• UndrandeSökare

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • UndrandeSökare
    Frazze skrev 2019-06-05 23:19:05 följande:

    Så där! Nu har vi vart inne och fått se vår lill*plutt i magen. Allt såg så bra ut och det var en livlig liten rackare där inne Läkaren sa att när de ser att det ser så bra ut så kollar de inte vart blödningen kommer ifrån så. Det är vanligt som hon sa! Jag är nöjd och har ett litet "foto" med mig hem på vår lill* älskling!


    Så bra Frazze, då behöver du inte oroa dig mer denna veckan.
  • Solros80
    Frazze skrev 2019-06-05 21:34:14 följande:

    Gynläkaren har tydligen ett kejsarsnitt nu, så jag lär väl få vänta. Drt tar väl inte så lång tid visserligen, men ett tag tar det väl.


    Hur går det för dig Frazze?
  • Solros80
    Frazze skrev 2019-06-05 23:19:05 följande:

    Så där! Nu har vi vart inne och fått se vår lill*plutt i magen. Allt såg så bra ut och det var en livlig liten rackare där inne Läkaren sa att när de ser att det ser så bra ut så kollar de inte vart blödningen kommer ifrån så. Det är vanligt som hon sa! Jag är nöjd och har ett litet "foto" med mig hem på vår lill* älskling!


    Nu såg jag ditt svar. Så skönt att höra!!
  • Solros80
    UndrandeSökare skrev 2019-06-05 23:23:57 följande:

    Nej, det är inte mot Lettisk lag att berätta ålder. Donatorerna är anonyma så kliniken får ej visa foton eller berätta namn eller kontaktuppgifter.

    Men både du och jag Solros har ju Veronika, och vi har ju fått veta de kvinnliga donatorernas ålder. Det skulle vi inte fått veta om det var olagligt.

    Det är nog snarare Koordinatorn det hänger på...


    Ja men precis. Jag tänkte väl det. Då är det väl kordinator och inte lagen det hänger på.
  • CrookedTail
    UndrandeSökare skrev 2019-06-05 23:04:12 följande:

    Inte skumt alls om du har Katarina.

    Jag har Veronika som koordinator. Jag har också haft kontakt med Katarina tillfälligt tidigare när Veronika har haft semester.

    Men jag upplever Katarina som glömsk, strulig och inte alls lika kompentent som Veronika ärligt talat. Det är flera som sagt samma sak som mig. Jag har tidigare sett att Katarina gett fel medicin ordinationer och annat.

    Gå in och chatta med Veronika på klinikens hemsida en vardag under kontorstid, så kan du fråga henne istället ang ålder. Tyvärr tror jag inte man får byta koordinator när man väl tilldelats en, och man kanske vill byta (om du vill det). Jag vet en annan kvinna som ville byta men nekades. Men du kan fråga Veronika om det också om du vill ?

    Koordinatorerna turas om att chatta olika tider och olika dagar, men gå in på hemsidan vid lite olika tider och olika dagar så kommer Veronikas namn upp i chattfönstret förr eller senare.

    Däremot OM du/ni använder spermadonator så får man inte veta deras ålder.


    Ja, hon verkar lite snurrig, har svarat på samma frågor flera gånger. Men vi har bestämt oss för en av donatorerna nu iaf. Men fel medicinering vill man ju inte ha!! På vilket sätt har hon gjort fel??
    April 2017: spontangravid, MA i V.13, Januari 2019 IVF1: 3 ägg, 1 befruktat, 0 ET April 2019 IVF2: 1 ägg, 0 ET
  • CrookedTail
    Solros80 skrev 2019-06-05 23:13:32 följande:

    Oj, kan det verkligen stämma att det är emot lagen i Lettland? Vi har gjort vår i Riga/Lettland. Den info vi fick av kliniken var ålder, hårfärg, ögonfärg, längd vikt, hobby och utbildningsbakgrund utan att ha frågat om det.


    Det var det hon svarade. Låter skitskumt. Funderar på att skriva och fråga igen. Nu har vi redan bestämt oss för donator, men det känns som en avgörande faktor för om man vill sätta tillbaka en eller två.
    April 2017: spontangravid, MA i V.13, Januari 2019 IVF1: 3 ägg, 1 befruktat, 0 ET April 2019 IVF2: 1 ägg, 0 ET
  • CrookedTail
    Frazze skrev 2019-06-05 23:19:05 följande:

    Så där! Nu har vi vart inne och fått se vår lill*plutt i magen. Allt såg så bra ut och det var en livlig liten rackare där inne Läkaren sa att när de ser att det ser så bra ut så kollar de inte vart blödningen kommer ifrån så. Det är vanligt som hon sa! Jag är nöjd och har ett litet "foto" med mig hem på vår lill* älskling!


    Åh, vad skönt att höra!! Så roligt med foto ????
    April 2017: spontangravid, MA i V.13, Januari 2019 IVF1: 3 ägg, 1 befruktat, 0 ET April 2019 IVF2: 1 ägg, 0 ET
  • UndrandeSökare
    CrookedTail skrev 2019-06-05 23:45:14 följande:

    Ja, hon verkar lite snurrig, har svarat på samma frågor flera gånger. Men vi har bestämt oss för en av donatorerna nu iaf. Men fel medicinering vill man ju inte ha!! På vilket sätt har hon gjort fel??


    Hon gav fel (för låg) östrogendos bland annat.

    Jag har också frågat henne om olika faktagrejor, men fått snurriga svar, så nu frågar jag henne inget. Jag väntar tills Veronika kommer tillbaka från sin semester och frågar henne då istället. Då vet jag ju att jag får ett svar jag kan lita på, som stämmer.
  • UndrandeSökare
    CrookedTail skrev 2019-06-05 23:46:50 följande:

    Det var det hon svarade. Låter skitskumt. Funderar på att skriva och fråga igen. Nu har vi redan bestämt oss för donator, men det känns som en avgörande faktor för om man vill sätta tillbaka en eller två.


    Chatta med Veronika på hemsidan istället, och fråga henne ang dina 2 donatorers ålder, så kanske hon kan kolla upp det åt dig (eftersom Katarina inte verkar orka bry sig att kolla upp det åt dig, utan bara säger att "det är olagligt").

    Standard i Riga är 3-dagars embryon, men det är absolut värt det att betala lite extra och att de odlar vidare till 5-dagars (blastos, det är tillval). Eftersom en hel del embryon dör mellan dag 3 och 5 oavsett om de är i labbet eller i livmodern.

    Så odlar man till 5-dagars så rensar man bort de som ändå är chanslösa. Både Solros80 och Frazze här itråden har valt att sätta in 2st 5-dagars och båda blev gravida nyligen.

    Det finns också andra tillval man kan välja som Embryo glue, akupunktur, intralipiddropp etc etc
  • UndrandeSökare
    CrookedTail skrev 2019-06-05 23:46:50 följande:

    Det var det hon svarade. Låter skitskumt. Funderar på att skriva och fråga igen. Nu har vi redan bestämt oss för donator, men det känns som en avgörande faktor för om man vill sätta tillbaka en eller två.


    Förutom donatorernas ålder, kan du också få se en "fantombild" av de kvinnliga donatorerna. Det begärde vi att få mailat till oss.

    Det är ej foton utan datorgenererad bild på hur någon med donatorns hårfärg, ögonfärg etc kan se ut. Det är valfritt om man vill se dessa bilder, men ville bara berätta för dig att möjligheterna finns om du vill.

    För mig kändes donatorernas ålder som en viktig information eftersom ägg blir sämre med åldern, så det var en viktig faktor i valet av donator.
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019