• Anonym (Veganen)

    Till köttätare...

    Får ni inte dåligt samvete när ni sitter och äter till exempel gris? Jag vill att min man ska bli vegan precis som jag men han envisas med att äta kött. Idag åt han gris. Jag tog fram bilder på grisar och frågade om han inte får dåligt samvete, varav han svarar ?nej.? Får ni verkligen inte dåligt samvete när ni äter kött?

  • Svar på tråden Till köttätare...
  • Anonym (suck)
    klyban skrev 2018-07-15 12:27:08 följande:

    Men fortfarande så har vi en situation där läkare och tester innebar individen fick ändra sin kost.
    Vad är det som inte svårt och greppa för dig?


    Om du tror att jag ska svälja allt med hull och hår så tror du så jävla fel.. Jag tror inte en sekund på att du måste äta kött varje dag bara för att du dricker kaffe. det är total bullshit. Du verkar ha svårt att fatta det.
  • Anonym (sofy)
    Vik945 skrev 2018-07-13 23:10:10 följande:

    Okej, hur menar du att det är emot våran biologi och varför är det onyttigt?

    Vi har förmåga att frodas på både växter och kött.


    Herregud! Du känner till att vi är allätare och du har lärt dig i skolan att människokroppen ska ha så varierad mat som möjligt att vi ska äta grönsaker, kött, fisk, fågel, frukt, potatis, ris, ägg, och få i oss dagligen så varierad och allsidid kost som möjligt?! Bröd, mjölk, yoghurt - man ska äta allt, äta stor variation, det är att äta som vår biologi har bestämt. Man ska inte äta samma mat och inte enbart äta någonting, utan variera kosten så mycket och brett som möjligt dagligen. Mest grönsaker om man har ett stillasittande liv men att utesluta viktiga näringkällor leder till vitamin- och mineralbrist.
  • Vik945
    klyban skrev 2018-07-15 15:47:01 följande:

    Det handlar inte ens om det, utan om ditt sätt att du ska frälsa världen, och inget argument som inte stödjer detta ratas.

    Dock är det inte svårt och bevisa jorden är rund.
    Har inget med evangeliserande och göra.
    Men du som ska frälsa världen, ja det är en annan sak än om jorden är platt eller inte.


    Men skoj du börjar diskutera mig som person, vad nu det ska ha med ämnet och göra är en annan femma,.


    Du har rätt att jag kritiserar din karaktär.
    Trots detta är skillnaden mellan dig och mig är dock att jag använder mig av rimliga argument samtidigt som jag kritiserar dig som person. Jag hymlar inte med sanningen att du är en pajas. 

    Du får komma med ett vettigt argument, det ratas inte utan orsak.
    Du kan inte säga att jag ratar argumenten utan orsak när det du kommer med är "Du är en evangeliserad vegetarian" och därför har jag rätt och slipper använda mig av logik"
  • Vik945
    Anonym (suck) skrev 2018-07-15 16:22:21 följande:
    Om du tror att jag ska svälja allt med hull och hår så tror du så jävla fel.. Jag tror inte en sekund på att du måste äta kött varje dag bara för att du dricker kaffe. det är total bullshit. Du verkar ha svårt att fatta det.
    Klart du ska svälja korkade anekdoter och irrationella påståenden om det är kritik mot en vegetarisk kost!

    Men gäller det rationella argument, forskning och observationer som blottar felen i dessa korkade argument eller innebär att en vegetarisk kost är lämplig...då är du evangeliserad.

    Bäst kanske är att ignorera människor som söker konflikter och samtidigt besitter en IQ på ~85...
  • Vik945
    Anonym (sofy) skrev 2018-07-15 18:42:54 följande:
    Herregud! Du känner till att vi är allätare och du har lärt dig i skolan att människokroppen ska ha så varierad mat som möjligt att vi ska äta grönsaker, kött, fisk, fågel, frukt, potatis, ris, ägg, och få i oss dagligen så varierad och allsidid kost som möjligt?! Bröd, mjölk, yoghurt - man ska äta allt, äta stor variation, det är att äta som vår biologi har bestämt. Man ska inte äta samma mat och inte enbart äta någonting, utan variera kosten så mycket och brett som möjligt dagligen. Mest grönsaker om man har ett stillasittande liv men att utesluta viktiga näringkällor leder till vitamin- och mineralbrist.
    Hur har du lärt dig detta men ändå missat syftet med det du lärt dig?
    *Skakar på huvudet*
    Syftet är att uppfylla näringsbehovet dagligen vilket iofs är lättare generellt sätt med en större variation men inte nödvändigtvis! Det är inte någonting magiskt som inträffar ju mer variation du har. Uppfyller du näringsbehovet så uppfyller du näringsbehovet.
    Varför äter du inte insekter, smutsvatten och dylikt också, kanske människokött ibland?
    Låt mig gissa... eftersom du inte behöver det för att uppfylla näringsbehovet din clown... på samma sätt som att du inte behöver kött för det.
  • Anonym (sofy)
    Vik945 skrev 2018-07-15 21:37:26 följande:

    Hur har du lärt dig detta men ändå missat syftet med det du lärt dig?

    *Skakar på huvudet*

    Syftet är att uppfylla näringsbehovet dagligen vilket iofs är lättare generellt sätt med en större variation men inte nödvändigtvis! Det är inte någonting magiskt som inträffar ju mer variation du har. Uppfyller du näringsbehovet så uppfyller du näringsbehovet.

    Varför äter du inte insekter, smutsvatten och dylikt också, kanske människokött ibland?

    Låt mig gissa... eftersom du inte behöver det för att uppfylla näringsbehovet din clown... på samma sätt som att du inte behöver kött för det.


    Fel. Ju mer allsidigt du äter desto nyttigare. Inte bra för kroppen alltså inte optimalt att vara vegan, man ska äta kött och grönsaker m.m. som jag skrev tidigare. Kolla lite forskningartiklar och fråga "hur ska man äta för att vara så hälsosam som möjligt?". Ät hur du vill. Jag bryr mig inte om du får i dig allt som är hälsosamt eller inte. Svarar mest så att andra människor inte gör illa sina kroppar och misshandlar sina kroppar genom att äta totalt fel. Om du så bara äter fallfrukt så är det inte mitt problem. Jag har gjort vad jag kunnat för att informera dig om bättre kost. Du måste inte ta till dig det och jag bryr mig inte.
  • Vik945
    Anonym (sofy) skrev 2018-07-15 23:10:19 följande:
    Fel. Ju mer allsidigt du äter desto nyttigare. Inte bra för kroppen alltså inte optimalt att vara vegan, man ska äta kött och grönsaker m.m. som jag skrev tidigare. Kolla lite forskningartiklar och fråga "hur ska man äta för att vara så hälsosam som möjligt?". Ät hur du vill. Jag bryr mig inte om du får i dig allt som är hälsosamt eller inte. Svarar mest så att andra människor inte gör illa sina kroppar och misshandlar sina kroppar genom att äta totalt fel. Om du så bara äter fallfrukt så är det inte mitt problem. Jag har gjort vad jag kunnat för att informera dig om bättre kost. Du måste inte ta till dig det och jag bryr mig inte.
    Du kan inte säga fel utan att förklara varför ditt stolpskott...
    "För att jag säger det" är ingen förklaring.
    "Jorden är platt för att jag säger det"

    Om man går efter din logik så blir man automatiskt hälsosammare om man inkluderar insekter, människokött, bröstmjölk, hund m.m i sin kost eftersom att du baserar hälsa på kostvariation och inte näringsintag. 

    Och detta påstående känner du dig bekväm med och uppmanar folk att ta till sig för att du säger det?
    Du känner dig rentav nöjd över att ha försökt informera mig om din egen definition av hälsosam kost...? 

    Det finns nyttigare och mindre nyttigare livsmedel.
    Alla i toppen kommer förmodligen från "whole foods".
    Varför tycker du det är nödvändigt att utöka min variation om jag kan få i mig allt jag behöver från X antal livsmedel varav många de nyttigaste? På vilket sätt gör det mig hälsosammare att byta ut livsmedel från toppen mot "sämre" livsmedel bara för att utöka variationen och därför enligt dig äta nyttigare? Hur blir min kost nyttigare av detta? Utveckla.
  • Anonym (sofy)
    Vik945 skrev 2018-07-16 00:30:14 följande:

    Du kan inte säga fel utan att förklara varför ditt stolpskott...

    "För att jag säger det" är ingen förklaring.

    "Jorden är platt för att jag säger det"

    Om man går efter din logik så blir man automatiskt hälsosammare om man inkluderar insekter, människokött, bröstmjölk, hund m.m i sin kost eftersom att du baserar hälsa på kostvariation och inte näringsintag. 

    Och detta påstående känner du dig bekväm med och uppmanar folk att ta till sig för att du säger det?

    Du känner dig rentav nöjd över att ha försökt informera mig om din egen definition av hälsosam kost...? 

    Det finns nyttigare och mindre nyttigare livsmedel.

    Alla i toppen kommer förmodligen från "whole foods".

    Varför tycker du det är nödvändigt att utöka min variation om jag kan få i mig allt jag behöver från X antal livsmedel varav många de nyttigaste? På vilket sätt gör det mig hälsosammare att byta ut livsmedel från toppen mot "sämre" livsmedel bara för att utöka variationen och därför enligt dig äta nyttigare? Hur blir min kost nyttigare av detta? Utveckla.


    Jo jag förklarade varför - det är att äta i enlighet med vår biologi. Jag skrev att det inte är viktigt att just du äter nyttigt och får i dig den hälsosammare kosten. Skit du i att göra det och fortsätt du att vara vegetarian. För mig däremot är det viktigt att äta så varierat som möjligt och därför är jag inte och kommer inte bli vegetarian. Har skrivit det förr och skriver det igen - jag är starkare och på topp fysiskt för att min kost är allsidig och ger mig det som jag behöver för att vara i toppform.
  • klyban
    Anonym (suck) skrev 2018-07-15 16:22:21 följande:
    Om du tror att jag ska svälja allt med hull och hår så tror du så jävla fel.. Jag tror inte en sekund på att du måste äta kött varje dag bara för att du dricker kaffe. det är total bullshit. Du verkar ha svårt att fatta det.
    Jaså, inget jag pratat om dock.
    hur många meter var det?
  • klyban
    Vik945 skrev 2018-07-15 21:18:22 följande:
    Du har rätt att jag kritiserar din karaktär.
    Trots detta är skillnaden mellan dig och mig är dock att jag använder mig av rimliga argument samtidigt som jag kritiserar dig som person. Jag hymlar inte med sanningen att du är en pajas. 

    Du får komma med ett vettigt argument, det ratas inte utan orsak.
    Du kan inte säga att jag ratar argumenten utan orsak när det du kommer med är "Du är en evangeliserad vegetarian" och därför har jag rätt och slipper använda mig av logik"

    Ett argument är inte så himla rimligt om allt baseras på forskning som kan säga vad som helst.
    Är knappast en pajas som berättar en realitet, eller förklarar för folk vad evangeliserande vegetarianism är för något.
    Dessa är ett problem inom alla grupper av dieter, då det finns en liten klick som aldrig accepterar att någon annan diet funkar och är bra.

    Men ett vettigt argument enligt dig är att bara äta vegetariskt och för bevisa ditt argument så använder du matforskning som går bevisa vad man vill med.
    Och sen inbillar dig det är ett solitt argument.


    Så varje gång du kommer med detta, är då jag står här och förklarar för dig ditt fel du gör i dina slutsatser.
    Allt du uppvisar är din selektivitet och hur svårt du har och förstå detta faktum med matforskning.

    Ja, du är urtypen av evangeliserande vegetarian, en som alltid vägrar förstå hur verkligheten ser ut med forskningen.
    Och sen använder denna till sprida ditt budskap...


    hur många meter var det?
Svar på tråden Till köttätare...