• Anonym (..)

    Varför anses det så illa att vara emot abort?

    Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort

  • Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?
  • Anonym (Pro life & vegan)
    molly50 skrev 2022-12-14 20:38:05 följande:
    Fast de första veckorna av graviditeten,när det är vanligast att göra abort,så är det ju bara en liten cellklump som inte ens vet att den existerar.
    Så varför skulle den vara värdefullare än en fullt livsduglig människa?

    NU gör du en halmgubbe . EXAKT VAR har jag sagt att det du kallar en "fullt livsduglig människa" är mindre värd. EXAKT VAR?


    Vad jag sa var att ett foster, vecka 9-40, är värdefullt, och ja - jag anser att även ett embryo (vecka 1-8) är värdefullt, MEN EXAKT VAR har jag sagt att en född person är mindre värdefull?

  • Anonym (Pro life & vegan)
    Anonym (Hm) skrev 2022-12-15 21:22:20 följande:
    +1
    Hon svarade på mitt inlägg, och ingenstans skrev jag att en född person är mindre värd. Så det var Mollys "halmgubbe".
  • Anonym (Pro life & vegan)
    molly50 skrev 2022-12-15 21:22:39 följande:
    Ja,men nu pratade jag inte om ett foster utan om en cellklump.
    För det är inte ett foster under de första veckorna av graviditeten,då det är vanligast att göra abort.
    Men du tycker kanske att man ska behålla fostret även om det skulle innebära fara för kvinnans liv?
    Jag tror inte att någon här har invänt mot aborter i en medicinsk nödsituation när liv står mot liv.
  • molly50
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2022-12-16 12:01:29 följande:

    NU gör du en halmgubbe . EXAKT VAR har jag sagt att det du kallar en "fullt livsduglig människa" är mindre värd. EXAKT VAR?


    Vad jag sa var att ett foster, vecka 9-40, är värdefullt, och ja - jag anser att även ett embryo (vecka 1-8) är värdefullt, MEN EXAKT VAR har jag sagt att en född person är mindre värdefull?


    Det var en fråga. Inte ett påstående.
    Men jag har kanske missförstått dig. I så fall ber jag om ursäkt. 
  • molly50
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2022-12-16 12:03:50 följande:
    Jag tror inte att någon här har invänt mot aborter i en medicinsk nödsituation när liv står mot liv.
    Kanske inte. Men är man emot aborter så får man ju räkna med att få frågor om det gäller i alla avseenden.
  • Anonym (Pro life & vegan)
    molly50 skrev 2022-12-16 13:12:50 följande:
    Det var en fråga. Inte ett påstående.
    Men jag har kanske missförstått dig. I så fall ber jag om ursäkt. 
    Ja det godtas., Jag tycker det är viktigt att först läsa vad en person faktiskt skriver före man svarar.
  • Anonym (Aborter)
    molly50 skrev 2022-12-15 21:22:39 följande:
    Ja,men nu pratade jag inte om ett foster utan om en cellklump.
    För det är inte ett foster under de första veckorna av graviditeten,då det är vanligast att göra abort.
    Men du tycker kanske att man ska behålla fostret även om det skulle innebära fara för kvinnans liv?
    Det är defentivt annorlunda då. 
  • Anonym (Aborter)
    molly50 skrev 2022-12-15 21:21:07 följande:
    Ja,och det finns lika många män som inte heller ta ansvaret. 
    Så varför vill du bara lägga ansvaret på kvinnan?
    Båda har lika mycket ansvar.

    Ja,det må så vara. Men många har inte sex av den anledningen.
    För en man så finns det alltid en risk att det blir barn om han har sex med en kvinna. 
  • Anonym (Aborter)
    molly50 skrev 2022-12-13 21:34:25 följande:
    Vaddå vanliga kvinnor?
    Det handlar inte om något handikapp som gör att de inte kan ta ansvar för sig själva. 
  • Anonym (Aborter)

    Om det handlar om kvinnoliv som ska räddas i länder där det inte råder fri abort tills någon vecka. 
    Då skulle samma personer som snackar om att rädda kvinnoliv likaväl kunnat uppmanat kvinnor att de ska ha mindre sex för att minska risken på graviditeter samt att kvinnor ska avstå från osäkra aborter. Men det hör man inte något av. 
    Att det viktigaste är att rädda kvinnoliv genom att anpassa sig till hur lagstiftningen ser ut just då och i det landet. 

Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?