• Kizfile

    Borgen på hyresrätt

    Hej allesammans!

    Lite omvänd situation här. Jag har fått frågan om jag kan bli borgensman för min föräldrar gällande hyresrätt. Min fråga är om detta kan ha negativ inverkan på potentiella framtida lån eller om jag själv skaffar hyresrätt. Är detta något bankerna kollar om jag har?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Borgen på hyresrätt
  • Anonym (Ella)

    Betalar inte de hyran de du gått i borgen för så får du betala..och gör du inte det så blir det betalningsanmärkning..på dig..

  • Anonym (Ella)

    Nä..spelar ingen roll om man är borgensman eller ej..bara man inte har betalningsanmärkningar själv...och inte gått i borgen för stora lån..

  • Kizfile

    Ja precis, tänkte att lån lär påverka men hyresrätt borde därmed vara lugnt?

    Vet du förresten om det brukar vara krav att man har ett visst minimum på banken när man går in som borgensman för hyresrätt?

  • Anonym (Y)

    Rekommenderar att du pratar med banken.

    De kan se det som en stor risk att du tar på dig hela betalningsansvaret för deras hyra vilket i princip ät innebörden. De kan göra bedömningen att du ska klara av att betala såväl deras hyra som betala av på lån+räntor.

  • Anonym (Ella)
    Kizfile skrev 2019-06-06 16:20:48 följande:

    Ja precis, tänkte att lån lär påverka men hyresrätt borde därmed vara lugnt?

    Vet du förresten om det brukar vara krav att man har ett visst minimum på banken när man går in som borgensman för hyresrätt?


    Inte minimum på banken men en fast inkomst måste man nog ha..
  • Noname00

    Nej ingen ide att nämna det för banken, då du ej lånat pengar för att betala hyra eller så.
    Det syns ingenstans att du gått i borgen och det behöver dom inte veta.
    Det kommer inte ha negativ påverkan så länge dina föräldrar betalar hyran.

    Men vad är anledningen till att du måste gå i borgen?

  • Kizfile
    Noname00 skrev 2019-06-06 19:13:03 följande:

    Nej ingen ide att nämna det för banken, då du ej lånat pengar för att betala hyra eller så.

    Det syns ingenstans att du gått i borgen och det behöver dom inte veta.

    Det kommer inte ha negativ påverkan så länge dina föräldrar betalar hyran.

    Men vad är anledningen till att du måste gå i borgen?


    Föräldern är fattigpensionär och i en utsatt situation. Vägrar tyvärr även gå till kommunen för hjälp. Slarvar dock inte med ekonomin så det behöver jag inte oroa mig för.

    Tack för svar, om banken inte kan se det så känner jag mig ganska lugn.
  • Anonym (låg inkomst=borgensman)
    Noname00 skrev 2019-06-06 19:13:03 följande:

    Nej ingen ide att nämna det för banken, då du ej lånat pengar för att betala hyra eller så.
    Det syns ingenstans att du gått i borgen och det behöver dom inte veta.
    Det kommer inte ha negativ påverkan så länge dina föräldrar betalar hyran.

    Men vad är anledningen till att du måste gå i borgen?


    Jag fick ha en borgensman för min etta för att jag har sjukersättning, ej lägsta beloppet men antar att de inte var imponerade, har heller aldrig haft några skulder.
  • Noname00
    Kizfile skrev 2019-06-06 19:53:37 följande:
    Föräldern är fattigpensionär och i en utsatt situation. Vägrar tyvärr även gå till kommunen för hjälp. Slarvar dock inte med ekonomin så det behöver jag inte oroa mig för.

    Tack för svar, om banken inte kan se det så känner jag mig ganska lugn.
    Följ din magkänsla ibland måste man hjälpa någon.
Svar på tråden Borgen på hyresrätt