• Anonym (Villmenfårinte)

    Jag vill ligga med min kollega, är gift

    Jag är gift och har två barn, varit tillsammans i 14 år. Lycklig med min man, vill leva resten av mitt liv med honom. Har inte överhuvudtaget funderat på otrohet innan. MEN. Jag bytte jobb för 1 år sen, och jobbar där med en man där något vuxit fram som jag snart inte kan kontrollera. Vi märkte att vi hade rätt kul ihop, skämtar och skrattar mycket. Men plötsligt övergick det i känslor, som jag kämpar för att trycka undan. Det har gått ett halvår nu. Vi skriver mkt med varann på skype på jobbet, hänger så snart vi får chansen m gemensamma projekt (vi jobbar på olika avd så det känns som att vi hittar ursäkter att ses, ta en kaffe) och tonen i skype-samtalen är skämtsam, men övergått till skämtsam, flirtig. Vi skrev häromdagen att vi balanserar på gränsen, och det gör vi - utan att skriva eller säga något rakt ut. Stämningen är elektrisk. Jag vet eg inte vad han känner eller tänker, för vi har inte sagt nåt rakt ut. Jag kan inte sluta tänka på honom, och det äter upp mig snart. Och jag vill verkligen INTE förstöra hans familj (också gift), och inte min heller. Jag vill inte att han lämnar henne för mig. Jag vill bara så innerligt gärna kyssa honom, ligga med honom och få det ur systemet.

    Jag VET att jag borde undvika honom. Och JO jag älskar min man. Jag VILL inte känna såhär. Det här har bara slagit ner som en blixt och fastnat i mig. Nästan alla trådar jag hittar om liknande så har man det dåligt i sitt nuvarande, jag har inte det. Jag bara vill så jävla starkt bara ligga med honom. Men jag är rädd att jag inte kommer kunna leva med det, det borde jag inte, för då är jag ett jävla svin. Såna jag hatar själv.

    Vill rådfråga:

    1. Har du någon gång känt lika (haft det bra o älskat din nuvarande men blivit kåt/förälskad i en annan samtidigt) och faktiskt gjort det, fått det ur systemet och sen levt vidare? Eller slutar det alltid i kaos (fan, jag vet ju svaret, men finns NÅN som inte ångrat sig?)

    2. Borde jag fråga hur han känner / vad han tänker? Möjlighet: att jag inbillar mig och då är detta ur världen, alternativt. Risk: att han känner samma och det blir ännu jobbigare.

    Tacksam för konstruktiva tankar (att jag bör lämna min man innan jag gör nåt förstår jag att flera av er kommer säga, men det är inte aktuellt).

    Tack!

  • Svar på tråden Jag vill ligga med min kollega, är gift
  • Anonym (Känner samma)

    Jag står fast vid att inte vara otrogen. Och, för min egen del, trappa ned kontakten. Om jag hobbyanalyserar mig själv / han / oss kanske denna vecka var en reaktion från bådas sida, undermedvetet. Nu när vi vet att vi inte kommer jobba ihop riktigt på samma sätt som förr. Att vi inser att vi snart inte kommer kunna hänga som nu, med godtagbar ursäkt? Och att vi då hörts intensivare just därför?

    Låter rimligt! Himla jobbigt detta! Hade nästan velat dricka vin med dig och älta det här jobbiga :) Så himla spot on det där med känslor man inte bett om. Man har liksom en bild om vad man tycker om otrohet och sedan plötsligt står man där och vill typ fly ifrån sig själv. Jobbigt. Jag har ju brutit kontakten helt med min attraktion. Det har varit vansinnigt jobbigt och är det fortfarande. Stark kraft, det där.. Undrar fortfarande vad han gör, hur han mår och vad han tänker. Jag har liksom nästan haft abstinens och ibland verkligen fått stålsätta mig för att låta bli att höra av mig. Som att sluta med vilket beroende som helst. Det har känts pyttelite bättre med tiden och går ju så klart över på sikt. Men sedan finns ju alltid en undran över hur det kunde ha blivit, det som inte blev. Antar att jag är lite för nyfiken för allas bästa.. Kämpa på! Tror på dig.

  • Anonym (man)
    Elefantmannen2 skrev 2019-05-17 19:06:16 följande:

    Hela din tirad bygger just på att det otrohet och lögn. Det är det inte i alla kulturer. Då faller resonemanget. Och du försöker lägga dina egna normer och regelverk på andra. 

    Konvenansäktenskap har alltid funnits. Mängder med gay personer har gift sig i olika konstellationer där det varit oacceptabel med homosexualitet. Inklusive Sverige. Folk verkar glömma att homosexualitet klassades som psykisk störning i det här landet t.o.m. 1979. 40 år sedan. Och då pratar vi svenskt normsamhälle. Inom landets gränser finns det mängder med kulturella klickar där det är fullkomligt oacceptabelt. Det har utmynnat i hedersmord bl.a.


    Hur det ser i resten av världen, med dödsstraff etc., är ju välkänt. 


    Intressant, på vilket sätt menar du att otrohet inte är ett svek och en lögn?

    Jag tror nämligen att du blandar ihop kulturer där det är tillåtet att ligga med andra och där alla är medvetna om det och kulturer och förhållanden där det inte är tillåtet att ligga med andra men man gör det ändå i smyg. Men förklara gärna hur du kommit fram till att otohet inte är en lögn.

    Och vad har otrohet med äktenskap att göra? Man kan vara otrogen även fast man inte är gift. En bög 1940 som hade kommit överens med sin partner att inte ligga med andra kände nog sig precis lika sviken som en bög 2019.

    Ja i vissa länder har man hederskultur, men då gäller det inte enbart otrohet, och att otrohets bestraffast i så många länder och kulturer visar också tydligt att det är ganska ovälkommet överallt i världen. 
  • Anonym (man)
    Anonym (Ursäkta mig) skrev 2019-05-17 23:27:49 följande:

    Ursäkta mig, men jag måste säga att du redan har svikit din man och varit otrogen mot honom, eftersom gränsen till att vara otrogen INTE är då kuken har stoppats i pussy, utan gränsen till otrogenhet är när man börjar dela sina känslor mycket med någon, när man börjar träffa någon mer än vanligt, när man chattar, pratar i telefon och ses mer än vanligt osv.


    Ja och det är nog oxå anledningen till att TS valde att útelämna just den "lilla" detaljen i sina samtal med sin man
  • Anonym (Villmenfårinte)
    Anonym (Ursäkta mig) skrev 2019-05-17 23:27:49 följande:

    Ursäkta mig, men jag måste säga att du redan har svikit din man och varit otrogen mot honom, eftersom gränsen till att vara otrogen INTE är då kuken har stoppats i pussy, utan gränsen till otrogenhet är när man börjar dela sina känslor mycket med någon, när man börjar träffa någon mer än vanligt, när man chattar, pratar i telefon och ses mer än vanligt osv.[/

    [quote=79632494][quote-nick]Anonym (man) skrev 2019-05-18 00:14:21 följande:[/quote-nick]Ja och det är nog oxå anledningen till att TS valde att útelämna just den "lilla" detaljen i sina samtal med sin man


    Vi har tydligt olika definitioner på otrohet. That?s ok.

    ?Att dela sina känslor med någon annan? - vi delar dem ju inte ens. Han vet inte vad jag tänker/känner och vice versa. Jag kan gissa, men vet inte. Att säga att det jag KÄNNER eller TÄNKER men inte agerar på gör mig otrogen är i mina öron tokigt. Man kan inte anklaga någon för deras tankar.

    Sen håller jag med om att det inte är särskilt LÄMPLIGT att umgås så mycket med en person som man känner så för. Och nej, det är inte lämpligt att boka konferensrum för att bara sitta och prata med den personen (på flera sätt). Så ja, vissa saker är olämpliga.

    Anledningen att jag inte berättar för min man vad jag tänker om kollegan är väl uppenbar? Jag vill inte såra honom med det, det leder inte till nåt gott för någon - och jag kommer inte vara otrogen.

    För er, redan otrogen. För mig, ett stålbad för att INTE vara det.
  • Anonym (Villmenfårinte)
    Anonym (Känner samma) skrev 2019-05-17 23:56:35 följande:

    Låter rimligt! Himla jobbigt detta! Hade nästan velat dricka vin med dig och älta det här jobbiga :) Så himla spot on det där med känslor man inte bett om. Man har liksom en bild om vad man tycker om otrohet och sedan plötsligt står man där och vill typ fly ifrån sig själv. Jobbigt. Jag har ju brutit kontakten helt med min attraktion. Det har varit vansinnigt jobbigt och är det fortfarande. Stark kraft, det där.. Undrar fortfarande vad han gör, hur han mår och vad han tänker. Jag har liksom nästan haft abstinens och ibland verkligen fått stålsätta mig för att låta bli att höra av mig. Som att sluta med vilket beroende som helst. Det har känts pyttelite bättre med tiden och går ju så klart över på sikt. Men sedan finns ju alltid en undran över hur det kunde ha blivit, det som inte blev. Antar att jag är lite för nyfiken för allas bästa.. Kämpa på! Tror på dig.


    Det hade varit grymt att tillsammans älta det här över ett glas vin (eller fler!). Ja, jag har haft min bild klar innan och inte ens behövt fundera på vart jag står. Att jag överhuvudtaget skulle kunna känna / vilja nåt sånt här känns bara helt galet. Ändå står jag här. Hur länge sen är det ni bröt?

    Och tack, för stödet och förståelsen.
  • Anonym (man)
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2019-05-18 07:26:08 följande:

    Vi har tydligt olika definitioner på otrohet. That?s ok.

    ?Att dela sina känslor med någon annan? - vi delar dem ju inte ens. Han vet inte vad jag tänker/känner och vice versa. Jag kan gissa, men vet inte. Att säga att det jag KÄNNER eller TÄNKER men inte agerar på gör mig otrogen är i mina öron tokigt. Man kan inte anklaga någon för deras tankar.

    Sen håller jag med om att det inte är särskilt LÄMPLIGT att umgås så mycket med en person som man känner så för. Och nej, det är inte lämpligt att boka konferensrum för att bara sitta och prata med den personen (på flera sätt). Så ja, vissa saker är olämpliga.

    Anledningen att jag inte berättar för min man vad jag tänker om kollegan är väl uppenbar? Jag vill inte såra honom med det, det leder inte till nåt gott för någon - och jag kommer inte vara otrogen.

    För er, redan otrogen. För mig, ett stålbad för att INTE vara det.


    Inte undra på att du har svårt att hitta incitament för att bryta med kollegan när du är så fantastiskt duktig på att bortförklara allt för dig själv hitta sätt att förminska och sätta finare namn på det.

    Att ha en romantisk relation med någon annan bakom ryggen på sin partner ÄR själva definitionen av känslomässig otrohet och det var anledningen till att du valde att utelämna det i dina samtal med din man. Men du döper om det till "olämpligt" och får det att låta bättre. Du är inte otrogen du beter dig bara "olämpligt"

    Att du fortfarande sitter och förnekar att ni har en romantiskt relation och fortsätter hävda att kollegan inte har en aaaaaning om vad du känner trotts alla ensammöten, dejter, chattade efter arbetstid och spellistor är ju en studie i förnekelse.

    Så länge du förutsätter ljuga för dig själv och förneka att du är känslomässigt otrogen mot din man så kommer du aldrig kunna bryta med kollegan för allt du gör är sättare finare namn på saker för att kunna fortsätta med det.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (man) skrev 2019-05-18 15:29:09 följande:
    Inte undra på att du har svårt att hitta incitament för att bryta med kollegan när du är så fantastiskt duktig på att bortförklara allt för dig själv hitta sätt att förminska och sätta finare namn på det.

    Att ha en romantisk relation med någon annan bakom ryggen på sin partner ÄR själva definitionen av känslomässig otrohet och det var anledningen till att du valde att utelämna det i dina samtal med din man. Men du döper om det till "olämpligt" och får det att låta bättre. Du är inte otrogen du beter dig bara "olämpligt"

    Att du fortfarande sitter och förnekar att ni har en romantiskt relation och fortsätter hävda att kollegan inte har en aaaaaning om vad du känner trotts alla ensammöten, dejter, chattade efter arbetstid och spellistor är ju en studie i förnekelse.

    Så länge du förutsätter ljuga för dig själv och förneka att du är känslomässigt otrogen mot din man så kommer du aldrig kunna bryta med kollegan för allt du gör är sättare finare namn på saker för att kunna fortsätta med det.
    Precis det jag sagt hela tiden. Ts är en fena på att sätta andra namn på det hon håller på med, och förminska med ord som inte är lika laddade.
    Men det är ju ingen tvekan på vad hon är. Och som du säger, det är för att hon egentligen vet, som hon inte talat ut om hela problematiken
  • Anonym (Villmenfårinte)
    Anonym (FYI) skrev 2019-05-18 18:25:53 följande:

    Precis det jag sagt hela tiden. Ts är en fena på att sätta andra namn på det hon håller på med, och förminska med ord som inte är lika laddade.

    Men det är ju ingen tvekan på vad hon är. Och som du säger, det är för att hon egentligen vet, som hon inte talat ut om hela problematiken


    Alltså ni två...suck. Enligt ER standard är jag otrogen för att jag hänger för mkt (på arbetstid) med en kollega och för att vi skickar roliga klipp på insta och för att vi har haft en gemensam spellista, och för att jag VILL ligga med honom (men vi inte har rört en fjäder på varann). Fine. Ni har sagt att ni tycker det tusen ggr. För mig är det dock inte otrohet utan vi flirtar - men vi har INTE tagit det till otrohet. Det finns inte bara EN gräns, ETT sätt som är otrohet men för mig är detta inte samma som det är för er. Agree to disagree.

    Ni är bara i den här tråden för att hoppas att allt ska gå åt helvete, och har varit det hela tiden.
  • Anonym (moralgubben.)

    Ni håller fortfarande på och förstärker den här kvinnans behov av uppmärksamhet.
    De är ju egentligen ganska enkelt. Hur många skulle vilja ha en relation med en partner som under flera års tid går och är kåt på en annan??
    Alla kan vi hamna i situationer som innebär starka känslor. Vi hanterar det och går vidare. Men att arbeta hårt för att göda känslan är ju udda.
    TS har fått så många infallsvinklar under den här tråden men sitter i samma position som i första inlägget.Kan inte ha alla hästar hemma. Eller så vet hon precis hur hon skall upprätthålla intresset för sin person. Inte friskt det heller.

  • Elefantmannen2
    Anonym (moralgubben.) skrev 2019-05-18 22:55:51 följande:

    Ni håller fortfarande på och förstärker den här kvinnans behov av uppmärksamhet.
    De är ju egentligen ganska enkelt. Hur många skulle vilja ha en relation med en partner som under flera års tid går och är kåt på en annan??
    Alla kan vi hamna i situationer som innebär starka känslor. Vi hanterar det och går vidare. Men att arbeta hårt för att göda känslan är ju udda.
    TS har fått så många infallsvinklar under den här tråden men sitter i samma position som i första inlägget.Kan inte ha alla hästar hemma. Eller så vet hon precis hur hon skall upprätthålla intresset för sin person. Inte friskt det heller.


    Vilka är vi? Märkligt det där med det omfattande "vi"-pratet på just det här forumet(och framförallt otrohetstrådarna) Och vilka är då "ni" här?


    Skönt med lite mansplaining. Nu vat både "ni" och "vi" vad som är friskt och inte. 


    Om du stör dig på TS och dem som skriver i tråden kanske du ska ignorera den het enkelt? Åtminstone med ett nick?

Svar på tråden Jag vill ligga med min kollega, är gift