• Hallonpaj

    BF december 2019

    Stort Grattis till plusset!!

    Här kan vi som har bf i december 2019 följas åt <3

    Välkomna :)

  • Svar på tråden BF december 2019
  • Thra78

    Hej...

    Väntar mitt tredje (och sista) barn den 5/12.

    Är själv 40 år och har två killar sedan tidigare 15 och 12 år... så en liten sladdis här då ????

  • oshark

    Hur tidigt blev ni illamående?

    Jag har haft en sån där lätt åksjukeillamående-känsla hela dagen igår och idag. Alltså ÄL+12 och +13. Gravid vecka 3+5. Är inte det lite tidigt..?

  • dreamdancer
    oshark skrev 2019-04-15 17:37:39 följande:

    Hur tidigt blev ni illamående?

    Jag har haft en sån där lätt åksjukeillamående-känsla hela dagen igår och idag. Alltså ÄL+12 och +13. Gravid vecka 3+5. Är inte det lite tidigt..?


    Jag har haft lite smått illamående nu idag på morgonen, efter frukosten. Var tvungen lägga mig igen en stund och då gick det så småningom över. Sen nu på eftermiddagen igen innan middagen. Tror det gått för länge mellan mina mål mat idag. Ska försöka småäta lite mer Tungan ute Inget överväldigande illamående hittills dock... Har kommit lite i vågor och sen gått över.
  • dreamdancer
    dreamdancer skrev 2019-04-15 17:50:47 följande:
    Jag har haft lite smått illamående nu idag på morgonen, efter frukosten. Var tvungen lägga mig igen en stund och då gick det så småningom över. Sen nu på eftermiddagen igen innan middagen. Tror det gått för länge mellan mina mål mat idag. Ska försöka småäta lite mer Tungan ute Inget överväldigande illamående hittills dock... Har kommit lite i vågor och sen gått över.
    Oh glömde tillägga, är i vecka 6 idag.
  • Ingentingviktigt
    oshark skrev 2019-04-15 17:37:39 följande:

    Hur tidigt blev ni illamående?

    Jag har haft en sån där lätt åksjukeillamående-känsla hela dagen igår och idag. Alltså ÄL+12 och +13. Gravid vecka 3+5. Är inte det lite tidigt..?


    Jag kände illamående för första gången i vecka 5 och var orolig över brist på illamående första dagarna efter pluset. Första gången trodde jag iofs att jag bara var åksjuk, men det blev genast bättre efter jag ätit ett äpple. Nu i vecka 7 har illamåendet känts av varje dag när det gått för långt mellan måltiderna. Idag gjorde jag misstaget att äta en fryspizza, läste sen efteråt att fetmat kan göra illamåendet värre. Mådde iofs illa när jag hade fikat en tårtbit tidigare i veckan också, men kopplade inte att det kunde varit grädden då, trodde bara det blev för mycket.
  • Värphönan
    Enmsik skrev 2019-04-15 15:32:18 följande:
    slinga är ju bättre än färga och tona hela håret. vid slingor (med hätta) kommer ju inte blekmedlet så nära huden till skillnad från färg som man använder i hela håret och hårbotten. Det är vad jag har hört men vågar inte lova något. men tycker även att det låter logiskt. Min mamma och moster har slingat under graviditet och det har inte varit några problem. :)
    Jag kan inte använda hätta, jag har förmycket hår. Eller kan kan jag men det är plågsamt och tar väldigt lång tid tyvärr. Men tack för peppen Glad Jag får se om det blir något mer än klippning nästa gång jag går. 
  • Najo

    Hej alla, ä nu i v 6+5 och har haft 5 mardrömsdygn sedan första VUL v 6+0. Nu har jag 4 cytotek i kroppen för att avsluta graviditeten som är endast har en hinnsäck och moderkaka. Första ggn jag drabbats av missfall (MA). På ngt sätt känns det som en lättnad att nu mitt i denna mardröm avsluta graviditeten. Den psykiska påfrestningen de dagar jag pendlade mellan hopp och förtvivlan innan jag fick domen och efterföljande dagar då jag behövde fortsätta graviditeten (med alla symptom) samtidigt som.jag hade ett dött foster (mitt älskade barn jag aldrig fick träffa) i min livmoder har varit en fruktansvärd tortyr. Om 2-3 v ska jag tillbaka till ivf kliniken för att checka att allt är borta och förhoppningvis påbörja ett nytt försök. Önskar er alla lycka och små bebisar i december.

    Ngt jag tar med mig från detta är att jag kommer veta vad som gäller vid ett tidigt VUL i framtiden.. Vid 6+0 ska man Minst se en gulesäck men helst ett foster. Det har varit väldigt otydligt i denna process. Nu har jag gjort 3 vul av 3 olika läkare på 5 dagar (bla ab en överläkare på ultragyn med rolls royce maskiner) för att vara säker. En gulesäck ska ses med en hcg nivå på ca 1000. Jag hade hcg på 6570 i fredags 6+2. En ofostrig graviditet bertyder att celldelningen avstannat rel tidigt för själva fosterdelen av embryot (den innersta kärnan). Kromosomavvikelser el andra gen defekter. Enligt min ivf klink den vanligaste typen av missfall. Jag kommer aldrig glömma detta och för alltid bära med mig den kärleken jag känt för detta lilla liv jag fick bära på så kort tid. Upplever en obeskrivlig sorg och nu vet jag vilken fruktansvärd process det innebär att drabbas av ett missfall.

  • oshark
    dreamdancer skrev 2019-04-15 17:50:47 följande:

    Jag har haft lite smått illamående nu idag på morgonen, efter frukosten. Var tvungen lägga mig igen en stund och då gick det så småningom över. Sen nu på eftermiddagen igen innan middagen. Tror det gått för länge mellan mina mål mat idag. Ska försöka småäta lite mer  Inget överväldigande illamående hittills dock... Har kommit lite i vågor och sen gått över.


    Ingentingviktigt skrev 2019-04-15 18:25:52 följande:

    Jag kände illamående för första gången i vecka 5 och var orolig över brist på illamående första dagarna efter pluset. Första gången trodde jag iofs att jag bara var åksjuk, men det blev genast bättre efter jag ätit ett äpple. Nu i vecka 7 har illamåendet känts av varje dag när det gått för långt mellan måltiderna. Idag gjorde jag misstaget att äta en fryspizza, läste sen efteråt att fetmat kan göra illamåendet värre. Mådde iofs illa när jag hade fikat en tårtbit tidigare i veckan också, men kopplade inte att det kunde varit grädden då, trodde bara det blev för mycket.


    Tack för svar! Jag går in i v.5 idag. Mår illa när jag inte äter. Så fort jag tar något (vad som helst, te funkar också) blir det bättre.

    Jag är bara lite orolig att jag ska gå upp för mycket i vikt. Är som startvikt 8 kg över min må-bra-vikt (fick konditionsträningsförbud samtidigt som jag slutade med p-piller och gick upp massa i vikt för att jag tyckte synd om mig själv och ett symptom av p-pillerstoppet var att jag var hungrig hela tiden).
  • Ingentingviktigt
    oshark skrev 2019-04-16 08:44:13 följande:

    Tack för svar! Jag går in i v.5 idag. Mår illa när jag inte äter. Så fort jag tar något (vad som helst, te funkar också) blir det bättre.

    Jag är bara lite orolig att jag ska gå upp för mycket i vikt. Är som startvikt 8 kg över min må-bra-vikt (fick konditionsträningsförbud samtidigt som jag slutade med p-piller och gick upp massa i vikt för att jag tyckte synd om mig själv och ett symptom av p-pillerstoppet var att jag var hungrig hela tiden).


    Jag var nog mer hungrig i vecka 5, än vad jag är nu. Nu blir jag väldigt hungrig, men väldigt snabbt mätt när jag väl börjat äta. Det kommer väl säkert ändras igen. Eftersom jag har diabetes måste jag försöka tänka mer på vad jag äter. Så är väl bara bra att min kropp reagerar med mer illamående mot pizza, chips och godis nu. Försöker hålla blodsockret relativt balanserat när jag småäter med hjälp av körsbärstomater, gurkbitar, morötter, frukt och nötter, min kropp verkar nöja sig bara den får något i magen, även om det i princip bara är vatten som i gurka. Vad som tillfälligt tagit bort illamående är ibland att dricka ett stort glas vatten. Tänker att annat jag skulle vilja testa är minimajs och blomkålsbitar. Men ibland måste jag småäta annat som salta kex, vindruvor, saft och smörgås. Själv ska jag få träffa en dietist på onsdag just för diabetesen. Det kanske finns tillgång till såna även på vanlig mvc?
  • oshark
    Ingentingviktigt skrev 2019-04-16 09:38:04 följande:

    Jag var nog mer hungrig i vecka 5, än vad jag är nu. Nu blir jag väldigt hungrig, men väldigt snabbt mätt när jag väl börjat äta. Det kommer väl säkert ändras igen. Eftersom jag har diabetes måste jag försöka tänka mer på vad jag äter. Så är väl bara bra att min kropp reagerar med mer illamående mot pizza, chips och godis nu. Försöker hålla blodsockret relativt balanserat när jag småäter med hjälp av körsbärstomater, gurkbitar, morötter, frukt och nötter, min kropp verkar nöja sig bara den får något i magen, även om det i princip bara är vatten som i gurka. Vad som tillfälligt tagit bort illamående är ibland att dricka ett stort glas vatten. Tänker att annat jag skulle vilja testa är minimajs och blomkålsbitar. Men ibland måste jag småäta annat som salta kex, vindruvor, saft och smörgås. Själv ska jag få träffa en dietist på onsdag just för diabetesen. Det kanske finns tillgång till såna även på vanlig mvc?


    Min mamma är kostrådgivare och den BM jag har skrivit in mig hos är expert på träning som gravid och hsr skrivit böcker om det. Så förhoppningsvis blir det bra, jag är bara lite orolig eftersom jag inte har världens bästa viljestyrka i vanliga fall och måste jag äta konstant för att inte må illa kommer det kanske gå åt pipan med vikten haha.

    Nu åt jag vindruvor för 10 min sen och mår redan illa igen. Vatten har jag märkt gör det värre om jag inte äter samtidigt. Har inte varit gravid tillräckligt länge för att testa hur fet mat påverkar illamåendet dock, men har iaf inget sötsug just nu
Svar på tråden BF december 2019