• Anonym (Villmenfårinte)

    Jag vill ligga med min kollega, är gift

    Jag är gift och har två barn, varit tillsammans i 14 år. Lycklig med min man, vill leva resten av mitt liv med honom. Har inte överhuvudtaget funderat på otrohet innan. MEN. Jag bytte jobb för 1 år sen, och jobbar där med en man där något vuxit fram som jag snart inte kan kontrollera. Vi märkte att vi hade rätt kul ihop, skämtar och skrattar mycket. Men plötsligt övergick det i känslor, som jag kämpar för att trycka undan. Det har gått ett halvår nu. Vi skriver mkt med varann på skype på jobbet, hänger så snart vi får chansen m gemensamma projekt (vi jobbar på olika avd så det känns som att vi hittar ursäkter att ses, ta en kaffe) och tonen i skype-samtalen är skämtsam, men övergått till skämtsam, flirtig. Vi skrev häromdagen att vi balanserar på gränsen, och det gör vi - utan att skriva eller säga något rakt ut. Stämningen är elektrisk. Jag vet eg inte vad han känner eller tänker, för vi har inte sagt nåt rakt ut. Jag kan inte sluta tänka på honom, och det äter upp mig snart. Och jag vill verkligen INTE förstöra hans familj (också gift), och inte min heller. Jag vill inte att han lämnar henne för mig. Jag vill bara så innerligt gärna kyssa honom, ligga med honom och få det ur systemet.

    Jag VET att jag borde undvika honom. Och JO jag älskar min man. Jag VILL inte känna såhär. Det här har bara slagit ner som en blixt och fastnat i mig. Nästan alla trådar jag hittar om liknande så har man det dåligt i sitt nuvarande, jag har inte det. Jag bara vill så jävla starkt bara ligga med honom. Men jag är rädd att jag inte kommer kunna leva med det, det borde jag inte, för då är jag ett jävla svin. Såna jag hatar själv.

    Vill rådfråga:

    1. Har du någon gång känt lika (haft det bra o älskat din nuvarande men blivit kåt/förälskad i en annan samtidigt) och faktiskt gjort det, fått det ur systemet och sen levt vidare? Eller slutar det alltid i kaos (fan, jag vet ju svaret, men finns NÅN som inte ångrat sig?)

    2. Borde jag fråga hur han känner / vad han tänker? Möjlighet: att jag inbillar mig och då är detta ur världen, alternativt. Risk: att han känner samma och det blir ännu jobbigare.

    Tacksam för konstruktiva tankar (att jag bör lämna min man innan jag gör nåt förstår jag att flera av er kommer säga, men det är inte aktuellt).

    Tack!

  • Svar på tråden Jag vill ligga med min kollega, är gift
  • Anonym (Avdramatisera)
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2019-04-03 21:02:57 följande:

    Eee. Att jag avstår för att jag inte vill såra min man och heller inte skulle kunna leva med det på samvetet menar du är en filosofisk fråga som säger lite grann om mig?

    Jag skrev: För min egen del vet jag med mig att JAG inte kommer kunna leva med det om jag går över gränsen. OCH att det skulle såra min man otroligt om det kom fram, eller påverka honom genom mitt annars dåliga samvete om han ej fick veta nåt.


    Förlåt att jag lägger mig i men jag tror att felix menar att om ett piller skulle kunna få dig att leva med att gå över gränsen och fullständigt ta bort ditt dåliga samvete över att vara otrogen, samt att din man inte fick reda på något, skulle du då, rent hypotetiskt, ta det och köra linan ut med kollegan oavsett vad din man egentligen tycker om ditt agerande.
  • Anonym (felix)
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2019-04-03 21:02:57 följande:
    Snälla berätta vilken grund att avstå otrohet i min sits som är acceptabla enligt dig? Att mitt samvete inte tål det och att jag inte vill såra min man är alltså inte godtagbart?!
    Det är fina grunder att avstå otrohet som du anger. Om man skal vara petnoga så är den bästa grunden dock respekt, dvs att du heller inte vill göra det även om du i förväg visste att din man ville ha förblivit helt lyckligt ovetande och opåverkad av din handling. Men Ok, det är nog en lite väl filosofisk fråga jag kom med. Det är helt fint att ditt samvete säger stopp till tanken om fysisk otrohet.

    Overväg dock om just respekt grunden kunde ge anledning för dig att avsluta dom delarna av din affär som också kunde såra din man om dom kom fram, även om det är osannolikt att han får något att veta. 
  • Anonym (Villmenfårinte)
    Anonym (Avdramatisera) skrev 2019-04-03 21:45:55 följande:

    Förlåt att jag lägger mig i men jag tror att felix menar att om ett piller skulle kunna få dig att leva med att gå över gränsen och fullständigt ta bort ditt dåliga samvete över att vara otrogen, samt att din man inte fick reda på något, skulle du då, rent hypotetiskt, ta det och köra linan ut med kollegan oavsett vad din man egentligen tycker om ditt agerande.


    Om jag var helt utan samvete? Vad spelar mitt svar på det för roll när jag redan sagt att jag INTE är det? För att du/ni ska kunna säga något elakt?

    Som svar: Om jag var helt utan samvete, inte skulle känna någon ångest och min man inte skulle må ett dugg dåligt och det inte skulle påverka nåt mellan mig och min man - ja, såklart skulle jag säga ja. Då skulle jag ju kunna äta kakan och ha den kvar. Men så funkar det ju inte.
  • Anonym (Villmenfårinte)
    Anonym (felix) skrev 2019-04-03 21:52:03 följande:

    Det är fina grunder att avstå otrohet som du anger. Om man skal vara petnoga så är den bästa grunden dock respekt, dvs att du heller inte vill göra det även om du i förväg visste att din man ville ha förblivit helt lyckligt ovetande och opåverkad av din handling. Men Ok, det är nog en lite väl filosofisk fråga jag kom med. Det är helt fint att ditt samvete säger stopp till tanken om fysisk otrohet.

    Overväg dock om just respekt grunden kunde ge anledning för dig att avsluta dom delarna av din affär som också kunde såra din man om dom kom fram, även om det är osannolikt att han får något att veta. 


    Jag gör inget idag som jag döljer från min man. Han vet att vi hänger.
  • Anonym (Avdramatisera)
    Anonym (Avdramatisera) skrev 2019-04-03 21:45:55 följande:

    Förlåt att jag lägger mig i men jag tror att felix menar att om ett piller skulle kunna få dig att leva med att gå över gränsen och fullständigt ta bort ditt dåliga samvete över att vara otrogen, samt att din man inte fick reda på något, skulle du då, rent hypotetiskt, ta det och köra linan ut med kollegan oavsett vad din man egentligen tycker om ditt agerande.


    Nejdå, jag är inte ute efter att säga något elakt.

    Möjligen reflektera över varför du har satt stopp för en affär med kollegan. Om det är primärt av respekt för din mans tankar och känslor eller för att du själv har för mycket att förlora på det...
  • Anonym (Villmenfårinte)
    Anonym (Avdramatisera) skrev 2019-04-03 22:43:01 följande:

    Nejdå, jag är inte ute efter att säga något elakt.

    Möjligen reflektera över varför du har satt stopp för en affär med kollegan. Om det är primärt av respekt för din mans tankar och känslor eller för att du själv har för mycket att förlora på det...


    Jag har ju redan svarat på det? Och med tillägg - ja, jag har ju allt att förlora på det. I kombo med att såra min man.
  • Anonym (Avdramatisera)

    Det är många i denna tråd som har åsikter och kan vara dömande i många fall, förmodligen mig inkluderat.

    Men vad vi tycker har egentligen inte så stor betydelse... Det är DU och din man som är gifta och som borde veta ganska väl vilket beteende som är acceptabelt för ER.

    Något som hade varit intressant för dig och ett "moraliskt rättesnöre" hade varit, och nu säger jag inte att du ska göra detta, för din man vet redan så mycket att det skulle vara samma sak som att berätta allt ungefär.... MEN om din man hade fått läsa 17-punktslistan, och den handlat om två för honom okända kollegor, borde det vara intressant för dig att se hur han ställde sig till deras beteende och efter gemensam diskussion er emellan hade du vetat hur pass "rätt" eller "fel" ditt agerande har varit/är i ert fall.

    Bara en liten reflektion...

  • Anonym (en karl)
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2019-04-03 22:55:43 följande:

    Jag har ju redan svarat på det? Och med tillägg - ja, jag har ju allt att förlora på det. I kombo med att såra min man.


    Jag har följt tråden sen start. Jag beundrar TS tålamod i själva tråden. Att hon orkar besvara så många som påstår och frågar samma saker om och om igen är beundransvärt. Det betyder naturligtvis inte att jag tycker hon agerat klanderfritt, men det är en annan sak....
  • Anonym (felix)
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2019-04-03 22:21:05 följande:
    Jag gör inget idag som jag döljer från min man. Han vet att vi hänger.
    Om det var sant är denna tråd vist överflödig. Det är väl riktigare att säga att du presenterar honom för en tillrättalagd version av ert umgänge, som du vet han nog inte kan förtolka eftersom han inte känner till historiken omkring era känslor och dolda kommunikation.

    När du säger att ni hänger, är det så samma intimfika/fejkmöten på tu mans hand i bokade konferensrum, som du beskriver i 17 punkts listan? Eller är det bara vanlig fika i kök eller småprat vid din kontorplats? Stor skillnad enligt mig.

    Om det är det första skulle man kunna sätta upp en webcam i konferensrummet och visa ett av era hängmöte för era respektive. Eller vill det vara något som är för intimt och gränsöverskridande i er jargong och val av samtalsämnen till att det vill vara en god ide.
  • Anonym (moralgubben.)

    Jag tror alla som deltagit i denna tråd tyckt att det vore helt ok för TS att ligga med sin kollega om hon först pratat med sin man.
    Det är alltså inte sexet som är problemet.
    Läser man tråden kan deltagarna  delas upp i två riktningar. Den ena som tycker det är ok att ligga eller annat med andra bakom ryggen på sin partner.
    Den andra som vill att man skall prata med sin partner när man blir förälskad i någon annan.
    Maria och hennes likar har en livsfilosofi som är helt ok tills den krockar med verkligheten dvs hennes man. Så jag kan förstå dem. De  har det ju bra med sina ligg. Hur deras partner känner vet vi ju inte annat än med vår egen fantasi och empatiska förmåga.
    Erfarenhetsmannen håller tydligen med. Men det är ju ganska skumt att han säger att han inte skulle bry sig om hans fru gjorde något. Då kan han väl lika bra säga det till henne. Vilket skulle underlätta. Men  kanske känner han inte sin fru tillräckligt!!
    En del pratar om gråskalor. Andra om hur svårt det kan vara att avstå. Starka känslor? Men har man inte framlob tillräckligt för att kunna hantera starka känslor så är man kanske farlig för sin omgivning.
    Ett annat argument är ju"mänskligt".Man vill jämföra oss med djur som inte kan avstå. Då har man inte hört talas om cortex. En fantastisk del av hjärnan.
    Läste något intressant i DN här om dagen. Någon beskrev otro som kärlek utan hjärta. Att kärlek blev ett sätt att tillfredställa belöningssystemet i hjärnan.
    Och det kan ju förklara att så många som bedrar sin partner säger sig älska sin densamma.

Svar på tråden Jag vill ligga med min kollega, är gift