• Anonym (orolig)

    Toxoplasma genom kattspya?

    Vet att parasiten sprids genom avföringen, och inte är smittsam egentligen förrän efter ca 1 dygn. Men hur är det med kattspya? Kan parasiten finnas i spya från katt? 

  • Svar på tråden Toxoplasma genom kattspya?
  • Anonym (Stina)
    Anonym (haha) skrev 2019-06-12 23:05:30 följande:

    "Sjukdomen toxoplasmos hos människa var anmälningspliktigt fram till 2004 och då rapporterades mellan fyra och 18 fall per år."

    Jag skulle inte vilja säga att 4-18 fall per år är särskilt vanligt.

    www.sva.se/djurhalsa/zoonoser/toxoplasmos


    Haha, som sagt...se mitt svar ovan. Jag anade att du inte skulle orka läsa de länkar du själv bett om.
  • Anonym (haha)
    Anonym (Stina) skrev 2019-06-12 23:06:44 följande:

    Jag gissar att du inte kommer orka läsa igenom länkarna utan svara något snäsigt och försvinna från tråden så jag sammanfattar för dig:

    10-30% av Sveriges befolkning har antikroppar mot toxoplasmos (dvs de har blivit snittade någon gång) vilket får anses relativt vanligt.

    Sjukdomen är oftast helt ofarlig men är mycket allvarlig i fosterstadiet varför gravida ska undvika smitta.

    Bonus: toxoplasmos är en av de tre vanligaste anledningarna till dödsfall genom matförgiftning.

    Kära signaturen Ha, säg inte till gravida att en sjukdom som vartenda folkhälsoinstitut i världen varnar kvinnor för, är ovanlig och ofarlig.


    Om du läser i källorna så står det att 20% är immuna INTE 30%. Vad vinner du egentligen på att skrämma upp ts ännu mer?

    Min syster som jobbat som barnmorska i 15 år har aldrig under sin tid som barnmorska varit med om att någon gravid smittats av toxoplasma. Vanligt är det inte men om du vill tro det så får du gärna göra det.
  • Anonym (haha)
    Anonym (Stina) skrev 2019-06-12 23:07:54 följande:

    Haha, som sagt...se mitt svar ovan. Jag anade att du inte skulle orka läsa de länkar du själv bett om.


    Jag citerade en text ur länken om du missade det.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (haha) skrev 2019-06-12 23:12:07 följande:

    Jag citerade en text ur länken om du missade det.


    Ja, men det är uppenbart att du inte förstår vad du läser. Majoriteten av toxoplasmosfallen är symptomfria och upptäcks aldrig. Därför ser man ingen anledning att smittrapportera.

    Det man gör istället är att se till att ge bra info om preventiva åtgärder till riskgrupper (gravida och aidssjuka). Dessa åtgärder gör att få fall av toxoplasmos hos foster inträffar. Ändå föds en handfull barn med infektionen varje år och den ligger bakom ett okänt antal missfall.

    Men du kom med ett påstående som var helt felaktigt. Inser du att din syster, som du hänvisar till, skulle förlora sin legitimation om hon uttalade sig så lättvindigt mot all samlad forskning som finns? Och inser du att ditt påstående att det är en jätteovanlig sjukdom är felaktigt? Det blir liksom löjligt att ha fel och vara så otroligt enveten i att inte kunna erkänna det. Du visste ju inte något om toxoplasmos, eller hur?
  • pandarinen
    Anonym (K) skrev 2019-06-12 21:08:40 följande:

    Har du redan katt så är du redan smittad och immun har jag fått för mig när jag väntade sista barnet.


    Det där stämmer däremot inte. Jag är uppvuxen med katt, sedan har jag haft egen katt efter det. Jag har bytt på kattlåda dagligen i 19 år. Trodde som du att jag redan skulle vara immun och tog ett blodprov. Men jag var inte immun. 
    Jag har dessutom inte varit så jätteduktig genom åren att använda trädgårdshandskar på mig när jag påtat i jorden och ätit gladeligen morötter direkt ifrån landet med skal och med lite jord på. 
    Vilket tyder på att parasiten är mycket ovanlig.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Stina) skrev 2019-06-12 22:43:36 följande:
    Det där är helt fel. Toxoplasmos är faktiskt tvärtom så spritt att det är vanligt att vara immun mot den. I södra Europa har nästan alla haft infektionen och är därmed immuna. Det är också mycket vanligare i södra jämfört i norra Sverige. Symptomen är som en förkylning så de flesta vet inte om att de haft det men har immunitet.

    TS: jag rekommmenderar att du alltid googlar sådant här och kollar t ex livsmedelsverkets och vårdens sidor. Lita inte på folk på nätet för de slänger ur sig vad som helst utan att ens fundera över om de borde ge råd i medicinska frågor...

    Du behöver i vilket fall inte oroa dig - toxoplasmos smittar via avföring, inte uppkastningar. Jag antar att du är gravid? För det är enbart farligt i fosterstadiet (och även om man har aids faktiskt, då kan man bli riktigt sjuk).

    Men lita inte på mig utan googla. :)
    Jag har precis haft en liten förkylning, hur vet jag om det är en förkylning jag haft eller smittad av toxoplasma? 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (orolig) skrev 2019-06-14 10:16:26 följande:

    Jag har precis haft en liten förkylning, hur vet jag om det är en förkylning jag haft eller smittad av toxoplasma? 


    Det vet du inte. Men har du hanterat kattens låda t ex?
  • Anonym (Stina)
    pandarinen skrev 2019-06-14 10:12:42 följande:

    Det där stämmer däremot inte. Jag är uppvuxen med katt, sedan har jag haft egen katt efter det. Jag har bytt på kattlåda dagligen i 19 år. Trodde som du att jag redan skulle vara immun och tog ett blodprov. Men jag var inte immun. 

    Jag har dessutom inte varit så jätteduktig genom åren att använda trädgårdshandskar på mig när jag påtat i jorden och ätit gladeligen morötter direkt ifrån landet med skal och med lite jord på. 

    Vilket tyder på att parasiten är mycket ovanlig.


    Nej, det tyder på att du tillhör de 70-80% som inte har immunitet.
  • Anonym (Lägg ner)
    Anonym (Stina) skrev 2019-06-15 11:21:09 följande:
    Det vet du inte. Men har du hanterat kattens låda t ex?
    Alltså lägg bara ner. Som många redan skrivit så är både toxoplasmos och listeria extremt ovanligt! Risken för att ts skulle blivit smittad är minimal! 
  • Anonym (Lägg ner)

    Och nej ts, toxoplasmos smittar inte via kattspya. Det kan smitta via osköljda grönsaker, samt ogenomstekt kött och i vissa fall via kattbajs men som sagt, det är jätteovanligt så du kan vara lugn. 

Svar på tråden Toxoplasma genom kattspya?