 18:03:23 följande:

    Sofy, gorillor har förmåga att äta kött likt oss och är därför opporturnistisk allätare.

    Deras kost är fortfarande ~90% växtbaserad men insekter, ägg och dylikt är fortfarande kalorier.

    Våran förmåga att äta kött och växter är inte någonting dåligt och det tror jag ingen säger heller då det har varit lönsamt för oss människor genom historien.

    Frågan riktar sig snarare till huruvida det är rätt i dagens värld att äta kött då vi inte behöver det. 

    Jag har ännu inte sett något rationellt argument till varför jag bör äta kött. 

    Om jag inte behöver äta kött för min hälsa så är det per definition onödigt.

    Hur är det rationellt att orsaka onödigt lidande och död?

    Att få i sig nog med järn från växter är i regel knappast ett problem men det beror ju också på vad du äter. En vegetarisk kost kan fortfarande vara värdelös. Oreo är ju till exempel vegetarisk.

    Att kroppen lättare tar upp hemjärn betyder inte att det är att föredra utan kan snarare vara en hälsorisk. Du kan få i dig för mycket järn på detta sätt eftersom att hemjärn inte reguleras av kroppen utan går förbi det systemet.

    Vid järnbrist tar du tillskott oavsett om du äter kött eller inte, somliga personer får järnbrist oavsett om de äter kött eller ej och det är inte ett "vegetariskt problem".

    Varför veganer behöver b12 tillskott beror på att Vitamin b12 är svårt att få i sig naturligt idag. Vitamin b12 kommer inte ursprungligen från djuren utan finns i jorden, smuts, vatten med naturliga bakterier osv. Det finns till och med alger som innehåller biotillgängligt vitamin b12 samt vissa svampar dock i varierande mängd.

    Dessutom får ofta djuren inom djurindustrin b12 tillskott.

    Och nej, vegetarianer behöver inte nödvändigtvis äta tillskott.

    Fast du är en människa, brukar du använda "Jag är ett rovdjur" som riktlinje i övriga delar av livet?

    Jag kan förstå att folk inte tänker igenom "sina" argument innan de använder dem. Och när någon blottar logiska fel i argumenten så gör det ingenting eftersom det ändå inte är deras egna ideer.

    Men varför ens använda irrationella klyschor som argument?


    Jag var vegetarian i 5 år. Jag fick stor järnbrist. Googlade frågan och det visade sig att om jag skulle få i mig järnet som jag behövde dagligen skulle det krävas att jag åt flera kilo spenat eller två små skivor blodpudding. Läkaren gav mig järntabletter. Blev inte bra i magen av dem och kunde inte äta en offentlig mängd grönsaker med järn så istället blev det kött så att jag skulle få i mig den näring som min kropp behöver utan att äta kilovis med grönsaker dagligen. Det var omöjligt för mig att äta så kolossalt mycket grönsaker som behövdes för att få i mig en köttets järn. Det beror på att kroppen tar upp järn lättare från kött och då krävs en liten köttbit ett par gånger i veckan. Dessutom om alla skulle bli vegetarianer och äta kilovis med t ex spenat för att få i sig mineral som finns i kött skulle det inte ens fungera att odla så mycket. Alla kan inte äta fem kilo spenat varje dag för att få i sig järnmängden som lättare tas upp av kött. De enda som kan vara vegetarianer är de som inte behöver den mängden järn som jag. Alla är lite olika.
  • Anonym (sofy)
    Anonym (suck) skrev 2018-07-12 22:52:53 följande:

    Ja det är lätt att ändra sig efteråt eller hur? Du påstod att vi är rovdjur som katter "Människan är ett rovdjur- vi har huggtänder och ögonen sitter fram i ansiktet för sikt framåt likt alla andra rovdjur (katter, varnar, ja alla jagande djur som äter flyktdjur)."

    Eller är det så enkelt att du inte vet skillnaden mellan rovdjur och allätare?

    Människor som gorillor och andra apdjur äter kött till och från, när vi får tag i det och då handlar det om små mängder. alltså verkligen inte dagligen.

    Det är tillskott på b12, nånting har inte så bra koll på det där då jag inte är 100% vegetarian.

    Jag äter små mängder kött miljön skull, det är helt befängt att äta kött varje dag och flera gånger om dagen dessutom, det håller inte.


    Ja, grönsaker och frukt är väldigt nyttigt. Jag behöver äta lite kött varje dag, se mitt svar ovanför. Dels för att jag dricker mjölk som minskar järnupptaget och jag dricker mycket kaffe som också minskar kroppens järnupptaget. För att kompensera för minskat järn äter jag kött så att jag inte behöver järntabletter. B-vitamin finns mycket i lax och fisk och äter man mycket fisk så får man i sig det. Därför äter jag kött och fisk och all nyttig mat. För att jag vet vad jag ska ge min kropp och varför. Äter väldigt mycket mer grönsaker än kött och frukt varje dag. Det är nyttigast att äta i enlighet med biologin på kroppen.
  • Anonym (suck)
    Anonym (sofy) skrev 2018-07-12 23:04:17 följande:
    Jag behöver äta lite kött varje dag, se mitt svar ovanför. Dels för att jag dricker mjölk som minskar järnupptaget och jag dricker mycket kaffe som också minskar kroppens järnupptaget. För att kompensera för minskat järn äter jag kött så att jag inte behöver järntabletter.
    Ja, inbilla dig det du..
  • Vik945
    Anonym (sofy) skrev 2018-07-12 22:57:02 följande:
    Jag var vegetarian i 5 år. Jag fick stor järnbrist. Googlade frågan och det visade sig att om jag skulle få i mig järnet som jag behövde dagligen skulle det krävas att jag åt flera kilo spenat eller två små skivor blodpudding. Läkaren gav mig järntabletter. Blev inte bra i magen av dem och kunde inte äta en offentlig mängd grönsaker med järn så istället blev det kött så att jag skulle få i mig den näring som min kropp behöver utan att äta kilovis med grönsaker dagligen. Det var omöjligt för mig att äta så kolossalt mycket grönsaker som behövdes för att få i mig en köttets järn. Det beror på att kroppen tar upp järn lättare från kött och då krävs en liten köttbit ett par gånger i veckan. Dessutom om alla skulle bli vegetarianer och äta kilovis med t ex spenat för att få i sig mineral som finns i kött skulle det inte ens fungera att odla så mycket. Alla kan inte äta fem kilo spenat varje dag för att få i sig järnmängden som lättare tas upp av kött. De enda som kan vara vegetarianer är de som inte behöver den mängden järn som jag. Alla är lite olika.

    Jag vet inte varför du har fått för dig att majoriteten av järn i en vegetarisk kost måste komma från spenat eller att vegetarianer normalt sett bara äter spenat?
    Och även om så var fallet tror jag inte att ditt påstående stämmer.

    Vegetarianer tycks inte löpa större risk för järnbrist än allätare trots lägre depåer vilket beror på att hemjärn som finns i kött kringår kroppens regulering av järn.
    Upptaget av icke-hemjärn ökas däremot vid låga depåer och minskar vid höga depåer.
    Hemjärn är bättre biotillgänglig men också en potentiell hälsorisk.

    Att det skulle vara ett problem att få i sig nog med järn på en vegetarisk kost är dock felaktigt.

    "Because of lower bioavailability of iron from a vegetarian diet, the recommended iron intakes for vegetarians are 1.8 times those of nonvegetarians (26). Whereas many studies of iron absorption have been short term, there is evidence that adaptation to low intakes takes place over the long term, and involves both increased absorption and decreased losses (27,28). Incidence of iron-deficiency anemia among vegetarians is similar to that of nonvegetarians (12,29). Although vegetarian adults have lower iron stores than nonvegetarians, their serum ferritin levels are usually within the normal range (29,30)."

    https://www.andeal.org/vault/2440/web/JADA_VEG.pdf

    https://academic.oup.com/ajcn/article-abstract/59/5/1233S/4732590

    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25369923

    Själv får jag i mig 400-500% av dagligt rekommenderat intag på ~3000 kalorier utan att ens försöka få i mig järn. Majoriteten från baljväxter och havregryn. 
    Om man sedan vill öka intaget kan man äta mat med vitamin C i samband med måltiderna då det ökar upptaget av järn, undvika kaffe i samband med måltider eller nära inpå, använda gjutjärnspanna vid tillagning, äta baljväxter som innehåller lysine (och mycket järn) som också ökar upptaget av järn.

    Ingen vegetarian äter väl endast spenat och det är förmodligen sällan vegetarianer får i sig majoriteten av järn från spenat. 

    Ditt påstående angående odlingen, att en övergång till en vegetarisk kost på populationsnivå skulle orsaka problem med växtyta och mark är fullkomligt felaktigt. Det skulle snarare innebära mycket större effektivitet då det krävs så mycket mer växter och mark för att föda upp djuren än vad det skulle krävas att äta växterna direkt.

    https://www.aktuellhallbarhet.se/ny-studie-basta-insatsen-du-kan-gora-klimatet-bli-vegan/

    Sedan bör det stå;
    De enda som inte kan vara vegetarianer är de som behöver lika stor mängd järn som jag.*
    Och även det påståendent tvivlar jag starkt på.

Svar på tråden Till köttätare...