• Snowflingan

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Anonym (chockad!)
    September89 skrev 2019-08-02 11:14:57 följande:
    Skönt att det såg fint ut :) och gud så skönt att inte gå upp så mycket i vikt. Jag lägger på mig mycket som gravid oavsett kost och rörelse, tungt nu på slutet! Men efter de tidigare graviditeterna har det mesta runnit av snabbt utan ansträngning så hoppas på samma denna gång!

    Jag gick upp 13 kg var med de andra två men denna gång inte alls lika mkt. 5 v kvar knappt nu så borde inte gå upp lika mkt denna gång ;) haha


    Jag har varit mer noggrann denna gång. De förra ggn hade jag mer cravings som jag gav vika för och mådde inte lika bra mentalt då. 


    Nu var jag också mer tränad innan jag gick in i graviditeten och har tränat under graviditeten, vilket jag inte gjorde med dom andra.


    rann inte av på mig sist så kanske därför jag varit mer noggrann nu för jag tyckte det var jobbigt att gå ner de där 13 kg sedan.

  • Anonym (Trean)
    Anonym (chockad!) skrev 2019-08-02 10:55:54 följande:

    Uppdatering! :)

    Allt såg bra ut. Bra med fostervatten. Fostervatten både i magsäcken och full urinblåsa, tydligen bra tecken på att barnet mår bra. Bra hjärtljud och barnet var livligt.

    Det var litet inom normalspektrat, ca -12% men det är ju helt perfekt så är inte orolig. Den vägde ca 2040 g nu när jag snart går in i v 35 (v 34+0).

    Så får väl tacka min träning innan graviditeten för att magmusklerna håller inne magen en del :p

    Gått upp 3 kg sedan inskrivningen enligt bm men enligt mig när jag blev gravid har jag gått upp 4-5 kg så helt ok. Så det är väl bebisen och inte så mkt mer jag har gått upp. Påverkar ju säkert också magens storlek antar jag.

     

     

     


    Va skönt! -12 är ju verkligen inte mycket. Min kollega fick för två månader sen en tjej på 5 kg och hennes symfmått låg på normalkurvan hela tiden. Mina två barn låg båda på normalkurvan och de var 3,3 och 3,4 kg. Symfmått är inte varje gång så supertillförlitligt.
  • Etta
    Anonym (chockad!) skrev 2019-08-02 10:55:54 följande:

    Uppdatering! :)

    Allt såg bra ut. Bra med fostervatten. Fostervatten både i magsäcken och full urinblåsa, tydligen bra tecken på att barnet mår bra. Bra hjärtljud och barnet var livligt.

    Det var litet inom normalspektrat, ca -12% men det är ju helt perfekt så är inte orolig. Den vägde ca 2040 g nu när jag snart går in i v 35 (v 34+0).

    Så får väl tacka min träning innan graviditeten för att magmusklerna håller inne magen en del :p

    Gått upp 3 kg sedan inskrivningen enligt bm men enligt mig när jag blev gravid har jag gått upp 4-5 kg så helt ok. Så det är väl bebisen och inte så mkt mer jag har gått upp. Påverkar ju säkert också magens storlek antar jag.

     

     

     


    Vad skönt att allt såg bra ut!
  • Anonym (chockad!)
    Anonym (Trean) skrev 2019-08-02 11:34:45 följande:
    Va skönt! -12 är ju verkligen inte mycket. Min kollega fick för två månader sen en tjej på 5 kg och hennes symfmått låg på normalkurvan hela tiden. Mina två barn låg båda på normalkurvan och de var 3,3 och 3,4 kg. Symfmått är inte varje gång så supertillförlitligt.

    Nä som sagt, har ju 2 barn som tidigare och alltid legat under kurvan. Var väl att det inte ändrat sig alls på 5 hela veckor. 


    Jag var inte speciellt orolig.


    min yngsta låg ju på -10% i v 31 och han kom ju ut normalstor ;) så bryt mig inte riktigt om SF måttet men är glad att de är noga och kollar upp det!


    Fick ju ett ul till på bebisen ;) 

  • Anonym (chockad!)

    Jag har börjat bli så otroligt illamående igen senaste veckorna... mest när jag sitter stilla eller ligger stilla.


    Bm visste inte, hon sa att man oftast brukar bli det lite senare i graviditeten. Går in i v 35 i morgon...


    Jag har lågt blodtryck men det har jag ju jämt haft och ännu mer i graviditeten. Jag vet att tryck på vena cava inte är bra men hon kunde inte säga att det skulle ge illamående och SITTER man borde det ju inte trycka på vena cava.


    Nån annan som mår illa?


    Jag har dessutom känt mig mkt tröttare bara senaste veckan. Trött mentalt tror jag. Säkert mycket att jag haft hela familjen hemma hela sommaren så jag är rätt trött, ska bli skönt att det blir måndag för då jobbar mannen och den yngsta är på fritids. Gillar inte känslan av att vara såhär trött både fysiskt och mentalt!


    Någon som känner igen sig? Mår egentligen rätt bra. Inga direkta krämpor utom illamåendet och då foglossningar men de har blivit bättre sedan bebisen fixerade sig för flera veckor sedan.

  • September89
    Anonym (chockad!) skrev 2019-08-02 11:22:45 följande:

    Jag gick upp 13 kg var med de andra två men denna gång inte alls lika mkt. 5 v kvar knappt nu så borde inte gå upp lika mkt denna gång ;) haha

    Jag har varit mer noggrann denna gång. De förra ggn hade jag mer cravings som jag gav vika för och mådde inte lika bra mentalt då. 

    Nu var jag också mer tränad innan jag gick in i graviditeten och har tränat under graviditeten, vilket jag inte gjorde med dom andra.

    rann inte av på mig sist så kanske därför jag varit mer noggrann nu för jag tyckte det var jobbigt att gå ner de där 13 kg sedan.


    Jag har samlat endel vätska under graviditeterna så det är väl till stor del därför jag både gått upp mycket och att det sedan också runnit av utan att jag behövt göra så mycket. Man märker när man pratar med andra gravida hur otroligt olika det kan vara!

    Jag har mått mer illa igen efter vecka 30. Har tänkt att det handlat om hormonpåslag igen, började även drömma mycket och konstigt igen i samma veva. Mår också mer illa när jag ligger eller sitter. När man sitter trycks ju allt upp när livmodern börjat bli stor så det kanske gör att man blir mer illamående också.

    Är också trött men det hänger nog mycket ihop med min urusla sömn. Har sovit dåligt hela graviditeten men just nu är min sömn ett skämt. Har tidigare haft 1-1,5 timmes djupsömn de flesta nätter, tror man ska ha 2 timmar per dygn. Nu på senaste har jag haft ungefär 30 min. En natt denna vecka hade jag 14 min haha. Men det är bara ungefär 2,5 vecka kvar och jag har ändå mått så pass bra och haft så pass lång ledighet nu i slutet att jag absolut kan stå ut med detta även om det är roligare att vara pigg. Brukar ta en tupplur på dagen om det krisar, det hjälper jättemycket för min ork både mentalt och fysiskt. Igår sov jag 20 min på eftermiddagen och det räddade verkligen hela kvällen haha.
    Anonym (chockad!) skrev 2019-08-03 15:02:52 följande:

    Jag har börjat bli så otroligt illamående igen senaste veckorna... mest när jag sitter stilla eller ligger stilla.

    Bm visste inte, hon sa att man oftast brukar bli det lite senare i graviditeten. Går in i v 35 i morgon...

    Jag har lågt blodtryck men det har jag ju jämt haft och ännu mer i graviditeten. Jag vet att tryck på vena cava inte är bra men hon kunde inte säga att det skulle ge illamående och SITTER man borde det ju inte trycka på vena cava.

    Nån annan som mår illa?

    Jag har dessutom känt mig mkt tröttare bara senaste veckan. Trött mentalt tror jag. Säkert mycket att jag haft hela familjen hemma hela sommaren så jag är rätt trött, ska bli skönt att det blir måndag för då jobbar mannen och den yngsta är på fritids. Gillar inte känslan av att vara såhär trött både fysiskt och mentalt!

    Någon som känner igen sig? Mår egentligen rätt bra. Inga direkta krämpor utom illamåendet och då foglossningar men de har blivit bättre sedan bebisen fixerade sig för flera veckor sedan.


  • Anonym (Trean)
    Anonym (chockad!) skrev 2019-08-03 15:02:52 följande:

    Jag har börjat bli så otroligt illamående igen senaste veckorna... mest när jag sitter stilla eller ligger stilla.

    Bm visste inte, hon sa att man oftast brukar bli det lite senare i graviditeten. Går in i v 35 i morgon...

    Jag har lågt blodtryck men det har jag ju jämt haft och ännu mer i graviditeten. Jag vet att tryck på vena cava inte är bra men hon kunde inte säga att det skulle ge illamående och SITTER man borde det ju inte trycka på vena cava.

    Nån annan som mår illa?

    Jag har dessutom känt mig mkt tröttare bara senaste veckan. Trött mentalt tror jag. Säkert mycket att jag haft hela familjen hemma hela sommaren så jag är rätt trött, ska bli skönt att det blir måndag för då jobbar mannen och den yngsta är på fritids. Gillar inte känslan av att vara såhär trött både fysiskt och mentalt!

    Någon som känner igen sig? Mår egentligen rätt bra. Inga direkta krämpor utom illamåendet och då foglossningar men de har blivit bättre sedan bebisen fixerade sig för flera veckor sedan.


    Jag har läst mig till att vanligt att må illa igen efter v30 då det barnet och kroppen går in i en större tillväxtperiod. Bebisar dubblar ju i storlek på 8-10 veckor så inte så konstigt. Hade några dagar jag kände mig illamående och konstig men gick över. Tyckte även att det blev bättre när jag åt mer. Läste också att kroppen behöver extra mycket kolhydrater och protein i tredje trimestern.

    Själv har jag lite hjärtklappning eller skakig/darrande känsla på förmidddagarna. Rätt obehagligt. Det sa min BM beror på extra mycket blod i kroppen nu som hjärtat får pumpa genom. Någon annan som känner igen sig?
  • Anonym (chockad!)
    Anonym (Trean) skrev 2019-08-04 10:29:00 följande:

    Jag har läst mig till att vanligt att må illa igen efter v30 då det barnet och kroppen går in i en större tillväxtperiod. Bebisar dubblar ju i storlek på 8-10 veckor så inte så konstigt. Hade några dagar jag kände mig illamående och konstig men gick över. Tyckte även att det blev bättre när jag åt mer. Läste också att kroppen behöver extra mycket kolhydrater och protein i tredje trimestern.

    Själv har jag lite hjärtklappning eller skakig/darrande känsla på förmidddagarna. Rätt obehagligt. Det sa min BM beror på extra mycket blod i kroppen nu som hjärtat får pumpa genom. Någon annan som känner igen sig?


    Är nog mest att min bm sa att det var lite tidigt för illamående än men kanske inte är det.
  • Anonym (chockad!)

    Är ju mer illamående nu är i tidig graviditet... Fattar ingenting haha

  • Etta

    I min app stod det också härom veckan att det var vanligt att illamåendet kom tillbaka i slutet av graviditeten, och det var då i v 31-32. Jag har känt av det lite senaste veckan, att vissa dofter kan få mig att må illa om jag är hungrig. Tror inte det är så ovanligt! Jag har problem med halsbränna också vilket ju ger lite illamående också. Fast tack och lov inte så illa som de första 15 veckorna. Hjärtklappning har jag också, obehagligt!

Svar på tråden Bf September 2019