• UndrandeSökare

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • BlåLilja
    Bell13 skrev 2019-01-29 19:23:45 följande:

    Jag hade 7000 i hcg 24 dagar efter äl och jag vet faktiskt inte när man kan se hjärtat. Jag gjorde vul i 5+5 och då såg vi hinnsäck med foster i. Det var på dag 26 efter äl. Jag gjorde ett vanligt ul i 7+0 och då såg vi ett hjärta som slog fint.

    Dina hcg-nivåer är ju jättefina. Hoppas verkligen att det ska gå bra för dig nu.

    Har du något ul inbokat?


    Tack!
    Nej, ingen specifik dag inbokad för ul än, men fick meddelande om att det kan göras om cirka 10 dagar. 
  • BlåLilja
    SuzieZ skrev 2019-01-29 20:31:44 följande:
    Hej Kolabönan73 & BlåLilja!

    Vad är det för fördelar/nackdelar med Vitanova i Köpenhamn jämfört med Finland, St Petersburg och Riga skulle ni säga? Pris, öppen donation, kvalitet, hur mycket info man får om donatorn, ersättning från Försäkringskassan etc etc?

    Köpenhamn ligger bra till geografiskt och känns lika ?tryggt? som Finland.

    Tusen tack på förhand!!
    Hej SuzieZ!
    Vi valde Vitanova på grund av att det ligger nära oss. Jag har inte jämfört de olika klinikerna med varandra. Såg att de lyckats bra i inseminationer och vanliga IVF-behandlingar, så vi tänkte att varför inte prova äd där. Fick den grundläggande informationen gällande donatorn; ålder, ögon- och hårfärg, etnicitet. Tycker att kliniken är bra men lite "enkel" och med lite äldre utrusning. Man får inte se embryot innan insättningen som jag var van vid från IVF. Personalen är superbra. En av deras läkare var gravid genom ÄD, men hon gjorde det i St Petersburg vad jag förstår. De hade ingen direkt väntetid, fick en donator efter ca 2 månader. Men väljer man en öppen donation är du mycket längre väntetid, tror jag. 
  • BlåLilja
    BlåLilja skrev 2019-01-30 11:08:35 följande:
    Hej SuzieZ!
    Vi valde Vitanova på grund av att det ligger nära oss. Jag har inte jämfört de olika klinikerna med varandra. Såg att de lyckats bra i inseminationer och vanliga IVF-behandlingar, så vi tänkte att varför inte prova äd där. Fick den grundläggande informationen gällande donatorn; ålder, ögon- och hårfärg, etnicitet. Tycker att kliniken är bra men lite "enkel" och med lite äldre utrusning. Man får inte se embryot innan insättningen som jag var van vid från IVF. Personalen är superbra. En av deras läkare var gravid genom ÄD, men hon gjorde det i St Petersburg vad jag förstår. De hade ingen direkt väntetid, fick en donator efter ca 2 månader. Men väljer man en öppen donation är du mycket längre väntetid, tror jag. 
    Jag rättar mig själv: osäker om hon gjorde ÄD. På hennes hemsida står det så här: " after 7 IVF unseccessful treatments, she is currently pregnant with AVA-Peter international team"
  • Frazze

    Min klinik har fortfarande inte svarat på mitt mail igår. Om de inte svarar så vad gör man då? Jag har 11 st Blastocyster där och om hon blev sur och vägrar svara, vad gör jag då? Har hört att de vägrat svara på mail till andra kunder förut.

  • UndrandeSökare
    Frazze skrev 2019-01-30 13:05:56 följande:

    Min klinik har fortfarande inte svarat på mitt mail igår. Om de inte svarar så vad gör man då? Jag har 11 st Blastocyster där och om hon blev sur och vägrar svara, vad gör jag då? Har hört att de vägrat svara på mail till andra kunder förut.


    Kanske pröva att ringa kliniken?
  • AnnaLa

    Nä det gick inte vägen det här.. började blöda kraftigt.. klumpar, inte en chans ngt fanns kvar. Och fick sedan missfall bekräftat på vul..:(

    Men tänker inte ge upp.. finns inga embryon kvar så får ju börja om, men vet ju när jag tittar på min ängel hemma att det är värt allt slit när det till slut lyckas.

    Det hoppas jag ni alla får chansen att uppleva.

  • Frazze
    AnnaLa skrev 2019-01-30 22:37:59 följande:

    Nä det gick inte vägen det här.. började blöda kraftigt.. klumpar, inte en chans ngt fanns kvar. Och fick sedan missfall bekräftat på vul..:(

    Men tänker inte ge upp.. finns inga embryon kvar så får ju börja om, men vet ju när jag tittar på min ängel hemma att det är värt allt slit när det till slut lyckas.

    Det hoppas jag ni alla får chansen att uppleva.


    Nä vad trist! Brklagar verkligen

    Jag är livrädd för att just detta ska hända mig oxå. Men nu har jag fått en behandlingsplan som får heta duga alltså. Skam den som ger sig! Ska tjata lite till så att jsc får trombyl oxå! Men här är min plan.

    Doctor examined Your medical journal once again.

    She think that You can be prepared through ovulation.

    So Your preparation plan will look like:

    Estradot 100mg 1 patch per day from day 3 of menstrual cycle

    Gonal F 100units per day from day 5 till 9 of menstrual cycle

    Ultrasound examination on day 10 of menstrual cycle

    Prednisolone 5mg per day from day 10-11 of menstrual cycle ( depending on the size of dominant follicle)

    Injection to induce ovulation ? Ovitrelle, on day 14-15 of menstrual cycle ( depending on the size of dominant follicle)

    Lutinus suppositories 4 days before embryo transfer

    Folic Acid 1mg, Omega 3 fish oil, vitamin E 1 time per day.
  • UndrandeSökare
    AnnaLa skrev 2019-01-30 22:37:59 följande:

    Nä det gick inte vägen det här.. började blöda kraftigt.. klumpar, inte en chans ngt fanns kvar. Och fick sedan missfall bekräftat på vul..:(

    Men tänker inte ge upp.. finns inga embryon kvar så får ju börja om, men vet ju när jag tittar på min ängel hemma att det är värt allt slit när det till slut lyckas.

    Det hoppas jag ni alla får chansen att uppleva.


    Beklagar att det blev missfall denna gång. Jag hoppas det går bättre för dig nästa gång. Kommer du göra en ny dubbeldonation hos ivfRiga? Har du frågat kliniken om du kan få samma äggdonator och samma spermadonator igen?
  • BlåLilja
    AnnaLa skrev 2019-01-30 22:37:59 följande:

    Nä det gick inte vägen det här.. började blöda kraftigt.. klumpar, inte en chans ngt fanns kvar. Och fick sedan missfall bekräftat på vul..:(

    Men tänker inte ge upp.. finns inga embryon kvar så får ju börja om, men vet ju när jag tittar på min ängel hemma att det är värt allt slit när det till slut lyckas.

    Det hoppas jag ni alla får chansen att uppleva.


    ÅhNEJ! Vad tråkigt! Jag beklagar Rynkar på näsan
  • Elise39

    Hej,

    Hur tänker ni kring att berätta för barnet/omgivningen om äggdonation? Jag är så kluven i denna fråga. Vad är vitsen med att berätta om donatorn är anonym? Tänker ni berätta?

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019