• Anonym (Veganen)

    Till köttätare...

    Får ni inte dåligt samvete när ni sitter och äter till exempel gris? Jag vill att min man ska bli vegan precis som jag men han envisas med att äta kött. Idag åt han gris. Jag tog fram bilder på grisar och frågade om han inte får dåligt samvete, varav han svarar ?nej.? Får ni verkligen inte dåligt samvete när ni äter kött?

  • Svar på tråden Till köttätare...
  • klyban
    Vik945 skrev 2018-07-15 21:25:16 följande:
    Klart du ska svälja korkade anekdoter och irrationella påståenden om det är kritik mot en vegetarisk kost!

    Men gäller det rationella argument, forskning och observationer som blottar felen i dessa korkade argument eller innebär att en vegetarisk kost är lämplig...då är du evangeliserad.

    Bäst kanske är att ignorera människor som söker konflikter och samtidigt besitter en IQ på ~85...

    Har aldrig varit kritisk emot vegetarisk kost.


    Men förstår den inbilla hjälper dig i tro du har rätt.


    Men sen kan man diskutera vem som söker konflikt, jag skulle nog säga det är den som vet tt forskningen är så sned och ändå cherry pickar ut forskning och sen säger kolla jag har rätt.


    Det är en aggression som är svår och förstå sig på och vad som driver den, min slutsats i samtliga dessa fall är att vi har en vegetarian som inte kan acceptera att kött är bra mat.
    Och inte kan acceptera att annat än vegetarianism, då dina argument är tydligen de enda rimliga.
    Då du alltid verkar glömma matforskning går bevisa vad som helst.


    Varje inlägg ifrån dig går ut på, men kolla forskningen då.
    Det hade varit mer intressant om du hade visat vad som är emot dig i forskningen också, och sen ha ett resonemang,
    Men nått sånt ser vi aldrig, utan det är bara hur din forskning är så bra.


    hur många meter var det?
  • Anonym (sofy)
    Vik945 skrev 2018-07-16 13:16:48 följande:

    Du är en idiot utan like och har inte förklarat någonting. Ännu en gång undvek du frågan.

    Varför tycker du det är nödvändigt att utöka min variation om jag kan få i mig allt jag behöver från X antal livsmedel varav många de nyttigaste? På vilket sätt gör det mig hälsosammare att byta ut livsmedel från toppen mot "sämre" livsmedel bara för att utöka variationen och därför enligt dig äta nyttigare? Hur exakt blir min kost nyttigare av detta? 

    Sen diskuterar vi inte huruvida du måste vara vegetarian eller inte men tro inte att du kommer undan med oärlighet och absolut skitsnack bara för att dina vänner låter dig göra det.


    Och eftersom du inte alls verkar veta varför man ska äta så varierat som möjligt eller att man ska göra det alls och du inte förstår varför och har missat den allmänbildningen så är nog det bästa att du söker upp kostrådgivning av en riktig dietist som jobbar på något av Sveriges sjukhus och frågar hur du ska äta för att äta så hälsosamt som möjligt. De kommer svara att du ska äta så varierat som möjligt och hur mycket frukt dagligen e t c. Istället för att fråga mig här på FB och hela tiden fråga varför och bli galet arg på att vi är ett rovdjur...
  • klyban
    Vik945 skrev 2018-07-15 21:37:26 följande:
    Hur har du lärt dig detta men ändå missat syftet med det du lärt dig?
    *Skakar på huvudet*
    Syftet är att uppfylla näringsbehovet dagligen vilket iofs är lättare generellt sätt med en större variation men inte nödvändigtvis! Det är inte någonting magiskt som inträffar ju mer variation du har. Uppfyller du näringsbehovet så uppfyller du näringsbehovet.
    Varför äter du inte insekter, smutsvatten och dylikt också, kanske människokött ibland?
    Låt mig gissa... eftersom du inte behöver det för att uppfylla näringsbehovet din clown... på samma sätt som att du inte behöver kött för det.

    Detta är en normal den evangeliserande vegetarianen slänger in, och då människokött.


    Och sen bara en sak och den hybrisen du har i att du ska ge val till vad folk ska äta.


    Smutsvatten, vad är det?
    Ett lågvattenmärke jag inte sett bland er evangeliserande innan och sett en del konstigt man försöker påstå.
    Varför skulle man dricka smutsvatten för eller äta människa för, och vad är relevansen i att du bestämmer vad folk ska äta?
    Är inte det exakt samma som du redan försöker dig på i ditt evangeliserande?

    En annan rolig är hur man ska äta upp sitt husdjur som man skaffat som sällskap.
    Men sure kaniner har jag ätit en hel del av, och de har varit som husdjur lite i alla fall.
    Men hur resonerar man med såna patetiska argument som detta, och inte ens förstå att det är nått som är fel med ens argumentation förmåga att diskutera på ett normalt sätt?

    Men samtidigt så börjar jag inse du inte ens förstår vad jag pratar om, utan du bara kör ditt race och tror du har rätt.


    hur många meter var det?
  • klyban
    Vik945 skrev 2018-07-16 00:30:14 följande:
    Du kan inte säga fel utan att förklara varför ditt stolpskott...
    "För att jag säger det" är ingen förklaring.
    "Jorden är platt för att jag säger det"

    Om man går efter din logik så blir man automatiskt hälsosammare om man inkluderar insekter, människokött, bröstmjölk, hund m.m i sin kost eftersom att du baserar hälsa på kostvariation och inte näringsintag. 

    Och detta påstående känner du dig bekväm med och uppmanar folk att ta till sig för att du säger det?
    Du känner dig rentav nöjd över att ha försökt informera mig om din egen definition av hälsosam kost...? 

    Det finns nyttigare och mindre nyttigare livsmedel.
    Alla i toppen kommer förmodligen från "whole foods".
    Varför tycker du det är nödvändigt att utöka min variation om jag kan få i mig allt jag behöver från X antal livsmedel varav många de nyttigaste? På vilket sätt gör det mig hälsosammare att byta ut livsmedel från toppen mot "sämre" livsmedel bara för att utöka variationen och därför enligt dig äta nyttigare? Hur blir min kost nyttigare av detta? Utveckla.

    Dock så är du vid "För att jag säger det" och använder selektiv matforskning för "bevisa" du har rätt.
    Så länge du ignorerar detta så blir det fel för dig.


    hur många meter var det?
  • Anonym (suck)
    klyban skrev 2018-07-16 13:43:22 följande:
    Jaså, inget jag pratat om dock.

     


    Joho du,. det va precis detta du började försvara... man brukar välja sina strider, inte du inte, du bara hoppar in. trodde nästan om du glömde göra dig anonym (sofy) som du förklarade och försvarade situationen..

  • Anonym (Food chain)

    Tror inte jag tänker så mycket mer än att det är så det alltid har varit.

    Man behöver ju inte vräka i sig kött för det. Men tills det finns bra laboriatorieodlat kött, så kommer jag nog äta vanligt framställt kött.

    Det är näringsrikt och enkelt att tillbereda.

    Det är en stor vetenskap att bli vegan, och tidskrävande.

    Det hinns inte med jobb och små barn. Jag respekterar folks olika val, men ser fram emot när vi inte behöver hålla djur till slakt. Gillar själv vilt och fisk, som haft bättre liv, men äter även nöt och kyckling.

  • klyban
    Anonym (suck) skrev 2018-07-16 16:59:39 följande:

     


    Joho du,. det va precis detta du började försvara... man brukar välja sina strider, inte du inte, du bara hoppar in. trodde nästan om du glömde göra dig anonym (sofy) som du förklarade och försvarade situationen..


    Nej, jag försvar inget, däremot sa jag att detta var under läkares inrådan och bevis i form av blodprov.
    Och en legitim orsak för ändra sin kost.

    Dock pratade jag inte ett ord om kaffe.


    Men även om vi blandar in kaffe, så är ju det rätt uppenbart att kaffe är nått som inte går välja bort här, men väl vegetarisk diet.


    hur många meter var det?
  • Anonym (suck)
    Anonym (Food chain) skrev 2018-07-16 17:11:56 följande:
    Tror inte jag tänker så mycket mer än att det är så det alltid har varit.
    Man behöver ju inte vräka i sig kött för det. Men tills det finns bra laboriatorieodlat kött, så kommer jag nog äta vanligt framställt kött.
    Det är näringsrikt och enkelt att tillbereda.
    Det är en stor vetenskap att bli vegan, och tidskrävande.
    Det hinns inte med jobb och små barn. Jag respekterar folks olika val, men ser fram emot när vi inte behöver hålla djur till slakt. Gillar själv vilt och fisk, som haft bättre liv, men äter även nöt och kyckling.

    "som det alltid har varit" ja, då åt man kött mycket mer sällan än vi gör idag. Det är exempelvis en anledning till varför många högtidsmåltider ser ut som de gör jul, påsk, midsommar, nästan 90% kött, för det va lyx och inget man åt ofta, de fattiga fick skippa. om det är något som nån har undrat över. Detta ändrades efter andra världskriget och det är väldigt nyligen.


     


    Och "tänker inte så mycket på det", nä, det är ju ofta så när det kommer till att strunta i naturen och miljön, bekvämlighet och ekonomin bestämmer.


    Men det är sant att "Det är en stor vetenskap att bli vegan, och tidskrävande." därför är jag inte vegan, fast jag egentligen borde, det är väl bekvämligheten som styr i mitt fall också.. däremot äter jag kött väldigt sällan, max 5 kilo per år, jämfört med vanlig svensson som ligger på över 85 kilo per år!

  • Anonym (suck)
    klyban skrev 2018-07-16 17:38:45 följande:

    Nej, jag försvar inget, däremot sa jag att detta var under läkares inrådan och bevis i form av blodprov.
    Och en legitim orsak för ändra sin kost.

    Dock pratade jag inte ett ord om kaffe.


    Men även om vi blandar in kaffe, så är ju det rätt uppenbart att kaffe är nått som inte går välja bort här, men väl vegetarisk diet.


    Så då känner du (sofy) personligen och vet att hen har fått inrådan av läkare att äta kött varje dag för att hen dricker kaffe? ok, tänker ändå att hen måste ha nån form av blodsjukdom.


    hen skrev" Jag behöver äta lite kött varje dag, se mitt svar ovanför. Dels för att jag dricker mjölk som minskar järnupptaget och jag dricker mycket kaffe som också minskar kroppens järnupptaget."


    och jag svara med, "Ja, inbilla dig det du.." så kan man läsa ditt försvarstal på #596 därmed antog jag att du är (sofy) eller att ni helt klart känner varandra.. Du har pratat om kaffe. ta på dig dina glasögon nästa gång och läs noggrannare vad du börjar bubbla om. okej? eller är det också uteslutet? "låt folk göra som dom vill" buhu





    Men varför skulle kaffe vara något som inte går att välja bort? det är som att säga läskedrycker går ej att välja bort.

  • klyban
    Anonym (suck) skrev 2018-07-16 17:54:39 följande:

    Så då känner du (sofy) personligen och vet att hen har fått inrådan av läkare att äta kött varje dag för att hen dricker kaffe? ok, tänker ändå att hen måste ha nån form av blodsjukdom.


    hen skrev" Jag behöver äta lite kött varje dag, se mitt svar ovanför. Dels för att jag dricker mjölk som minskar järnupptaget och jag dricker mycket kaffe som också minskar kroppens järnupptaget."


    och jag svara med, "Ja, inbilla dig det du.." så kan man läsa ditt försvarstal på #596 därmed antog jag att du är (sofy) eller att ni helt klart känner varandra.. Du har pratat om kaffe. ta på dig dina glasögon nästa gång och läs noggrannare vad du börjar bubbla om. okej? eller är det också uteslutet? "låt folk göra som dom vill" buhu


    Men varför skulle kaffe vara något som inte går att välja bort? det är som att säga läskedrycker går ej att välja bort.


    Du får ställa den frågan till sofy, jag uppfattade det så i alla fall.
    hur många meter var det?
Svar på tråden Till köttätare...