• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • anina
    Mjbo skrev 2018-10-15 18:27:54 följande:

    Ja precis, bra minne du har!

    Kände exakt lika, vet inte varför. De är väl något slags försvar antar jag :/

    Är i 7+5 idag. Så går in i vecka 9 precis på ul dagen :)


    Ja det skrev du ju att du gör. Så bra var mitt minne, haha.

    Kan nog vara ett försvar ja. Att psyket bygger upp det så du ska bli mindre besviken. När jag blir orolig så går jag igenom dåliga scenarion i huvudet, så tror huvudet är jag är beredd eller nåt. Sen har vi ju våra erfarenheter i bagaget. Och om jag inte minns fel så fick du ditt MA i vecka 9. Det spelar nog in mycket också, det ligger ju alltid i bakhuvudet.

    Men denna gången ska det gå bra. :) det är vår tur nu.

    Jag tror jag ska köpa en sån där apparat som lyssnar på hjärtat från vecka 16.
  • Florence123
    Mjbo skrev 2018-10-15 19:11:10 följande:

    Åh va roligt! Stort grattis till plusset!! :)

    Tog det lång tid innan du blev gravid denna gång eller hur länge har ni försökt nu? :)


    Vi har varit oskyddade i 2 år, utan resultat. Peppar peppar är detta första syskonförsöket med Ivf och hittills går det bra, men vågar som sagt inte ta ut något i förskott. Första milstolpen nu är VUL om 3 veckor.

    Hur går det för dig?
  • Mjbo
    anina skrev 2018-10-15 19:16:27 följande:

    Ja det skrev du ju att du gör. Så bra var mitt minne, haha.

    Kan nog vara ett försvar ja. Att psyket bygger upp det så du ska bli mindre besviken. När jag blir orolig så går jag igenom dåliga scenarion i huvudet, så tror huvudet är jag är beredd eller nåt. Sen har vi ju våra erfarenheter i bagaget. Och om jag inte minns fel så fick du ditt MA i vecka 9. Det spelar nog in mycket också, det ligger ju alltid i bakhuvudet.

    Men denna gången ska det gå bra. :) det är vår tur nu.

    Jag tror jag ska köpa en sån där apparat som lyssnar på hjärtat från vecka 16.


    Det stämmer, v 9 fick jag ma sist.. säkert det som spelar in, smart.. Så tänkte inte ens jag:o Tack snälla för peppande lugnande ord <3
  • Mjbo
    Florence123 skrev 2018-10-15 19:57:41 följande:

    Vi har varit oskyddade i 2 år, utan resultat. Peppar peppar är detta första syskonförsöket med Ivf och hittills går det bra, men vågar som sagt inte ta ut något i förskott. Första milstolpen nu är VUL om 3 veckor.

    Hur går det för dig?


    Åh va skönt ändå att de funkade på första ivf försöket. Stort grattis:)

    Förstår att du inte vägar ta ur nått än. De gör inte jag heller än, och jag går in i vecka 9 i övermorgon.

    Försökt i ett par år, 1a ma i v 9, andra ej gravid, tredje nu gravid somsagt.

    Va på ul i 6+2 och fick se en perfekt liten räka med ett fint hjärta som slog. Ska tillbaka på nytt ul i övermorgon när jag går in i v 9 den dagen.

    Sen tar mvc över om allt ser bra ut då :)
  • Goingen

    Hej! Blev tipsad om denna tråden av en tjej då jag skrev i en annan. Kanske ni kan lugns mig????????

    Är det Någon som har erfarenhet av hinnsäck och storlek. Var inne i fredags 6+1 och hon sa att allt så bra ut som hon förväntade sig- hinnsäck och gulesäck men inget synligt foster än. men nu i efterhand så verkar min hinnsäck på 9,7mm väldigt litet för 6+1... Någon med tankar? Såg även att andra hörn precis sett foster och hjärtslag???? Alltså sånunderbary för Er?? men blir orolig att de inte sa att de trodde något var fel...

  • anina
    Goingen skrev 2018-10-15 23:16:10 följande:

    Hej! Blev tipsad om denna tråden av en tjej då jag skrev i en annan. Kanske ni kan lugns mig????????

    Är det Någon som har erfarenhet av hinnsäck och storlek. Var inne i fredags 6+1 och hon sa att allt så bra ut som hon förväntade sig- hinnsäck och gulesäck men inget synligt foster än. men nu i efterhand så verkar min hinnsäck på 9,7mm väldigt litet för 6+1... Någon med tankar? Såg även att andra hörn precis sett foster och hjärtslag???? Alltså sånunderbary för Er?? men blir orolig att de inte sa att de trodde något var fel...


    Hej.

    Grattis till ditt plus. :)

    Jag vet faktiskt inte hur stort det ska vara. Men när jag gjorde mitt vul i vecka 7 (6 plus 5 tror jag) så var mitt embryo ca 4 mm bara. Kollar man på bilden så tycker jag inte hinnsäcken ser så stor ut. Kan prova skicka bild privat. Hoppas och ber för att allt är bra hos dig.

    Kram
  • Florence123
    Mjbo skrev 2018-10-15 20:07:40 följande:

    Åh va skönt ändå att de funkade på första ivf försöket. Stort grattis:)

    Förstår att du inte vägar ta ur nått än. De gör inte jag heller än, och jag går in i vecka 9 i övermorgon.

    Försökt i ett par år, 1a ma i v 9, andra ej gravid, tredje nu gravid somsagt.

    Va på ul i 6+2 och fick se en perfekt liten räka med ett fint hjärta som slog. Ska tillbaka på nytt ul i övermorgon när jag går in i v 9 den dagen.

    Sen tar mvc över om allt ser bra ut då :)


    Härligt, grattis! Då håller vi tummarna att räkan fortfarande växer o frodas där inne imorgon!
  • LillaAw

    barnmorskorna och folkhälsomyndigheten rekommenderar alla gravida att ta influensavaccin då man är i en riskgrupp. Har ni hört om det och hur tänker ni göra? Från v 16 vilket är mitt i influensatider för mig bör man ta det...


    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • Inalina
    Ellencassandra skrev 2018-10-15 17:27:34 följande:

    Ja verkligen :D vad är det för besök du gör då? :) jag ska ringa mvc imorgon å boka tid för första besök! Känns så overkligt!

    Ja det får man verkligen hoppas. Nu ska vi väl alla kunna få njuta <3


    Jag ska göra NIPT och ett ultraljud då, vet inte om de gör något annat också när man ändå är där. ;) ni får berätta för mg vad man gör på mvc-besöken för vet inte om man gör sånt här i Schweiz ..
  • Mjbo
    Goingen skrev 2018-10-15 23:16:10 följande:

    Hej! Blev tipsad om denna tråden av en tjej då jag skrev i en annan. Kanske ni kan lugns mig????????

    Är det Någon som har erfarenhet av hinnsäck och storlek. Var inne i fredags 6+1 och hon sa att allt så bra ut som hon förväntade sig- hinnsäck och gulesäck men inget synligt foster än. men nu i efterhand så verkar min hinnsäck på 9,7mm väldigt litet för 6+1... Någon med tankar? Såg även att andra hörn precis sett foster och hjärtslag???? Alltså sånunderbary för Er?? men blir orolig att de inte sa att de trodde något var fel...


    Vet tyvärr inte heller hur stor hinnsäcken ska vara, så jag är inte till någon hjälp heller tyvärr. Jag gjorde mitt ul i 6+2, men jag fick inte ens veta hinnsäckens storlek så, dock va fostret 5 - 6mm lång. 
    Stort lycka till, har du någon ny tid inbokad snart?
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF