• moderat såklart

    Hur ska regeringsbildningen gå till?

    Efter valet 2018 kommer vi få en ny regering.

    Inför valet ställs dock väljarna inför orealistiska alternativ. Alliansen har ingen möjlighet att få igenom en budget. Inte heller de rödgröna har någon sådan möjlighet.

    Om de rödgröna blir större än Alliansen kan man tänka sig att vissa Allianspartier fortsätter bedriva rödgrön budgetpolitik. Något som ännu inte straffat dem nämnvärt i opinionen.

    I övrigt är alla alternativ antingen orealistiska eller också saknas väljarnas mandat för de lösningar man tänker sig.

  • Svar på tråden Hur ska regeringsbildningen gå till?
  • nattuw
    Padirac skrev 2019-01-08 21:03:56 följande:
    Vi kan väl med 100% säkerhet säga att SD är ute ur leken den här mandatperioden.
    Man skall var försiktig med att skriva historien i förväg. Vi kan inte var säkra på hur denna mandatperiod kommer att utveckla sig eller hur de politiska efterverkningarna kommer att se ut innan det är över.
  • nattuw
    K Kalle skrev 2019-01-08 10:06:48 följande:
    S sitter med en ännu större popcornbägare.
    S har för mycket jobb med att tillskansa sig makten och på vägen även krossa alliansen för att hinna äta några popcorn. Däremot kan nog V göra SD sällskap och luta sig tillbaka med lite popcorn.
  • Moderno
    Padirac skrev 2019-01-09 00:22:05 följande:

    Vill medlemmar i S och/eller MP samarbeta med SD?

    Hur tänkte du där?


    Du skrev om två partier som ett svar på mitt inlägg om den omläggning i flyktingpolitiken som S och MP gjorde 2015. Det var därmed ett rimligt antagande att du därmed menade S och MP.
  • Konstatera
    Padirac skrev 2019-01-07 22:03:57 följande:
    Menar du att SD inte är kulturrasister pga att de inte har samma uppfattning om islamsk kultur som de har om judiskt kultur?

    Och därför är inte SD etnopluralister?
    Det är en faktor. SD har alldeles uppenbart inga problem med ex judisk kultur.
  • Konstatera
    Padirac skrev 2019-01-07 20:51:08 följande:
    SD är ju det parti som röstar mot eller hotar att rösta mot sina egna förslag för att fälla budgetar, förslag och regeringar  - det var en uttalad strategi som MK öppet talade om och som JÅ gav sitt stöd till. Det finns inget annat parti i riksdagen som kör med såna stunts.. och så undrar en del varför ingen vill samarbeta med SD
    Hur skiljer sig SD:s strategi från Centerns detta val? SD fällde aldrig någon regering, medan C de facto varit med och fällt två regeringsalternativ såhär långt. Ett regeringsalternativ lobbade centern för själva i valet lol

    SD fick enorma mängder kritik för sin strategi att bråka sig till inflytande, medan kritiken mot C uteblir.

    Du är inte konsekvent.

  • Padirac
    Konstatera skrev 2019-01-09 18:02:18 följande:
    Det är en faktor. SD har alldeles uppenbart inga problem med ex judisk kultur.
    Den som är rasist behöver inte nödvändigtvis ha rasistiska åsikter om alla olika folkgrupper förutom sin egen.

    Så att du konstaterar att SD har en rasistisk syn på vissa kulturer gör att SD kvalificerar sig med god marginal in på den rasistiska banan, det du skiver är alltså i praktiken inget försvar utan ett utpekande av SD som rasistiska.
  • Padirac
    Konstatera skrev 2019-01-09 18:13:02 följande:
    Hur skiljer sig SD:s strategi från Centerns detta val? SD fällde aldrig någon regering, medan C de facto varit med och fällt två regeringsalternativ såhär långt. Ett regeringsalternativ lobbade centern för själva i valet lol

    SD fick enorma mängder kritik för sin strategi att bråka sig till inflytande, medan kritiken mot C uteblir.

    Du är inte konsekvent.

    Först, det är SD som inte är konsekventa - de röstar mot förslag de säger sig stödja i riksdagsomröstningar - i försök att utpressa de andra partierna. Det är kanske iofs konsekventa i sin strävan att fälla alla förslag som läggs inom massa olika områden om de inte får stöd för sin enda fråga de driver.  De röstar alltså fram alternativ som går mot det de sagt sig vilja genomföra i många fall.

    Sen, C har röstat mot förlaget om UK och förlaget om SL som regeringsbildare. SD har röstat mot SL och för UK.

    På vilket sätt skiljer sig SDs och C röstande i dessa fall. Inget i princip, de har röstat mot förslag som de från början sagt sig inte stödja. C har tydligt sagt att de inte stödjer UK om alliansen blir mindre än de rödgröna. Vilket var precis det som hände och C gjorde precis det de lovat.

    Så skillnaden mellan SDs bråk och Cs konsekventa linje ger att SD får kritik men inte C av dessa skäl.  C kritiseras för andra saker än SD kritiseras för.

    Själv kritiserar jag SD för deras rasism och deras omogna parlamentariska metoder - inget av detta ser jag hos C. 

    Så din tro att jag skulle vara inkonsekvent grundar sig så vitt jag förstår på att du inte förstått varför jag kritiserar SD över huvud taget.

    Eller menar du att C är rasister och hotar att fälla eller röstar mot sina egna förslag för att tvinga andra partier att ge med sig om en enda fråga som är det enda C egentligen driver?

    Ser du inte skillnaden mellan Cs breda politiska program och SDs enda fråga? 
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2019-01-09 07:03:13 följande:
    Definiera "regeringsunderlag".

    Den KDM-budget vi har nu förhandlades inte med SD men till exempel förslaget om sänkt A-kassa togs bort ur den efter att SD sagt att det kan vi inte rösta på.

    .
    Nu har en en "uppgiftslämnare" läckt ut att man förhandlar om en "anti-SD-klausul".

    Läckan är med all säkerhet någon från C eller L som gillar Stefan Löfven och syftet med läckan är förstås att skapa precis de känslor vi ser nu - upprörda SD:are som hotar med att rösta emot Ulf. Det hela skall försvåra processen för KDM att bilda en ny regering.

    De förhandlar säkert om någonting. Vad DET sedan blir, det får vi se.

    Kanske blir det ingen klausul alls?

    Kanske blir det en 48-sidig PM som automatiskt ger misstroendeförklaring om en SD:are befinner sig samtidigt med Hanif Bali i riksdags-gymet?

    Kanske innehåller den bara en mening: "Ulf lovar att inte förhandla med SD" och i så fall är det inget nytt jämfört med vad Ulf redan har sagt och gjort (i och m budgeten som gick genom).

    .
    Vi får väl se

    Läsvärt: axess.se detgodasamhallet.com ledarsidorna.se
    Eller så kanske det innehåller de restriktioner och krav som gör att C och L kan ingå i eller stödja en regering med M.

    Så majestätiskt enkelt att det flög rakt över ditt huvud

    Å rasseartikeln?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Rataxes skrev 2019-01-09 06:23:40 följande:

    Tänk om de där fina rumsrena partierna ägnat en bråkdel av tiden de suttit med SD-tourettes, till att visa hur duktiga de varit med att hålla ett nödtorftigt reformerat kommunistparti med lika tvivelaktig bakgrund som SD, från inflytande?


    Och du har sett mycket samarbete mellan allianspartierna och V?

    Jag håller upp två fingrar. Hur många fingrar ser du?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • me again
    Padirac skrev 2019-01-09 19:00:19 följande:
    Först, det är SD som inte är konsekventa - de röstar mot förslag de säger sig stödja i riksdagsomröstningar - i försök att utpressa de andra partierna. Det är kanske iofs konsekventa i sin strävan att fälla alla förslag som läggs inom massa olika områden om de inte får stöd för sin enda fråga de driver.  De röstar alltså fram alternativ som går mot det de sagt sig vilja genomföra i många fall.

    Sen, C har röstat mot förlaget om UK och förlaget om SL som regeringsbildare. SD har röstat mot SL och för UK.

    På vilket sätt skiljer sig SDs och C röstande i dessa fall. Inget i princip, de har röstat mot förslag som de från början sagt sig inte stödja. C har tydligt sagt att de inte stödjer UK om alliansen blir mindre än de rödgröna. Vilket var precis det som hände och C gjorde precis det de lovat.

    Så skillnaden mellan SDs bråk och Cs konsekventa linje ger att SD får kritik men inte C av dessa skäl.  C kritiseras för andra saker än SD kritiseras för.

    Själv kritiserar jag SD för deras rasism och deras omogna parlamentariska metoder - inget av detta ser jag hos C. 

    Så din tro att jag skulle vara inkonsekvent grundar sig så vitt jag förstår på att du inte förstått varför jag kritiserar SD över huvud taget.

    Eller menar du att C är rasister och hotar att fälla eller röstar mot sina egna förslag för att tvinga andra partier att ge med sig om en enda fråga som är det enda C egentligen driver?

    Ser du inte skillnaden mellan Cs breda politiska program och SDs enda fråga? 
    Först presenterar du SD som djävulen själv. Sen spelar du förvånad/upprörd över att de taktikröstar.
Svar på tråden Hur ska regeringsbildningen gå till?